Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikäiseni viisikymppiset naiset, jotka eivät pidä huolta kunnostaan.

Vierailija
29.06.2026 |

Olen 53v. Noin 7 vuotta sitten havahduin siihen, että lihaskunto ei pysy enää "itsestään" yllä. Alkoi olla nivelkipua, ylipainoa, hartiat jumissa, selkä kipeä jne. Pelsätyin, että jos alle viisikymppisenä olen huonossa kunnossa, niin miten paha tilanne on 70 vuotiaana ja siitä ereenpäin.

Aloitin salilla käymisen, aluksi PT:n ohjauksessa ja sitten itsenäisesti ohjelmaa noudattaen. Matkan varrella otin ohjelmaani mukaan kehon liikkuvuuden ylläpidon, siihen löysin netistä paljon ohjeita.  Olen myös panostanut itseeni rahallisesti käymällä muutaman kerran fysioterapeutilla. 

Enää ei ole hartiat jumissa eikä selkä kipeä. Nivelkivuista ei tietoakaan ja olo on jäntevä. Ylipainoa on jonkin verran, mutta se ei oikeastaan haittaa mitenkään.

Nyt olen huomannut itsessäni sen, että turhauttaa sellaiset ikäiseni ihmiset, erityisesti naiset, jotka eivät liiku, eivätkä tee mitään fyysisen hyvinvointinsa eteen. Odottavat vain, että saisivat lääkettä, joka korjaisi ongelmat. Tekosyitä heillä riittää siihen, miksi eivät voi oikeasti ottaa vastuuta itsestään.  Valittavat vain kun terveydenhuolto ei auta.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen pistänyt merkille että jo lähes kymmenen vuoden ajan ikäiseni naiset on alkaneet paksuuntua ja hidastua. Kaupassakin liikutaan kuin vetäisi ankkuria perässä. Pulla- ja alkoholiosastoa eivät kuitenkaan jätä läpikäymättä.

M56

On sulla aikaa seurata muiden liikkumisia kaupassa.

Vierailija
42/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta jollain lailla olen nyt viimein parempi ihminen kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen pistänyt merkille että jo lähes kymmenen vuoden ajan ikäiseni naiset on alkaneet paksuuntua ja hidastua. Kaupassakin liikutaan kuin vetäisi ankkuria perässä. Pulla- ja alkoholiosastoa eivät kuitenkaan jätä läpikäymättä.

M56

Suomalaiset kautta linjan, nuoret, keski-ikäiset jne. ovat järkyttävän lihavia.

Vierailija
44/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot ihan oikeassa siinä, että huolehtimalla itsestään saa toivottavasti myös paremman vanhuudenkin. Ja liikunta, lihaskunnon ylläpito tms. ruokavalio auttaa myös vaihdevuosioiresiin. Itse huomannut myös proteiinipitoisen ruokavalion vaikutuksen painonhallintaan.

Mutta, en tiedä, miksi pitäisi turhautua muiden elämänvalinnoista? Ehkä joku heistä havahtuu ja tekee muutoksia elämäänsä , mutta saarnaamalla tuskin onnistunee... 

Vierailija
45/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M56

Olen eri mutta täysin totta kirjoittaa. Lihava ja sairas kansa on suomalaiset. 

Vierailija
46/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M56

Suomalaiset kautta linjan, nuoret, keski-ikäiset jne. ovat järkyttävän lihavia.

Lihavuus ei ole edes se suurin ongelma vaan se huonokuntoisuus. Kun ei mitään liikunnallista harrasteta, ei liikuta luonnossa tms. niin lopputulos on tämä.

Vierailija
47/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi miehissä ei tule isoa piikkiä erilaisissa kohtauksissa siinä 50 vuoden molemmilla puolilla huonojen elämäntapojen takia. Onneksi he syövät terveellisesti ja ovat kovia aerobisen kunnon harjoittajia. 

Vierailija
48/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vastuussa sinun turhautumisen tunteistasi.

N54

Joku on nyt löytänyt uuden sanan: turhautuminen :D 

Saman ihmisen kommentteja nää kaikki, joissa käytetään tuota termiä. 

Vierailija
49/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri tuollainen mainitsemasi yli 5-kymppinen. Minulla ei ole mitään kolotuksia eikä kipuja eikä häikkää nivelissä. Joskus toki jäykistyn, jos istun koko päivän aloillani, mutta se poistuu kyllä, kunhan taas tulee tehtyä jotain muutakin. 

En harrasta kuntosalia enkä liikuntaa, antaas katsoa, mihin asti liikkumiskyky säilyy. 

Olen kyllä huomannut samaa lihaskatoa, josta mainitsit, mutta koska siihen ei liity kipuja niin en koe tarpeelliseksi tehdä asialle sen enempää.

Vierailija
50/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liikkuisin ilolla, jos olisi varaa palkata ammattilainen auttamaan kuntoilussa niin, että siitä saa itselleen parhaiten hyödyn irti.

