Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?
"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä kysy pin-koodia. Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. Ei tarvitse kantaa lompakkoa mukana, puhelin taas on aina muutenkin mukana. Kassalla tarvitsee muutenkin näyttää puhelimesta S-etukortti, k-plussa tai lidl plus, joten kätevä myös maksaa sillä samalla puhelimella eikä alkaa kaivamaan fyysistä korttia. Mobiilimaksamisessa ei ole ainakaan minulla ikinä ollut mitään ongelmaa, fyysinen kortti sen sijaan reistailee useinkin.
Kortillakin voi maksaa yli 50 euron ostokset lähimaksulla. Ja tuo vasta onkin hidasta, kun rnkkaatte eri korttien välillä puhelimienne kanssa. Mikään ei ole niin helppo, nopea ja varmatoiminen kuin kortti.
Paitsi tietysti puhelimella maksaminen.
Älykello tai -sormus hakkaa puhelimenkin helppoudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on puhelin usein käsillä, siellä on ostoslistaa ja näkee sovellustarjoukset yms. Lompakko on laukussa jos toisessakin hyvässä tallessa (valitettavasti kadotin kerran täydestä laukusta ja sen jälkeen pakannut tiukasti). Joten itselleni on ollut kätevämpi tuo.
Niin, se kortin esiin ottaminen on niin kamalan vaikeaa... 😒
Itseäni mietityttää tietoturva. Puhelimessa on siis maksajan tiedot hakkeroitavissa, mutta kortti ei ole hakkeroitavissa. Joskus joku ovela konna sen saattaa kopioida, mutta kortin saa helpommin (ja edullisemmin) vaihdettua uuteen kuin puhelimen.
Ei, vaan kortti nimenomaan on hakkeroitavissa, kopioitavissa, etäluettavissa ja siru ottaa herkästi osumaa ja alkaa toimimaan epävarmasti. Puhelin luo joka maksutapahtumaa varten kertakäyttöisen virtuaalikortin joka ei ole mitenkään kopioitavissa, hakkeroitavissa tai muullakaan tavoin väärinkäytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu olemaan lompakko jäänyt vaikka jääkaappiin, niin voi käyttää kännykkää sen sijasta. Saisivat vielä keksiä lompakon, jolla voi puhua, niin se auttaisi siihen, jos käy päin vastoin.
Useammin minulta jää kännykkä kotiin kuin lompakko. Ja ihan tarkoituksella. Miehenä en ole vielä keksinyt, miten kuljetan kännykkää järkevästi mukana, jos jalassa on farkut eikä ole takkia päällä.
Samalla tavalla kuin lompakkoa.
Ei se korttikaan niin varmatoiminen aina ole. Sitäkin saa välillä hinkata eestaas, kun siru on kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.
Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.
Ei se ole puhelimen tai mobiilimaksamisen vika että sinä et osaa käyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan periaatteessa en tule koskaan maksamaan puhelimella mitään, enkä asentamaan sinne mitään sovelluksia, millä voisi maksaa. Puhelimen käyttöjärjestelmä ja sovellukset on täynnä tietoturva-aukkoja.
Laitatko listan niistä aukoista niin välitän ne eteenpäin kehitystiimeille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on puhelin usein käsillä, siellä on ostoslistaa ja näkee sovellustarjoukset yms. Lompakko on laukussa jos toisessakin hyvässä tallessa (valitettavasti kadotin kerran täydestä laukusta ja sen jälkeen pakannut tiukasti). Joten itselleni on ollut kätevämpi tuo.
Itseäni mietityttää tietoturva. Puhelimessa on siis maksajan tiedot hakkeroitavissa, mutta kortti ei ole hakkeroitavissa. Joskus joku ovela konna sen saattaa kopioida, mutta kortin saa helpommin (ja edullisemmin) vaihdettua uuteen kuin puhelimen.
Ei, vaan kortti nimenomaan on hakkeroitavissa, kopioitavissa, etäluettavissa ja siru ottaa herkästi osumaa ja alkaa toimimaan epävarmasti. Puhelin luo joka maksutapahtumaa varten kertakäyttöisen virtuaalikortin joka ei ole mitenkään kopioitavissa, hakkeroitavissa tai muullakaan tavoin väärinkäytettävissä.
Usein kyllä puhelinkin ottaa osumaa. Oma korttini on 99,99% ajasta lompakossa, eikä pääse siis vaurioitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu olemaan lompakko jäänyt vaikka jääkaappiin, niin voi käyttää kännykkää sen sijasta. Saisivat vielä keksiä lompakon, jolla voi puhua, niin se auttaisi siihen, jos käy päin vastoin.
Useammin minulta jää kännykkä kotiin kuin lompakko. Ja ihan tarkoituksella. Miehenä en ole vielä keksinyt, miten kuljetan kännykkää järkevästi mukana, jos jalassa on farkut eikä ole takkia päällä.
Samalla tavalla kuin lompakkoa.
Lompakko on luottokorttikokoa ja mahtuu hyvin etutaskuun, puhelin ei mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D
Puhelin on kädessä jo valmiina ja lompakosta pitää erikseen vielä kaivaa se kortti esiin. Logiikka on se, että prosessi jossa on muuten identtiset vaiheet, mutta niitä on vähemmän on nopeampi kuin prosessi jossain on enemmän vaiheita.
Voihan se lompakkokin olla kädessä valmiina. Ei näissä selityksissä ole mitään järkeä.
Ei olekaan. Mulla menee yhtä vähän aikaa maksaa kummalla tahansa. Silti maksan oikeastaan aina kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:
1. Ottaa puhelin laukusta
Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:
1. Ottaa lompakko laukusta
2. Ottaa kortti lompakosta
Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?
Ja puhelin on lisäksi samantien käyttövalmis, ei tarvita mitään avaamisia, tunnuslukuja tms., kortti pitää sen sijaan laittaa kortinlukijaan eli siirtää päätteelle, puhelin tekee maksun heti, kun se on kädessä.
Puhelin ei muuten ole valmis, jos seuraat ihmisten käyttäytymistä kassalla. Puhelin pitää avata, ilmeisesti joku appi pitää avata koska maksajat skrollaavat puhelinta hetken aikaa etsiäkseen jotain puhelimesta.
Ei tarvi. Puhelin avautuu sormenjäljellä ja kun puhelin on avattu se viedään lähelle maksupäätettä ja laitetaan sormenjälki uudelleen . Siinä kaikki.
Meinaatko, että ihmiset katsovat WhatsAppin viestit siinä maksutilanteessa vai mitä ne etsivät puhelimen valikoista? Seuratkaa kassalla puhelimella maksavia, miten skrollailevat tai Apple Storesta / Play Storesta etsivät ohjelmaa, joka tarvitaan maksamiseen.
En voi seurata kun kukaan puhelimella maksava ei tee mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:
1. Ottaa puhelin laukusta
Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:
1. Ottaa lompakko laukusta
2. Ottaa kortti lompakosta
Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?
Miten paljon nopeampaa? Ei se minuutteja kestä. Mihin sinulla on kiire?
Mitä se sinulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä alkaa puhelin olla jo aikamoinen single point of failure. Olette aivan kusessa, jos se teidän rakas älypuhelin hajoaa tai katoaa. Siksi maksan aina muovikorteilla.
Enkä ole, haen kaupasta uuden tai otan kotoa pöytälaatikosta varapuhelimen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä kysy pin-koodia. Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. Ei tarvitse kantaa lompakkoa mukana, puhelin taas on aina muutenkin mukana. Kassalla tarvitsee muutenkin näyttää puhelimesta S-etukortti, k-plussa tai lidl plus, joten kätevä myös maksaa sillä samalla puhelimella eikä alkaa kaivamaan fyysistä korttia. Mobiilimaksamisessa ei ole ainakaan minulla ikinä ollut mitään ongelmaa, fyysinen kortti sen sijaan reistailee useinkin.
Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. - ei eroa kortista... Lisäksi lähimaksaminen edellyttää korttitietoja puhelimessa sekä NFC:tä päällä. Yksinkertaisesti on turvallisempaa olla käyttämättä sitä. Jos se olisi helpompi niin joo, mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Saako puhelimiin bonus- ja plussakortit?
Saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.
Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.
Ei mun tarvitse mitään sovelluksia selailla. Napautan kaksi kertaa puhelimen sivupainiketta. Siitä puhelin tunnistaa kasvot nopeasti ja maksu sujahtaa läpi.
Napautat 2 kertaa eikä mitään tapahdu. Mitä sitten teet?
Napautan uudestaan kaksi kertaa ja maksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko tästäkin tehdä joku ongelma? Kenenkään ei ole pakko maksaa puhelimella, mutta en ihan ymmärrä alapeukutuksia niitä kohtaan jotka näin tekevät. Itse maksan puhelimella koska se on nopeampi ja tunnusluvun näpyttelyä ei tarvita. Isotkin ostokset menee lähimaksulla. Maksukortit/henkilökortit on jossain laukun pikkutaskussa turvassa niitä harvoja kertoja varten kun tarvitsen niitä.
Myös kortilla maksaessa isotkin ostokset menee lähimaksulla.
Viimeisimmän kokemukseni mukaan lähimaksun raja ilman tunnusluvun syöttöä kortilla oli 50€. Eli ei tietääkseni kyllä onnistu isommat ostot ilman tunnuslukua.
Vaatiihan puhelinkin tunnistautumisen, eli koodin tai sormenjäljen, joka voi olla hidas syöttää. Ilman sitä et taida pystyä maksamaan. Pieni 'unohdus' sinulta kun mainostat olevasi 'nopeampi'.
Mulla on puhelikmessa kasvojentunnistus ja kortti Apple Walletissa, joten kun nostan puhelimen kasvojen eteen ja tuplanäpäytän virtapainiketta, on maksukortti käytettävissä kahdessa sekunnissa.
Samassa ajassa näytän kortin ja tarvittaessa laitan pin koodin. So what, et ole nopeampi.
Et varmasti näppäile PIN-koodia samassa ajassa.
Onko sillä 3 sekunnilla niin väliä?
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. - ei eroa kortista... Lisäksi lähimaksaminen edellyttää korttitietoja puhelimessa sekä NFC:tä päällä. Yksinkertaisesti on turvallisempaa olla käyttämättä sitä. Jos se olisi helpompi niin joo, mutta kun ei.
Eroaa kortista siten, että korttia käytettäessä joudut näppäilemään PIN-koodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kyllä puhelinkin ottaa osumaa. Oma korttini on 99,99% ajasta lompakossa, eikä pääse siis vaurioitumaan.
Minun korttini ovat 99,999 % ajasta lompakossa ja silti vuoden jälkeen alkaa sirut olla siinä kunnossa että niitä saa putsailla ja hinkkailla että saa ne toimimaan silloin joskus kun niitä tarvii käyttää.
Viemällä sen puhelimen siihen maksupäätteelle. Lähiprismassa ainakin bonuskortti menee automaattisesti ensin.