Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

anoppi änkeämässä synnärille ja "auttamaan" vauva-arjessa

Vierailija
29.06.2026 |

ahdistaa todella paljon että hän on änkeämässä elämäni intiimimpään aikaan!!!!

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten ? On kai hänelläkin nyt täysi oikeus tulla sinne. Eikö ilmainen apu kelpaa  ? Maksa sitten siitä jollekin. Jos hän nyt kerran on sen lapsen isoäiti.......oikea siis. Ilmainen apu kelpaisi kelle tahansa. Mitä haittaa siitä on, että anoppi tulee sinne ? Onko hän jotenki......miten sen nyt sanoisi........? Sanopas sä se, miksei hän saisi sinne tulla ja auttamaan ? 

Mistä lähtien isoäidillä on ollut oikeus tulla laitokselle tapaamaan vastasyntynyttä?

Vierailija
102/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten ? On kai hänelläkin nyt täysi oikeus tulla sinne. Eikö ilmainen apu kelpaa  ? Maksa sitten siitä jollekin. Jos hän nyt kerran on sen lapsen isoäiti.......oikea siis. Ilmainen apu kelpaisi kelle tahansa. Mitä haittaa siitä on, että anoppi tulee sinne ? Onko hän jotenki......miten sen nyt sanoisi........? Sanopas sä se, miksei hän saisi sinne tulla ja auttamaan ? 

Mistä lähtien isoäidillä on ollut oikeus tulla laitokselle tapaamaan vastasyntynyttä?

Ööö, maailman tapista lähtien.

Jo evoluutiotutkimus on havainnut, että naiset elävät pidempään kuin miehet siksi, että isoäidin apu on ollut niin korvaamatonta lasten hoidossa, ihan luolamiesajoista lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison pitää laittaa rajat äidilleen.

Mä laitoin ne rajat ihan itse, koska anoppi oli tottunut aina määräilemään miesväkeä ja näille se oli ollut ok.

Opetin anopille jo ennen kuin saatiin lapsia, että meillä kaapin paikan määrään minä eikä hän.

Kova koulu, mutta meni lopulta perille (ei koskaan TÄYSIN; aina jaksoi kokeilla, varmuuden vuoksi...).

T. Kiltti, mutta silti yllättävän huono miniä

Vierailija
104/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut itsellä tosi läheiset ja lämpimät välit molempiin mummoihin. He ovat olleet iso rikkaus ja tuki mun elämässä. Onneksi oma äitini mahdollisti ja salli näiden ihmissuhteiden kehittymisen.

Vierailija
105/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen todellakin tuskasi. Kokemusta on.

Vierailija
106/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison pitää laittaa rajat äidilleen.

Mä laitoin ne rajat ihan itse, koska anoppi oli tottunut aina määräilemään miesväkeä ja näille se oli ollut ok.

Opetin anopille jo ennen kuin saatiin lapsia, että meillä kaapin paikan määrään minä eikä hän.

Kova koulu, mutta meni lopulta perille (ei koskaan TÄYSIN; aina jaksoi kokeilla, varmuuden vuoksi...).

T. Kiltti, mutta silti yllättävän huono miniä

noin sitä pitää!

Vierailija
107/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, maailman tapista lähtien.

Jo evoluutiotutkimus on havainnut, että naiset elävät pidempään kuin miehet siksi, että isoäidin apu on ollut niin korvaamatonta lasten hoidossa, ihan luolamiesajoista lähtien.

Kyllä multa on lähtenyt elinvuosia anopin takia, ei suinkaan lisääntynyt.

Vierailija
108/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit älkää sitten valittako ettei teillä ole turvaverkkoja, kun lapsi sairastaa tai haluaisitte hiukan omaa aikaa puolisonne kanssa. Anoppi ei todellakaan hoida lapsianne.

Ihan varmasti autan, jos pyydetään.

Toinen anoppi

Vierailija
109/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa minunkin anoppi haluaisi auttaa vauva arjessa. 

Vierailija
110/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/6545499/pienten-lasten-aidit-uupuvat-ny…

Ap ehkä liittyy tuohon uupujien joukkoon, jos vieraannuttaa anopin lastenhoidosta heti alkumetreillä.

Vierailija
111/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä tarkoitetaan oikeutta lähinnä  moraalisessa kontekstissa.  Voihan se tietysti jonkun äidin mielestä  olla epäoikeudemukaista, että isovanhempi haluaa tavata jälkipolveaan jo synnytyslaitoksella. 

En itse ainakaan ajattele, että vastasyntyneen lapsenlapsen  näkemisellä olisi mitään tekemistä lakiin ja asetuksiin perustuviin oikeuksiin.

Vierailija
112/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti persoonallisuushäiriöinen anoppi ei vaivaudu auttamaan ketään, vaan keskittyy itsekkäästi omiin tarpeisiinsa ja on kylmä kuin kivi.

Ap kuvaa kokenutta vanhempaa naista, joka tietää, miten raskasta vauva-arki on ja tarjoutuu auttamaan, koska välittää.

Kannattaa pitää välit anoppiin nyt, koska ap huomaa kyllä jo kuukauden päästä, miksi sitä apua tarvitaan.

anopin seura voi olla paljon raskaampaa kuin vauva-arki

just saying

Idea siinä anopin avussa on, että hän hoitaa vauvaa sillä aikaa, kun sinä nukut/käyt suihkussa/syöt/käyt kaupassa/käyt tapaamassa kaveria/käyt miehesi kanssa vaikka ravintolassa syömässä.

Ap on alapeukuttanut, eikä halua tehdä mitään näistä asioista. Ihan fine. Jokaisen oma valinta. Veikkaan vaan, että vauva-arjen rankkuus tulee olemaan hänelle hirveä yllätys.

Meillä vauva-arjen teki rankaksi anoppi. Hän kun halusi olla päättävä elin meidän perheessä, päättää esim vauvan nimen, kummit, mitä vaippamerkkiä ostetaan.... näin jälkikäteen en tajua, miten kestin. Anoppi oli myös syy, miksi ajauduttiin eron partaalle. Kun anoppi ulkoistettiin, elämä muuttui huomattavasti paremmaksi ja parisuhdekin pelastui.

Vierailija
113/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraavaksi sä sitten varmaan valitat, kun kukaan ei auta sua ja uhriudut siitä.

Vierailija
114/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin paikka ei ole synnärillä, piste.

Ei, siellä on sen oman äidin paikka, luonnollisesti. Siitä voi jo pikku hiljaa alkaa sysäämään sivuun sitä lapsen isää. Toki se oma äiti sitten auttelee siinä vauva-arjessa aika paljonkin. Isä sopeutuu siihen kyllä nopeasti, vaikka aluksi valittelisikin. Sanot vaan, ettei se ymmärrä ja että uutena äitinä tarvitset tukea (äidiltäsi, et mieheltäsi) jne. Anoppia ei päästetä lähimaillekaan ainakaan muutamaan viikkoon ja kun se sitten lopulta on pakko päästää vauvaa katsomaan, niin se ei saa koskea siihen. Rahat voidaan kyllä ottaa vastaan, mutta ei vaatteita! Koska ne on rumia ja turhia ja väärän värisiä ja tuhoaa luonnon ja olet minimalisti ja kulutusvastainen. 

Nykyään on hirveän helppo ottaa vaatteesta kuva ja kysäistä, että onko tarvetta, niin voisin ostaa. Vääränkokoiset vaatteet vain harmittaa eikä mummo muutenkaan voi tietää, miten paljon vauvalla on jo tietyn kokoisia vaatteita.

Vierailija
115/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/6545499/pienten-lasten-aidit-uupuvat-ny…

Ap ehkä liittyy tuohon uupujien joukkoon, jos vieraannuttaa anopin lastenhoidosta heti alkumetreillä.

Entä jos se on anopin seura, joka uuvuttaa eikä lastenhoito???

Vierailija
116/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä, onko äidistä tai anopista oikeesti apua vai ovatko vaan ärsyttäviä, jaloissa pyöriviä pyytämättäneuvojia!  Toki jos ovat täyspäisiä ja empaattisia aikuisia, jokainen ottaisi avukseen sellaisen mutta itselläni ei tilanne ollut tämä, joten omin voimin mentiin!

Vierailija
117/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin siitä, onko äidistä tai anopista oikeesti apua vai ovatko vaan ärsyttäviä, jaloissa pyöriviä pyytämättäneuvojia!  Toki jos ovat täyspäisiä ja empaattisia aikuisia, jokainen ottaisi avukseen sellaisen mutta itselläni ei tilanne ollut tämä, joten omin voimin mentiin!

tässä ketjussa se unohtuu monelta!

Vierailija
118/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit älkää sitten valittako ettei teillä ole turvaverkkoja, kun lapsi sairastaa tai haluaisitte hiukan omaa aikaa puolisonne kanssa. Anoppi ei todellakaan hoida lapsianne.

mustavalkoista ajattelua!

Tuossa on kyllä hyvä pointti. Jotta voisi uskaltaa jättää vauvansa tai pienen lapsensa jonkun hoiviin pidemmäksi aikaa, vaikka sitten anopin, niin sitä ennen anopon pitää antaa luoda one-to-one suhde vauvaan. Vauvakin tarvitsee sitä. Ei voi olla, että anopille vain vilautetaan vauvaa silloin tällöin ja sitten myöhemmin pyydetään lastenvahdiksi, kun vanhemmat haluaa vaikka pitää vapaaillan. Se on vauvallekin stressi, kun yhtäkkiä oma tuttu hoitaja (äiti ja isä yleensä) katoaa ja tilalle tuleekin vauvan mielestä joku uppo-outo tyyppi eikä äitiä ja äidin tuttua tuoksua ole missään. ja voi se anopillekin sitten olla vaikeaa, kun hän ei ole päässyt kunnolla ja ajan kanssa tutusutumaan lapseen. 

Itse ainakin alusta asti toivotin kaikki lähisukulaiset tervetulleeksi vierailemaan kotonamme, ihan tuosta yllä mainitusta syystä. Tietyt jutut meillä on sellaisia, joiden yli ei edes anoppi voi kävellä (esim. nukkumaameno ja syömisajat), mutta kaikille nuo tuntuivat olleen ihan itsestäänselvyyksiä. 

Vierailija
119/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mustavalkoista ajattelua!

Tuossa on kyllä hyvä pointti. Jotta voisi uskaltaa jättää vauvansa tai pienen lapsensa jonkun hoiviin pidemmäksi aikaa, vaikka sitten anopin, niin sitä ennen anopon pitää antaa luoda one-to-one suhde vauvaan. Vauvakin tarvitsee sitä. Ei voi olla, että anopille vain vilautetaan vauvaa silloin tällöin ja sitten myöhemmin pyydetään lastenvahdiksi, kun vanhemmat haluaa vaikka pitää vapaaillan. Se on vauvallekin stressi, kun yhtäkkiä oma tuttu hoitaja (äiti ja isä yleensä) katoaa ja tilalle tuleekin vauvan mielestä joku uppo-outo tyyppi eikä äitiä ja äidin tuttua tuoksua ole missään. ja voi se anopillekin sitten olla vaikeaa, kun hän ei ole päässyt kunnolla ja ajan kanssa tutusutumaan lapseen. 

Itse ainakin alusta asti toivotin kaikki lähisukulaiset tervetulleeksi vierailemaan kotonamme, ihan tuosta yllä mainitusta syystä. Tietyt jutut meillä on sellaisia, joiden yli ei edes anoppi voi kävellä (esim. nukkumaameno ja syömisajat), mutta kaikille nuo tuntuivat olleen ihan itsestäänselvyyksiä. 

Jokainen toimii kuten parhaaksi näkee. Se vaan, että tuoreelle äidille pitäisi myös antaa sitä tilaa, eikä sitten vieraillessa keksimällä keksiä päsmäröitävää.

Itse nimittäin tuollaisen jatkuvan päsmäröinnin takia koin, että olen aivan hirveä äiti, joka ei osaa tehdä mitään oikein. Ei ihan paras startti tuoreelle äitiydelle. 

Vierailija
120/240 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi oma anoppi ei yrittänyt tuppautua synnärille tai väkipakolla auttamaan vastasyntyneen kanssa. Halusin mieluummin oman äitini auttamaan. Äiti on äiti. Saa olla vapaasti oma itsensä ja oma äiti ymmärtää paremmin mitä tuore äiti käy läpi. Jos on siis hyvä äiti ja hyvät välit häneen. Selvittiin kyllä ekat viikot hyvin miehen kanssa kahdestaan. Oma puoliso on se tärkein tuki.

Ymmärrätkö miten kateelliseksi toinen mummo voi tulla tuollaisesta asetelmasta? Tasapuolisuus??

MInä en ainakaan ymmärrä. Ei se lapsenlapsi tai lapsen perhe ole mikään jätskipaketti, josta mummelit on oikeutettuja saamaan tasasiivuja! Jeesus mikä kommentti.

Mun anopin mielestä vauva nimenomaan oli jätskipaketti. Otti paloja, jakoi ne itselleen. Mun äiti olisi sit saanut nuolla paketista jämät, jos jotain jäi. 

Anoppi sanoi suureen ääneen mun äidille esikoisen ristiäisissä, että hän on vauvan lempimummo, kun asuu lähellä ja saa hoitaa enemmän. Viisi vuotta tuosta eteenpäin. Se anopin pahin vihollinen, se toinen isoäiti, on hoitanut enemmän ja on lapselle rakkaampi. Anoppi on hänen "ominaisuuksiensa" vuoksi jäänyt etäiseksi.