Vierailija
51/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin liikkuisin ilolla, jos olisi varaa palkata ammattilainen auttamaan kuntoilussa niin, että siitä saa itselleen parhaiten hyödyn irti.

Se ei montaa kymppiä maksa.

Vierailija
52/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri tuollainen mainitsemasi yli 5-kymppinen. Minulla ei ole mitään kolotuksia eikä kipuja eikä häikkää nivelissä. Joskus toki jäykistyn, jos istun koko päivän aloillani, mutta se poistuu kyllä, kunhan taas tulee tehtyä jotain muutakin. 

En harrasta kuntosalia enkä liikuntaa, antaas katsoa, mihin asti liikkumiskyky säilyy. 

Olen kyllä huomannut samaa lihaskatoa, josta mainitsit, mutta koska siihen ei liity kipuja niin en koe tarpeelliseksi tehdä asialle sen enempää.

Niin ja se vielä, että painoin 21-vuotiaana 53kg, tänäpänä semmoiset 79kg... mutta ei pahemmin tunnu missään. Vaatekoko on XL.

Vierailija
53/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40v jälkeen kehon hormonitoiminta alkaa aktiivisesti toimia sinua vastaan. Rasvaa alkaa kertyä enemmän ja vääriin paikkoihin, lihasmassan kasvattaminen on vaikeampaa, ja olemassa oleva lihasmassa alkaa katoamaan nopeammin kuin nuorena. 

Ainoa tapa pysyä terveenä tuon ikäisenä, on harrastaa aktiivisesti monipuolista liikuntaa, myös säännöllistä voimaharjoittelua. Myös ruokavalio pitää olla kunnossa.

Mikä on väärä paikka

Vierailija
54/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M56

Olen eri mutta täysin totta kirjoittaa. Lihava ja sairas kansa on suomalaiset. 

En puhu nyt siitä. Tiedän tuon.

Vierailija
55/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40v jälkeen kehon hormonitoiminta alkaa aktiivisesti toimia sinua vastaan. Rasvaa alkaa kertyä enemmän ja vääriin paikkoihin, lihasmassan kasvattaminen on vaikeampaa, ja olemassa oleva lihasmassa alkaa katoamaan nopeammin kuin nuorena. 

Ainoa tapa pysyä terveenä tuon ikäisenä, on harrastaa aktiivisesti monipuolista liikuntaa, myös säännöllistä voimaharjoittelua. Myös ruokavalio pitää olla kunnossa.

Mikä on väärä paikka

"Mikä on väärä paikka?"

Keskivartalo. Tyypillisesti nuorilla naisilla hormonitoiminta, estrogeeni erityisesti, edesauttaa rasvan varastoitumista reisiin ja pakaroihin, mikä on terveyden kannalta parempi. Nelikymmpisellä naisella estrogeenia ei ole yhtä paljon, ja tämän seurauksena rasva alkaakin todennäköisemmin varastoitua keskivartaloon ja sisäelimien läheisyyteen viskeraaliseksi rasvaksi. Mikä on huono asia. 

Vierailija
56/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vastuussa sinun turhautumisen tunteistasi.

N54

Joku on nyt löytänyt uuden sanan: turhautuminen :D 

Saman ihmisen kommentteja nää kaikki, joissa käytetään tuota termiä. 

Taitaa sitten olla ap:n kommentteja, eikös hän ensimmäisen käyttänyt "turhautua" sanaa.

Vierailija
57/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti on pullollaan ohjeita. Ja jos et niitä viitsi etsiä, niin tekoäly tekee juuri sinulle sopivan ohjelman, paremman kuin moni PT, ja kokemusta on. Jos sekin tuntuu liian vaikealta, on appeja, jotka ovat tosi hyviä. Ne tietysti ovat maksullisia, mutta murto-osan siitä ammattilaisesta, joka sitä paitsi luultavasti jakaa hyvin geneerisiä neuvoja, ei perehdy kuitenkaan juuri sinuun yksilönä, ja yhteydenpito on max. kerran viikossa. Et tarvitse kallista ammattilaista yhtään mihinkään.

Vierailija
58/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ja mistä haluat keskustella? Näistä turhautumisen tunteista?

Ikävää, että turhaudut muiden ihmisten asioista. Voimia jatkoon.

Taisi osua pahasti. 

Kai aloittaja ajoi takaa sitä, että jokaisella on mahdollisuus ja minun mielestäni velvollisuuskin huolehtia itsestään, eikä niin, että annetaan oman kropan mennä retuperälle ja sitten toimintakykyä ylläpidetään lääkkeillä. Tai sitten koko toimintakyky menee, eikä pystytä enää mihinkään ja moni asia olisi ollut estettävissä omalla vaivannäöllä. 

Vierailija
59/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa. 

Vierailija
60/126 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanna Penttilä on hyvin notkea neiti viisikymppiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi