Menetkö kirkkoon kuulumattomana kirkkomultiin?
Tuntuu oudolle, varsinkin kun ei kuuluta kirkkoon mutta silti mennään lopulta kirkkomultiin. Ja lopuksi läheiset juovat papin kanssa sun muisto kirkkokahvit.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen jos Suomessa kuolen. En kuulu mihinkään uskontokuntaan tietenkään, koska on järjetöntä uskoa mihinkään Lähi-idän paimentolaiskansojen taikauskontoon. Suomessa vielä yli 60 prosenttia kuuluu Lähi-idän paimentolaiskansojen uskontoon joten valtiolla ja kirkolla sopimus että kirkko hoitaa hautaustoimen. En voi tuota järjestelyä muuttaa, niin minutkin sinne kirkkomaahan sitten haudataan.
Voit esittää toiveen tuhkauksesta ja tuhkan sirottelusta jonnekin.
Niin voin, mutta se ei ole tae että minut tuhkataan. Omaisilla päätösoikeus.
Aika kökköä jos omaiset vastustavat. Kirjoita se testamenttiin ja hoitotahtoon
On niin kaunista ja ihanaa. Paikkakunnallani on koirien uittopaikka merenrannalla. Viereiseltä niemeltä sirotellaan uniikistai vainajien tuhkia mereen. Välillä koirat on mustaharmassa mösössä uimisen jälkeen. Kenenköhän omainen turkkiin on tarttunut?
Niemen kärkeen on muodostumassa jätekasa kun uskomattomien vapaiden sielujen uskomattomat omaiset käy muistelemassa ja tuomassa muistamisromuja paikalle. Luonto kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua kirkon hautuumalle. Miksi kuvittelet että haluaisin tulla sinne haudatuksi?
Et varmaankaan halua, mutta sinne päädyt ellet esim. hukuttaudu niin että ruumistasi ei koskaan löydetä tai esim. syötä itseäsi vaikka alligaattorille jossain rämeellä.
Perehdy nyt vähän asiaan. Oletko koskaan tuhkauksesta kuullut ?
Minulta vain yksi
signeerattu + tämä.
Äitini oli EV.LUT. jäsen.
Hän halusi tuhkauksen
ja hautaamisen kirkkomaahan.
Kunnioitimme tarkoin
hänen toiveitaan.
Kulut olivat yli 5000 e. E
No, ei ole järkeä kirkkomaahan tuhkaa haudata ja maksaa siitä
Minut tuhkataan ja tuhka tupsautetaan Saimaaseen. Olen jo aika vanha pakana.
Toiveenani on päätyä mettään puiden lannoitteeksi. Saas nähdä onko se tulevaisuudessa laillista ja omaisethan sen loppupelissä päättää mihinkä hautaavat vai antavatko olla. Niin kauan kun kirkolla on joku yksinoikeus ihmisten multiin laiton saralla niin ap:n on turha inistä.
Vierailija kirjoitti:
On niin kaunista ja ihanaa. Paikkakunnallani on koirien uittopaikka merenrannalla. Viereiseltä niemeltä sirotellaan uniikistai vainajien tuhkia mereen. Välillä koirat on mustaharmassa mösössä uimisen jälkeen. Kenenköhän omainen turkkiin on tarttunut?
Niemen kärkeen on muodostumassa jätekasa kun uskomattomien vapaiden sielujen uskomattomat omaiset käy muistelemassa ja tuomassa muistamisromuja paikalle. Luonto kiittää.
Kyllä se tuhka painuu pohjaan ja ensin laineet hajottavan se pitkin ja poikin. Koirasi turkkiin tulee savea tai jotain muuta. Erittäin vahvasti liioittelet nyt
Vierailija kirjoitti:
On niin kaunista ja ihanaa. Paikkakunnallani on koirien uittopaikka merenrannalla. Viereiseltä niemeltä sirotellaan uniikistai vainajien tuhkia mereen. Välillä koirat on mustaharmassa mösössä uimisen jälkeen. Kenenköhän omainen turkkiin on tarttunut?
Niemen kärkeen on muodostumassa jätekasa kun uskomattomien vapaiden sielujen uskomattomat omaiset käy muistelemassa ja tuomassa muistamisromuja paikalle. Luonto kiittää.
Oulu? Karmea paikka sirottelulle, hyh. Onneksi voin sirotella omalle metsäpalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Toiveenani on päätyä mettään puiden lannoitteeksi. Saas nähdä onko se tulevaisuudessa laillista ja omaisethan sen loppupelissä päättää mihinkä hautaavat vai antavatko olla. Niin kauan kun kirkolla on joku yksinoikeus ihmisten multiin laiton saralla niin ap:n on turha inistä.
Älä viitsi, ei kirkolla ole mitään yksinoikeutta tuhkaasi. Tuttavani mieskin on haudattu tuhkana oman pihakoivun juurelle
eiköhän siinä vaiheessa mennä sinne mihin viedään
Jos haluaa arkkuhautauksen, ei käytännössä ole vaihtoehtoja. Joillakin hautausmailla on tietysti tunnustukseton alue, mutta sitäkään ei ole kaikissa ja oikeastaan se on kirkkomaata sekin. Useimpien tuhkatkin sirotellaan tai uurna haudataan viralliselle hautausmaalle. Muualle varmaan sirotellaan vain sitä erikseen toivovien tuhkat.
Joka tapauksessa kirkko hoitaa hautaustoimea valtion kustantamana, joten ap:n pohdinta on irrelevanttia vain jos ajatellaan uskonnollisen vakaumuksen kannalta. Minulle sekin on periaatteessa samantekevää, ja olenkin toivonut että uurnani haudataan aikanaan samaan hautaan isovanhempieni kanssa.
"Joka tapauksessa kirkko hoitaa hautaustoimea valtion kustantamana, joten ap:n pohdinta on irrelevanttia vain jos ajatellaan uskonnollisen vakaumuksen kannalta."
Korjaan, että ap:n pohdinta on relevanttia vain jos ajatellaan uskonnollisen vakaumuksen kautta. Muuten se on irrelevanttia. Ajatus muuttui kesken lauseen.
25 vuotta ehdin maksaa kirkollisveroja, eikö niillä saa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko ap meneväsi tuolla asenteella ja käytöksellä taivaaseen? Ei sinne jäsenkortilla mennä.
Kirkon mullasta hän puhui.
Kirkolla ei ole multaa, sen paremmin kuin muillakaan. Myös maa katoaa. Matt. 24:35
Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'. Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki; Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. Matt. 5:33 - 37
Papiksi vihittävän on annettava virkaan vihittäessä seuraava lupaus:
”Minä N.N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon.”
Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Matt. 6:24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaste on edellytys taivaaseen pääsylle, mutta pelkästään kaste ei riitä. Tarvitaan sydämen usko syntien sovitukseen, lunastukseen ja Herran tahdon mukaiseen elämään.
Eikö Jeesus sovittanutkaan syntejäni? Onko minua huijattu?
On huijattu! Parannuksesta ei ole sinulle kerrottu, ettet suuttuisi ja eroaisi kirkosta. Se laskisi verokertymää.
Ennen valtionkirkkoja parannuksen tekeminen ja syntielämän hylkääminen oli olennainen osa kristittynä kasvamista.
Vierailija kirjoitti:
Kaste on edellytys taivaaseen pääsylle, mutta pelkästään kaste ei riitä. Tarvitaan sydämen usko syntien sovitukseen, lunastukseen ja Herran tahdon mukaiseen elämään.
Ei tarvita sillä nuo ovat kaikki pelkkiä satuja.
Saa nähdä, mihin tuhkat saa laittaa silloin, kun itsestä ja puolisosta aika jättää, mutta ainakin on jo puhuttu keskenämme selväksi, että mitään siunaus- ja muistotilaisuuksia kumpikaan ei halua, ei itselleen eikä toiselle.
Tämä on kyllä taas yksi suomalainen ilmiö, että kirkko ja valtio ovat niin naimisissa, että kirkko pitää sotkea niin häihin kuin hautajaisiinkin, vaikka uskonto ei enenevässä määrin liity enää kumpaankaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaste on edellytys taivaaseen pääsylle, mutta pelkästään kaste ei riitä. Tarvitaan sydämen usko syntien sovitukseen, lunastukseen ja Herran tahdon mukaiseen elämään.
Jaahas, kuka sen ristin ryövärin kastoi?
Pääsevätkö ennen Jeesuksen aikoja syntynert hyväsydämiset ja elämässä muita pyyteettömästi auttaneet sekä vain hyvää sydämessään kantaneet ihmiset taivaaseen? Jos eivät, niin se on oikeusmurha. Uskovaisista kukaan ei ole esittämääni kysymykseen pystynyt vastaamaan, sillä molemmat vaihtoehdot vesittävät koko kristillisen uskon.
Taivaaseen pääsevät vain täysin synnittömät. Oma yritys ei siis johda kuin ikuiseen kadotukseen.
Uskosta vanhurskaita, eli Jumalalle kelpaavia oli kyllä ennen Jeesuksen aikaakin, kuten esimerkiksi Aabraham.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio maksaa kirkolle siitä, että se huolehtii hautaustoimesta. Myös niiden, jotka eivät kirkkoon kuulu.
Niinkö?
Kyllä.
Eksyttää iski taas helluntaista.