Miten Tytti Tuppurainen voi nostaa kulukorvauksia Oulusta vaikka asuu Helsingissä?
Jos tavallinen kansalainen väärinkäyttäisi Kelan tukia tuolla tavalla niin olisi jossain vaiheessa oikeudessa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Koska voi.
Uudenmaan alueen kansanedustajia harmittaa kun sama veivaus ei onnistu.
Koko eduskunta vaan vaihtoon ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Isot ovat kulukorvaukset. Suorastaan ryöstämistähän tuo on. Mutta kun laki sallii, niin silloin kupataan kaikki mahdollinen irti.
Sinne vaan sitten puoluetyöhön, ehdokkaaksi, muutama kymppitonni vaalityöhön. Jos tulet valituksi muista maakuntatyö, kotipaikkakunnan luottamustoimet, perhe-elämä. Ai niin se yli 900 suurempi korvaus kuin helsinkiläisellä edustajalla, sillähän saa vaikka millasen lukaalin vuokralle. Ja vauvapalstalaiset kateellisiksi.
Käteinen nosti 8 vuotta kulukorvauksia, oli kirjoilla Siilinjärvellä, mutta asui Espoossa koko ajan. Tienasi verottomana yli 200 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Käteinen nosti 8 vuotta kulukorvauksia, oli kirjoilla Siilinjärvellä, mutta asui Espoossa koko ajan. Tienasi verottomana yli 200 000 €.
Tämä juttu on demareista ja sillä hyvä. Painu sinä kommari helvettihin täältä.
Vierailija kirjoitti:
Koska voi.
Orpokin sai asumistukea ilmaiseen pääministerin Kesäranta asuntoonsa, kunnes joku käräytti sen.
Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää ?
Kansanedustajan kuukausittaisen verottoman kulukorvauksen suuruus määräytyy hänen kotipaikkansa ja vakinaisen asuntonsa sijainnin mukaan suhteessa Eduskuntataloon. Korvausluokkia on kolme:
986,81 euroa / kk: Kansanedustajille, joiden vakinainen asunto on pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa).
1 315,75 euroa / kk: Kansanedustajille, jotka on valittu Helsingin tai Uudenmaan ulkopuolisista vaalipiireistä TAI Uudenmaan vaalipiiristä valituille, joiden asunto sijaitsee yli 30 kilometrin päässä Eduskuntatalosta.
1 809,15 euroa / kk: Muualta kuin pääkaupunkiseudulta valituille kansanedustajille, joilla on varsinaisen asuntonsa lisäksi toinen, edustajantoimen hoitamista varten hankittu asunto pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle olis kyllä ihan ok, että Tuppuraiska älyäisi siirtää kirjansa oikeaan osoitteeseensa Helsingissä. Taitaa tämä aviomiehensä kanssa asuttu hitas-kämppä olla se ykköskoti ja Oulu kakkoskoti.
Miten tutkimustesi mukaan tilanne on muilla kansanedustajilla?
Kansanedustaja Joakim Vigelius (ps.) on eduskuntatyönsä alussa kritisoinut julkisesti kansanedustajien verovapaita kulukorvauksia, jotka perustuvat ulkopuolisen palkkiotoimikunnan päätöksiin. Tamperelaisena kansanedustajana Vigeliuksen kuukausittainen kulukorvaus on 1 315,75 euroa, josta ei tarvitse toimittaa kuitteja.
Heh heh, niin se takki kääntyi😂 jälleen kerran kuten euron bensassakin..
Mitään laitointahan TT ei ole tehnyt. Ihan normikäytäntö 1 809,15 euroa / kk: Muualta kuin pääkaupunkiseudulta valituille kansanedustajille, - Oulu ei ole pk-seutua.
Hitas-hommakin on varmaan junailtu paperilla ok. Moraalisesti kuitenkin törkeää (demari)-meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle olis kyllä ihan ok, että Tuppuraiska älyäisi siirtää kirjansa oikeaan osoitteeseensa Helsingissä. Taitaa tämä aviomiehensä kanssa asuttu hitas-kämppä olla se ykköskoti ja Oulu kakkoskoti.
Miten tutkimustesi mukaan tilanne on muilla kansanedustajilla?
Kansanedustaja Joakim Vigelius (ps.) on eduskuntatyönsä alussa kritisoinut julkisesti kansanedustajien verovapaita kulukorvauksia, jotka perustuvat ulkopuolisen palkkiotoimikunnan päätöksiin. Tamperelaisena kansanedustajana Vigeliuksen kuukausittainen kulukorvaus on 1 315,75 euroa, josta ei tarvitse toimittaa kuitteja.
Heh heh, niin se takki kääntyi😂 jälleen kerran kuten euron bensassakin..
1 809,15 euroa / kk: Muualta kuin pääkaupunkiseudulta valituille kansanedustajille. Miksi Joakim saisi "vain" 1 315,75 ?
Joa kim han voi lahjoittaa ylimääräiseksi kokemansa summan esim. vanhusten hoitoon.
Tuppurainen on tullut kalliiksi Suomelle. Uniper kaupat Marinin (festari-tekstari) kanssa möhlivät taloudellisesti ja strategisesti päin hel.ettiä.
Tytti Tuppurainen (SDP): "on vahingollista ajatella ensin maamme asioita"
Miksi sitten Paavi Väyrynen joutui ajojahdin uhriksi kun hänellä oli jalasmökki Keminmaalla ja duunit Stadissa...?
Vierailija kirjoitti:
SDP paholaisen asialla.
KAIKKI KANSANEDUSTAJAT SAAVAT KULUKORVAUKSIA.
Jos Tytti käy siellä tapaamassa eläkeläisäänestäjiä jotka ovat SDP:n suojeluksessa.
Miksi et nosta tikun nokkaan myös seuraavaa tapausta, vai onko väärästä puolueesta?
Kansanedustaja Ari Koponen (”Brother Christmas”) valittiin eduskuntaan Uudenmaan vaalipiiristä. Hän kuitenkin sitten päätti jättää äänestäjänsä ja "muuttaa" uuden naisystävänsä luokse Ypäjälle 2024 alkuvuodesta. Koska Ypäjä sijaitsee Kanta-Hämeessä eli selvästi Helsingin ja Uudenmaan vaalipiirin ulkopuolella, muutto oikeuttaa hänet eduskunnan sääntöjen mukaan korkeimpaan mahdolliseen kuukausittaiseen kulukorvaukseen (noin 1 809 euroa).
Minusta tässä on kyllä Tyttiä suurempi tukien väärinkäyttäjä. Pitäisi olla sääntö, jonka mukaan kansanedustajan kulukorvaus määräytyy sen vaalipiirin mukaan, josta on valittu. Ari Koponen on laskuttanut kuluvan vaalikauden aikana (vuoden 2025 loppuun mennessä) yhteensä 44 920 euroa verovapaita kilometrikorvauksia. Lieneekö kukaan tarkastanut, onko kaikki ajot ajettu ja onko oikeasti kulkenut kimpassa? Nimittäin niinikään persukansanedustaja Rami Lehtinen asuu naapurikunnassa Jokioisilla. Kuntien välimatka on vain noin 15 kilometriä, ja kummankin ajoreitti Helsingistä Eduskuntatalolle kulkee käytännössä täysin samaa valtatietä pitkin.
Eduskunta maksaa kilometrikorvaukset saman suuruisina riippumatta siitä, ajetaanko matka kalliilla fossiilisella polttoaineella vai edullisemmalla sähköllä. Koponen ja muut sähköisillä autoilla kulkevat edustajat pystyivät pitkään lataamaan ajoneuvonsa täysin ilmaiseksi eduskunnan parkkihallissa. Eduskunta kuitenkin päätti loppuvuodesta 2024 muuttaa sääntöjään ja vetää ”töpselin seinästä” eli lopettaa kansanedustajien ilmaisen sähköautolatauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites persut toimii?
Persut ajelee taksilla firman piikkiin.
Kyllä siellä taksilla ajelee ihan muiden puolueiden edustajat. Eniten keskusta ja demarit. Jopa vihreät käyttivät taksia enemmän kuin ps.
TOP 10: euromääräisesti eniten taksia käyttäneet kansanedustajat
Taksimatkat tammi-huhtikuussa 2026
Autto Heikki (kok)
Lohi Markus (kesk)
Partanen Karoliina (kok)
Simula Jenna (ps)
Kurvinen Antti (kesk)
Tuppurainen Tytti (sd)
Kilpi Marko (kok)
Rasinkangas Merja (ps)
Eskelinen Seppo (sd)
Östman Peter (kd)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää ?
Kansanedustajan kuukausittaisen verottoman kulukorvauksen suuruus määräytyy hänen kotipaikkansa ja vakinaisen asuntonsa sijainnin mukaan suhteessa Eduskuntataloon. Korvausluokkia on kolme:
986,81 euroa / kk: Kansanedustajille, joiden vakinainen asunto on pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa).
1 315,75 euroa / kk: Kansanedustajille, jotka on valittu Helsingin tai Uudenmaan ulkopuolisista vaalipiireistä TAI Uudenmaan vaalipiiristä valituille, joiden asunto sijaitsee yli 30 kilometrin päässä Eduskuntatalosta.
1 809,15 euroa / kk: Muualta kuin pääkaupunkiseudulta valituille kansanedustajille, joilla on varsinaisen asuntonsa lisäksi toinen, edustajantoimen hoitamista varten hankittu asunto pääkaupunkiseudulla.
Mutku mun pitää saada öyhöttää. Hannu Persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen nosti 8 vuotta kulukorvauksia, oli kirjoilla Siilinjärvellä, mutta asui Espoossa koko ajan. Tienasi verottomana yli 200 000 €.
Tämä juttu on demareista ja sillä hyvä. Painu sinä kommari helvettihin täältä.
Maalitat Tuppuraista vaikka kaikki kansanedustajat saavat kulukorvausta. Kyllä on paha tuo demarivihasi, huh.
Tytti asuu henkisesti Oulussa ja se riittää kun on aatteen liikkeessä hommissa