Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (1025)

Vierailija
981/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä ihme keskustelua. Miksi ihmiset voi laukoa toisilleen asiattomia kommentteja, haukutaan mummoja ketkä kuitenkin hoitavat niitä teidän lapsia. Olitte kiitollisia avusta. 
Ja ihmettelen, että joka päiväkö lapset on mummilla käymässä, kun puhutaan päivittäisestä herkuttelusta.

Mutta äitejä saa solvata, saa pilkata, saa häväistä

Olisivat kiitollisia että joku teki ne lastenlapset!

Vierailija
982/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus isovanhemmille hammaslääkäriltä? Enpä ole moista asiaa ennen kuullut. Olen 70+ vuotta vanha, ja omat hampaat suussa, ja jos minulle tuotaisiin tuollainen todistus, niin tuntuisi loukkaukselta. 

No herranen aika, ei siinä tietenkään lukenut, että tämä on suunnattu ISOVANHEMMILLE. Ihan vain diagnoosilappu ja tarkahkot hoito-ohjeet. Ajattelimme, että kun eivät meitä usko, ehkä lääkäriä. No eivät uskoneet. Sama lappu toki voidaan näyttää esim. päiväkodeilla ja kouluilla, osa kouluista vaatii välipalamehun vaihtamiseksi maitoon lääkärintodistuksen.

Missä koulussa tarjotaan välipalaa?

Meilläpäin ainakin on iltapäivällä tarjolla näkkileipää ja mehua kaikissa tietämissäni kouluissa...? Osassa saattaa olla myös hedelmää tai muuta, jos on jäänyt yli lounaalta. Tämä ei nyt kyllä liity mitenkään ketjun aiheeseen. Itse toivoisin isovanhemmilta sitoutumista perheen ruokailurytmiin ja jos on arki, niin silloin ei herkkuja. Tällöin kävisimme oikein mielellämme kylässä mummilla useammin kuin vain juhlapyhinä.

Varmaan ihan parempi kun ette käy isovanhemmilla ollenkaan. Te olette vastuussa lasten syömisistä ja hampaista. Säästäkää ne isovanhemmat syyttelyltä ja vaatimuksilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo en sentään vielä ole, ikää 42. Ja kolme lähes aikuista lasta. Ja hyvät välit molempiin lasten isovanhempiin. On kyllä hirveää luettavaa äideiltä sekä täällä että toisella ketjulla. Mutta onhan teitä monenmoista tullut vastaan vuosien varrella. Enkä ihmettele, kun vuosi vuodelta enemmän tehostetun- ja erityistuen lapsia

Joku wt-lähäri siis.

Miksi teillä on vain kahteen isovanhempaan yhteys?

Jos ei niitä wt lähäreitä, sosionomeja ja opettajia olisi niin kukas ne sun lapset hoitais?

Ilman äitejä jokaikinen noista olisi työtön. 

Aivan, eikä tarvitsisi mummoakaan haukkua kun ei ole lasta ketä sinne viedään herkuttelemaan. Sitten saisi myös jokainen äiti sitä omaa aikaa. Mutta lasten syntyvyys on laskussa. Ehkä se sinäkin vältyt mummoilulta.

Vierailija
984/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että maailmassa soditaan kun lapsistakin tapellaan noin, huoh.

Vierailija
985/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä ihme keskustelua. Miksi ihmiset voi laukoa toisilleen asiattomia kommentteja, haukutaan mummoja ketkä kuitenkin hoitavat niitä teidän lapsia. Olitte kiitollisia avusta. 
Ja ihmettelen, että joka päiväkö lapset on mummilla käymässä, kun puhutaan päivittäisestä herkuttelusta.

"On tämä kyllä ihme keskustelua. Miksi ihmiset voi laukoa toisilleen asiattomia kommentteja, haukutaan mummoja ketkä kuitenkin hoitavat niitä teidän lapsia. Olitte kiitollisia avusta. 

Ja ihmettelen, että joka päiväkö lapset on mummilla käymässä, kun puhutaan päivittäisestä herkuttelusta."

Alkuaikoina kävimme useasti, kun kovasti pyydettiin. Viikottain, joskus jopa useana päivänä peräkkäin. Mutta kun kunnioitusta mitään meidän perheen sääntöjä kohtaan ei näyttänyt olevan, käynnit ovat harventuneet niin vähään kuin mahdollista.

Ketjun otsikko oli, että saako mummo olla omanlaisensa mummo. Toin tähän ketjun oman kokemukseni. Että tavallaan saa olla. Mutta tietyissä jutuissa on oikeasti kunnioitettava vanhempia JOS kerran mummo heitä itse toivoo useasti kylään. Minä en mummolla haluaisi käydä haukuttavana ollenkaan. Mutta olen koittanut ajatella mummon oikeutta lapsenlapsiin ja toisinpäin. Se on vain äärimmäisen vaikeaa, kun mummo haluaa sanella kaikki säännöt itse. Onneksi on toisenlaisiakin mummoja, sekin tästä ketjusta käy ilmi ja se on hieno juttu, jos pystyy ottamaan lapsen vanhemmat huomioon, eikä vetämään vain omaa showta <3

Vierailija
986/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aivan ihanat isovanhemmat. Sinne mentiin kun itse halusin tai he kysyivät voiko tulla. Mummi teki hyvää ruokaa, oli läsnä ja vaarin kanssa rakennettiin leikkimökkiä, käytiin uimassa ja illalla kalassa. Vaari opetti myös monia käden taitoja ja opetti ajamaan autoa mökillä kun aloitin autokoulun. Rutiinit oli  ja minusta pidettiin hyvää huolta.

Tuo sinun ajatuksesi siitä, että isovanhemmat ovat olemassa sinun lepoasi ja lomaasi varten on aika vastenmielinen. Isovanhemmat rikastuttavat lapsenlapsiensa elämää, ei se ole pakkopullaa.

Vierailija
987/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei lastensa tai puolisoidensa mielestä. Mutta mummot on. Ja luulusinpa, että mummot ajattelevat vain lapsia. Kaukonäköisesti. Näkee miten oma kasvatus ja itseen kohdistunut toimi. Ja kyllä. Tekisi mieli sanoa lapsenlapsen äidille, että laita se kännykkä pois. Edes hetkeksi. Ole läsnä.

Vierailija
988/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus isovanhemmille hammaslääkäriltä? Enpä ole moista asiaa ennen kuullut. Olen 70+ vuotta vanha, ja omat hampaat suussa, ja jos minulle tuotaisiin tuollainen todistus, niin tuntuisi loukkaukselta. 

No herranen aika, ei siinä tietenkään lukenut, että tämä on suunnattu ISOVANHEMMILLE. Ihan vain diagnoosilappu ja tarkahkot hoito-ohjeet. Ajattelimme, että kun eivät meitä usko, ehkä lääkäriä. No eivät uskoneet. Sama lappu toki voidaan näyttää esim. päiväkodeilla ja kouluilla, osa kouluista vaatii välipalamehun vaihtamiseksi maitoon lääkärintodistuksen.

Missä koulussa tarjotaan välipalaa?

Meilläpäin ainakin on iltapäivällä tarjolla näkkileipää ja mehua kaikissa tietämissäni kouluissa...? Osassa saattaa olla myös hedelmää tai muuta, jos on jäänyt yli lounaalta. Tämä ei nyt kyllä liity mitenkään ketjun aiheeseen. Itse toivoisin isovanhemmilta sitoutumista perheen ruokailurytmiin ja jos on arki, niin silloin ei herkkuja. Tällöin kävisimme oikein mielellämme kylässä mummilla useammin kuin vain juhlapyhinä.

Varmaan ihan parempi kun ette käy isovanhemmilla ollenkaan. Te olette vastuussa lasten syömisistä ja hampaista. Säästäkää ne isovanhemmat syyttelyltä ja vaatimuksilta.

"Varmaan ihan parempi kun ette käy isovanhemmilla ollenkaan. Te olette vastuussa lasten syömisistä ja hampaista. Säästäkää ne isovanhemmat syyttelyltä ja vaatimuksilta."

Kyllä juuri näin! Mitään mielenkiintoa ei ole siellä käydä, kun vissiin toive siitä, että ei ole herkkuja vaan kotiruokaa, eikä puhuta rasistisia "on niin älytön vaatimus". 

Mutta miksi sieltä koko ajan silti vingutaan ja vongutaan käymään, vaikka mitään meidän toiveita kasvatukseen liittyen ei kuunnella.. vähän eri strategialla saisivat meidät useammin kylään. Se oisi kyllä rikkaus, jos olisi isovanhemmat, jotka haluaa aidosti kuunnella lastenlasten vanhempia.

Vierailija
989/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On tämä kyllä ihme keskustelua. Miksi ihmiset voi laukoa toisilleen asiattomia kommentteja, haukutaan mummoja ketkä kuitenkin hoitavat niitä teidän lapsia. Olitte kiitollisia avusta. 

Ja ihmettelen, että joka päiväkö lapset on mummilla käymässä, kun puhutaan päivittäisestä herkuttelusta."

Alkuaikoina kävimme useasti, kun kovasti pyydettiin. Viikottain, joskus jopa useana päivänä peräkkäin. Mutta kun kunnioitusta mitään meidän perheen sääntöjä kohtaan ei näyttänyt olevan, käynnit ovat harventuneet niin vähään kuin mahdollista.

Ketjun otsikko oli, että saako mummo olla omanlaisensa mummo. Toin tähän ketjun oman kokemukseni. Että tavallaan saa olla. Mutta tietyissä jutuissa on oikeasti kunnioitettava vanhempia JOS kerran mummo heitä itse toivoo useasti kylään. Minä en mummolla haluaisi käydä haukuttavana ollenkaan. Mutta olen koittanut ajatella mummon oikeutta lapsenlapsiin ja toisinpäin. Se on vain äärimmäisen vaikeaa, kun mummo haluaa sanella kaikki säännöt itse. Onneksi on toisenlaisiakin mummoja, sekin tästä ketjusta käy ilmi ja se on hieno juttu, jos pystyy ottamaan lapsen vanhemmat huomioon, eikä vetämään vain omaa showta <3

Siis menitte päivittäin isovanhemmilta  vaatimaan sitä ja tätä ja kunnioitusta? Paasaamaan periaatteistanne, syyttelemään huonoista hampaista, kiikutitte todistuksen lasten reikiintyneistä hampaista.  He eivät pystyneet vaatimustasoonne vastaamaan joten nyt on hyvä,  näette harvoin. 

Vierailija
990/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis menitte päivittäin isovanhemmilta  vaatimaan sitä ja tätä ja kunnioitusta? Paasaamaan periaatteistanne, syyttelemään huonoista hampaista, kiikutitte todistuksen lasten reikiintyneistä hampaista.  He eivät pystyneet vaatimustasoonne vastaamaan joten nyt on hyvä,  näette harvoin."

Siis mitä, oletko oikeasti sitä mieltä, että seuraavat jutut ovat liikaa:

- Ei sokerisia herkkuja, vaan normaalia kotiruokaa n. 5-6 ruokailua päivässä. Kun eivät uskoneet, yritimme saada uskomaan lääkärin diagnoosilla. Eli ME yritimme tosissamme antaa heille mahdollisuuden isovanhemmuuteen.

- Ei toisten ulkonäön kommentointia eikä rasistisia puheita. Meillä on paljon maahanmuuttajaystäviä.

- Ei isoja leluja lahjaksi ilman, että on sovittu ja mietitty, onko tilaa.

Oikeasti, tämä on mielestäni todella vähän :'D jos tämä on nykypäivän isovanhempien mielestä VALTAVASTI vaatimuksia, niin ei ihme, että meistä heidän jälkeläisistä niin moni tarvii terapiaa.

Asumme lähekkäin, ja olimme ennen lapsia hyvin läheisiä. Siksi alkuun vierailimme usein.

Mutta on mulla onneksi muita sukulaisia, joiden kanssa homma toimii! Ja jos itsellä on muiden lapsia hoidossa, mielelläni kuuntelen perheen toiveet tarkkaan, on iso vastuu saada toisten lapsia hoitoon ja se ei ole paikka vetää itse pääroolia siinä! :) Kaikki respekti pienten lasten vanhemmille! 

Vierailija
991/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siis menitte päivittäin isovanhemmilta  vaatimaan sitä ja tätä ja kunnioitusta? Paasaamaan periaatteistanne, syyttelemään huonoista hampaista, kiikutitte todistuksen lasten reikiintyneistä hampaista.  He eivät pystyneet vaatimustasoonne vastaamaan joten nyt on hyvä,  näette harvoin."

- Ei sokerisia herkkuja, vaan normaalia kotiruokaa n. 5-6 ruokailua päivässä. Kun eivät uskoneet, yritimme saada uskomaan lääkärin diagnoosilla. Eli ME yritimme tosissamme antaa heille mahdollisuuden isovanhemmuuteen.

- Ei toisten ulkonäön kommentointia eikä rasistisia puheita. Meillä on paljon maahanmuuttajaystäviä.

Oikeasti, tämä on mielestäni todella vähän :'D jos tämä on nykypäivän isovanhempien mielestä VALTAVASTI vaatimuksia, niin ei ihme, että meistä heidän jälkeläisistä niin moni tarvii terapiaa.

Asumme lähekkäin, ja olimme ennen lapsia hyvin läheisiä. Siksi alkuun vierailimme usein.

Mutta on mulla onneksi muita sukulaisia, joiden kanssa homma toimii! Ja jos itsellä on muiden lapsia hoidossa, mielelläni kuuntelen perheen toiveet tarkkaan, on iso vastuu saada toisten lapsia hoitoon ja se ei ole paikka vetää itse pääroolia siinä! :) Kaikki respekti pienten lasten vanhemmille! 

Mutta he eivät pystyneet vaatimustenne  mukaiseen toimintaan joten nyt on hyvä. Eikö vain?

Jos lapseni perhe tulisi minulta vaatimaan 5-6 ruokailua päivittäin en tiedä mitä tekisin.  Jos olisivat työttömiä ja rahattomia yrittäisin jotenkin auttaa pahimman ylitse. 

Vierailija
992/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta he eivät pystyneet vaatimustenne  mukaiseen toimintaan joten nyt on hyvä. Eikö vain?

Jos lapseni perhe tulisi minulta vaatimaan 5-6 ruokailua päivittäin en tiedä mitä tekisin.  Jos olisivat työttömiä ja rahattomia yrittäisin jotenkin auttaa pahimman ylitse. 

Jos siellä ollaan koko päivä, lapsella on 5-6 ateriaa. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Olethan sinä ruokkinu ne omasikin jo noin. 

Ohis

Vierailija
993/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi puhua omalla murteellaan. Mitä siitä marisemaan. Ei kenenkään tarvitse omaa murrettaan hävetä. Aivan hullua tuommoista edes vaatia. 

Merkillinen "oma murre" jota lapsensa ei osaa. Nyt yhtäkkiä lapsenlapsen kanssa mukaoma.

No lapsensa on tullut kaupunkiin ja halunnut hylätä kotiseutunsa murteen. Näitähän on, jotka häpeävät vanhempiensa vahvaa murretta. 

Aikuistuminen näillä vielä pikkusen kesken.

Tai sitten ei sitä ole ikinä oppinutkaan. Mummo vaan nyt on keskinyt, että hänpä onkin savokainuulainen perinnemummo. Onko seuraavaksi vuorossa uskonnon tuputus, kuten meillä? 

No jos on mummokin siellä savokainuussa asunut, niin kyllä se murre yleensä pysyy. Ja jos tämä äityli (tämä mummon tytär) on siellä savokainuussa asunut lapsuutensa ja nuoruutensa, niin kyllähän se murre yleensä säilyy jollakin tavalla. Mutta tiedän joitakin, jotka vihaavat esim vanhempiensa savon viäntelyä ja siksi päättäneet häivyttää murteen pois kielestään. 

Minusta se on sääli, koska murteet todella rikastuttavat suomen kieltä ja harmi, jos murteet häviävät.

Sinulla näyttäisi olevan aika vihamielinen suhtautuminen äitiisi (mummoon). En haluaisi olla mummo sinun lapsillesi.

No miksi se lapsenlapsen isä ei sitten puhu sitä murretta lapselleen? Miksi sen mummon täytyy sitä puhua väkisin?

No nyt oli kommentti😂

Jospa se ikänsä vaikka Savossa, tai vaikka Raumalla asunut mummo ei osaa puhua, kuin sitä omaa murrettaan.

Ei ole mitään "väkisin" puhumista vaan ihan sitä normaalia puhetta, jota tuo ihminen on lapsesta asti puhunut.

Ei normaali ihminen nappia painamalla tuosta vaan ala puhumaan ihan eri lailla, kuin mitä on aina puhunut. Eikä tarviikkaan.  Lapsenkin on hyvä oppia jo pienestä, että ihmiset on erilaisia ja puhuvatkin eri lailla.

Vierailija
994/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos lapseni perhe tulisi minulta vaatimaan 5-6 ruokailua päivittäin en tiedä mitä tekisin.  Jos olisivat työttömiä ja rahattomia yrittäisin jotenkin auttaa pahimman ylitse."

Aa anteeksi, kirjoitin epäselvästi. En tarkoittanut että heidän pitää tehdä nuo kaikki ruuat! :D Vaan että tuo on suurin piirtein maksimi, mitä päivässä saa tulla happohyökkäyksiä. Kun heillä oli tapana about puolen tunnin välein tarjota pikku välipalaa, karkkeja, jäätelöä, pullaa, konvehteja jne. Joka välissä, automatkalla, saunassa, iltapalalla jne.

Vierailija
995/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä ollaan koko päivä, lapsella on 5-6 ateriaa. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Olethan sinä ruokkinu ne omasikin jo noin. 

Ohis

Mutta päivittäin kävivät? 

Nykyisten sosiaalietuuksien aikaan saa sosiaaliapua. Tietysti jos isovanhemmilla on rahaa lähellä asuvalle lapsen perheelle 5 6 areriaa päivässä tarjota, ihan ok sekin 

Vierailija
996/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi puhua omalla murteellaan. Mitä siitä marisemaan. Ei kenenkään tarvitse omaa murrettaan hävetä. Aivan hullua tuommoista edes vaatia. 

Merkillinen "oma murre" jota lapsensa ei osaa. Nyt yhtäkkiä lapsenlapsen kanssa mukaoma.

No lapsensa on tullut kaupunkiin ja halunnut hylätä kotiseutunsa murteen. Näitähän on, jotka häpeävät vanhempiensa vahvaa murretta. 

Tai sitten ei sitä ole ikinä oppinutkaan. Mummo vaan nyt on keskinyt, että hänpä onkin savokainuulainen perinnemummo. Onko seuraavaksi vuorossa uskonnon tuputus, kuten meillä? 

No jos on mummokin siellä savokainuussa asunut, niin kyllä se murre yleensä pysyy. Ja jos tämä äityli (tämä mummon tytär) on siellä savokainuussa asunut lapsuutensa ja nuoruutensa, niin kyllähän se murre yleensä säilyy jollakin tavalla. Mutta tiedän joitakin, jotka vihaavat esim vanhempiensa savon viäntelyä ja siksi päättäneet häivyttää murteen pois kielestään. 

Minusta se on sääli, koska murteet todella rikastuttavat suomen kieltä ja harmi, jos murteet häviävät.

Sinulla näyttäisi olevan aika vihamielinen suhtautuminen äitiisi (mummoon). En haluaisi olla mummo sinun lapsillesi.

No miksi se lapsenlapsen isä ei sitten puhu sitä murretta lapselleen? Miksi sen mummon täytyy sitä puhua väkisin?

No nyt oli kommentti😂

Jospa se ikänsä vaikka Savossa, tai vaikka Raumalla asunut mummo ei osaa puhua, kuin sitä omaa murrettaan.

Ei ole mitään "väkisin" puhumista vaan ihan sitä normaalia puhetta, jota tuo ihminen on lapsesta asti puhunut.

Ei normaali ihminen nappia painamalla tuosta vaan ala puhumaan ihan eri lailla, kuin mitä on aina puhunut. Eikä tarviikkaan.  Lapsenkin on hyvä oppia jo pienestä, että ihmiset on erilaisia ja puhuvatkin eri lailla.

Ikänsä puhunut mutta lapsensa ei osaa?

Vierailija
997/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos lapseni perhe tulisi minulta vaatimaan 5-6 ruokailua päivittäin en tiedä mitä tekisin.  Jos olisivat työttömiä ja rahattomia yrittäisin jotenkin auttaa pahimman ylitse."

Aa anteeksi, kirjoitin epäselvästi. En tarkoittanut että heidän pitää tehdä nuo kaikki ruuat! :D Vaan että tuo on suurin piirtein maksimi, mitä päivässä saa tulla happohyökkäyksiä. Kun heillä oli tapana about puolen tunnin välein tarjota pikku välipalaa, karkkeja, jäätelöä, pullaa, konvehteja jne. Joka välissä, automatkalla, saunassa, iltapalalla jne.

Eli asuitte tavallaan yhteistaloudessa jos päivittäistä yhdessäoloa, saunomista, tarjoilut isovanhemmilta.

Lähinnä tulee tunne että voivat olla helpottuneita kun ei enää tarvitse yrittääkään vastata nelihenkisen perheen toive/vaatimuslistaan

Vierailija
998/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt oli kommentti😂

Ikänsä puhunut mutta lapsensa ei osaa?

Kotiseudulleen jääneet ei ehkä sen takia ymmärrä. 

Itse muutin ihan toiselle puolelle Suomea tosi nuorena harvinaiseen opiskelupaikkaan, mikä tarkoitti sitä, että myös kaikki mun luokalla olleet oli muualta ympäri Suomea. Toki ajan kanssa tarttui paikallinenkin murre, mutta ystäväpiirissä oli eri puolilta tulleita joiden kanssa tuli vietettyä paljon aikaa. Osa asui yhdessä soluasunnoissa. Siinä vuosien aikana heistä tuli tavallaan perhettä, ja oma puhe oli vähän sekoitus kaikkea. Tapasin miehen joka oli myös ihan eri puolelta Suomea.

Eli joo, "osaan" vanhempieni murretta, mutta ei se ole enää omassa puheessani.

Se on sitten eri asia, että pitäisikö toisen murteeseen puuttua. Ei mun mielestä todellakaan ja kyllä on jopa loukkaavaa kommentoida, että ärsyttää, kun lapsiin tarttuu. Lapsiin ja nuoriin varmaan tarttuukin nopeammin, mutta mitä sitten?

Vierailija
999/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mummon poikakaan murretta arvosta. Miksi vaimonsa pitäisi?

Vierailija
1000/1025 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo en sentään vielä ole, ikää 42. Ja kolme lähes aikuista lasta. Ja hyvät välit molempiin lasten isovanhempiin. On kyllä hirveää luettavaa äideiltä sekä täällä että toisella ketjulla. Mutta onhan teitä monenmoista tullut vastaan vuosien varrella. Enkä ihmettele, kun vuosi vuodelta enemmän tehostetun- ja erityistuen lapsia

Joku wt-lähäri siis.

Miksi teillä on vain kahteen isovanhempaan yhteys?

Jos ei niitä wt lähäreitä, sosionomeja ja opettajia olisi niin kukas ne sun lapset hoitais?

Ilman äitejä jokaikinen noista olisi työtön. 

Aivan, eikä tarvitsisi mummoakaan haukkua kun ei ole lasta ketä sinne viedään herkuttelemaan. Sitten saisi myös jokainen äiti sitä omaa aikaa. Mutta lasten syntyvyys on laskussa. Ehkä se sinäkin vältyt mummoilulta.

Kuollaan suomalaiset sukupuuttoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi