Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
161/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Ja puhelin on lisäksi samantien käyttövalmis, ei tarvita mitään avaamisia, tunnuslukuja tms., kortti pitää sen sijaan laittaa kortinlukijaan eli siirtää päätteelle, puhelin tekee maksun heti, kun se on kädessä.

Puhelin ei muuten ole valmis, jos seuraat ihmisten käyttäytymistä kassalla. Puhelin pitää avata, ilmeisesti joku appi pitää avata koska maksajat skrollaavat puhelinta hetken aikaa etsiäkseen jotain puhelimesta. 

Ei tarvi. Puhelin avautuu sormenjäljellä ja kun puhelin on avattu se viedään lähelle maksupäätettä ja laitetaan sormenjälki uudelleen . Siinä kaikki.

Meinaatko, että ihmiset katsovat WhatsAppin viestit siinä maksutilanteessa vai mitä ne etsivät puhelimen valikoista? Seuratkaa kassalla puhelimella maksavia, miten skrollailevat tai Apple Storesta / Play Storesta etsivät ohjelmaa, joka tarvitaan maksamiseen. 

Ei tarvitse etsiä ohjelmia. Lukitus vain auki ja maksupäätteen luo, sitten sormenjäljellä maksu.

Ilmeisesti melkoinen osa puhelimella maksavista vaihtaa maksukorttia aina maksamisten välillä, sillä he avaavat ohjelman ja kortti vaihtuu ennen kuin näytetään maksupäätteelle. Nopeaa, NOPE. 

Vierailija
162/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamisessa on hyvin vähän eroa. Ero tulee siitä kumpaa niistä sä kannat niin että sun on helpompi ja nopeampi ottaa se esille.

Toisessa naputtelet pinniä, toisessa et

Kauanko pinkoodin naputtamiseen menee? Muutama sekunti? Siitähän se elämä on kiinni, kerkee kaupasta ulos aikaisempaan bussiin, koska seuraava tulee vasta viiden minuutin päästä..

Kaikki eivät halua näpytellä pinkoodia, se loppuu sillä että käyttää puhelinta maksamiseen.

Itse kortilla maksajana voisin näpytellä sen koodin vaikka joka kerta, koska nyt kortti on kadotessaan käypää valuuttaa kenelle hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Ja puhelin on lisäksi samantien käyttövalmis, ei tarvita mitään avaamisia, tunnuslukuja tms., kortti pitää sen sijaan laittaa kortinlukijaan eli siirtää päätteelle, puhelin tekee maksun heti, kun se on kädessä.

Puhelin ei muuten ole valmis, jos seuraat ihmisten käyttäytymistä kassalla. Puhelin pitää avata, ilmeisesti joku appi pitää avata koska maksajat skrollaavat puhelinta hetken aikaa etsiäkseen jotain puhelimesta. 

Ei tarvi. Puhelin avautuu sormenjäljellä ja kun puhelin on avattu se viedään lähelle maksupäätettä ja laitetaan sormenjälki uudelleen . Siinä kaikki.

Meinaatko, että ihmiset katsovat WhatsAppin viestit siinä maksutilanteessa vai mitä ne etsivät puhelimen valikoista? Seuratkaa kassalla puhelimella maksavia, miten skrollailevat tai Apple Storesta / Play Storesta etsivät ohjelmaa, joka tarvitaan maksamiseen. 

Ei tarvitse etsiä ohjelmia. Lukitus vain auki ja maksupäätteen luo, sitten sormenjäljellä maksu.

Ilmeisesti melkoinen osa puhelimella maksavista vaihtaa maksukorttia aina maksamisten välillä, sillä he avaavat ohjelman ja kortti vaihtuu ennen kuin näytetään maksupäätteelle. Nopeaa, NOPE. 

En ole tällaiseen törmännyt. 

Vierailija
164/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko tästäkin tehdä joku ongelma? Kenenkään ei ole pakko maksaa puhelimella, mutta en ihan ymmärrä alapeukutuksia niitä kohtaan jotka näin tekevät. Itse maksan puhelimella koska se on nopeampi ja tunnusluvun näpyttelyä ei tarvita. Isotkin ostokset menee lähimaksulla. Maksukortit/henkilökortit on jossain laukun pikkutaskussa turvassa niitä harvoja kertoja varten kun tarvitsen niitä. 

Myös kortilla maksaessa isotkin ostokset menee lähimaksulla.

Viimeisimmän kokemukseni mukaan lähimaksun raja ilman tunnusluvun syöttöä kortilla oli 50€. Eli ei tietääkseni kyllä onnistu isommat ostot ilman tunnuslukua.

Vaatiihan puhelinkin tunnistautumisen, eli koodin tai sormenjäljen, joka voi olla hidas syöttää. Ilman sitä et taida pystyä maksamaan. Pieni 'unohdus' sinulta kun mainostat olevasi 'nopeampi'.

Mulla on puhelikmessa kasvojentunnistus ja kortti Apple Walletissa, joten kun nostan puhelimen kasvojen eteen ja tuplanäpäytän virtapainiketta, on maksukortti käytettävissä kahdessa sekunnissa.

Vierailija
165/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä kysy pin-koodia. Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. Ei tarvitse kantaa lompakkoa mukana, puhelin taas on aina muutenkin mukana. Kassalla tarvitsee muutenkin näyttää puhelimesta S-etukortti, k-plussa tai lidl plus, joten kätevä myös maksaa sillä samalla puhelimella eikä alkaa kaivamaan fyysistä korttia. Mobiilimaksamisessa ei ole ainakaan minulla ikinä ollut mitään ongelmaa, fyysinen kortti sen sijaan reistailee useinkin.

Kortillakin voi maksaa yli 50 euron ostokset lähimaksulla. Ja tuo vasta onkin hidasta, kun rnkkaatte eri korttien välillä puhelimienne kanssa. Mikään ei ole niin helppo, nopea ja varmatoiminen kuin kortti.

Ei siinä tarvitse mitään korttia alkaa vaihtamaan, kun oletuksena on käytössä se kortti jolla yleensä maksaa. 

Maksamiseen riittää siis puhelimen avaaminen kasvojentunnistuksella tai sormenjäljellä.

Miten sitä bonuskorttia sitten käytät?

Mulla on S-etukortti Applen lompakossa. Ensin näytän sitä ja sitten maksukorttia.

Vierailija
166/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään etua.

Vierailija
167/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

Ei mun tarvitse mitään sovelluksia selailla. Napautan kaksi kertaa puhelimen sivupainiketta. Siitä puhelin tunnistaa kasvot nopeasti ja maksu sujahtaa läpi.

Vierailija
168/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit laskea kaiken sen vaivannäön jota tarvitaan että puhelin on käyttökunnossa mukaanlukien riittävän uuden puhelimen ostaminen parin vuoden välein, sen päivittäminen, ohjelmistojen päivittäminen jatkuvasti, etc. Siihen lisäksi vielä kaikki vaivannäkö jota on tehtävä että puhelimella voi maksaa kassalla joka sekään ei ole nollan sekunnin suoritus kuten tuossa laskit.

Kortti on paljon vaivattomampi kun se ei vaadi erityisempää ylläpitoa ja lataamista, ja vähintäänkin yhtä nopea jos ei nopeampikin. Lisäksi paljon pienempi mukana kuljetettavaksi. 

Vierailija
169/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko tästäkin tehdä joku ongelma? Kenenkään ei ole pakko maksaa puhelimella, mutta en ihan ymmärrä alapeukutuksia niitä kohtaan jotka näin tekevät. Itse maksan puhelimella koska se on nopeampi ja tunnusluvun näpyttelyä ei tarvita. Isotkin ostokset menee lähimaksulla. Maksukortit/henkilökortit on jossain laukun pikkutaskussa turvassa niitä harvoja kertoja varten kun tarvitsen niitä. 

Viimeisimmän kokemukseni mukaan lähimaksun raja ilman tunnusluvun syöttöä kortilla oli 50€. Eli ei tietääkseni kyllä onnistu isommat ostot ilman tunnuslukua.

Vaatiihan puhelinkin tunnistautumisen, eli koodin tai sormenjäljen, joka voi olla hidas syöttää. Ilman sitä et taida pystyä maksamaan. Pieni 'unohdus' sinulta kun mainostat olevasi 'nopeampi'.

Mulla on puhelikmessa kasvojentunnistus ja kortti Apple Walletissa, joten kun nostan puhelimen kasvojen eteen ja tuplanäpäytän virtapainiketta, on maksukortti käytettävissä kahdessa sekunnissa.

Samassa ajassa näytän kortin ja tarvittaessa laitan pin koodin. So what, et ole nopeampi.

Vierailija
170/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassajonossa jumittavat edelläni joskus sekä kortin että puhelimen käyttäjät. Itse maksan kortilla, koska en ole ottanut puhelinta maksukäyttöön, koska en tunne siihen tarvetta. Otan kortin lompakosta esille jo jonottaessa, joten mitään varsinaista viivettä en tunne esiintyvän. Ikää on 71. Maksukorteissani on tarvittavat bonus ja plussaominaisuudet, joten siihenkään ei tuhlaannu aikaa.

Vierailija
171/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimessa oin se etu, että sillä saa mukavasti jumiin koko kassan. Jonossa seisovat voivat ihailla kun hieroo puhelinta maksupäätteeseen, mumiseen jotain, hieroo lisää ja välillä vähän tökkii puhelinta. Siinä kuluu kivasti kaikkien aika odotellessa, että puhelinpelle saa ostokset maksettua. 

Nämä puhelinta hinkkaavat puhelinpellet eivät ole perehtyneet siihen maksamiseen riittävästi. Eivät tajua pitää NFC:tä päällä koko ajan.

Vierailija
172/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako puhelimiin bonus- ja plussakortit?

Vierailija
173/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

Ei mun tarvitse mitään sovelluksia selailla. Napautan kaksi kertaa puhelimen sivupainiketta. Siitä puhelin tunnistaa kasvot nopeasti ja maksu sujahtaa läpi.

Napautat 2 kertaa eikä mitään tapahdu. Mitä sitten teet?

Vierailija
174/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä alkaa puhelin olla jo aikamoinen single point of failure. Olette aivan kusessa, jos se teidän rakas älypuhelin hajoaa tai katoaa. Siksi maksan aina muovikorteilla.

Miten niin ollaan kusessa? Kyllähän meillä on edelleen ne kortitkin olemassa.

Vierailija
175/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Ei kysy koskaan, siksi kätevä

Puhelinvarkaalle siis yhtä kätevä? 

Jos hänellä on sinun sormenjälkesi. Kortti on helpompi varastaa kuin sormenjälki.

En keksi tilannetta jossa korttini voitaisiin varastaa enkä pidä puhelinta kaupassa. 

Vierailija
176/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Koskaan ei ole tapahtunut noin.

Vierailija
177/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako puhelimiin bonus- ja plussakortit?

iPhoneen saa s-etukortin.

Vierailija
178/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa ajassa näytän kortin ja tarvittaessa laitan pin koodin. So what, et ole nopeampi.

Et varmasti näppäile PIN-koodia samassa ajassa.

Vierailija
179/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmasti näppäile PIN-koodia samassa ajassa.

Sitä tarvitaan ehkä 2 kertaa kuussa jos sitäkään. Joten ihan sama. Vähemmän sekin kestää kun kaikki se mitä puhelimellesi joudut tekemään kuukausittain pitääksesi sen toimintakunnossa. 

Vierailija
180/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Koskaan ei ole tapahtunut noin.

Ei tuo ole vastaus siihen mitä kysytään, mutta kertoo vaan että koitat väitellä tietämättä asiasta mitään.