Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (376)
Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa hoitaa lasteni lapsia lasteni ohjeiden mukaan. Helpommallahan minä niin pääsen, kun voin keskittyä heidän kanssaan olemiseen!
Kyllä mä saan olla. Mutta ei mulla koskaan olekaan ollut lapsen vanhempien kanssa kasvatuksellisia erimielisyyksiä vaan luonnostaan ollaan samoilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Joissain persoonallisuushäiriöissä on tosiaan tyypillistä, että jos raja asetetaan, se raja koetaan loukkauksena ja sitä aletaan uhmata. Tyypillistä on juuri karkin syöttäminen salaa ja siitä lapselle supattelu, että älä sinä tuosta isästä/äidistä välitä. Tai sitten oma anoppini lähetti appiukon kauppaan, vaikka oli sovittu, että he hoitavat koko ajan yhdessä. Taustalla oli vaikka mitä hankaluuksia, joiden takia tällaiseen oli päädytty. Ja jos tuollaisista nostaisi ison haloon, selkeästi etukäteen sovituista asioista, minä olisin ollut se ulkopuolisten mielestä kahjo. Tosin hänen pelikenttänsä kapeutui ulkopuolisille varsin varhain ja suurin osa tärkeimmistä ihmisistä on perillä näistä kuvioista. Salakavanaa toimintaa ja aina sellaisessa mittakaavassa, että oma toiminta saadaan puheella näyttämään aivan normaalilta.
Ja omako äitisi on täydellinen kun et hänestä mitään valita? Taitaa olla ettei oma äityliä näy mailla halmeilla kun anoppia kerran on tarvittu vaikka on mukamas persoonanallisuushäiriöinen. Onko oma äiti vielä pahempi?
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa hoitaa lasteni lapsia lasteni ohjeiden mukaan. Helpommallahan minä niin pääsen, kun voin keskittyä heidän kanssaan olemiseen!
Riippuu vähän, minkälaisista ohjeista on kyse. Jos vaikka edellytetään raportointia asioista kuten että käydään lapsen kanssa kaupassa kylässä tms, niin se on kontrolloivaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo lapsen elämässä ei ole pääroolissa mummi vaan mummi noudattaa lapsen sääntöjä ihan niinkuin muutkin lapsenpiiat. Jos mummilla nousee pissa hattuun niin sitten lapsenpiiaksi tulee joku muu.
Eikä mummun elämässä lapsenlapsi ole pääroolissa joten jos ei normaali ja hyvä hoito kelpaa niin siitä vaan hankkii uuden hoitajan. Niitähän on tarjolla ihan jonoksi asti.......
Vie vaikka omalle isälle hoitoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
Meillä on vajaa 3-vuotiaalla herätys joka työaamu klo 5. Lapsi nukkuisi vaikka 3h päiväunet sen takia, mutta jos hän nukkuu tuntia pidempään, niin illalla saakin odottaa unta. Ei yksin kertaisesti vaan voi antaa nukkua niin kauan kuin lapsi haluaa tai miten lastenhoitajat surkuttelevat lapsen herättämistä kesken unien. En saa lasta viideltä aamulla ylös, jos hän nukahtaa vasta 22-23 sen vuoksi, että nukkuu 2-3h päiväunia eikä unipaine riitä illalla järkevään aikaan niin, että yöunet ovat riittävät. Ja kyllä, sen huomaa kun päiväunia lapsen annetaan nukkua kuten vuosikkaiden.
Haksahtanut työpäivän ja päiväkotipäivän jälkeen vielä viettää lapsen kanssa aikaa, ulkoilla ja antaa lapsen kuluttaa energiaa? Aika moni menee kotiin ja katsotaan telkkaria / tablettia ja ihmetellään ettei lapsi nukahda klo 19 heti sänkyyn. Jos päivällisen jälkeen lähtee vielä ulos juoksemaan ja touhuamaan niin kyllä se uni myös tulee illalla paremmin. Ja illalla yhteinen satuhetki rauhoittaa kummasti, lapsi voi kuunnella sitä valmiiksi sängyissään.
Näinhän se on, että vanhemmat ei jaksa tehdä lapsen kanssa enää päiväkotipäivän jälkeen mitään yhteistä. Ei ainakaan ulkoilua. Ja ei se unikaan silloin helposti tule.
Vierailija kirjoitti:
Onko yhdelläkään rouvalla huonoa äitiä, äitiä, jolle ei voi lapsia jättää? Ei vian häivää.
Tiedän useamman. On edesmenneitä vanhempia, sairauksia, vanhemmat asuvat kaukana...
Se, että anoppi on kauhea ei tee omasta äidistä pyhimystä. Hänestä vaan ei ole tarvetta valittaa yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
Meillä on vajaa 3-vuotiaalla herätys joka työaamu klo 5. Lapsi nukkuisi vaikka 3h päiväunet sen takia, mutta jos hän nukkuu tuntia pidempään, niin illalla saakin odottaa unta. Ei yksin kertaisesti vaan voi antaa nukkua niin kauan kuin lapsi haluaa tai miten lastenhoitajat surkuttelevat lapsen herättämistä kesken unien. En saa lasta viideltä aamulla ylös, jos hän nukahtaa vasta 22-23 sen vuoksi, että nukkuu 2-3h päiväunia eikä unipaine riitä illalla järkevään aikaan niin, että yöunet ovat riittävät. Ja kyllä, sen huomaa kun päiväunia lapsen annetaan nukkua kuten vuosikkaiden.
