Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
221/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Unohdit laskea kaiken sen vaivannäön jota tarvitaan että puhelin on käyttökunnossa mukaanlukien riittävän uuden puhelimen ostaminen parin vuoden välein, sen päivittäminen, ohjelmistojen päivittäminen jatkuvasti, etc. Siihen lisäksi vielä kaikki vaivannäkö jota on tehtävä että puhelimella voi maksaa kassalla joka sekään ei ole nollan sekunnin suoritus kuten tuossa laskit.

Kortti on paljon vaivattomampi kun se ei vaadi erityisempää ylläpitoa ja lataamista, ja vähintäänkin yhtä nopea jos ei nopeampikin. Lisäksi paljon pienempi mukana kuljetettavaksi. 

Hommahan muuttuu täysin jos ei pidä puhelinta mukana eikä lataa sitä, sanomattakin pitäisi olla selvää

Vierailija
222/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassajonossa jumittavat edelläni joskus sekä kortin että puhelimen käyttäjät. Itse maksan kortilla, koska en ole ottanut puhelinta maksukäyttöön, koska en tunne siihen tarvetta. Otan kortin lompakosta esille jo jonottaessa, joten mitään varsinaista viivettä en tunne esiintyvän. Ikää on 71. Maksukorteissani on tarvittavat bonus ja plussaominaisuudet, joten siihenkään ei tuhlaannu aikaa.

Joo ei mullakaan kaupassa mikään kiire ole. Puhelin on silti kätevämpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa pitää puhelinta mukana ja kädessä joka paikassa on ällöttävä. Se määrä scheissea mitä näyttöön päätyy käsien kautta on järkyttävä. Toivottavasti puhdistavat näytön joka kerran kotiin tullessa.

Vierailija
224/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko tästäkin tehdä joku ongelma? Kenenkään ei ole pakko maksaa puhelimella, mutta en ihan ymmärrä alapeukutuksia niitä kohtaan jotka näin tekevät. Itse maksan puhelimella koska se on nopeampi ja tunnusluvun näpyttelyä ei tarvita. Isotkin ostokset menee lähimaksulla. Maksukortit/henkilökortit on jossain laukun pikkutaskussa turvassa niitä harvoja kertoja varten kun tarvitsen niitä. 

Myös kortilla maksaessa isotkin ostokset menee lähimaksulla.

Viimeisimmän kokemukseni mukaan lähimaksun raja ilman tunnusluvun syöttöä kortilla oli 50€. Eli ei tietääkseni kyllä onnistu isommat ostot ilman tunnuslukua.

Vaatiihan puhelinkin tunnistautumisen, eli koodin tai sormenjäljen, joka voi olla hidas syöttää. Ilman sitä et taida pystyä maksamaan. Pieni 'unohdus' sinulta kun mainostat olevasi 'nopeampi'.

Onpa tämä tosiaan tunteita herättävää. En edelleenkään jaksa uskoa, että kukaan tuputtaa juuri sinulle puhelimella maksamista. Omalla kohdallani se on nopeampaa, kun vain ottaa puhelimen taskusta ja vilkaisee sitä (jotta lukitus aukeaa). Kortit pitäisi kaivaa repusta tai laukusta muiden tavaroiden seasta, joten en näe syytä tehdä sitä vain periaatteen vuoksi.

Vierailija
225/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan kauppaan lähtiessä kortin taskuun ja kassajonossa tavarat hihnalle laitettuani nappaan kortin käteen ja käsi valmiina pojotan lukijan luona että kokonaissumma kilahtaa koneelle. Olenkin helvetin nopea. 

Vierailija
226/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kysy koskaan pinniä, mutta jos erehdyt käyttään korttia pitkän ajan jälkeen niin se alkaa heti kysellä pinniä

hui kamala, jos kysyy. mitä pahaa siinä on, että kysyy? Mä ainakin maksan kortilla, vaikka puhelinkin olis.

Vierailija
227/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on puhelin usein käsillä, siellä on ostoslistaa ja näkee sovellustarjoukset yms. Lompakko on laukussa jos toisessakin hyvässä tallessa (valitettavasti kadotin kerran täydestä laukusta ja sen jälkeen pakannut  tiukasti). Joten itselleni on ollut kätevämpi tuo. 

mulla on se puhelinkin laukussa.

Vierailija
228/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamisessa on hyvin vähän eroa. Ero tulee siitä kumpaa niistä sä kannat niin että sun on helpompi ja nopeampi ottaa se esille.

molemmat laukussa, ni ei ole yhtään nopeampaa maksaa puhelimella.

Vierailija
229/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortti on siitä hyvä, ettei koskaan lopu akku.

Eikä älykkään ihmisen puhelimesta.

ai onko sulla puhelin latauksessa 24/7?

Vierailija
230/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Mulla on kortti puhelimen kotelossa. Maksan mieluummin sillä kuin alan avata puhelimen lukitusta.

jep ja pitäähän se sovelluski avata. Siinä ajassa on jo maksanu kortilla

Vierailija
231/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

unohdat että se puhelin pitää laittaa myös päälle ja syöttää puhelimen pin-koodi/salasana tai sormenjälki/naamatunnistus. Ihan sama aika menee tai jopa enemmän.

Sormenjäljen / naaman tunnistus tapahtuu itsestään kun puhelinta vain pitää kädessä. Ei siinä ole mitään tehtävää.

ei mulla ainakaan ole puhelin 24/7 kädessä.

Vierailija
232/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen saa maksaa, juuri sillä tavalla, mikä on itselleen kätevintä. Jotkut maksaa edelleen käteisellä.

Vierailija
233/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

iPhonessa maksukortti aukeaa tuplanapauttamalla virtanappia, eikä puhelimen lukitusta tarvitse edes avata ennen sitä. Sitten joko näytät samalla puhelimelle kasvosi (jos olet aktivoinut kasvojentunnistuksen) tai näppäilet pääsykoodin. Ja kortti on käytettävissä. Mulla tähän menee aikaa ehkä kaksi sekuntia, että olen maksuvalmis, samassa ajassa en ole saanut edes käsilaukusta poimittua lompakkoani saati korttia sieltä lompakosta.

Entä jos kännykän kuorissa olisi korttitasku?

Koska puhelimella maksaminen on mahdollista, en katso tarpeelliseksi hankkia kuoria, jossa on korttitasku. Enemmän mua pelottaisi, että se kortti putoaa sieltä korttitaskusta ja taas lompakkomallinen (läpällinen) puhelimen kuori on mielestäni hankala.

Voi kun vielä saisi ajokortinkin sähköiseksi, niin saisi sen pois tuolta puhelimen kuoren alta.

Tuo lompakkomallinen on just paras kotelo.

Vierailija
234/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Ei kysy mutta kännykkä saatava auki mun naamakuvalla. Tosin tilillä vaan käyttöraha, ei muuta.

Vierailija
235/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.

No ei onnistu. Se kortti vastaa vain käyttötiliä. Mulla osakesäästötili ja siellä on mun omaisuus sekä toisessa pankissa tuottotili mihin on kortti vaan kotona. Eli jos nyt mun rahat vietäisiin niin se olisi 122 euroa.

Vierailija
236/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä kysy pin-koodia. Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. Ei tarvitse kantaa lompakkoa mukana, puhelin taas on aina muutenkin mukana. Kassalla tarvitsee muutenkin näyttää puhelimesta S-etukortti, k-plussa tai lidl plus, joten kätevä myös maksaa sillä samalla puhelimella eikä alkaa kaivamaan fyysistä korttia. Mobiilimaksamisessa ei ole ainakaan minulla ikinä ollut mitään ongelmaa, fyysinen kortti sen sijaan reistailee useinkin.

Kortillakin voi maksaa yli 50 euron ostokset lähimaksulla. Ja tuo vasta onkin hidasta, kun rnkkaatte eri korttien välillä puhelimienne kanssa. Mikään ei ole niin helppo, nopea ja varmatoiminen kuin kortti.

Paitsi tietysti puhelimella maksaminen.

Älykello tai -sormus hakkaa puhelimenkin helppoudessa. 

Mulla Garmin niin ei onnistu. On kuitenkin mulle se paras muuhun käyttöön.

Vierailija
237/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan yleensä aina puhelimella, paitsi K-kaupoissa fyysisellä kortilla, kun en jaksa kaivella sitä plussakorttia sieltä sovelluksen uumenista. S-ryhmällä ja Lidlissä noiden korttien löytäminen on tehty käyttäjäystävällisemmiksi.

Vierailija
238/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeudessa ei käytännössä mitään eroa. Pin-koodia kysytään aina joskus ja se onkin hyvä muistitesti. Lopultakin kyse siitä, mihin nyt kukakin on tottunut. Puhelimen käyttäjät toki kuvittelevat olevansa jotenkin fiksumpia.

Tuo nopeusero on muutenkin sellaista hifistelyä. Käteisellä maksaminen sen sijaan on sen verran hitaampaa, että sillä on jo jotain oikeaakin merkitystä - varsinkin jos joku alkaa niitä kolikoitaan laskemaan tai käskee kassan laskea puolestaan. Silti olen sitä mieltä, että käteinen kuuluu hyväksyä liikkeessä kuin liikkeessa - ja taitaa Eu:kin sitä vaatia.

Kohtahan se siru on ihon alla (teknisesti jo mahdollista) etkä tarvitse minkään sortin fyysistä välinettä lisäapuna. Tähänkin liittyy sitten omat ongelmansa.

Maksan kännykällä ja mua kiinnosta millä muut maksaa. Eikä sulle kuulu millä mä maksan.

Vierailija
239/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä alkaa puhelin olla jo aikamoinen single point of failure. Olette aivan kusessa, jos se teidän rakas älypuhelin hajoaa tai katoaa. Siksi maksan aina muovikorteilla.

Sä olet kusessa kun sun kortti hajoaa tai se joudutaan sulkemaan koska korttitiedot on viety. Sii vähän odottelet uutta fyysistä korttia saapuvaksi sen pari viikkoa jos satut olemaan edes siellä mihin se toimitetaan. Kännykkään saa vaikka 14 eri korttia halutessaan ja ne on käytettävissä heti olit missäpäin maailmaa tahansa. 

Vierailija
240/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat kaupat kehitellä ajanottolaitteen kassamaksamiselle, nopeimmalle alennuksia. Vastausten perusteella on selvä markkinarako. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän