Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
No miksiköhän ne illat on vaikeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
No sitten voi hoitaa ne lapset ihan itse, ja olla vaivaamatta niitä isovanhempia.
Tämä! Hoitakoon vanhemmat itse ne pentunsa sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Voi myös olla viemättä lapsia mummille hoitoon, niin saa omia sääntöjään noudattaa ihan rauhassa. Lapset eivät taatusti mene pilalle siitä, jos mummi haluaa vähän hemmotella ja jossain asioissa on ehkä vähän lepsummat säännöt, kuin kotona. Lisäksi muistuttaisin, että se mummi on luultavimmin kasvattanut joko sinut, tai lasten toisen vanhemman. Jos teistä on tullut täyspäisiä ihmisiä, niin eiköhän se mummikin sitten jotain ymmärrä lasten kasvatuksesta.
Mitähän hemmottelua lepsuus on? Muistuttaisin että se sinunkin ikäluokkasi jätti vanhemmuuden väliin kokonaan, ihan itse lapsenne itsensä kasvatti. Yksi syy siihen, että lapsilleen haluavat turvallisuutta.
Jos sinun vanhempasi on jättäneet vanhemmuuden väliin kokonaan, niin olen pahoillani puolestasi. Minulla taas on ollut hyvät vanhemmat ja onnellinen lapsuus, joten jospa nyt et yleistäisi.
Aiemmat äidit ovat todellakin kasvattaneet lapsensa niin, että lapset eläneet itsekseen.
Ja silti kohtelet lapsenlastasi ja tämän vanhempia paskasti?
Edelleenkään minä en ole mummi, minulla ei ole lastenlapsia, minulla on lapsia, joita vien joskus mummille. Mummi - minun äitini, kuin myös minun isäni ovat kasvattaneet minut hyvin, eivät todellakaan ole jättäneet vanhemuuttaan väliin. Siksi minä uskon ja luotan, että he osaavat olla myös isovanhempia minun lapsilleni ja annan heidän tehdä sen omalla tavallaan. En siis vie sääntökirjaa mukana, kun vien lapseni hoitoon.
Ja jos jollain on ollut itsellään kurja lapsuus, ei se kuitenkaan tarkoita, että kaikilla muillakin samaan ikäluokkaan kuuluvilla olisi ollut. Ne huonot vanhemmat on varmaan on huonoja isovanhempiakin, heille tuskin sitten viette lapsia hoitoon ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
Meillä ei annettu päiväkotiin ohjeita uniajoista, mutta kyllä se kieltämättä oli aika rasittavaa, kun lapsi nukahti vasta klo 23 jälkeen ja heräsi herättämättä aamulla ennen seitsemää.
Kuka noita nykyajan rääkypentuja haluaa edes hoitaa 🤮
Suurin osa enemmän ja vähemmän sekaisin ja huonokäytöksisiä ja rasittavia inisijöitä
Vaativat ja kiittämätömät kasvattaakot omat kapset itse, että myöhemmin ei tarvi valittaa, että kasten hoitaminen ei ole tapahtunut niiden määrämällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.
Mulle tuli myös ikävä. Toisen mummon luona olin maalla kesäisin. Vapaata ulkona oloa aamusta iltaan. Välillä piti käydä syömässä, eli ruokarytmiä noudatettiin. En muista, että olisi ollut mitään muita sääntöjä. Toinen mummo asui kaupungissa ja olin sielläkin paljon. Heidän kanssaan käytiin enemmän tapahtumissa, kyläilemassä yms. Ruoka oli tosi hyvää ja karkkikulho aina pöydällä mistä sai vapaasti ottaa. Nyt kun mietin, niin aikamoista, mutta silloin se oli ihan tavallista ja en mitään karkkiövereitä vetänyt. Yhden silloin tällöin. En muista, että kummassakaan paikassa mua olisi koskaan komennettu. Varmasti niitäkin oli, mutta päällimmäisenä mieleen on jäänyt kiireetön hyväntuulinen tunnelma ja yhdessä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vaativat ja kiittämätömät kasvattaakot omat kapset itse, että myöhemmin ei tarvi valittaa, että kasten hoitaminen ei ole tapahtunut niiden määrämällä tavalla.
Eikä mummon tarvitse uhriutua hoitokodissa kun ei kukaan käy katsomassa. Vain koska mummolle oli tärkeämpää pissiskäyttäytyminen kuin oma lapsi ja tämän lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativat ja kiittämätömät kasvattaakot omat kapset itse, että myöhemmin ei tarvi valittaa, että kasten hoitaminen ei ole tapahtunut niiden määrämällä tavalla.
Eikä mummon tarvitse uhriutua hoitokodissa kun ei kukaan käy katsomassa. Vain koska mummolle oli tärkeämpää pissiskäyttäytyminen kuin oma lapsi ja tämän lapset.
Siellä hoitokodissa ei käy sekään kyin jos jouluna jonka lapset on vanhus on hoitanut. Jatkuvaa valitusta täälläkin vauvalla vanhuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativat ja kiittämätömät kasvattaakot omat kapset itse, että myöhemmin ei tarvi valittaa, että kasten hoitaminen ei ole tapahtunut niiden määrämällä tavalla.
Eikä mummon tarvitse uhriutua hoitokodissa kun ei kukaan käy katsomassa. Vain koska mummolle oli tärkeämpää pissiskäyttäytyminen kuin oma lapsi ja tämän lapset.
Siellä hoitokodissa ei käy sekään kyin jos jouluna jonka lapset on vanhus on hoitanut. Jatkuvaa valitusta täälläkin vauvalla vanhuksista.
Ja tästä ketjusta selviää erittäin hyvin että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Ikinä kuullut avainlapsista?
Eihän se tarkoita, vai tarkoittaako, jos kouluikäisellä on oma avain ettei hänestä huolehdita ja välitetä.
Siis suurin osa peruskoulun ala-asteelaisista on nykyisinkin avainlapsi. Hyi teitä vanhempia.
Kyllä se tarkoitti nimenomaan sitä.
Nykyään on aamuisin ja iltapäivisin kerhot alaluokkalaisille ja sitä isommille on koululla harrastuksia ja nuta. Ja monet myös lyhentävät työpäiviääm.Sinulla ei ainakaan ole peruskoululaisia lapsia. Se selviää kommentistasi.
Ennen ei muuten ollut kelan korvaamia lyhyempiä työpäiviä tai koulunaloitusvapaita. Eikä joustoja työajoissa.
Satun nyt vaan tietämään kun olen yhtenäiskoulussa töissä.
Jotenkin se, että käytät peruskoulusta nimitystä yhtenäiskoulu, viittaa siihen että et ole missään koulussa töissä. Tai sitten olet 66+ ja työyhteisö, vanhemmat ja lapset ovat jo vuosia toivoneet eläköitymistäsi. Ehkä sitä että kupsahdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Ikinä kuullut avainlapsista?
Eihän se tarkoita, vai tarkoittaako, jos kouluikäisellä on oma avain ettei hänestä huolehdita ja välitetä.
Siis suurin osa peruskoulun ala-asteelaisista on nykyisinkin avainlapsi. Hyi teitä vanhempia.
Kyllä se tarkoitti nimenomaan sitä.
Nykyään on aamuisin ja iltapäivisin kerhot alaluokkalaisille ja sitä isommille on koululla harrastuksia ja nuta. Ja monet myös lyhentävät työpäiviääm.Sinulla ei ainakaan ole peruskoululaisia lapsia. Se selviää kommentistasi.
Ennen ei muuten ollut kelan korvaamia lyhyempiä työpäiviä tai koulunaloitusvapaita. Eikä joustoja työajoissa.
Satun nyt vaan tietämään kun olen yhtenäiskoulussa töissä.
Jotenkin se, että käytät peruskoulusta nimitystä yhtenäiskoulu, viittaa siihen että et ole missään koulussa töissä. Tai sitten olet 66+ ja työyhteisö, vanhemmat ja lapset ovat jo vuosia toivoneet eläköitymistäsi. Ehkä sitä että kupsahdat.
Yhtenäiskoulu tarkoittaa koulua jossa luokat 1-9 ovat saman hallinnon alaisia samassa rakennuksessa tai samalla kampuksella tai muuten lähekkäin. Opetan yläkoulussa mutta tiedän myös alakoulun asiat ym. syystä.
Minun mielestäni mummi saa olla just sellanen kuin on.
Joskus pohdin, miten tuttuni uskaltaa jättää lapsensa (alko-ongelmaisen) mummin hoitoon, koska pieninkin asia voi laukaista mummin ongelmat ja lapsi jäisi heitteille. Tällaisissa ääritapauksissa (alko, väkivalta ja muu turvattomuus) isovanhempi ei saa olla omalla tavallaan isovanhempi tai ainakaan isovanhempaa ei saa jättää missään nimessä lapsen kanssa kaksin.
Ja ennen kuin joku käy syyllistämään, miksen minä hoida tuttuni lasta, teen jatkuvasti pitkää päivää ja aikaa arjessa jää lähinnä nukkumiselle.
Kunhan turvallisuudesta pidetään huoli, säännöt voi joustaa. Toki jos nukkumaanmenoa venyttää monta tuntia tavanomaisesta ja karkkia antaa rajattomasti, joutuu itse kärsimään väsähdysraivareista ja sokerihepuleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.
niin, mummo voisi joustaa, ajatella lapsen parasta ja joustaa niistä omista ajatuksistaan lapsen parhaaksi.
Ja aikuisena nämäkin lapset muistaa mummolan paikkana, jossa sai päästää irti niistä kaavoista ja olla hetken vapaa.
Aamulla ei tarvinnutkaan nousta ylos klo 6 silmät ristissä. Ruoka saattoi olla 30 minuuttia myöhässä ja kas kummaa, kenellekään ei käynyt kuinkaan eikä lapsi saanut ikuisia traumoja.
Kyllä lapsiperheellä on hyvä olla säännöt ja arki luistaa paremmin, kun kaikki on kellotettu, mutta ei voi mummolta vaatia samaa kellottamista(vaariltahan ei kukaan nykyäänkään odota mitään osallistumista, eikä ainakaan aikataulujen noudattamista, vaari saa elää omaa elämäänsä)
Muistavat olonsa mummin leluina kaaoksen seassa.
Eiköhän mummoilta ole se pahin lelu-ja leikkiaika jo takanapäin. Parhaansa yrittävät, että jaksavat katsoa kunnialla lastenlasten perään.
Mummolassa sitä kaaosta ei olekaan ja sen takia lapsetkin sen muistaa hyvänä paikkana. Pois lukien mt-ongelmaiset ja muuten vaan hullut ja päihdeongelmaiset mummot ja papat jollaisia ne varsinkin miehen vanhemmat yllättävän usein tuntuu olevan :DDDDDDDDDD
Ps mummolaan ei ole pakko lapsiaan viedä, eikä varsinkaan hoitoon jos hoidon laatu on niin ala-arvoista. Hankkikaa joku kunnollinen hoitopaikka niin ei tarvii valittaa mummon huonosta ja epäpätevästä hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Sen jonkun katkeroituneen olisi tosiaan syytä keskustella omia vanhempiensa kanssa sen sijaan, että yleistää ja arvostelee täällä kaikkia nyky isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan turvallisuudesta pidetään huoli, säännöt voi joustaa. Toki jos nukkumaanmenoa venyttää monta tuntia tavanomaisesta ja karkkia antaa rajattomasti, joutuu itse kärsimään väsähdysraivareista ja sokerihepuleista.
Eikö se ole jo todistettu aikapäivää sitten, että mitään sokerihumalaa ei ole olemassakaan. Yliväsyneenä kyllä menee riehumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
jos mummo on hullu, on ihan sama mitä murretta hän puhuu, koska hän on vaarallinen lapsille ja parasta on pitää lapset hänestä kaukana. Miten miehesi on selvinnyt lapsuudestaan? Onko jäänyt traumoja? Hänen äitinsä ei selvästikään ole ihan normaali, eikä se suinkaan johdu siitä, että hän puhuu murteella. Murteella puhuminen ei tee kenestäkään sekopäätä.
Outoa on myös se, että asutte samalla paikkakunnalla kuin mummo, mutta kukaan teidän ympäristöstä ei puhu mitään murretta, että lapset olisivat sitä edes päiväkodissa/ koulussa kuulleet ja oppineet ymmärtämään.
Vai onko mummo muuttanut muualta, ja puhuu ihan erilailla, kuin kukaan muu siellä.
Mies on hyvin pitkälle isovanhempiensa kasvattama, asuivat kolme sukupolvea samassa talossa. Mies sekä sisaruksensa ovat kaikki traumatisoituneita. Terapia on ollut tarpeen.
Kuvailemani huuto-tapaus tapahtui, kun lapset eivät olleet vielä päiväkodissa, eli tosi pieniä. Mies ei puhu murretta, mä olen ihan muualta kotoisin. Anoppi on taas murreharrastaja, puhuu kuin vuosikymmeniä sitten. Edes muut vanhat ihmiset paikkakunnalla eivät puhu samalla tavalla. Anoppi myös luulee, että vastapuoli ymmärtää paremmin kun korottaa ääntään. Eipä nuo lapset vieläkään puhu murretta muutamia yksittäisiä termejä lukuun ottamatta.
Kuten sanottu, murre on se pienin murhe tässä sopassa. Yksinään olisi siedettävissä. Mutta ne muut, jatkuva asioihin puuttuminen, haukkuminen, manipulointi...
Sitten ihmettelee, kun taas joutui viettämään joulun yksin. On siis leski. Ei käy lapset, eivät edes joka vuosi. Ne muut eivät nyt missään maailman äärissä asu, pari tuntia autossa. Sitä anoppi ei tajua, että ihan itse on tilanteeseen syyllinen.
Itse sa olet narsisti. jis et tajuu mitään, ole hilja.