Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikäiseni viisikymppiset naiset, jotka eivät pidä huolta kunnostaan.

Vierailija
29.06.2026 |

Olen 53v. Noin 7 vuotta sitten havahduin siihen, että lihaskunto ei pysy enää "itsestään" yllä. Alkoi olla nivelkipua, ylipainoa, hartiat jumissa, selkä kipeä jne. Pelsätyin, että jos alle viisikymppisenä olen huonossa kunnossa, niin miten paha tilanne on 70 vuotiaana ja siitä ereenpäin.

Aloitin salilla käymisen, aluksi PT:n ohjauksessa ja sitten itsenäisesti ohjelmaa noudattaen. Matkan varrella otin ohjelmaani mukaan kehon liikkuvuuden ylläpidon, siihen löysin netistä paljon ohjeita.  Olen myös panostanut itseeni rahallisesti käymällä muutaman kerran fysioterapeutilla. 

Enää ei ole hartiat jumissa eikä selkä kipeä. Nivelkivuista ei tietoakaan ja olo on jäntevä. Ylipainoa on jonkin verran, mutta se ei oikeastaan haittaa mitenkään.

Nyt olen huomannut itsessäni sen, että turhauttaa sellaiset ikäiseni ihmiset, erityisesti naiset, jotka eivät liiku, eivätkä tee mitään fyysisen hyvinvointinsa eteen. Odottavat vain, että saisivat lääkettä, joka korjaisi ongelmat. Tekosyitä heillä riittää siihen, miksi eivät voi oikeasti ottaa vastuuta itsestään.  Valittavat vain kun terveydenhuolto ei auta.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demariakkojen ongelmia. Nehän ei tunnetusti tee muuta kuin tuhlaavat happea ja täyttävät kelan tukikupongeja.

JA SYÖVÄT! Ovat kuin ne ylenannon tämän päiovän jutussa olevat pihakanat, syövät saatana koko ajan ja suu käy kuin jätemylly!

Vierailija
62/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri tuollainen mainitsemasi yli 5-kymppinen. Minulla ei ole mitään kolotuksia eikä kipuja eikä häikkää nivelissä. Joskus toki jäykistyn, jos istun koko päivän aloillani, mutta se poistuu kyllä, kunhan taas tulee tehtyä jotain muutakin. 

En harrasta kuntosalia enkä liikuntaa, antaas katsoa, mihin asti liikkumiskyky säilyy. 

Olen kyllä huomannut samaa lihaskatoa, josta mainitsit, mutta koska siihen ei liity kipuja niin en koe tarpeelliseksi tehdä asialle sen enempää.

5-kymppisenä sitä vielä pärjääkin. Mutta vanhempana on ihan kiva päästä itse ylös sängystä, sohvalta ja vessanpöntöltä sekä jaksaa kantaa itse ruokaostoksensa ja mahdollisesti vielä kävelläkin sinne kauppaan.

Liikunta on sijoitus tulevaisuuden toimintakykyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että itse oli pakko lopettaa viisikymppisenä kuntosalit sun muut erityiset liikunnat, koska ei vain fysiikka kestänyt. Luoja tietää, että yritin, mutta vointi vain huononi koko ajan ja kun lopetin, se parani selvästi. On nivelrikkoa sun muuta kremppaa, en jaksa tarkemmin kertoa. No onneksi jalat toimii ja kävelen pitkiä lenkkejä melkein päivittäin, ja olen normaalipainoinen - sen on nyt pakko riittää mulle.

Vierailija
64/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmistyypeistä on sellaisia, jotka alkaa jeesustella, kun muuttavat elintapojaan. Se on jännä miten siinä unohtuu, että on itsekin kuulunut samaan "kastiin" aiemmin. Olen pudottanut painoa 30 kg. Ei minua turhautua tai ärsytä se mitä muut tekee. Tiedostan varsin hyvin, että vaikka joku ei kävisi salilla, hän voi pitää itsestään huolta monella muulla eri tavalla. Tai että ylipäätään esimerkiksi painonpudotus ei ole vain sitä, että syö vähemmän. Minä jos kuka sen tiedänkin. Ja siksi minulla ei ole tarvetta jeesustella. En ole yhtään sen parempi ihminen kuin aiemmin, vaikka voinkin nyt paremmin. 

Vierailija
65/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei liikuta tuntemattomien ihmisten liikkuminen tai liikkumattomuus.

Vierailija
66/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen 53v. Noin 7 vuotta sitten havahduin siihen, että lihaskunto ei pysy enää "itsestään" yllä. Alkoi olla nivelkipua, ylipainoa, hartiat jumissa, selkä kipeä jne. Pelsätyin, että jos alle viisikymppisenä olen huonossa kunnossa, niin miten paha tilanne on 70 vuotiaana ja siitä ereenpäin.

Nyt olen huomannut itsessäni sen, että turhauttaa sellaiset ikäiseni ihmiset, erityisesti naiset, jotka eivät liiku"

Eli olit itsekin vielä 46-vuotiaaksi ihminen, jolla oli tekosyitä olla pitämättä itsestäsi huolta. Muita nelikymppisiä turhautti sinun laiskuutesi ja typeryytesi, koska odotit vain lääkettä, joka korjaisi ongelmat.

PATA KATTILAA SOIMAA!

Vierailija
67/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mahtavaa, että ap, joka väittää nyt tekevänsä kaikkensa oman hyvinvointinsa eteen, ei olekaan onnellinen, vaan turhautunut ja vihainen muiden ihmisten takia. Luulisi, että hänen elämänsä olisi muuttunut paremmaksi, mutta se onkin muuttunut huonommaksi. 

Vierailija
68/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ja mistä haluat keskustella? Näistä turhautumisen tunteista?

Ikävää, että turhaudut muiden ihmisten asioista. Voimia jatkoon.

Taisi osua pahasti. 

Kai aloittaja ajoi takaa sitä, että jokaisella on mahdollisuus ja minun mielestäni velvollisuuskin huolehtia itsestään, eikä niin, että annetaan oman kropan mennä retuperälle ja sitten toimintakykyä ylläpidetään lääkkeillä. Tai sitten koko toimintakyky menee, eikä pystytä enää mihinkään ja moni asia olisi ollut estettävissä omalla vaivannäöllä. 

Joo, toki on, mutta vähän kulmakarvoja tässä nostattaa se, että ap on itse jo alle viisikymppisenä ollut raihnainen ja ylipainoinen täti. Eli juuri sellainen kuin mikä nyt toisissa niin turhauttaa. 

Vierailija
69/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. Olen 52-vuotias nainen, joka ei harrasta mitään liikuntaa pakollisen kävelyn lisäksi. Ei ole mitään mainitsemiasi vaivoja, paino 62 kg, pituus 175 cm, kuten oikeastaan aina. Keskivartalo ehkä vähän pömpömpi kuin nuorena. En tunne ketään ikäistäni naista, joka vastaisi kuvaustasi. 

Vierailija
70/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei liikuta tuntemattomien ihmisten liikkuminen tai liikkumattomuus.

Turhauttaako tällaiset aloitukset?

Vierailija
71/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole aloituksen tekijählö.

2 kommenttia, edellä nähty + tämä.

Nostakaa kunnolla punttia, 50+ tyypit!

((( 🏋🏋🏋)))

Kevyt voimistelu ei riitä. x

Vierailija
72/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demariakkojen ongelmia. Nehän ei tunnetusti tee muuta kuin tuhlaavat happea ja täyttävät kelan tukikupongeja.

JA SYÖVÄT! Ovat kuin ne ylenannon tämän päiovän jutussa olevat pihakanat, syövät saatana koko ajan ja suu käy kuin jätemylly!

Kovaa tekstiä miehelta joka tuntee yhden naisen, äitinsä.

Vierailija
73/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita paljon nuorempiakin jotka ei tee mitään  oman terveyden eteen ( paitti haluavat pillereitä ja ihmetekoja lääkäreiltä).

Parikymppisiäkin joilla kunto ihan saattohoitotasoa.

Vierailija
74/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen elää niinkuin itse haluaa ja johon omat voimavarat ja rahkeet riittävät. Jos se riittää itselle niin sen pitää riittää myös muille. Itse en voi ymmärtää näitä muiden painon ja liikkumisen kyttääjiä.

Itse en esim. tupakoi ja alkoholia juon hyvin vähän. En silti kyttää muiden juomisia ja polttamisia, enkä ole heitä neuvomassa. Puhumattakaan että tuntisin itseni heitä paremmaksi ihmiseksi.

Vierailija
75/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmistyypeistä on sellaisia, jotka alkaa jeesustella, kun muuttavat elintapojaan. Se on jännä miten siinä unohtuu, että on itsekin kuulunut samaan "kastiin" aiemmin. Olen pudottanut painoa 30 kg. Ei minua turhautua tai ärsytä se mitä muut tekee. Tiedostan varsin hyvin, että vaikka joku ei kävisi salilla, hän voi pitää itsestään huolta monella muulla eri tavalla. Tai että ylipäätään esimerkiksi painonpudotus ei ole vain sitä, että syö vähemmän. Minä jos kuka sen tiedänkin. Ja siksi minulla ei ole tarvetta jeesustella. En ole yhtään sen parempi ihminen kuin aiemmin, vaikka voinkin nyt paremmin. 

Tämä.

Se on oikein kiva, kun olet laihduttanut/aloittanut kuntoilun/ruvennut vegaaniksi/tullut uskoon. Älä kuitenkaan lähde käännyttämään muita ja puhu muustakin kuin ko. aiheesta.

Vierailija
76/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mun voisikin harrastaa jotain liikuntaa. Mulla se rajoittuu uimiseen, vesijumppaan, kävelyyn ja fyysiseen maataloustyöhön. Tämän rajumpaan en pysty. Kaikesta muusta liikunnasta tulee hirveä "krapula", päätä särkee, huono olo, olen kiukkuinen ihan kaikille, jäätävä väsymys. Ei todellakaan tee mieli lähteä esim salille repimään, kun tietää mikä olo on jälkeenpäin.

No varmasti tämä on totta jos kokeilee kerran kaksi ja sitten luovuttaa. Totta kai kroppa aluksi vähän pistää vastaan jos ei ole sykettä nostanut kunnolla vuosikausiin. Pitäisi vaan jaksaa säännöllisesti hikoilla niin kyllä se siitä helpottaa.

Vierailija
77/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olen treffaillut 35 - 55vuotiaita naisia, niin kyllä kylmä totuus on että nästä selvästi yli puolet on jämähtäneet siihen soffa/some/sipsi/suklaa linjalle. Ja osa voi olla hoikkiakin, mutta kunto on huono, ollaan aloitekyvyttömiä ja huonosti innostutaan mistään totutuista kuvioista poikkeavasta. 

M48

Olen huomannut saman. Vähän ristiriitaista siinä mielessä että puhutaan naisista joiden lapset ovat kouluikäisiä tai jopa aikuisia eli lastenhoidon ei pitäisi enää rajoittaa arkea.

Mutta se on se kierre. Työpäivän jälkeen väsyttää niin levätään sohvalla teeveen ääressä. Tehdään perus kotityöt. Ei liikuntaa ei edes ulkoilua sitten ajoissa nukkumaan mutta ei uni tule helposti kun on jo koko ilta levätty. Huono uni ja aamulla väsyttää ja kierre on valmis.

Vierailija
78/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40v jälkeen kehon hormonitoiminta alkaa aktiivisesti toimia sinua vastaan. Rasvaa alkaa kertyä enemmän ja vääriin paikkoihin, lihasmassan kasvattaminen on vaikeampaa, ja olemassa oleva lihasmassa alkaa katoamaan nopeammin kuin nuorena. 

Ainoa tapa pysyä terveenä tuon ikäisenä, on harrastaa aktiivisesti monipuolista liikuntaa, myös säännöllistä voimaharjoittelua. Myös ruokavalio pitää olla kunnossa.

Sarkopenia; lihaskato. 

Mahdollinen osteoporoosi,

luuston haurastuminen.

Koskee molempia sukupuolia 40+. 

Oi kyllä. 

Kaikki kudokset tuppaavat 

surkastumaan ja kutistumaan.

Faskia kokonaisuudessaan jäykistyy 

- nivelten ja jänteiden lisäksi.

Lisäksi faskiakudos kerää tehokkaasti 

emootioenergiamme/traumat.

Ei siinä vielä kaikki. Kudokset 

laskeutuvat alas, jopa kohtu.

Painovoima ei armahda..

Naisen ja miehen hormonit, entsyymit,

jopa ubikinonitasot laskevat.

Kasvuhormonin (HGH) tuotannon

romahdus on yksi merkittävimpiä

degeneroitumista nopeuttavia syitä. x

Mene lääkikseen doc.

Vierailija
79/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mun voisikin harrastaa jotain liikuntaa. Mulla se rajoittuu uimiseen, vesijumppaan, kävelyyn ja fyysiseen maataloustyöhön. Tämän rajumpaan en pysty. Kaikesta muusta liikunnasta tulee hirveä "krapula", päätä särkee, huono olo, olen kiukkuinen ihan kaikille, jäätävä väsymys. Ei todellakaan tee mieli lähteä esim salille repimään, kun tietää mikä olo on jälkeenpäin.

No varmasti tämä on totta jos kokeilee kerran kaksi ja sitten luovuttaa. Totta kai kroppa aluksi vähän pistää vastaan jos ei ole sykettä nostanut kunnolla vuosikausiin. Pitäisi vaan jaksaa säännöllisesti hikoilla niin kyllä se siitä helpottaa.

Minulle on myös aina tullut jäätävä päänsärky todella helposti esim. punnertamisesta. Jo ihan nuorena siis. Niinpä välttelen punnertamista ja muuta samantyyppistä jumppaa. So simple. En tosin myöskään ole koskaan oikein ymmärtänyt terveysfanaatikkojen saarnoja treenaamisen autuaaksi tekevästä voimasta. Omat mummoni ja isomummoni ovat eläneet yli 90-vuotiaiksi käytännössä kotona maaten, joten en tajua miksi hikoilisin ja repisin jotain painoja eliniän pidentämiseksi. 

Vierailija
80/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen pistänyt merkille että jo lähes kymmenen vuoden ajan ikäiseni naiset on alkaneet paksuuntua ja hidastua. Kaupassakin liikutaan kuin vetäisi ankkuria perässä. Pulla- ja alkoholiosastoa eivät kuitenkaan jätä läpikäymättä.

M56

Miehissä sama juttu :( Et ole sitä huomannut?

Hoikka N54

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme