Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (2167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Tämän päivän kakaroita vanhemmat ole millään tavalla "kasvattaneet", Tiktokhan sen asian hoitaa.
Ihana toksinen mummi siellä 💛
Sellaisia ne mummit on. Haukkuvat täällä omia lapsiaan huonoiksi vanhemmiksi. Kuka lie kasvattanut? Ei omena kauas puusta putoa.
Ihanaa kun lasten kaikki päikky/koulukaverit ovat hyvin kasvatettuja, kaikkiruokaisia, eivät kiusaa toisiaan eikä tee tiktok-haasteita.
Ja kodeissa Rutiinit ja vhh-ruokavaliot ilman sokeria . Kenenkään kodissa ei poletella maria eokä nikotiinia eikä ryyppäillä ja isi ja äiti istuu illat takkatulen vieressä, äiti neuloen, isi veistäen puuautoa ja lapset leikkii maton päällä vieressä. Klo 19.00 iltapala. 19.13 hampaanpesu, valot pois 19.22.
Oli meillä joulu tai juhannus kyllä lapsilla pitää rytmi säilyä. Nukkuma-aika sama, jouluaamuna seitsemään saavat nukkua, puoli tuntia joustoa. Sama nukkuma-aika, samat turvaruuat. Kalapuikot ja pasta
Entäs kun appivanhemmat haukkuu miniän kotipaikkakuntaa? Ei mene sekuntiakaan ettei siitä jauhettaisi.
Eipä se perikuntaa isommin haittaa, vaikka sohva haisee perseeltä.
Senhän saa kaatikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Tämän päivän kakaroita vanhemmat ole millään tavalla "kasvattaneet", Tiktokhan sen asian hoitaa.
Sellaisia ne mummit on. Haukkuvat täällä omia lapsiaan huonoiksi vanhemmiksi. Kuka lie kasvattanut? Ei omena kauas puusta putoa.
Minusta vaikuttaa toisin päin, että mummoja täällä haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun appivanhemmat haukkuu miniän kotipaikkakuntaa? Ei mene sekuntiakaan ettei siitä jauhettaisi.
No. Ei uskoisi nykyaikana kun ihmiset syrjäkylilläkin ovat jo tottuneet tulemaan ja lähtemään ja muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Ei uskoisi nykyaikana kun ihmiset syrjäkylilläkin ovat jo tottuneet tulemaan ja lähtemään ja muuttamaan.
Miniä onkin Helsingistä ja he sieltä peräkyliltä.
Mun narsisti äiti halusi olla mummi tapoineen. Syötti suolaista ja rasvaista muusia 4kk, fazerin parhaita ja omareita aamusta iltaan. Sokeria puuroon, teetä lapselle jo 4kk ja näin. Ei uskonut puhetta, supatti ja yritti tyrkyttää salaa. Sai sitten mommoilla ykdinään, hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä onkin Helsingistä ja he sieltä peräkyliltä.
No niin, joka sekunti ihailevat hienoa ihan helsinkiläistä miniää joka muistaa tuoda sen esiin. Kai se poikakin helsinkiläinen, harvoin kaupunkilaistyttö emännäksi lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Mun narsisti äiti halusi olla mummi tapoineen. Syötti suolaista ja rasvaista muusia 4kk, fazerin parhaita ja omareita aamusta iltaan. Sokeria puuroon, teetä lapselle jo 4kk ja näin. Ei uskonut puhetta, supatti ja yritti tyrkyttää salaa. Sai sitten mommoilla ykdinään, hyvä niin.
Se 1900 syntynyt mummu 50 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taatusti tee hernekeittoa itse. Yhden hengen ei kannata mieletöntä määrää ruokaa laittaa pakastimeenkaan.
Halvimmat lihapullat näyttää maksavan euron, onkohan n 300 gr. Jotkut kivikylän kyllä taas aika kalliita.
Mutta kyse on asiasta jota nyt et yleisellä tasolla ymmärrä. Kun jaksaminen vähenee itsenäinen vanhus siirtyy valmisruokiin ja sitten kun ei itse pääse kauppaan tulee ehkä se kotiin tuotu ateria päivittäin.
Miksi sitä tekisi valtavan määrän? Tekee puolikkaan annoksen, syö kolmena päivänä ja pakastaa 1-2 rasiaa. Tekeminen erittäin helppoa ja erittäin halpa ruoka. Itse teen joka lauantai.
Koetapa käsittää, että vaikka tekisit sitä päivittäin muuripadallisen suitsait viidessä minuutissa, meidän muiden ei tarvitse tehdä sitä yhtään ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa toisin päin, että mummoja täällä haukutaan.
Minä, mummi, en oikein ymmärrä sitä miksi pitää toimia lasten vanhempia, niitä omia lapsia vastaan, täysin vastakarvaan sooloilemalla, kun on kyse lastenlasten hoidosta ja kaikesta siihen liittyvästä.
Mulla ei tulisi mieleenkään haitata lapsiperheen säännöllistä kotirytmiä muuttamalla rutiineja, koska mä olen mummi, ja joita on hyvin vaikeaa palauttaa ennalleen esim. pitkän viikonlopun jäljiltä.
