Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (389)
Vittn te olette kyllä vammaista porukkaa täällä, aivan oikeasti.
Saaks mä tehdä tätä, saaks mä tehdä tota? Kaikkea saa tehdä, kunhan ei riko lakia. Jos tulee jotkut tukarinaapurit mussuttamaan, niin hauku vaikka niiden huoranpenikkatytärältä, etsivät toisen kohteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lapsen elämässä ei ole pääroolissa mummi vaan mummi noudattaa lapsen sääntöjä ihan niinkuin muutkin lapsenpiiat. Jos mummilla nousee pissa hattuun niin sitten lapsenpiiaksi tulee joku muu.
Eikä mummun elämässä lapsenlapsi ole pääroolissa joten jos ei normaali ja hyvä hoito kelpaa niin siitä vaan hankkii uuden hoitajan. Niitähän on tarjolla ihan jonoksi asti.......
Vie vaikka omalle isälle hoitoon
Normaali ja hyvä? Kun lapsi jätetään yksin oman ruutunsa ääreen, että saa katsoa rauhassa Salkkarit, Emmerdalen ja Kauniit ja rohkeat.
Ai teillä noin.
No minähän puhuin hyvästä ja normaalista. Teillä tuo varmaan sitten normaalia lastenhoitoa, mutta monelle ei.
Minkäs sille voi, että teillä asiat on noin surkeasti.
Normaalia kyllä tuolle mummolle. Ei ole yleistettävissä muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin vaikka mitä lastenlasteni kanssa. Lukisin vaikka kuinka monta kirjaa peräkkäin heille ja lähtisin ulos kaveriksi leikkipuistoihin ja metsään.
Mutta ei näitä nykylapsia mikään muu kiinnosta kuin ruudut ja riehumaleikit sisällä. Eivät keskity oikein mihinkään.
Tarjottu ruoka ei kelpaa, esim. nakeissa on kuoret ja kurkunsiivut väärässä kohtaa, kun ovat lautasella eikä pöydällä. Ei kelpaa, vaikka mitä herkkumuusia ja lohta/kanaa tarjoilisi.
Nukkumaan meno on yhtä temppuilua ja kaikin keinoin nukahtamisen vastustamista.
En minä sellaista enää tahdo jaksaa.
Kovasti olen yrittänyt ja hoitanut. Mutta nyt alkaa riittää. Hoitakoon lapsen vanhemmat.
Nykylapset on kasvaneet kiinni ruutuun. Kirjan lukuun tai pelaamiseen ei jaksa keskittyä. Ja eihän ne nuoret edes osaa tänä päivänä lukea. Olisihan se hirveää, jos vanhempi joutuisi vähän patistamaan lasta esim. lomalla kirjan pariin. Aika moni pieni lapsi ei suostu edes koskemaan kurkkuun tai tomaattiin. Syödään vaan nugetteja. En tiedä millaisia vanhempia näistä lapsista aikanaan tulee. Kauhistuttaa jo ajatuskin.
Höpöhöpö. Ehkä sinun lapsenlapset ovat tuollaisia kun eivät parempaa mallia ole kotoaan saaneet. Meillä kaikki 8 lapsenlasta lukee paljon, syövät aivan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin vaikka mitä lastenlasteni kanssa. Lukisin vaikka kuinka monta kirjaa peräkkäin heille ja lähtisin ulos kaveriksi leikkipuistoihin ja metsään.
Mutta ei näitä nykylapsia mikään muu kiinnosta kuin ruudut ja riehumaleikit sisällä. