Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?
"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko tästäkin tehdä joku ongelma? Kenenkään ei ole pakko maksaa puhelimella, mutta en ihan ymmärrä alapeukutuksia niitä kohtaan jotka näin tekevät. Itse maksan puhelimella koska se on nopeampi ja tunnusluvun näpyttelyä ei tarvita. Isotkin ostokset menee lähimaksulla. Maksukortit/henkilökortit on jossain laukun pikkutaskussa turvassa niitä harvoja kertoja varten kun tarvitsen niitä.
Myös kortilla maksaessa isotkin ostokset menee lähimaksulla.
Viimeisimmän kokemukseni mukaan lähimaksun raja ilman tunnusluvun syöttöä kortilla oli 50€. Eli ei tietääkseni kyllä onnistu isommat ostot ilman tunnuslukua.
Vaatiihan puhelinkin tunnistautumisen, eli koodin tai sormenjäljen, joka voi olla hidas syöttää. Ilman sitä et taida pystyä maksamaan. Pieni 'unohdus' sinulta kun mainostat olevasi 'nopeampi'.
Mulla on puhelikmessa kasvojentunnistus ja kortti Apple Walletissa, joten kun nostan puhelimen kasvojen eteen ja tuplanäpäytän virtapainiketta, on maksukortti käytettävissä kahdessa sekunnissa.
Samassa ajassa näytän kortin ja tarvittaessa laitan pin koodin. So what, et ole nopeampi.
Et varmasti näppäile PIN-koodia samassa ajassa.
Sitä tarvitaan ehkä 2 kertaa kuussa jos sitäkään. Joten ihan sama. Vähemmän sekin kestää kun kaikki se mitä puhelimellesi joudut tekemään kuukausittain pitääksesi sen toimintakunnossa.
Osta kunnon puhelin, jos joudut sitä jatkuvasti jotenkin ylläpitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.
Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.
Ei mun tarvitse mitään sovelluksia selailla. Napautan kaksi kertaa puhelimen sivupainiketta. Siitä puhelin tunnistaa kasvot nopeasti ja maksu sujahtaa läpi.
Napautat 2 kertaa eikä mitään tapahdu. Mitä sitten teet?
Enpä tiedä. Koskaan ei ole tapahtunut noin.
Ei tuo ole vastaus siihen mitä kysytään, mutta kertoo vaan että koitat väitellä tietämättä asiasta mitään.
Puhelin on niin satavarma keino, ettei ole tarvinnut miettiä tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko tästäkin tehdä joku ongelma? Kenenkään ei ole pakko maksaa puhelimella, mutta en ihan ymmärrä alapeukutuksia niitä kohtaan jotka näin tekevät. Itse maksan puhelimella koska se on nopeampi ja tunnusluvun näpyttelyä ei tarvita. Isotkin ostokset menee lähimaksulla. Maksukortit/henkilökortit on jossain laukun pikkutaskussa turvassa niitä harvoja kertoja varten kun tarvitsen niitä.
Viimeisimmän kokemukseni mukaan lähimaksun raja ilman tunnusluvun syöttöä kortilla oli 50€. Eli ei tietääkseni kyllä onnistu isommat ostot ilman tunnuslukua.
Vaatiihan puhelinkin tunnistautumisen, eli koodin tai sormenjäljen, joka voi olla hidas syöttää. Ilman sitä et taida pystyä maksamaan. Pieni 'unohdus' sinulta kun mainostat olevasi 'nopeampi'.
Mulla on puhelikmessa kasvojentunnistus ja kortti Apple Walletissa, joten kun nostan puhelimen kasvojen eteen ja tuplanäpäytän virtapainiketta, on maksukortti käytettävissä kahdessa sekunnissa.
Samassa ajassa näytän kortin ja tarvittaessa laitan pin koodin. So what, et ole nopeampi.
Samassa ajassa kun mä hoidan maksun puhelimella, en ehdi saada korttiani lompakosta. Puhelin on nopeammin saatavissa käsilaukustani kuin lompakko ja lompakko on vetoketjulla suljettava, joten pelkän kortin kaivamiseen kestää pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimella maksaminen kömpelöä ja turvatonta joten en käytä sitä.
No ei, vaan kätevää ja turvallista, eli 0/5 paskatrolli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D
Puhelin on kädessä jo valmiina ja lompakosta pitää erikseen vielä kaivaa se kortti esiin. Logiikka on se, että prosessi jossa on muuten identtiset vaiheet, mutta niitä on vähemmän on nopeampi kuin prosessi jossain on enemmän vaiheita.
Nopeampaa, turvallisempaa ja ei tarvitse kanniskella niitä fyysisiä kortteja mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmasti näppäile PIN-koodia samassa ajassa.
Onko sillä 3 sekunnilla niin väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa ajassa kun mä hoidan maksun puhelimella, en ehdi saada korttiani lompakosta. Puhelin on nopeammin saatavissa käsilaukustani kuin lompakko ja lompakko on vetoketjulla suljettava, joten pelkän kortin kaivamiseen kestää pidempään.
Kun avaat puhelimen, valitset oikean etukortin, sen jälkeen pitää valita oikea maksukortti, niin minä olen jo ulko-ovella.
Mikä siinä puhelimen käytössä on vaikeaa, olisit voinut valita nuo jonottaessa puhelimestasi, mutta halusit odottaa ja aiheuttaa jonoa taustalle, koska kaikki näkisivät että olet cool: Maksat puhelimella hitaammin kuin vanhus.
Jos on kiire, puhelimenräplääjät ärsyttävät siinä missä joskus vanhukset tai muuten hitaat. Asiakkaita kuitenkin, olisi pitänyt lähteä aiemmin. Viiteryhmä kuitenkin selvä. Maksukortilla pin? 1/20 kerralla menee se 4 sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun avaat puhelimen, valitset oikean etukortin, sen jälkeen pitää valita oikea maksukortti, niin minä olen jo ulko-ovella.
Mikä siinä puhelimen käytössä on vaikeaa, olisit voinut valita nuo jonottaessa puhelimestasi, mutta halusit odottaa ja aiheuttaa jonoa taustalle, koska kaikki näkisivät että olet cool: Maksat puhelimella hitaammin kuin vanhus.
Ei iPhonessa tarvitse mitään kortteja valita. Katsot vain puhelimen näyttöä ja viet sen lukijan viereen.
Maksan aivan kaiken luottokortilla jotta saan cashbackin. (Luoton maksan kokonaan kerralla pois kerran kuukaudessa otta ei mene korkoa.)
Tällöin on kätevämpää maksaa puhelimella, koska ei tarvitse syöttää PIN-koodia joka kerta maksaessa. Toisin kuin kortilla maksaessa.
Eli siksi puhelimella maksaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmän kassat lukee automaattisesti S-bonuskortin walletista ennen maksua, joten ei tarvitse erikseen kaivella mitään applikaatioita. K-ryhmän kassalla taasen avaan jo ennen kassalle tulemista K-ruoka -appista plussakortin. Edelleen, mulla on puhelin helpommin tavoitettavissa kuin fyysiset kortit, joten saanen jatkaa maksamista puhelimella, kun se hidastaa kassalla asioimistani vähemmän kuin korttien kanssa pelaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.
Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.
iPhonessa maksukortti aukeaa tuplanapauttamalla virtanappia, eikä puhelimen lukitusta tarvitse edes avata ennen sitä. Sitten joko näytät samalla puhelimelle kasvosi (jos olet aktivoinut kasvojentunnistuksen) tai näppäilet pääsykoodin. Ja kortti on käytettävissä. Mulla tähän menee aikaa ehkä kaksi sekuntia, että olen maksuvalmis, samassa ajassa en ole saanut edes käsilaukusta poimittua lompakkoani saati korttia sieltä lompakosta.
Ehkä nuoret eivät osaa tuota niksiä, voisit alkaa kasssalla opettamaan. En ole yhdenkään nähnyt maksavan noin nopeasti, jokainen selailee ja etsii puhelimesta jotain ohjelmaa ennen kuin näyttää sen maksupäätteelle.
Lado ostokset hihnalle, ota kortti / kortit kouraan. Miten tuo muka tuota vielä nopeuttaa kun maksamiseen menee noin sekuntti tai pari jos pitää näyttää plussabonuskortti?
Mä käytän käytännössä vain itsepalvelukassoja, joten vertailuna toiminta, kun olen saanut ostokset luettua ja pakattua samalla kassiin (käytän itsepalveluskannereita, eli tämä on tehty jo kaupassa):
pankkikortilla:
Avaa käsilaukku. Kaiva lompakko syvältä käsilaukusta. Avaa lompakon vetoketju. Ota S-bonuskortti ja pankkikortti esille. Paina maksa. Lue S-bonuskortti. Laita pankkikortti lukulaitteeseen, näppäile pin-koodi (koska usein mun ostokset maksaa yli 50€). Laita molemmat kortit takaisin lompakkoon, sulje lompakon vetoketju ja laita lompakko käsilaukkuun ja sulje vetoketju. Ota portinavauskuitti ja lähde.
puhelimella.