Yksi käynti jossain grillillä tai kakkupala on jees, mutta jos vaikka yöt annetaan hillua ja lasten päättää kaikesta, ollaan jo aika pahasti hakoteillä. Näin yrittivät meilläkin, kännykät piti illalla takavarikoida. Vastineeksi leikittiin piilosta tunnin verran taskulamppujen kanssa pimeässä. Tyytyväisinä menivät nukkumaan.
Omasta kokemuksesta voinen sanoa, että omat lapsenlapseni, nyt jo aikuiset, todellakin silmin nähden vaativat niitä rajoja ja kuuntelivat mitä mummi on mieltä. Siis lopullista mieltä tärkeissä asioissa. Lapsille annetaan siitä huolimatta vaihtoehtoja joista saa valita.
Just eilen yksi heistä soitteli ja kysyi voiko tulla pian käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välillä putoaa hyvinkin kauas. Eikä ne lapsetkaan ohjelmoitavia robotteja ole, vaikka miten kasvatat, omaksuvat aikuisina myös ihan uusia tapoja ja periaatteita.
Mummi ei ole enää kasvattaja ja hoivaaja. Voit rakastaa lastasi mutta et ole velvoitettu ottamaan häneltä "aikuisten ongelmia" omille harteillesi. Lastenlasten kanssa teet ihan niin kuin itsa haluat. (Tietenkin jos lapsenlapsilla on lääkitys, noudatat lääkkeiden annon.) Sinun ei tarvitse muuttaa itseäsi tai seurata käsikirjoitusta miten olla mummo. Jos lasten äiti kokee että et ole riittävä, hän voi palkata mieleisensä lastenhoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.
Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.
Se on rytmi. Mummin kuuluu olla aikuinen.
Tässä on kyllä sikäli perää, että lasten unista pitää huolehtia. Esim. meillä ekaluokkalainen nukahtaa normisti n. 21.15 ja herää seiskalta. Joskus on annettu valvoa kymppiin tai jopa myöhempään. Mutta aamulla lapsi on herännyt siltikin seiskalta, vaikka olisi saanut jatkaa unia. Eli uniaika on vain vähentynyt, mikä ei ole hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä mummoja on edelleen, valitettavasti. Suurin osa ei tietenkään, mutta silti, yhä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä mummoja on edelleen, valitettavasti. Suurin osa ei tietenkään, mutta silti, yhä löytyy.
Mä olen muiden mummojen kanssa jutellut, kun ollaan kokemuksia vertailtu ja niksejä vaihdeltu, niin kyllä oudoksuttaa joidenkin "Meillä mummolassa tehdään niin kuin minä sanon, ja lapset saa tehdä mitä haluavat, että heillä on hauskaa, eikä meillä olla kuin kotona, missä pitää noudattaa niitä ikuisia sääntöjä" -asenne.
Eivät ne lapset pian tottele sitä mummoakaan, jos ei mitään auktoriteettia osoita ja tietyistä asioista sääntöjä aseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppoa olla se hauska mummi, joka leikkii, nauraa ja hemmottelee. Mummolassa saa syödä herkkuja, valvoa vähän pidempään ja tehdä kaikkea kivaa. Mutta kun vierailu loppuu, vanhemmat jäävät hoitamaan seuraukset.
Kotona arki voi muuttua paljon vaikeammaksi. Väsyneen lapsen kanssa iltarutiinit takkuaa, hampaiden pesu muuttuu taisteluksi ja tavallisen ruoan syöminen ei enää kiinnosta, jos mummolassa on saanut herkkuja mielin määrin.
Moni aikuinen ajattelee, että rutiineista joustaminen on lapselle mukavaa. Todellisuudessa pienet lapset tarvitsevat säännöllisen rytmin tunteakseen olonsa turvalliseksi. Kun uni-, ruoka- ja leikkiajat menevät sekaisin, lapsi voi väsyä liikaa ja olla levoton. Se näkyy helposti kiukkuna ja hankalana käytöksenä.
Sama koskee ruokaa. Vanhemmat tekevät paljon töitä, jotta lapsi oppii syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Jos isovanhempi tarjoaa jatkuvasti herkkuja vanhempien toiveista huolimatta, se tekee vanhempien työstä paljon vaikeampaa.
Lopulta kyse on ennen kaikkea kunnioituksesta. Vastuu lapsen kasvatuksesta on vanhemmilla. Kun isovanhemmat kunnioittavat vanhempien sopimia sääntöjä ja rajoja, yhteistyö toimii ja lapsikin voi paremmin. Jos sovituista asioista ei välitetä, se voi heikentää luottamusta ja vaikuttaa siihen, että halutaanko mummolassa edes käydä.
Tämä on niin totta. Mä olen mummi, ja lastenlasten ollessa pieniä ja meillä hoidossa, kyllästytin tyttäreni lopullisesti kyselemällä ohjeita kaikkeen, eli siihen mitä syötän, milloin nukkumaan, mistä tykkäävät ja mistä eivät jne.
Ilmeisesti oli tyytyväinen mun hoitoon, kun sanoi, että koska tiedän teillä olevan rajat, kaikki ok ja tervettä, päätä itse ja anna palaa.
Koen ikävänä karhunpalveluksena sokeriherkkujen tuputuksen ja kaiken periksiantamisen. Ihan kuin päästäisi villieläinlauman temmeltämään, ja sitten vaan kuskaa ne omaan kotiinsa, missä alkaa "kurinpalautus". Eipä siinä auta selittelyt kuinka ainoastaan mummolassa toimitaan näin ja meno on kuin markkinoilla.
Pieni extrahemmottelu on eri asia.
Ihana kommentti. Tämä voisi olla mun äidiltä. Kyseli paljon, kirjasi ylös millainen rytmi lapsella on, mitä syö, mistä tykkää, mitä ei saa syödä.
Kun lapset oli hoidossa, sain kuvia ja videoita. Jokaista asiaa ei tietenkään erikseen sovittu, esim jos kävivät kylässä mun kummitädillä tai uimassa. Näitä ei missään vaiheessa salattu, kuten ei sitäkään jos polveen tuli naarmu tai sormi jäi oven väliin.
On helppo luottaa kun ollaan aidosti avoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppoa olla se hauska mummi, joka leikkii, nauraa ja hemmottelee. Mummolassa saa syödä herkkuja, valvoa vähän pidempään ja tehdä kaikkea kivaa. Mutta kun vierailu loppuu, vanhemmat jäävät hoitamaan seuraukset.
Kotona arki voi muuttua paljon vaikeammaksi. Väsyneen lapsen kanssa iltarutiinit takkuaa, hampaiden pesu muuttuu taisteluksi ja tavallisen ruoan syöminen ei enää kiinnosta, jos mummolassa on saanut herkkuja mielin määrin.
Moni aikuinen ajattelee, että rutiineista joustaminen on lapselle mukavaa. Todellisuudessa pienet lapset tarvitsevat säännöllisen rytmin tunteakseen olonsa turvalliseksi. Kun uni-, ruoka- ja leikkiajat menevät sekaisin, lapsi voi väsyä liikaa ja olla levoton. Se näkyy helposti kiukkuna ja hankalana käytöksenä.
Sama koskee ruokaa. Vanhemmat tekevät paljon töitä, jotta lapsi oppii syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Jos isovanhempi tarjoaa jatkuvasti herkkuja vanhempien toiveista huolimatta, se tekee vanhempien työstä paljon vaikeampaa.
Lopulta kyse on ennen kaikkea kunnioituksesta. Vastuu lapsen kasvatuksesta on vanhemmilla. Kun isovanhemmat kunnioittavat vanhempien sopimia sääntöjä ja rajoja, yhteistyö toimii ja lapsikin voi paremmin. Jos sovituista asioista ei välitetä, se voi heikentää luottamusta ja vaikuttaa siihen, että halutaanko mummolassa edes käydä.
Tämä on niin totta. Mä olen mummi, ja lastenlasten ollessa pieniä ja meillä hoidossa, kyllästytin tyttäreni lopullisesti kyselemällä ohjeita kaikkeen, eli siihen mitä syötän, milloin nukkumaan, mistä tykkäävät ja mistä eivät jne.
Ilmeisesti oli tyytyväinen mun hoitoon, kun sanoi, että koska tiedän teillä olevan rajat, kaikki ok ja tervettä, päätä itse ja anna palaa.
Koen ikävänä karhunpalveluksena sokeriherkkujen tuputuksen ja kaiken periksiantamisen. Ihan kuin päästäisi villieläinlauman temmeltämään, ja sitten vaan kuskaa ne omaan kotiinsa, missä alkaa "kurinpalautus". Eipä siinä auta selittelyt kuinka ainoastaan mummolassa toimitaan näin ja meno on kuin markkinoilla.
Pieni extrahemmottelu on eri asia.
Ihana kommentti. Tämä voisi olla mun äidiltä. Kyseli paljon, kirjasi ylös millainen rytmi lapsella on, mitä syö, mistä tykkää, mitä ei saa syödä.
Kun lapset oli hoidossa, sain kuvia ja videoita. Jokaista asiaa ei tietenkään erikseen sovittu, esim jos kävivät kylässä mun kummitädillä tai uimassa. Näitä ei missään vaiheessa salattu, kuten ei sitäkään jos polveen tuli naarmu tai sormi jäi oven väliin.
On helppo luottaa kun ollaan aidosti avoimia.
Tuo kuvan otto. Koen sen rasittavana. Ole koko ajan puhelin kädessä, älä keskity lapsen kanssa pelaamiseen tai lapseen vaan räpsi ja lähetä kuvia äidille pitkin päivää. Lapsi keskittyy leikkeihinsä, häiritse häntä näppäilemällä kuvia. Lapsikin oppii ettei mitään voi tehdä ilman kännykkää, ota kuva kun istun, seison, makaan, lasken liukumäkeä, juoksen....