Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (2167)

Vierailija
1261/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummien pitää myös lähettää videoraportit päivittäin niin että seinäkellossa näkyy kellonaika. Milloin mitäkin tapahtui.

Vierailija
1262/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin ihanaa asua 200 - 300 kmn päässä joka ainoasta lapsenlapsesta. Tiedän ettei minusta ole haittaa.  Jokainen hoitaa lapsensa nuten tahtoo.

Tuo sattui silmiin, joku syöttänyt edelmusen viikon karkkeja lapselleen ja sillä perusteella ei mummulassa saa tarjota mitään hyvää.

Joku päättänyt rankaista lastaan ilman nänntkkää ja velvoittaa mummin sitten lomaviinon valvomaan että äidin rangaistusya noudatetaan.

Meitä on moneksi.

Laita korkki kiinni nyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta mummu sais olla ihan just miten haluaa olla jos vaan joskus edes ottaisi tuon tyttösen hänen luokseen. Edes kerran kesässä. Tai talvessa. Vaan ei koskaan, ei halua. Mulla on kehitysvammainen tytär, mutta hän on ihan kiltti ja hauska, puhuu, kävelee, syö, käy vessassa. On 15 mutta "taso" ehkä siinä 3-v. Kyllä mummu siitä tykkää, mutta ei koskaan ole halunnut ottaa luokseen eikä sen puoleen myöskään minun luona halua katsoa jotta ite pääsis ikinä mihinkään. No mutta aivan hätätilanteissa kyllä auttaa, muutaman kerran vuodessa voi tulla esim yhden työpäivän ajan olla tytön kanssa kesällä meidän kotona, mutta se on sit siinä ja sekin varmistetaan miljoona kertaa että en varmasti käy edes lähikaupassa matkalla töistä kotiin. Eli sanotaan ehkä 3 työpäivää hän katsoo, yhden kesällä, yhden syksyllä ja yhden talvella. Tämän lisäksi hän joskus saattaa tulla aamulla esim laittamaan koulutaksiin jos mulla joku poikkeuksellinen tilanne tms. 

Eli olen kiitollinen,  että on hätätilanteissa tuki kyllä, mutta sitä toivoisi, että mummu haluaisi ihan säännöllisesti myös viettää aikaa mun tytön kanssa. Vaan ei halua niin ei halua. Yleensä on lyös vailla jonkinlaista taloudellista korvausta jos on auttanut... itse en varmaan saa koskaan mummu olla kenellekään, mutta jos saisin niin olisin toisenlainen.

Vierailija
1264/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nykyajan "mummous" on heittänyt ihan yli. Ihan kuin joku kilpailu, että kuka hoitaa eniten. Ja kenellä ihanimmat päivitykset somessa asiasta.

Itsellä on 3 lastenlasta, en koe heitä yhtään mitenkään jumalolennoiksi saatika toisia lapsia paremmiksi. Hoidan, jos apua kysytään. Tykkään heistä, mutta välillä ovat liian vilkkaita. Tai sitten olen jo vanha.

Jos joku tuttavani heistä kysyy niin kerron, mutta en jaksa kertoilla heistä muuten. Ketä kiinnostaa jonkun jääkiekkokerho. Ei ketään.

Vierailija
1265/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis syytä alkaa auttamaan toinen toisiamme sillä suomalainen minä-kulttuuri ei enää kauan voi jatkua. Verorahat ohjataan mitä ihmeellisimpiin asioihin samaan aikaan kun yhteiskunnan palvelut supistuvat ja huononevat jatkuvasti. Tähän ei ole syynä oikeisto- eikä vasemmistohallitus vaan molemmat ovat ajaneet Suomea aina vaan huonompaan tilaan. Vasurit järjesti sote-viidakon, hyvinvointihimmelin, joiden avulla verorahoja ohjataan holtittomasti mitä kummallisimpiin projekteihin. Myös näin saatiin lisää kaikenmaailman johto-titteleitä, eli omia nostamaan valtavia palkkoja veronmaksajien piikkiin tottakai. Oikeisto sen sijaan näyttää olevan vasemmalla sekin, maahanmuuttajia tullut enemmän kuin koskaan tänne heidän jallituksen aikana (jälleen vahvistusta vasemmalle äänien avulla sekä verovaroja huitsin Nevadaan). Leikattu ahkerasti kansalaisten elannosta ja palveluista, muttei omista lainkaan vaan nostettu palkkioiden määrää. 

