Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako vanhemmat ihmiset vielä 1970 luvun karseita muoteja

Vierailija
28.06.2026 |

Leveälahkeisuus housuissa ja miesten kauluspaidoissakin, laakerikengät, kauheat pulisongit....

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rumin muoti ikinä! En sen koommin ole voinut sietää mitään mikä vivahtaakaan 70-luvulle. 

Jep. Nyt kun katsoo vanhoja valokuvia, niin oi oi silmiä särkee ne vaatteet. Vaikka ei sentään ihan kaikki vaatteet olleet rumia mutta suurin osa. Mulla oli tosi nätti ruskea talvitakki ja punainen villatakki olisiko ollut tokalla luokalla. Mutta pääsääntöisesti vaatteet oli rumia ja ruman värisiä.

Vierailija
62/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli "nyörisaappaat" eli edessä nauhat jotka laitettiin niinkuin esim. luistimissa. Oli varret polven alapuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rumin muoti ikinä! En sen koommin ole voinut sietää mitään mikä vivahtaakaan 70-luvulle. 

Jep. Nyt kun katsoo vanhoja valokuvia, niin oi oi silmiä särkee ne vaatteet. Vaikka ei sentään ihan kaikki vaatteet olleet rumia mutta suurin osa. Mulla oli tosi nätti ruskea talvitakki ja punainen villatakki olisiko ollut tokalla luokalla. Mutta pääsääntöisesti vaatteet oli rumia ja ruman värisiä.

Eikö mahdu enää farkut päälle?

vai mistä toi itku?

Vierailija
64/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla olisi sanottu samaa tulevien vuosikymmenten tyyleistä. Onhan noissa vilkkuvissa strassistringeissä, monen sentin mustassa tyvikasvussa, puolitangossa lököttävissä housuissa, tekokynsissä, huulitäytteissä ja ryppyleggingseissä päivittelemistäkin. 

Minua 70-luvun väriyhdistelmät haittasivat suurin piirtein yhtä paljon kuin muotilehtien nyt tyrkyttämät yhdistelmät, eli eivät ollenkaan. 80-luvun muotivärit kyllä vähän haittasivat, kun muita värejä ei tuntunut aikoihin olevan olemassakaan. Kerran minun piti saada äkkiä vaihdepyörä kesätöitä varten, ja kaikki mustat pyörät olivat lopussa paikkakunnan kaupoista. Ajelin sitten muutaman vuoden vaaleanpunaiseksi ja mintunvihreäksi maalatulla Helkamalla ja kiristelin hampaitani.

Vierailija
65/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten silmämeikki oli kuin Egyptistä. 

Onko tästä jäänyt trauma?

Vierailija
66/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten paitapuseroissa oli poimutelma hihoissa.

Vierailija
67/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 70-luvun naisten housut oli oikeastaan hyvän näköisiä, siis leikkaukseltaan. Ja esimerkiksi sellainen pystyraitakuosi vielä korosti niitä. Käsittääkseni tuohon muotiin on myös palattu useamman kerran myöhemmillä vuosikymmenillä.

Vierailija
68/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset oli silloin normaalipainoisia. Todella harvoin näki lihavan.

Vierailija
69/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 70 luvun muoti oli parasta ja on edelleen!

Vierailija
70/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne 70-luvun naisten housut oli oikeastaan hyvän näköisiä, siis leikkaukseltaan. Ja esimerkiksi sellainen pystyraitakuosi vielä korosti niitä. Käsittääkseni tuohon muotiin on myös palattu useamman kerran myöhemmillä vuosikymmenillä.

Farkut oli joustamatonta  kangasta ja niissä käytettiin tosi leveää nahkavyötä mitä ei enää ole kaupoissa.

mulla sellainen vyö vielä kaapissa mut olen sen verran tukevoitunut että sillä en mitään enään tee.

Vierailija
71/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thong eli tanga (yksiosainen uima-asu) nuorilla hoikilla tatuoimattomilla naisilla oli ihana.

Vierailija
72/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 70-luvun tyyli pieksee 80-luvun mennen tullen.

Älä nyt herjaa 80-lukua. Me naisetkin saatiin kunnon hartiat silloin. Olkatoppauksia tarrapinnoilla laitettiin t-paitoihinkin. Voi kauheeta…

Mutta sitten kun niistä piti erota, muistan miten kylän vaatekauppiaalle kauhistelin voiko sitä nyt noin kapea harteista vaatetta päälleen laittaa.

Vierailija
73/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvia , kun katsoo luokkakuvassa on tosiaan paita missä kukkia. On myös joku neuleliivi. Sisustuksesta on jäänyt mieleen keltaiset keittiönkaapit ja arkkupakastin oli myös keltainen.

Vierailija
74/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö myrkynvihreä ja oksennuksen oranssi olekaan paras väriyhdistelmä?

Asuntoni kamarissa oli myrkynvihreäkuvioinen tapetti ja oranssi kokolattiamatto. Työkaveri ihmetteli hiljattain, että miksi en voi sietää oranssia väriä. Tosin olihan minullakin ihan 70-luvun alkupuolella oranssi duffelitakki. Mutta pikkukaupungin kaupoissa ei tainnut värivalikoimaa olla. Ilmeisesti duffeli piti saada. 

Vierailija
75/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IISOT vyön soljet. Rasvainen takatukka

.trumpetti lahkeet farkuissa myös miehillä

Vierailija
76/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla ostin koko elämäni ihanimmat takit. Olin pitkä ja normaalivartaloinen blondi, joten Gunilla Pontenin musta tekonahkatakki (kiiltävä) oli saatava. Olimme köyhiä, joten äidille oli varmaan aika uhraus hankkia se takki minulle. Se takki olisi pitänyt säästää! Myöhemmin kun olin jo töissä ostin säästöilläni kauniinvihreän (ei myrkky) mokkatakin, jossa oli ihana ja runsas karvakaulus (aito vai ei, en tiedä). Samoin oli hihansuissakin tätä karvaa. Olin kauhuissani jos satoi vettä tai räntää ja minulla oli tuo takki. En tainnut tietää mistään mokan suoja-aineista silloin. Takkiin sopivat tekomokkasaapikkaat hankin myöhemmin. Paksupohjaiset ja ihanat:)

Vierailija
77/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan noita  vanhoja vöitä enään missään myytävänä?

Vierailija
78/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan noita  vanhoja vöitä enään missään myytävänä?

Joo! ne vyöt ja vielä kun saisi ne vanhanajan farkut.

Vierailija
79/79 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 70-luvun tyyli pieksee 80-luvun mennen tullen.

Samaa mieltä!