Avaa käsilaukku. Ota puhelin lähimmästä taskusta käsilaukusta. Vaihtoehtoisesti ota puhelin suoraan taskusta. Tuplanäpäytä virtapainiketta ja katso puhelinta. Lue puhelin lähimaksulaitteelle (bonukset), tuplanäpäytä uudestaan ja katso puhelinta. Lue puhelin lähimaksulaitteelle (maksu). Laita puhelin käsilaukun taskuun ja sulje vetoketju / sujauta puhelin taskuun. Ota portinavauskuitti ja lähde.
Jälkimmäinen on huomattavasti nopeampi tapa.
Mutta oikeesti. JOS SULLE ON HELPOMPAA JA NOPEAMPAA KÄYTTÄÄ KORTTIA, KÄYTÄ KORTTIA. Sori kun huusin.
Ja samalla apple ja google kerää tietokantaa myös ostoksistasi ja mistä niitä ostat ja paljonko siihen käytät rahaa. Siis kaupan ja maksuvälineyhtiön lisäksi joka noita myös kerää ja sinua profiloi myös korttia käyttäessä.
Mä olen 5 vuotta käyttänyt puhelinta maksuvälineenä, ei ole vaikuttanut mun elämääni mahdolliset kerätyt tiedot mitenkään.
Saat, eli joudut, näkemään kohdennettua mainontaa vaikka et sitä huomaa/ymmärrä.
Mutta, minua kauhistuttaa pian valtaan tuleva Feministinen Kalifaatti, ne kastroivat minut tai päästävöt hengiltä, kun saavat tuetoonsa mitä kaikkea seksivälineitä ja tietokirjallisuutta olen ostanut.
Sekä korttimaksajissa, että mobiilimaksajissa on näitä säätäjiä. Puhelimessa ei olekaan NFC päällä, tunnistus ei toimi tmv. Nykyään lähimaksua käytetään niin paljon, että monella kortin PIN-koodi unohtuu. Sitä sitten mietitään ja näppäillään pari kertaa väärin ennen kuin onnistuu, jos onnistuu. T. Kassa
Vierailija kirjoitti:
Nämä korttipellet ovat usein kusessa, kun maksupääte kysyykin yllättäen PIN-koodia.
Jos ei muista omaa pin koodia niin silloin tarvitsee edunvalvojan sama millä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D
Puhelin on kädessä jo valmiina ja lompakosta pitää erikseen vielä kaivaa se kortti esiin. Logiikka on se, että prosessi jossa on muuten identtiset vaiheet, mutta niitä on vähemmän on nopeampi kuin prosessi jossain on enemmän vaiheita.
Voihan se lompakkokin olla kädessä valmiina. Ei näissä selityksissä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö koskaan kysy tunnuslukua?
Sormenjälki puhelimen avaamiseen riittää.
Hmm. "Kyösti" kolkkaa sinut ja leikkaa sormesi irti. Sitten poistuu kännykkäsi ja irto sormesi kanssa. Miltäs kuullostaa.
Aikalailla samalta kuin se että "Kyösti" kolkkaa sinut, leikkaa sormesi irti ja poistuu paikalta lompakkosi ja sormustesi kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä korttipellet ovat usein kusessa, kun maksupääte kysyykin yllättäen PIN-koodia.
Jos ei muista omaa pin koodia niin silloin tarvitsee edunvalvojan sama millä maksaa.
Aika moni hoitsu joutuisi sitten edunvalvontaan. Aika usein näppäilevät oman tunnistekortin numero, eikä omasta PIN-koodista ole hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä kysy pin-koodia. Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. Ei tarvitse kantaa lompakkoa mukana, puhelin taas on aina muutenkin mukana. Kassalla tarvitsee muutenkin näyttää puhelimesta S-etukortti, k-plussa tai lidl plus, joten kätevä myös maksaa sillä samalla puhelimella eikä alkaa kaivamaan fyysistä korttia. Mobiilimaksamisessa ei ole ainakaan minulla ikinä ollut mitään ongelmaa, fyysinen kortti sen sijaan reistailee useinkin.
Kortillakin voi maksaa yli 50 euron ostokset lähimaksulla. Ja tuo vasta onkin hidasta, kun rnkkaatte eri korttien välillä puhelimienne kanssa. Mikään ei ole niin helppo, nopea ja varmatoiminen kuin kortti.
Paitsi tietysti puhelimella maksaminen.