Olis aika alkaa mummujen auttamaan lastenlasten kanssa jos mahdollista, niin tekevät muuallakin maailmassa. Lapsenlapset sitten auttavat mummua kun hyvinvointivaltio jättää sen tekemättä.

Vierailija
1266/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

👵🏻

Vierailija
1267/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nykyajan "mummous" on heittänyt ihan yli. Ihan kuin joku kilpailu, että kuka hoitaa eniten. Ja kenellä ihanimmat päivitykset somessa asiasta.

Itsellä on 3 lastenlasta, en koe heitä yhtään mitenkään jumalolennoiksi saatika toisia lapsia paremmiksi. Hoidan, jos apua kysytään. Tykkään heistä, mutta välillä ovat liian vilkkaita. Tai sitten olen jo vanha.

Jos joku tuttavani heistä kysyy niin kerron, mutta en jaksa kertoilla heistä muuten. Ketä kiinnostaa jonkun jääkiekkokerho. Ei ketään.

Tämä myös on totta, jos on kilpailuhenkinen mummo. 

Tämä lienee yksi syy, miksi mun anoppi halusi niin usein hoitaa. Sai sitten räpsittyä uusia kuvia facebookiin todisteeksi tuttavilleen kuinka tarpeellinen on. Ensin en tiennyt tätä, että kuvavirta on jatkuva., Mieheni ei ole somessa, mä en ole anopin kanssa kaveri. Kun tämä selvisi, mieheni oli hyvin vihainen. Kuvien julkaisu oli ehdottomasti kielletty. Siinä taas nähtiin hyvällä rutiinilla esitetty vuolailla kyynelillä maustettu marttyyrikohtaus, kun mies teki selväksi, että kaikki kuvat on poistettava tällä sekunnilla ja jatkossa yhtäkään ei julkaista. "En osaa poistaa kuvia" kehtasi väittää, julkaisu kuitenkin näytti onnistuvan kerta toisensa jälkeen. 

Söi kyllä luottamusta. Tämä kyllä joudutti kovasti päätöstä olla jättämättä lasta anopille hoitoon. 

Vierailija
1268/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsista nyt on tullut niin työläitä että kaksi mummoa tarvitaan päiväkodin lisäksi?

Vierailija
1269/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopit ei hoida kenenkään lapsia väkisin. Kyllä siinä tarvitsee vanhemmilla olla se oman ajan kaipuu.

Vierailija
1270/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis syytä alkaa auttamaan toinen toisiamme sillä suomalainen minä-kulttuuri ei enää kauan voi jatkua. Verorahat ohjataan mitä ihmeellisimpiin asioihin samaan aikaan kun yhteiskunnan palvelut supistuvat ja huononevat jatkuvasti. Tähän ei ole syynä oikeisto- eikä vasemmistohallitus vaan molemmat ovat ajaneet Suomea aina vaan huonompaan tilaan. Vasurit järjesti sote-viidakon, hyvinvointihimmelin, joiden avulla verorahoja ohjataan holtittomasti mitä kummallisimpiin projekteihin. Myös näin saatiin lisää kaikenmaailman johto-titteleitä, eli omia nostamaan valtavia palkkoja veronmaksajien piikkiin tottakai. Oikeisto sen sijaan näyttää olevan vasemmalla sekin, maahanmuuttajia tullut enemmän kuin koskaan tänne heidän jallituksen aikana (jälleen vahvistusta vasemmalle äänien avulla sekä verovaroja huitsin Nevadaan). Leikattu ahkerasti kansalaisten elannosta ja palveluista, muttei omista lainkaan vaan nostettu palkkioiden määrää. 

Olis aika alkaa mummujen auttamaan lastenlasten kanssa jos mahdollista, niin tekevät muuallakin maailmassa. Lapsenlapset sitten auttavat mummua kun hyvinvointivaltio jättää sen tekemättä.

Mä olen jo saanut usein tämän vastavuoroisuuden kokea. Viimeksi lapsenlapsi soitteli ja kysyi mitä toisi kaupasta, kun halusi tulla käymään. Sieltä se viiletti skuutilla ison repun kanssa. Mä tein sitten safkat ja saunottiin. Puheenaiheista ei ole puutetta, kuuntelen itse heviä, tunnen nuorisokulttuuria, elokuvat, musat yms. ja minusta ei mitään stereotyyppistä mummoa koskaan saa. Sairaudet kohtaa jokaisen, mutta polla toimii, koputankin puuta, kop kop...

Vierailija
1271/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsista nyt on tullut niin työläitä että kaksi mummoa tarvitaan päiväkodin lisäksi?

Päiväkodissa ollaan työpäivät, ja viikonloppuna ehkä joskus mummolaan yöksi, onhan se lapseton koti-ilta silloin tällöin ihana. En kyllä itse veisi mummolaan vauvoja  tai vaikka kolmea alle kouluikäistä, ellei ne sitten tooodella rauhallisia tenavia olisi.

Vierailija
1272/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo, noudata minuuttiaikataulua. Syötä vain äidin etukäteen hyväksymän ruokalistan mukaan. Ei mitään missä sokeria tai makeutusta.  Älä anna katsoa televisiota, kännykkää.  Ota paljon kuvia ja videoita lapsista ja laita vanhemmille. 

Tuossa lustaa mitä olen tästä keskustelusta kasannut. 

Vierailija
1273/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jotkut taivastelevat, mitä ne vanhemmat haluaisi joskus omaa aikaa. Tiedätkö, millaista on, kun ei kahdestaan pääse puolison kanssa minnekään? Meillä on 5,5 v lapsi ja koskaan ei ole ollut mahdollisuutta, että me vanhemmat olisimme olleet yötä kahdestaan jossain ja lapsi olisi ollut isovanhemmilla hoidossa. Viime talvena päästiin ekaa kertaa kahdestaan syömään ja klassisen musiikin konserttiin niin, että lapsi oli sillä aikaa 5 tuntia hoidossa isovanhemmilla. Kyllä se kummasti tuntuu, kun puolison kanssa ei ole vuosikausiin mahdollisuutta kahdenkeskiseen yhteiseen aikaan kodin ulkopuolella.

Surettaahan se, että isovanhempia ei kiinnosta olla avuksi. Samaisista isovanhemmista toiset menivät aikoinaan 3 viikon välein mummolaan hoidattamaan omia lapsiaan isovanhemmilla ja lepäämään itse. Toiset isovanhemmista taas kiikuttivat parivuotiaan lapsensa muutamaksi viikoksi mummolaan ja lähtivät itse takaisin kotipaikkakunnalle nauttimaan töistä ja kesästä ilman lasta. Jos itse saan joskus lapsenlapsia, niin todellakin olen ihan eri tavalla tukena kuin omat ja miehen vanhemmat ovat olleet.

Vierailija
1274/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksi ainoa 5,5-vuotias lapsi niin sen voi ihan hyvin laittaa yökylään kaverille ja sitten ottaa kaverin vastaavasti teille.

Meillä on yks ainoa isovanhempi ollut koko ajan, dementoitunut appi 600 kilsan päässä, ja useampi lapsi. 

Vierailija
1275/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksi ainoa 5,5-vuotias lapsi niin sen voi ihan hyvin laittaa yökylään kaverille ja sitten ottaa kaverin vastaavasti teille.

Meillä on yks ainoa isovanhempi ollut koko ajan, dementoitunut appi 600 kilsan päässä, ja useampi lapsi. 

Kaikilla ei ole sellaisia ystäväperheitä, joihin oman lapsen voisi laittaa yöksi. Ymmärrän tämän hyvin. Eivätkä kaikki halua toisten lapsia yökylään.

Vierailija
1276/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole sellaisia ystäväperheitä, joihin oman lapsen voisi laittaa yöksi. Ymmärrän tämän hyvin. Eivätkä kaikki halua toisten lapsia yökylään.

Eikö lapsella ole kavereita??? Tuossa iässä se yökyläily on todella suosittua.

Vierailija
1277/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei parisuhde hoidu jotain ihme kodin ulkopuolella olemista? Meillä ei isovanhempia, kolme lasta. Vuoronperään käydään mahdollisissa omissa menoissa, kotihan on se parisuhteenkin koti. Ihan hyvin ehtii asiat puhua ja hoitaa intiiminkin puolen. Meillä ei lapset ole rasite ja haitta.

Miksi edes muutetaan yhdessä asumaan jos muualla on mukavampaa?

Vierailija
1278/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin kaipasin pois sieltä kotoa koska siellä oli niin paljon tehtävää koko ajan. Me käytiin lasten kanssa kerran kuussa hotellilomalla. Yksi yö ja sitten ihana aamiainen seuraavana aamuna. Koirakin pääsi mukaan. Se virkisti.

Vierailija
1279/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin kaipasin pois sieltä kotoa koska siellä oli niin paljon tehtävää koko ajan. Me käytiin lasten kanssa kerran kuussa hotellilomalla. Yksi yö ja sitten ihana aamiainen seuraavana aamuna. Koirakin pääsi mukaan. Se virkisti.

Perheenä tottakai ollaan joskus kotoa pois.  Kun perustetaan perhe on outoa jos lapset koetaan haitaksi.

Vierailija
1280/2167 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa tulee huomioida perheen säännöt ja käytännöt liittyen turvallisuuteen ja terveyteen:

-nukkumaanmenoajat

-ruokailut

-ulkoilut jne.

Sen sijaan kirjat ja pelit voi yleensä valita ihan vapaasti, kunhan ne ovat lapsen ikä- ja kehitystasoon nähden sopivia.

Tietysti jos käy kerran kuussa kylässä, voi isovanhempi varmaan tarjota isommalle lapselle silloin jotain pitsaa ja limua sekä pullaa varmasti kahtena peräkkäisenä päivänä, vaikka viikon lomalla ei vanhempien päätöksestä saa päivittäin tällaista syödä.

Mummot ja vaarit eivät valitettavasti aina ymmärrä, että vanhemmat hoitavat arjessa kaiken, myös ne ikävät seuraukset huonoista valinnoista. Ja vanhemmat - sekä etenkin lapsi itse - kärsivät kotona seuraukset, jos mummo/vaari antaa liikaa herkkuja tai epäterveellistä ruokaa tai antaa valvoa liian myöhään.

Kivahan se olisi valvoa tunti tai kaksi myöhempään, mutta lapsi saattaa olla sitten väsynyt ja kiukkuinen seuraavana päivänä tai kotiinpaluun jälkeen kun 2 yötä on nukuttu liian vähän tai väärään aikaan. Liika sokeri voi aiheuttaa reikiä, jos hampaidenharjauksessa on (pienen) lapsen kanssa ongelmia.  Nykyään iso osa pienten vanhemmista ei tarjoa mitään makeaa lapselleen, eivätkä pienet osaa sitä kaivatakaan (kuten eivät esim. teetä, kahvia tai alkoholiakaan). Neuvolan suosituskin on lykätä makeiden herkkujen syöntiä. Mummolassa sitä voidaan tuputtaa eikä ymmärretä että pieni ei vielä ymmärrä sen olevan mitään erityistä herkkua.

Osa lapsista tulee isompanakin herkästi sokerihumalaan ja verensokeri poukkoilee. Vanhempi tuntee lapsensa parhaiten, ja kasvatustavat ja rajat näissä perusjutuissa (syömiset, nukkumiset, terveys, turvallisuus) määrittelee aina oman lapsensa asiantuntijana toimiva äiti/isä. Siihen on isovanhempien tyydyttävä, ellei vanhempi anna lasta hoitoon kesäksi ja anna vapaita käsiä toteuttaa kasvatusta kuten entisaikoina.

Lapsia ei myöskään ole tapana esim. rangaista nykyään siten kuin ennen, eikä lapsenlapsille saa antaa luunappeja tai huutaa. Nämä ovat vahingollista toimintaa lapsen mielelle. Osan vanhoista ihmisistä on vaikea käsittää tätä. Osa varsinkin iäkkäistä isovanhemmista on sellaisia, että lasta pitää yksinkertaisesti valvoa vieressä tapaamisella.

Vanhoilla ihmisillä on myös voinut unohtua millainen onkaan turvallinen ympäristö lapselle. Harvalla iäkkäämmällä on lapsiturvallinen koti, jossa lääkkeet ja vaaralliset ja myrkylliset esineet on lukkojen takana. Tai sitten heidän ollessaan vanhempia aikoinaan ei edes ollut nykyisiä turvaratkaisuja saatavilla ollenkaan (esim. kypärät, turvaistuimet, heijastimet, pelastusliivit, lapsilukot jne.). Eikä ollut ohjeitakaan siitä, miten koti järjestetään turvalliseksi pienelle tulokkaalle.