Haksahtanut työpäivän ja päiväkotipäivän jälkeen vielä viettää lapsen kanssa aikaa, ulkoilla ja antaa lapsen kuluttaa energiaa? Aika moni menee kotiin ja katsotaan telkkaria / tablettia ja ihmetellään ettei lapsi nukahda klo 19 heti sänkyyn. Jos päivällisen jälkeen lähtee vielä ulos juoksemaan ja touhuamaan niin kyllä se uni myös tulee illalla paremmin. Ja illalla yhteinen satuhetki rauhoittaa kummasti, lapsi voi kuunnella sitä valmiiksi sängyissään.
Näinhän se on, että vanhemmat ei jaksa tehdä lapsen kanssa enää päiväkotipäivän jälkeen mitään yhteistä. Ei ainakaan ulkoilua. Ja ei se unikaan silloin helposti tule.
Lapsi ulkoilee siellä päiväkodissa jo kaksi kertaa. Keväällä ja syksyllä om aika loogistakin jäädä ulos kotipihalle vähäksi aikaa mutta talvella on siihen aikaan pimeää. Yleensä nää leikkii siinä päivän jälkeen yhdessä, koululainen ja päiväkotilapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset kaipaavat rentoutumista ja vievät lapset mummolaan tai muualle.
Se lapsi tarvitsisi yhtä lailla joskus sitä rentotumista ja vähemmän aikataulua.
Ei ne aikuisetkaan siellä lomallaan nouse 6.30 ylös, kellon mukaan rytmitä päiväänsä, suovat itselleen erilaista ruokaa ja alkoholiakin ja vainoavat puhelimella sitä mummia kuitenkin koko ajan.
Mitäh, herätitkö pojun vasta 6.45, nyt meni rytmi sekaisin. Kyllä sateellakin pitää olla ulkona 2 2 h eikä pelata monopolia. Mitäh, et saanut nukahtamaan kuin vasta 21.00. Nyt on elämä lopullisesti pilalla.
Mistä näitä olkiukkoja oikein keksitte?
En ole koskaan kuullut tuttavapiirissä kyllä tällaista.
Monilla on sen sijaan se tilanne, että isovanhemmat eivät hoida lastenlapsia ollenkaan.Jokaisella isovanhemmilla on oikeus kieltäytyä hoitamasta lapsenlapsia. Se ei ole velvollisuus vaan vapaaehtoista. Ja kun näitä kommentteja täällä lukee niin en ihmettele miksi ei oteta lasta vastuulleen.
Monella ne ei hoida koska niistä ei ole hoitamaan. Lapset kyllä tietävät.
No tässä ketjussa kyllä monen vanhemmalla( siis niillä jotka nyt sitten on niitä mummoja ) on niin pahoja mt-ongelmia ja persoonallisuushäiriö, että tuskin jälkipolvetkaan ihan normaaleja on.
Tuollaiset ongelmat on hyviä periytymään. Itsestään ei vaan sitä hulluutta huomaa.
Minulla on kaksi pientä lastenlasta ja kyllä se on tasan minun ja lastenlasten välinen asia, miten ollaan. Rakastan kovasti näitä pikkuisia ja pidän heidän vanhemmistaan, en usko ongelmia tulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lapsen elämässä ei ole pääroolissa mummi vaan mummi noudattaa lapsen sääntöjä ihan niinkuin muutkin lapsenpiiat. Jos mummilla nousee pissa hattuun niin sitten lapsenpiiaksi tulee joku muu.
Eikä mummun elämässä lapsenlapsi ole pääroolissa joten jos ei normaali ja hyvä hoito kelpaa niin siitä vaan hankkii uuden hoitajan. Niitähän on tarjolla ihan jonoksi asti.......
Vie vaikka omalle isälle hoitoon
Normaali ja hyvä? Kun lapsi jätetään yksin oman ruutunsa ääreen, että saa katsoa rauhassa Salkkarit, Emmerdalen ja Kauniit ja rohkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lapsen elämässä ei ole pääroolissa mummi vaan mummi noudattaa lapsen sääntöjä ihan niinkuin muutkin lapsenpiiat. Jos mummilla nousee pissa hattuun niin sitten lapsenpiiaksi tulee joku muu.
Eikä mummun elämässä lapsenlapsi ole pääroolissa joten jos ei normaali ja hyvä hoito kelpaa niin siitä vaan hankkii uuden hoitajan. Niitähän on tarjolla ihan jonoksi asti.......
Vie vaikka omalle isälle hoitoon
Eikö oma isä kelpaa hoitajaksi vai mistä alapeukut?
EU:n pitäisi säätää mummodirektiivi ja mummkortti pitäisi ottaa vaatimukset täyttämättömiltä isoäideiltä pois
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi pientä lastenlasta ja kyllä se on tasan minun ja lastenlasten välinen asia, miten ollaan. Rakastan kovasti näitä pikkuisia ja pidän heidän vanhemmistaan, en usko ongelmia tulevan.
Ei se ole millään tasolla noin.
Olen ollut mummi ihan omalla tavallani - mutta olen myös kunniottanut lasten vanhempien näkemyksiä ja toiveita, vaikka ne olisivatkin erilaisia kuin omani. Tosin sellaisia ei ole juurikaan ollut...
Mutta lapset ovat joka tapauksessa heidän. Mummien ja vaarien sopisi asettua lasten vanhempien asemaan, miettiä,miltä omalta kohdalta olisi tuntuntu, jos isovanhemmat eivät olisi kunnioittaneet hänen periaatteitaan lastenkasvatuksessa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lapsen elämässä ei ole pääroolissa mummi vaan mummi noudattaa lapsen sääntöjä ihan niinkuin muutkin lapsenpiiat. Jos mummilla nousee pissa hattuun niin sitten lapsenpiiaksi tulee joku muu.
Eikä mummun elämässä lapsenlapsi ole pääroolissa joten jos ei normaali ja hyvä hoito kelpaa niin siitä vaan hankkii uuden hoitajan. Niitähän on tarjolla ihan jonoksi asti.......
Vie vaikka omalle isälle hoitoon
Normaali ja hyvä? Kun lapsi jätetään yksin oman ruutunsa ääreen, että saa katsoa rauhassa Salkkarit, Emmerdalen ja Kauniit ja rohkeat.
Ai sulla on tuollaiset vanhemmat.
No mutta minä puhuinkin NORMAALEISTA vanhemmista. En tuollaisista vastuuttomista.
Noinko sinunkin on kasvatettu?eli oman ruudun äärellä? Osanottoni, mutta ei pidä yleistää. Kaikilla ei ole noin surkeita vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mummi ihan omalla tavallani - mutta olen myös kunniottanut lasten vanhempien näkemyksiä ja toiveita, vaikka ne olisivatkin erilaisia kuin omani. Tosin sellaisia ei ole juurikaan ollut...
Mutta lapset ovat joka tapauksessa heidän. Mummien ja vaarien sopisi asettua lasten vanhempien asemaan, miettiä,miltä omalta kohdalta olisi tuntuntu, jos isovanhemmat eivät olisi kunnioittaneet hänen periaatteitaan lastenkasvatuksessa lainkaan.
Näinhän se on. Sinä oletkin normaali. Lue hetki näitä kommentteja ja ymmärrät että täysin mielenvikaisia isovanhempia löytyy yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
Meillä on vajaa 3-vuotiaalla herätys joka työaamu klo 5. Lapsi nukkuisi vaikka 3h päiväunet sen takia, mutta jos hän nukkuu tuntia pidempään, niin illalla saakin odottaa unta. Ei yksin kertaisesti vaan voi antaa nukkua niin kauan kuin lapsi haluaa tai miten lastenhoitajat surkuttelevat lapsen herättämistä kesken unien. En saa lasta viideltä aamulla ylös, jos hän nukahtaa vasta 22-23 sen vuoksi, että nukkuu 2-3h päiväunia eikä unipaine riitä illalla järkevään aikaan niin, että yöunet ovat riittävät. Ja kyllä, sen huomaa kun päiväunia lapsen annetaan nukkua kuten vuosikkaiden.
Haksahtanut työpäivän ja päiväkotipäivän jälkeen vielä viettää lapsen kanssa aikaa, ulkoilla ja antaa lapsen kuluttaa energiaa? Aika moni menee kotiin ja katsotaan telkkaria / tablettia ja ihmetellään ettei lapsi nukahda klo 19 heti sänkyyn. Jos päivällisen jälkeen lähtee vielä ulos juoksemaan ja touhuamaan niin kyllä se uni myös tulee illalla paremmin. Ja illalla yhteinen satuhetki rauhoittaa kummasti, lapsi voi kuunnella sitä valmiiksi sängyissään.
Näinhän se on, että vanhemmat ei jaksa tehdä lapsen kanssa enää päiväkotipäivän jälkeen mitään yhteistä. Ei ainakaan ulkoilua. Ja ei se unikaan silloin helposti tule.
No tota. Kun tulee lasten kanssa kotiin puoli kuuden aikana, pitäisi ehtiä laittaa ruokaa, syödä + siivota pois, hoitaa muut kotityöt ja lasten pitäisi olla sängyssä iltauutisten aikaan, niin ei siinä määräänsä enempää ehdi, vaikka haluaisi. Kyllä me yritettiin ehtiä ulos, aina ei onnistunut. Helpotti, kun lapset kasvoivat ja heidät saattoi jättää pihaan leikkimään keskenään.
Mikä sun ongelma on? Hae itsellesi apua.