Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (591)

Vierailija
501/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon niiden mummojen kanssa pikein ollaan ja heistä riippuvaisia jos mummon joka sanaan pitää takertua?

Ainakin on kehittymässä jämpti, tietävä, iloton anoppisukupolvi jossa kellontarkasti pitää lapsenlapsensa kasvattaa.  Entäs jos ne miniät tukkii suun?

Tätä mietin, että joka päiväkö ne mummot niitä lapsia katsoo? Sen käsityksen näistä kirjoituksista saa. Jos näin on niin ymmärrän paremmin tarkan aikataulun arkena.

Mikä pakko siitä on poiketa riippumatta siitä mistä on kyse? Lapsen parasko ei kiinnosta mummoa?

Anoppiani ei kiinnosta omat lapset eikä lapsenlapset. Eikä varsinkaan mikään muu kuin oma paras, kaikki muut ovat velvoitettuja palvelemaan anopin oikuissa. Jopa pienten lasten velvollisuus oli leikkiä anopin tuomilla leluilla anopin toivomalla tavalla. Intoa lasten leikkiin riitti niin kauan, että sai otettua kuvan juorupiiriinsä leviteltäväksi. Lisäksi anoppi oli aikoinaan väkisinhalaaja, jolle oli suurta viihdettä kun lapsi huusi ja pyrki sylistä tai halauksesta pois. Hähähää, enpäs päästä, sanos anoppi.

Anoppi noteeraa lapset ja lapsenlapset, kun nämä saavuttavat jotain, ja anoppi voi jollain tavalla laskea onnistumisen omaksi ansiokseen. Kyllä mun lasten koulumenestys on ensisijaisesti anopin ansiota, vaikka  lapseni eivät nykyään ole tekemisissä mummonsa kanssa edes joka kuukausi. Enemmän kerran kvartaalissa. Jos lapsilla menisi huonosti, syy olisi mun. 

Vierailija
502/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä omapäiset mummot pääosin miehen äitejä ? Kiinnostaa kun taas vähän haiskahtaa siltä. Jos niin miksi anoppia ei saa yhteistyöhön, mutta oman äidin saa. ?

Monen monta keskustelijaa on kertonut ja minäkin jo kertonut, että ei ole kaikki kammomummot isän äitejä. Mutta aina vaan tää typerä kysymys pulpahtaa tänne. Menikös nyt perille?

Minullakin kammomummo on ihan minun äitini, on aina ollut päsmäri uhriutuja, just tuollainen kuin ap.

Et ole lukenut aamulehden juttua? Mitä kammoa on lasten kanssa pelaamisessa ja murteella puhumisessa?

Jaaha ja taas lähdettiin sössöttämään, kun ei vastaus ollutkaan haluttu. 

Alustuksena on aamulehden juttu.  Ja edelleen, mitä kammoa on aloitustekstissä?  

Vastasin sun jankutukseesi. Heti kun se vastaus ei tyydytä, sössötät muuta. Kommentoi vastaustani. Kelpasiko.

Lyhyt vastaus: pissistyylinen uhma ja uhriutuminen. Voi kyynel.

t. kammomummon tytär

Näkyy tyttäret tulevat äitiinsä ja osa jo kuin pahoja anoppeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä lapsenlasta ja kaikki oli minulla hoidossa ihan pikkuvauvasta asti.  No minä olinkin nuori mummo, en ollut neljääkymmentä täyttänyt kun tulin eka kerran siihen vaiheeseen.  Vahvasti olin työelämässäkin vielä.  Nyt eläkkeellä voin olla iloinen siitä, että enää ei tarvitse ketään hoitaa,

Minä kyllä nautin niistä lapsista.  Ne oli niin mukavanluontoisiakin.  Ei minulle mitään sääntöjä saneltu, ihan "selkäytimellä" sitä mentiin.  Kaikki nukahti aina helposti ja nukkui yöt hyvin eikä mitään ränäämistä koskaan mistään.  Sitäpaitsi minusta tuntui, että ainakin ensimmäisen kohdalla minä olin osaavampi lapsenhoitaja kuin nuori äitinsä.  Lapsen hoitaminen ei ole rakettitiedettä muutenkaan kun ottaa sellaisena kuin se on, eikä vaadi liikoja.  

Minä olen kaikkien kanssa katsonut euroviisutkin vaikka ne kesti kahteen asti yöllä ja joskus me tehtiin vielä ennen puoltayötä kuutamokävelyjä, kun pissatettiin koiraa ja oli lämmin kesäyö.  Minä vein niitä kyselemättä omiin sukulaisiini ja ystäville kylään ja milloin mihinkin.  Niistä on kaikista tullut kunnon kansalaisia.  Ehkä ollaan oltu onnekkaitakin, kun lapset oli sellaisia ns. helppoja lapsia, kai perineet isänsä rauhallisen luonteen.

Vierailija
504/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä omapäiset mummot pääosin miehen äitejä ? Kiinnostaa kun taas vähän haiskahtaa siltä. Jos niin miksi anoppia ei saa yhteistyöhön, mutta oman äidin saa. ?

Monen monta keskustelijaa on kertonut ja minäkin jo kertonut, että ei ole kaikki kammomummot isän äitejä. Mutta aina vaan tää typerä kysymys pulpahtaa tänne. Menikös nyt perille?

Minullakin kammomummo on ihan minun äitini, on aina ollut päsmäri uhriutuja, just tuollainen kuin ap.

Et ole lukenut aamulehden juttua? Mitä kammoa on lasten kanssa pelaamisessa ja murteella puhumisessa?

Vastasin sun jankutukseesi. Heti kun se vastaus ei tyydytä, sössötät muuta. Kommentoi vastaustani. Kelpasiko.

t. kammomummon tytär

Et sinä tiedä minusta yhtään mitään. Turhaan solvaat.

Vierailija
505/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon niiden mummojen kanssa pikein ollaan ja heistä riippuvaisia jos mummon joka sanaan pitää takertua?

Ainakin on kehittymässä jämpti, tietävä, iloton anoppisukupolvi jossa kellontarkasti pitää lapsenlapsensa kasvattaa.  Entäs jos ne miniät tukkii suun?

Tätä mietin, että joka päiväkö ne mummot niitä lapsia katsoo? Sen käsityksen näistä kirjoituksista saa. Jos näin on niin ymmärrän paremmin tarkan aikataulun arkena.

Mikä pakko siitä on poiketa riippumatta siitä mistä on kyse? Lapsen parasko ei kiinnosta mummoa?

Anoppiani ei kiinnosta omat lapset eikä lapsenlapset. Eikä varsinkaan mikään muu kuin oma paras, kaikki muut ovat velvoitettuja palvelemaan anopin oikuissa. Jopa pienten lasten velvollisuus oli leikkiä anopin tuomilla leluilla anopin toivomalla tavalla. Intoa lasten leikkiin riitti niin kauan, että sai otettua kuvan juorupiiriinsä leviteltäväksi. Lisäksi anoppi oli aikoinaan väkisinhalaaja, jolle oli suurta viihdettä kun lapsi huusi ja pyrki sylistä tai halauksesta pois. Hähähää, enpäs päästä, sanos anoppi.

Anoppi noteeraa lapset ja lapsenlapset, kun nämä saavuttavat jotain, ja anoppi voi jollain tavalla laskea onnistumisen omaksi ansiokseen. Kyllä mun lasten koulumenestys on ensisijaisesti anopin ansiota, vaikka  lapseni eivät nykyään ole tekemisissä mummonsa kanssa edes joka kuukausi. Enemmän kerran kvartaalissa. Jos lapsilla menisi huonosti, syy olisi mun. 

Ja mies on hiljaa ja miettii että mitäs tulikaan tehtyä.  Naitua jo nuorena anopin tavat omaava. Takana puhuva paapattaja.

Vierailija
506/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kammomummon tytär

Tekstillään jokainen täällä luo kuvan itsestään.  Eli teillä ei hyväksytä lautapelejä eikä murteita  eikä mummoja.

Vierailija
507/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä olisi lasten olla mummon kanssa enemmänkin. Hän ei ole koko ajan kiinni puhelimessaan vaan oikeasti läsnä.

Meillä mummolassa oli juurikin se ongelma että tuuppasivat lapset ruuduille, kun eivät muuta jaksaneet. Itse puuhastelivat kyllä omiaan, mutta eivät halunneet lapsia siihen kyselemään tai osallistumaan, niin tabletti kouraan vain.

Meilläkin se ongelma, että papat haluavat pitää kokoajan tv:tä auki ja näyttää sitä myös lapsille. Mummot kyllä tykkäävät touhuta lasten kanssa muuta. Meillä ei ole ikinä tv lasten hereillä olon aikana auki, ellei sitten katsota lasten kanssa yhdessä jotain (ei läheskään päivittäin) heille sopivaa. Myös taustalla pyörivä tv on nähkääs sitä haitallista ruutua. Papat suuttuvat, kun pyytää laittamaan tv:n kiinni, kun lastenlapset kylässä.

Mutta tätä eivät tuon ikäiset ymmärrä, päivittelevät vaan nykyajan ruuduista. Omassa lähipiirissäni ei ole yhdelläkään eka-tokaluokkailaisellakaan vielä kuin kellopuhelimet ja tv:n katsomisessa samat säännöt kuin meilläkin. Itse taas ysärillä elin sitä elämää, että tv oli jatkuvasti auki..

Eikä mene jakeluun, että ihan kaikki ohjelmat eivät sovi lapsille. Tuntematon sotilas ei ole sopivaa katsottavaa alle kouluikäiselle, vaikka on itsenäisyyspäivä.

Urheilua ne papat katsoo kaikkina muina päivinä, joten pakkoko lapset on viedä hoitoon nimenomaan itsenäisyyspäivänä.

Vietimme yhdessä itsenäisyyspäivää ja vaari otti neljävuotiaan viereensä, että poika oppii mistä itsenäisyyspäivässä on kyse.

Tietysti hain lapsen pois tilanteesta.

Vierailija
508/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kammomummon tytär

Tekstillään jokainen täällä luo kuvan itsestään.  Eli teillä ei hyväksytä lautapelejä eikä murteita  eikä mummoja.

Minun tekstissäni ei lue yhtikäs mitään lautapeleistä eikä murteista. Ap:n asenne on yksiselitteisesti väärä. Hän mieltää roolinsa ja lapsen roolin väärin.

Vierailija
509/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä olisi lasten olla mummon kanssa enemmänkin. Hän ei ole koko ajan kiinni puhelimessaan vaan oikeasti läsnä.

Meillä mummolassa oli juurikin se ongelma että tuuppasivat lapset ruuduille, kun eivät muuta jaksaneet. Itse puuhastelivat kyllä omiaan, mutta eivät halunneet lapsia siihen kyselemään tai osallistumaan, niin tabletti kouraan vain.

Meilläkin se ongelma, että papat haluavat pitää kokoajan tv:tä auki ja näyttää sitä myös lapsille. Mummot kyllä tykkäävät touhuta lasten kanssa muuta. Meillä ei ole ikinä tv lasten hereillä olon aikana auki, ellei sitten katsota lasten kanssa yhdessä jotain (ei läheskään päivittäin) heille sopivaa. Myös taustalla pyörivä tv on nähkääs sitä haitallista ruutua. Papat suuttuvat, kun pyytää laittamaan tv:n kiinni, kun lastenlapset kylässä.

Mutta tätä eivät tuon ikäiset ymmärrä, päivittelevät vaan nykyajan ruuduista. Omassa lähipiirissäni ei ole yhdelläkään eka-tokaluokkailaisellakaan vielä kuin kellopuhelimet ja tv:n katsomisessa samat säännöt kuin meilläkin. Itse taas ysärillä elin sitä elämää, että tv oli jatkuvasti auki..

Ei taivas, nyt sitten pappojen tv:n katseluakin rajoitetaan. Tämä on juuri niitä asioita, joista sanotaan "talo elää tavallaan". Papat saa katsella tv:tä ja mummot kuunnella humppaa, lasten vanhemmat voivat sitten kotona kuunnella räppiä ja olla ostamatta tv;tä ollenkaan. En yhtään ihmettele, jos isovanhemmat heittävät roskiin lastenhoito-ohjeet, kun niissä yritetään määräillä tällä tasolla.

No on se nyt kumma homma, että jos lapsenlapset käy vaikkapa kerran kahdessa viikossa kylässä, niin pappa ei voi olla sen aikaa katsomatta tv:tä?? Mummot ainakin siihen kykenee nimittäin.

Jos meille tulee joku kylään (vähemmän tärkeä vieläpä, kuin se lapsenlapsi), niin kyllä minullakin on tv kiinni, enkä istu epäkohteliaasti sitä mollottamassa.

Vierailija
510/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu. 

Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.

Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu.  Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan. 

Ei murteissa ole mitään pahaa.  Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat.  Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö. 

EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.

Mutta minä puhun lapsenlapselleni ihan samalla tavalla kuin aina olen puhunut.  Jos siitä alettaisiin minulle kiukutella, lapsenlapsi ei tulisi minulle.  MINULLAKIN on oikeus omiin sääntöihini ja MINÄ puhun omassa kodissani niin kuin olen aina puhunut.  

Menee jo liian pitkälle nämä säännöt ja määräykset.  

Kun lapsenlapsi (nyt jo aikuinen) oli minulla yötä, me nukuimme niin myöhään kuin unta riitti ja vielä herättyämmekin juttelimme ja höpöttelimme sängyssä vaikka kuinka pitkään.  Meillä ei todellakaan ollut mitään sääntöjä eikä niitä varmasti ollut kotonaankaan mitenkään kellontarkasti.  Lapsi oli annettu minun vastuulleni ja minä hänestä myös vastuun kannoin.   Meillä oli aina ihanaa yhdessä.  Siksi kai hän vieläkin käy mummolassa vähän väliä, nyt jo vähän kuin tarkastamassa, että onkos mummolla kaikki kunnossa.  Kun olen jo alkanut sairastella.

Herran tähden mitä olen saanut täältä palstalta lukea.  Isovanhempia pidetään kuin ohjenuorassa.  Ja silti kauhea meteli siitä kuinka heidän on velvollisuus hoitaa ja antaa vanhemmille vapaa-aikaa.  Mikä teitä nykyvanhempia oikein vaivaa?  Tekö määräilette vanhempianne?  

Ja sitten muistellaan niitä ihania aikoja, kun itse olitte siellä mummoloissanne maalla vaikka koko kesän ja oli niin ihanaa, no, olikos siellä kuinka säännönmukaista se oleminen?  Teittekö siellä ne samat asiat kuin kotonanne jossain kaupunkioloissa?  Pesittekö hampaanne täsmälleen samaan aikaan ja täsmälleen samaan aikaan painoitte päänne tyynyyn, kuin kotonannekin?  Lukiko teille mummo aina sen tarkalleen määrätyn iltasadun ja määrätyssä mitassa?  Entäs jo mummo oli navetassa kun lehmä poiki juuri silloin tai mitä tahansa?  Itse kuitenkin kirjoitatte täällä, kuinka saitte vapaana liehua ja nauttia maalaiselämästä.

Mites ne lapset, jotka on päiväkodissa (melkein kaikkihan ovat)?  Onko kotona kaikessa samanlainen rytmitys, kuin päiväkodissa?  

Luojan kiitos, ei ole enää hoidettavia lapsenlapsia.  Ei tosin tällaista tiukkapipoisuutta silloin vielä ollutkaan.  Yksi ystäväni silloin kertoi, että hänelle tuotiin lapsenlapset joka ikinen viikonloppu, toisinaan ne jo odotti keskenään siinä pihalla, kun hän tuli töistä kotiin.  Melkomoista luottamusta vanhemmilta lähteä vain omille menoilleen ja jättää lapset odottamaan mummoa yksinään.  En nyt oikein sitäkään suosittele, mutta ei tämäkään peli pitkälle vetele.  Rupeatteko itse sitten isovanhemmiksi tultuanne lastenne ohjailtaviksi?  

Tämä olisi voinut olla minun kirjoitus ja ikää minulla 45v. Kolme lasta, joten tiedän aika paljon rutiineista, uhmaiästä ja teini-iästä. Kaikki jo koettu ja mummien luona ollaan yhdessä käyty kyläilemässä. En ole jättänyt yksin yökylään. En siksi, etten luota hoitoon vaan siksi etten halua iäkkäämpää ihmistä rasittaa hoitovastuulla. Nyt meillä lapset käyvät jo yksin mummeja katsomassa ja heillä on läheiset välit molempiin isovanhempiin.

Vierailija
511/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä tyttärenpoika katsoi papan kanssa Tuntemattoman sotilaan aina jos oli meillä itsenäisyyspäivänä.  Taisi olla alle kouluikäinen ensimmäisen kerran.  Siitä tuli sellainen tärkeä papan kanssa vietetty tilanne.  

En minä tiedä, menikö jotenkin pilalle siitä.

Ei hänestä ainakaan sotahullua tullut eikä rikollistakaan.  Hän on nyt 32-vuotias, sivari ja seurakunnan nuorisotyöntekijä.

Vierailija
512/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taivas, nyt sitten pappojen tv:n katseluakin rajoitetaan. Tämä on juuri niitä asioita, joista sanotaan "talo elää tavallaan". Papat saa katsella tv:tä ja mummot kuunnella humppaa, lasten vanhemmat voivat sitten kotona kuunnella räppiä ja olla ostamatta tv;tä ollenkaan. En yhtään ihmettele, jos isovanhemmat heittävät roskiin lastenhoito-ohjeet, kun niissä yritetään määräillä tällä tasolla.

No on se nyt kumma homma, että jos lapsenlapset käy vaikkapa kerran kahdessa viikossa kylässä, niin pappa ei voi olla sen aikaa katsomatta tv:tä?? Mummot ainakin siihen kykenee nimittäin.

Jos meille tulee joku kylään (vähemmän tärkeä vieläpä, kuin se lapsenlapsi), niin kyllä minullakin on tv kiinni, enkä istu epäkohteliaasti sitä mollottamassa.

Aika usein ne lapsenlapset hoitoa tarvitsee jos kahden viikon välein.

Meillä oli jonkun kerran vuodessa. Päiväkoti kiinni viikon ennen vanhempien lomaa tms kesäjuttu. Isommilla syys/hiihtoloma.  Kauempana mummolla joululoma kun sinne menivät jouluksi 

Vierailija
513/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä tyttärenpoika katsoi papan kanssa Tuntemattoman sotilaan aina jos oli meillä itsenäisyyspäivänä.  Taisi olla alle kouluikäinen ensimmäisen kerran.  Siitä tuli sellainen tärkeä papan kanssa vietetty tilanne.  

Ei hänestä ainakaan sotahullua tullut eikä rikollistakaan.  Hän on nyt 32-vuotias, sivari ja seurakunnan nuorisotyöntekijä.

Meidän lapset sai kanssa 80-90 luvun tapaan katsoa jos huvitti kun telkku auki.

Tervepäisiä pitkälle kouluttautuneita hyvätuloisia ihmisiä.  Ei pussissa kasvatettuja

Vierailija
514/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on mummulaan neuvottu päiväuniajat (silloin kun vielä sellaisia oli) ja yöuniajat (meillä kyllä harvoin on yöhoitoa) ja erityisruokavalio. Ei näistä poiketa mummolassakaan ja se on mummolle täysin ok, eikä mielestäni mitenkään paljon vaadittu. Muuten saavat melko vapaasti aikaansa viettää jos siellä ilman meitä ovat.

Mielestäni outoa, jos uniaikoja edes ei saisi vanhempi määrätä, kun esim.päiväunet vaikuttavat tosi paljon  siihen nukkuuko lapsi sitten yöllä kotona.

Ensin valitetaan ettei laiteta ajoillaan päiväunille ja samaan syssyyn sitten siitä ettei illalla saa kotona nukkumaan.

Täh? Molemmat liittyvät siihen rytmin sekoamiseen. 

Ensin valtat, että mummon pitää laittaa lapsi ajoillaan päiväunille. No, kun nukkuu päiväunia niin valitat ettei saa illalla kotona unta. Mitä en nyt tajua? 

Ei ollut minun kirjoituksiani mutta pässikin tajuaa että jos lasta ei laita päiväunille päiväuniaikaan vaan vasta myöhwmmin ja lapsi nukkuu sitten liikaa liian myöhään niin se iltanukkuminen viivästyy. Näinkään simppeliä juttua et tajunnut?

Voi olla kyse myös lapsen yliväsymyksestä, jos illalla uni ei tule. Kun päiväuniltakin herätetään, kun vasta päässyt uneen.
Tässä otteet Kaksplussan jutusta.

Yliväsymys on yksi yleisimmistä syistä siihen, että lapsi ei nukahda. Se ei kuitenkaan näytä samalta kuin aikuisilla. Aikuinen hidastuu ja haukottelee, mutta lapsi voi muuttua riehakkaaksi.

Univaje ei lapsilla näy ainoastaan makoiluna, vaan myös ylivireytenä. Se voi ilmetä ärtyisyytenä, keskittymisvaikeuksina tai hermostumisena

Juuri täällä on mummot kertoneet, etteivät noudata lapsen rytmiä. Turha siihen on muita syitä alkaa keksiä. 

Kukaanhan ei ole vaatinut herättämään kesken, vaan nukuttamaan ajallaan. Tällöin se lapsi nukkuu sen nomraalin unensa normaalin aikaan ja herää normaaliin aikaan.

Silloin ei varmaan samaa rytmiä noudateta kuin päiväkodissa, missä lapsi saa nukkua puoli tuntia. Jotkut lapset sentään saa nukkua tunnin. Mutta hyvä, että joskus saa nukkua päiväunia niin kauan kuin nukuttaa.

Olen siis töissä varhaiskasvatuksessa ja mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua.

Vierailija
515/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervepäisiä pitkälle kouluttautuneita hyvätuloisia ihmisiä.  Ei pussissa kasvatettuja

Eli ruutuaika ei siis olekaan pahasta, vaikka ketju täynnä riehuvia mummoja siitä paasaamassa???? Ja mykkänä ruutuun tuijottava vanhempi on oikein kelpo kasvattaja.

Vierailija
516/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kammomummon tytär

Minun tekstissäni ei lue yhtikäs mitään lautapeleistä eikä murteista. Ap:n asenne on yksiselitteisesti väärä. Hän mieltää roolinsa ja lapsen roolin väärin.

Sinä paheksuit ja haukuit aloituksen tehnyttä. Ei  voi olla ettet itse ymmärrä mitä kirjoitat?

Vierailija
517/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ruutuaika ei siis olekaan pahasta, vaikka ketju täynnä riehuvia mummoja siitä paasaamassa???? Ja mykkänä ruutuun tuijottava vanhempi on oikein kelpo kasvattaja.

Mummotkin tietää tiktokkien ja netin seksijuttujen olevan eri asia kuin lasten hereilläoloaikaan tv-ohjelmat.  Mutta superkasvattajat ei?

Vierailija
518/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ne lapsenlapset hoitoa tarvitsee jos kahden viikon välein.

Meillä oli jonkun kerran vuodessa. Päiväkoti kiinni viikon ennen vanhempien lomaa tms kesäjuttu. Isommilla syys/hiihtoloma.  Kauempana mummolla joululoma kun sinne menivät jouluksi 

Kirjoitinko hoidossa? Kirjoitin KYLÄSSÄ eli me vanhemmat ollaan siellä silloin myös. Kyllä isovanhemmat loukkaantuu, jos käydään vain kerran kuussa. Se pappakin, joka tuijottaa vain tv:tä. Ja kyse on anoppilassa käymisestä eli noudatan anopin toivetta.

Oma isänikin on samanlainen tv:n tuijottaja, mutta häntä kehtaan komentaa sammuttamaan telkkarin ja olemaan niiden lastenkin kanssa.

Vierailija
519/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kaksinaismoralismia. Mykkänä ruutua tuijottava isovanhempi ja ysärin vanhempi on oikein ihanneaikuinen mutta kun nykyvanhempi katsoo kännykästä bussiaikataulua bussipysäkillä eikä just sillä hetkellä vuorovaikuta lapsensa kanssa hän on paska.

Vierailija
520/591 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummotkin tietää tiktokkien ja netin seksijuttujen olevan eri asia kuin lasten hereilläoloaikaan tv-ohjelmat.  Mutta superkasvattajat ei?

Mistähän sinä nyt puhut, mutta esimerkiksi toi Tuntematon sotilas esitetään ihan päiväsaikaan, eikä tod kyllä sovi pienille lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi