Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
241/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelin on kädessä jo valmiina ja lompakosta pitää erikseen vielä kaivaa se kortti esiin. Logiikka on se, että prosessi jossa on muuten identtiset vaiheet, mutta niitä on vähemmän on nopeampi kuin prosessi jossain on enemmän vaiheita.

Voihan se lompakkokin olla kädessä valmiina. Ei näissä selityksissä ole mitään järkeä.

Kokeilepa puhelinmaksua. Mulle tuli joku viesti että klikkaa tästä ja ota applepay käyttöön. Klikkasin, ja sen jälkeen en ole kortteja kaivellut. Nämä jotka väittävät että kortti on helpompi kätevämpi ja nopeampi on niitä jotka eivät puhelinmaksua ole kokeilleetkaan. Tai sitten jotenkin vammaisia tai vanhuksia joilta tuo ei edes onnistuisi.

Vierailija
242/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin on kädessä jo valmiina ja lompakosta pitää erikseen vielä kaivaa se kortti esiin. Logiikka on se, että prosessi jossa on muuten identtiset vaiheet, mutta niitä on vähemmän on nopeampi kuin prosessi jossain on enemmän vaiheita.

Voihan se lompakkokin olla kädessä valmiina. Ei näissä selityksissä ole mitään järkeä.

Ei olekaan. Mulla menee yhtä vähän aikaa maksaa kummalla tahansa. Silti maksan oikeastaan aina kortilla.

Mulla kortti on puhelimen kuoressa kortti paikassa. Eli otan joka tapauksessa puhelimen esiin taskusta kassalla.  Ero on siinä että  avaanko puhelimen kuoren ja sen jälkeen laitan puhelimen maksupäätteen viereen vai otanko toisenkin käden avuksi ja otan kortin puhelimen kuoresta näytän sitä maksupäätteen, näppäilen välillä pin koodin jonka jälkeen laitan kortin takaisin kuoreen.

Sen jälkeen kun olen ottanut puhelinmaksun käyttöön on kortti jäänyt ihan itsestään käyttämättä sillä siinä on vain täysin turhia välivaiheita kun vähemmälläkin pääsee.

Varmasti ihminen joka ei viitsi ottaa puhelinmaksua käyttöön kokee kortin helpoksi. Hän ei vain vielä tiedä kuinka helppoa on puhelimella maksaminen🤷‍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan kauppaan lähtiessä kortin taskuun ja kassajonossa tavarat hihnalle laitettuani nappaan kortin käteen ja käsi valmiina pojotan lukijan luona että kokonaissumma kilahtaa koneelle. Olenkin helvetin nopea. 

Mulla on kortti aina mukana. Siinä puhelimen suojakuoressa. Maksan puhelimella. Jos puhelin ei toimisi, maksaisin kortilla.

Vierailija
244/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kysy koskaan pinniä, mutta jos erehdyt käyttään korttia pitkän ajan jälkeen niin se alkaa heti kysellä pinniä

hui kamala, jos kysyy. mitä pahaa siinä on, että kysyy? Mä ainakin maksan kortilla, vaikka puhelinkin olis.

Mä ainakin maksan puhelimella vaikka korttikin on mukana.

Vierailija
245/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamisessa on hyvin vähän eroa. Ero tulee siitä kumpaa niistä sä kannat niin että sun on helpompi ja nopeampi ottaa se esille.

molemmat laukussa, ni ei ole yhtään nopeampaa maksaa puhelimella.

Ai kortti on sellaisenaan laukussa? Mikäli se on lompakossa niin kyllä se kortti täytyy sieltä aina kuitenkin kaivaa. Ensin kaivetaan siis laukusta lompakko ja sitten lompakosta kortti. Puhelimen kanssa ei tarvitse kaivaa kuin puhelin. Nopeudelle en itse laita mitään painoarvoa mutta kätevyyden laitan.

Vierailija
246/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kortti puhelimen kotelossa. Maksan mieluummin sillä kuin alan avata puhelimen lukitusta.

jep ja pitäähän se sovelluski avata. Siinä ajassa on jo maksanu kortilla

Kuten on sanottu jo 10:iä kertoja, ei tarvitse avata korttia puhelimesta riittää että avaa puhelimen.

Vierailija
247/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

unohdat että se puhelin pitää laittaa myös päälle ja syöttää puhelimen pin-koodi/salasana tai sormenjälki/naamatunnistus. Ihan sama aika menee tai jopa enemmän.

Sormenjäljen / naaman tunnistus tapahtuu itsestään kun puhelinta vain pitää kädessä. Ei siinä ole mitään tehtävää.

ei mulla ainakaan ole puhelin 24/7 kädessä.

No onko pankkikortti 247 kädessä?

Vierailija
248/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä kysy pin-koodia. Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. Ei tarvitse kantaa lompakkoa mukana, puhelin taas on aina muutenkin mukana. Kassalla tarvitsee muutenkin näyttää puhelimesta S-etukortti, k-plussa tai lidl plus, joten kätevä myös maksaa sillä samalla puhelimella eikä alkaa kaivamaan fyysistä korttia. Mobiilimaksamisessa ei ole ainakaan minulla ikinä ollut mitään ongelmaa, fyysinen kortti sen sijaan reistailee useinkin.

Kortillakin voi maksaa yli 50 euron ostokset lähimaksulla. Ja tuo vasta onkin hidasta, kun rnkkaatte eri korttien välillä puhelimienne kanssa. Mikään ei ole niin helppo, nopea ja varmatoiminen kuin kortti.

Paitsi tietysti puhelimella maksaminen.

Älykello tai -sormus hakkaa puhelimenkin helppoudessa. 

Mulla Garmin niin ei onnistu. On kuitenkin mulle se paras muuhun käyttöön.

Itse en pysty pitämään koruja enkä kelloja sillä ne aiheuttavat ihottumaa. Nuo siis ovat pois laskuista. Puhelimella kaikista helpoin maksaa.

Vierailija
249/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi painavia nuo älypuhelimet kortti on kevyt.

Vierailija
250/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon hiilijalanjälkeä tulee lisää kun teille täytyy valmistaa kortit siruineen ja postitella niitä pitkin maita ja mantuja. Varmaan tarvitsette tunnusluvunkin paperisena kotiin? Niitä sitten designataan, tulostetaan, kuormitetaan, lajitellaan, postitetaan. Älypuhelin on nykyään kaikilla, joten miksei tuota kaikkea turhaa jätä vaan välistä? 

Vierailija
251/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos älypuhelin painaa 200 grammaa ja kannat sitä mukana joka päivä, niin se tekee vuodessa  730 kiloa.

Vierailija
252/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan maksanut  minkäänlaisella kortilla, aina käteisellä.  Sen kätevämpää tapaa ei olekkaan. Kovasti vuosien ajan on pankkini yrittänyt minua saamaan korttimaksajaksi, vielä ei ole onnistunut, eikä tule onnistumaan. Käteisellä ei tule tuhlattua yhtään, kortilla ostelee  mitä haluaa, ei ajattele että se on omasta tilistä pois. Luotollahan tietysti kaikki kortin käyttäjät maksaakin, velkaa ja velkaa, eikä oikeaa raha näe koskaan. Ei ihme että heillä on maksuvaikeuksia ja tilit tyhjät, kun luotolla maksavat.

Mulla ei ole edes älypuhelinta eikä tule, nehän on jo ostettaessa risoja, ja joutuu joka vuosi ostaa uuden puhelimen. Mulla 16 v nokin näppäin känny, eikä koskaan ole ollut rikki, vaikka on monesti pudonnutkin.

Pelkkää huuhaata korttimaksut ja älypuhelimet. Niillä haluu vaan vaan huijareille töitä.

Vierailija
253/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa puhelinmaksua. Mulle tuli joku viesti että klikkaa tästä ja ota applepay käyttöön. Klikkasin, ja sen jälkeen en ole kortteja kaivellut. Nämä jotka väittävät että kortti on helpompi kätevämpi ja nopeampi on niitä jotka eivät puhelinmaksua ole kokeilleetkaan. Tai sitten jotenkin vammaisia tai vanhuksia joilta tuo ei edes onnistuisi.

Tai sitten sen verran fiksuja, etteivät luovuta kaikkia ostostietojaan teknologiajäteille. Kätevää sinänsä, mutta jotenkin ei sitten kuitenkaan niin kätevää että haluaisin venäläisten ja kiinalaisten tietävän montako maitoa ostan.

Vierailija
254/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan aina kortilla, enkä käytä lähimaksuominaisuutta koskaan, vaan näppäilen tunnusluvun.  Kortin esille ottaminen vie niin kauan, kuin vie pienen olanyli laukun vetoketjun avaaminen ja kortin nappaaminen sille tarkoitetusta korttitaskusta. En käytä lähimaksua senkään vuoksi, koska menee luoton puolelle, ja näin on kuulemma joissakin korteissa pysyvänä ominaiauutena. 

Vierailija
255/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kortilla ja se on minulla aina valmiina, joten ei sen johdosta synny jonoja. Lidlissä näyttä olevan usein ongelmia noiden älylaitteiden käyttäjillä, niitä sitten ihmetellään kassalla, kun ei olla aktivoitu tarjouksia tai sovellus ei lataudu. Muut joutuvat sitten odottelemaan.

Vierailija
256/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli puhelin ei ole koskaan mukana koska on liian painava?

Vierailija
257/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta kaupan kassalla muiden kiireet, vaan käytän omien asioiden hoitamiseen niin paljon aikaa kuin tarvitsee. Tavarat hihnalle, kassahenkilö selvittää ne, maksan kortilla ja joskus käteisellä, siirryn pakkamaan. Pakkaan huolellisesti niin, että tavarat eivät mene rikki ja ne on pakattu niin, että on helppo kuljettaa. Rahaa on aina laukussa muutama satanen ja pari korttia, niin on maksaminen helppoa ja nopeaa vaihtuvissa tilanteissakin. 

Vierailija
258/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin vasta ulkomaanmatkalla kaikki maksut puhelimella, pari syytä tähän. Ensinnäkin käytin credittiä, paremman ostajanturvan vuoksi ja mahdolliset aiheettomat veloitukset voisi kiistää ilman että omat rahat liikkuu tililtä. Lähimaksuhan normaalisti menisi debitiltä, mobiilissa sen voi helposti ohjata aina credit puolelle. 

Toisekseen minulta on joskus varastettu korttitiedot ravintolakäynnin yhteydessä. Mobiilissa ei tätä riskiä ole, koska kortin tietoja ei paljasteta lainkaan. Tavallista korttia on vaikea käsitellä niin, etteikö esim. pienellä kameralla voisi kuvata kortin tiedot epärehellisen asiakaspalvelijan toimesta. 

Vierailija
259/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sen verran fiksuja, etteivät luovuta kaikkia ostostietojaan teknologiajäteille. Kätevää sinänsä, mutta jotenkin ei sitten kuitenkaan niin kätevää että haluaisin venäläisten ja kiinalaisten tietävän montako maitoa ostan.

Linkki siihen että kiinalaiset tietävät suomalaisten pankkien hyväksymät maksutapahtumat, kiitos.

Vierailija
260/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan maksanut  minkäänlaisella kortilla, aina käteisellä.  Sen kätevämpää tapaa ei olekkaan. Kovasti vuosien ajan on pankkini yrittänyt minua saamaan korttimaksajaksi, vielä ei ole onnistunut, eikä tule onnistumaan. Käteisellä ei tule tuhlattua yhtään, kortilla ostelee  mitä haluaa, ei ajattele että se on omasta tilistä pois. Luotollahan tietysti kaikki kortin käyttäjät maksaakin, velkaa ja velkaa, eikä oikeaa raha näe koskaan. Ei ihme että heillä on maksuvaikeuksia ja tilit tyhjät, kun luotolla maksavat.

Mulla ei ole edes älypuhelinta eikä tule, nehän on jo ostettaessa risoja, ja joutuu joka vuosi ostaa uuden puhelimen. Mulla 16 v nokin näppäin känny, eikä koskaan ole ollut rikki, vaikka on monesti pudonnutkin.

Pelkkää huuhaata korttimaksut ja älypuhelimet. Niillä haluu vaan vaan huijareille töitä.

Ikävä että et osaa käyttää rahaa kuin siten että näet sen ihan kädessäsi. Puhelimen kortti on ihan sama kuin pankkikortti, ei minullakaan ole luottokortteja. Ihan samalta tililtä maksetaan kaikki käteisellä kortilla tai puhelimella. Mutta tuo viesti oli taas todiste siitä että ei oikein ymmärretä miten nämä maksutapahtuman toimivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme