Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ottaa päähän tää loputon köyhyys!

Vierailija
29.06.2026 |

Jatkuvasti joutuu stressaamaan ehtiikö joku raha tulla tilille ajoissa. Kaiken muun rahasta stressaamisen ja ankeuden lisäksi tietysti. Mutta jatkuva epävarmuudessa eläminen on mun mielestä kaikkein raskain osuus.

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko raha tilille ajoissa, tulevat yleensä, jos ei ole mitään erikoista ilmassa. Sekä korvaukset että tili tulee aina ajallaan, jolloin ihminen itse pystyy suunnittelemaan menot sen mukaan. Mitkä rahat eivät ole tulleet ajallaan, erikoinen ilmiö, en nyt oikeen pysyny perässä.

Tällä hetkellä odottelen viimeistä ansiosidonnaisen erää sekä päätöstä asumistuesta, yleistuesta ja opintolainan korkoavustustuksesta (ja kohta myös toimeentulotuesta). Ei mitään tietoa milloin noi päätökset tulee.

Ap

Vierailija
102/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko raha tilille ajoissa, tulevat yleensä, jos ei ole mitään erikoista ilmassa. Sekä korvaukset että tili tulee aina ajallaan, jolloin ihminen itse pystyy suunnittelemaan menot sen mukaan. Mitkä rahat eivät ole tulleet ajallaan, erikoinen ilmiö, en nyt oikeen pysyny perässä.

Tällä hetkellä odottelen viimeistä ansiosidonnaisen erää sekä päätöstä asumistuesta, yleistuesta ja opintolainan korkoavustustuksesta (ja kohta myös toimeentulotuesta). Ei mitään tietoa milloin noi päätökset tulee.

Ap

Asutko yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asutko yksin?

En asu yksin.

Ap

Vierailija
104/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yllättävä meno?

Laitteen hajoaminen. Tietokone.

Mikä yllättävä meno sellainen on? Jokainenhan sen tietää, että laite voi myös hajota. 

Harva siihen jatkuvasti on varatunut ylimääräisellä rahalla, että joku laite voi hajota kohta. Sullako on koko ajan takaraivossa, että ihan heti kohta pian voi jääkaappi, auto, tietokone tm. hajota, laitanpa tonneja sivuun niitä varten?

Täh? Minusta tuo on ihan perus. Pidän 30 k€ korkotilillä, josta voin nostaa milloin tahansa, näitä menoja varten. Yli menevät rahat laitan passiivisiin indeksirahastoihin.

eri

Sillon et kuulukaan tähän ketjuun, jossa aiheena köyhyys.

Vierailija
105/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yllättävä meno?

Laitteen hajoaminen. Tietokone.

Mulla on tietokone hajonnut jo yli 10 vuotta sitten enkä ole vieläkään hankkinut uutta. 

Jäin työttömäksi kolme vuotta sitten ja siitä lähtien on pärjännyt ilman tietokonetta. Olen huomannut että monella köyhällä on paljon ns päällekkäisiä palveluja. 

Toiset yrittää kehitttää itseään ja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan opiskelemalla, siihen tarvitaan nykypäivänä tietokone. Ja itselläni menee ainakin niin paljon aikaa työhakemusten kirjoittamiseen, ettei siitäkään tulisi yhtään mitään jossain kirjastossa.

Ap

Samaten jos työttömän tavoitteena on työllistyä esimerkiksi suunnittelun, ohjelmistokehityksen, musiikintuotannon, videoeditoinnin, 3D-mallinnuksen tai muun luovan alan tehtäviin, tarvitaan riittävän tehokas tietokone. Näillä aloilla käytettävät ohjelmistot vaativat paljon suorituskykyä, muistia ja tallennustilaa, eikä niitä voi käyttää sujuvasti vanhalla tai heikkotehoisella laitteella. Ilman tarkoitukseen soveltuvaa tietokonetta osaamisen ylläpitäminen, uusien taitojen opiskelu, portfolion rakentaminen sekä työn tekeminen ei ole käytännössä mahdollista. Eli se tietsikka on kyllä välttämätön edellytys työnhaulle, opiskelulle ja työllistymiselle monilla aloilla.

Vierailija
106/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asutko yksin?

En asu yksin.

Ap

No sitten puolisosi pitää maksaa enemmän kuluja.

Vierailija
107/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvät joutuu stressaamaan, että riittääkö oma työsuoritus työpaikan pitämiseen ja samoin, että riittääkö rahat elämiseen.

Pääset siis puolella stressillä töissäkäyviin verrattuna.

Onko tää joku vitsi? Oon ollu aina ennen töissä, sitten vammauduin ja nyt työttömänä. Ikinä en oo ollu näin ahdistunut. Pelkään että menee mielenterveyskin tässä fyysisen terveyden lisäksi. Ikinä töissä käydessä ei ollut rahahuolia vaikka palkka on ollut aina alle 2000€, nyt kun tulot on alle 600€ niin stressaan jokaista senttiä. 

Vierailija
108/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en kans tykkää. Yllättävä meno vei puskurirahat ja sen jälkeen on joka ostos pitänyt laskea. Sapettaa ihan sairaasti. Vaikka olen pihistellyt, niin ei vaan saldoa saa nousemaan takaisin.

Mikä on yllättävä meno?

Mulle tällaisia on olleet esim. pyykinpesukoneen hajoaminen ja muutto.

Ap

Aivan käyttökelpoisen pesukoneen saa kierrätyskeskuksesta muutamalla kympillä ja tuo munkin Indesit joka maksoi 40€ ja toiminut jo 7 vuotta ja tämä Asus tietokone maksoi 15€ Työttömänä kannattaa miettiä mihin on rahaa niin ei tarvitse itkeä jollain anonyymillä vauvapalstalla

Köyhällä vaan ei ole varaa ottaa sitä riskiä, että se muutaman kympin kone (joka kuljetuksineen onkin lähemmäs 100 euroa) hajoaakin kuukauden käytön jälkeen. Mieluummin uusi edullinen kone, joka toimii takuulla monta vuotta.

Ap

Onko luetun ymmärtämisessä vaikeuksia juurihan sanoin että tuo kone kestänyt jo 7 vuotta Taksillako sinäkin kuljettelet uutta pesukonettasi kun noin kallista ? Älä sitten helvetti itke rahapulaasi kun kerran on varaa törsätä !

Jos sun kone on kestänyt 7 vuotta, niin ei se tarkoita sitä, että kaikki kierrätyskeskuksen koneet kestää yhtä pitkään ehjinä. Täysin arpapeliä mitä sieltä saa.

Pesukoneen kuljettamiseen tarvitaan pakettiauto ja kaksi kantajaa, ei niitä ilmaiseksi mistään saa. Mulla ei ole varaa törsätä kohteisiin, jotka sisältää suuren epäonnistumisen riskin. Kaiken on mentävä kerralla oikein.

Ap

Teet ihan itse kalliita valintoja? Elät kuin olisit edelleen töissä? 

Uusi pesukone 300 eurolla on kyllä pitkällä aikavälillä huomattavasti järkevämpi valinta kuin joku arvaamaton pommi.

Ap

Samaa mieltä. Itsellä on kanssa tiukka budjetti, mutta näihin panostin ja ostin Samsungin pesukoneen ja jääkaapin alennusmyynnistä halvempien merkkien sijaan. Näissä myös viiden vuoden takuu, joten mielenrauhaa jo siitäkin. 

Vierailija
109/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en kans tykkää. Yllättävä meno vei puskurirahat ja sen jälkeen on joka ostos pitänyt laskea. Sapettaa ihan sairaasti. Vaikka olen pihistellyt, niin ei vaan saldoa saa nousemaan takaisin.

Mikä on yllättävä meno?

Ap

Olen töissä käyvä ihminen ja olen käynyt pesemässä pyykit lapseni luona, kun ei ole tullut mieleenkään ostaa tähän sotkuun enää uutta pesukonetta. 

Kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä jonkun muun luona, eikä asu semmoisessa paikassa että olisi pyykkitupa tai itsepalvelupesula vieressä käytettävissä.

Vierailija
110/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sellaista haluat, joihin ei  rahasi riitä`? Kohtahan kypsyy mustikat, niistä saa aika helpolla rahaa ja verottomana, jos ei myy liikkeille.

No mulla esimerkiksi on tarvetta hammasimplanteille tuohon menee varmaan viisi tonnia. Ja ei ole kiinni siitä ettenkö olisi hoitanut hampaitani hyvin, mulla on vain sairaus ja lääkitys, jotka heikentävät hampaitani.

T. eri

Vierailija
111/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yllättävä meno?

Ap

Aivan käyttökelpoisen pesukoneen saa kierrätyskeskuksesta muutamalla kympillä ja tuo munkin Indesit joka maksoi 40€ ja toiminut jo 7 vuotta ja tämä Asus tietokone maksoi 15€ Työttömänä kannattaa miettiä mihin on rahaa niin ei tarvitse itkeä jollain anonyymillä vauvapalstalla

Köyhällä vaan ei ole varaa ottaa sitä riskiä, että se muutaman kympin kone (joka kuljetuksineen onkin lähemmäs 100 euroa) hajoaakin kuukauden käytön jälkeen. Mieluummin uusi edullinen kone, joka toimii takuulla monta vuotta.

Ap

Onko luetun ymmärtämisessä vaikeuksia juurihan sanoin että tuo kone kestänyt jo 7 vuotta Taksillako sinäkin kuljettelet uutta pesukonettasi kun noin kallista ? Älä sitten helvetti itke rahapulaasi kun kerran on varaa törsätä !

Jos sun kone on kestänyt 7 vuotta, niin ei se tarkoita sitä, että kaikki kierrätyskeskuksen koneet kestää yhtä pitkään ehjinä. Täysin arpapeliä mitä sieltä saa.

Pesukoneen kuljettamiseen tarvitaan pakettiauto ja kaksi kantajaa, ei niitä ilmaiseksi mistään saa. Mulla ei ole varaa törsätä kohteisiin, jotka sisältää suuren epäonnistumisen riskin. Kaiken on mentävä kerralla oikein.

Ap

Samaten pesukoneen asennus maksaa. Toki voi itsekin asentaa, mutta jos ei ole kokemusta niin siinä on sitten taas vesivahingon riski.

Vierailija
112/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yllättävä meno?

Ap

Ap

Ap

Sinä olet vakio palstahullu joka takonut näitä aloituksia satoja ja jänkäät sekä alapeukuttelet asiallisia neuvoja Tukehdu saatana ylimielisyytesi Ps käytä taloyhtiön pesukonetta tai jos sellaista ei ole niin siihen saa kelasta tukea samoin kuin muuttoon Em itse sain kelasta 160€ muuttotukea jolla vuokrasin pakun päiväksi 40€ ja tein muuton sillä Jäihän tuosta vielä kivasti rahaa huonekaluihin joita tarvitsin uuteen asuntoon 

Kelasta ei saa tukea muuttoon ellei ole toimeentulotukiasiakas (ja silloinkin se on vain 120 euroa terveille ihmisille). Pyykinpesukoneeseen ei kukaan saa Kelasta avustusta vaan sitä haetaan omalta hyvinvointialueelta ja kyseessä on harkinnanvarainen (eli mielivaltainen) tuki. Taloyhtiössä ei ole pesutupaa enkä jaksanut montaa kertaa raahata pyykkejäni ylikalliiseen itsepalvelupesulaan.

Selvitä nyt faktat ennen kuin tulet pätemään.

Ap

Haista sinä hevonvittu vastaanjänkääjä Ethän sinä saatanan hullu tajua mistään mitään Ilmiannettu !

Nykyään tarvi mitään kalliita televitsioonia ja tietsikkaa ostaa ja omistaa. Yksi satasen puhelin riittää, jolla voi mennä nettiin erilaisille foorumeille ja saa niistä kunnon sketsiviihdettä ja asiaohjelmaa. 

Moni haluaa elämältään muutakin kuin foorumeita ja sketsejä. Tietokone ei ole mikään luksusviihde-esine, vaan tuotantoväline. Sitä tarvitaan omien taitojen ja osaamisen kehittämiseen ja esim. freelance-hommien tekoon tai oman yrityksen lanseeramiseen. 

Vierailija
113/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kuitenkaan niin epätoivoiseen tilanteeseen joutunut, että olisit harkinnut töihin menemistä?

Vierailija
114/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yllättävä meno?

Ap

Ap

Ap

Samaten pesukoneen asennus maksaa. Toki voi itsekin asentaa, mutta jos ei ole kokemusta niin siinä on sitten taas vesivahingon riski.

Tosi vaikeaa laittaa kaksi letkua paikalleen ja töpseli seinään. Kyllä siihen tarvitaan vähintään viiden vuoden koulutus ja maisterin paperit.

Vierailija
115/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kuitenkaan niin epätoivoiseen tilanteeseen joutunut, että olisit harkinnut töihin menemistä?

Mitä jos on vaikka vaikean kroonisen sairauden vuoksi köyhä?

Vierailija
116/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yllättävä meno?

Ap

Olen töissä käyvä ihminen ja olen käynyt pesemässä pyykit lapseni luona, kun ei ole tullut mieleenkään ostaa tähän sotkuun enää uutta pesukonetta. 

Kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä jonkun muun luona, eikä asu semmoisessa paikassa että olisi pyykkitupa tai itsepalvelupesula vieressä käytettävissä.

Mene joen varteen pesemään pykit hakkaamalla päätä rantakallioon.

Vierailija
117/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on vaikka vaikean kroonisen sairauden vuoksi köyhä?

Laiskuus on ikävä krooninen sairaus.

Vierailija
118/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yllättävä meno?

Ap

Ap

Ap

Tosi vaikeaa laittaa kaksi letkua paikalleen ja töpseli seinään. Kyllä siihen tarvitaan vähintään viiden vuoden koulutus ja maisterin paperit.

Pesukoneen asennuksessa tärkeintä on, että liitokset ovat varmasti tiiviit, letkut oikein reititetty ja viemäri toimii niin ettei tule vuotoja tai paineongelmia. Pienikin virhe voi aiheuttaa ison vesivahingon ja tuhansien laskun. Aloittelija tekee usein virheitä kuten: jättää tiivisteen huonosti paikalleen, kiristää liikaa tai liian vähän letkuliitosta, unohtaa tarkistaa että poistoletku on kunnolla kiinni tai asentaa sen niin että vesi pääsee valumaan väärin. 

Vierailija
119/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asutko yksin?

En asu yksin.

Ap

No sitten puolisosi pitää maksaa enemmän kuluja.

Enää puuttuu vaan se puoliso.

Ap

Vierailija
120/150 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mua ottaa päähän tämä köyhien koko ajan jatkuva marina. Ei tämä aikuisuus ole helppoa kenellekään. 

Kyllä se työssäkäyville on huomattavasti helpompaa kuin työttömille. On kokemusta molemmista vaikka tein matalapalkkatyötä parikymmentä vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi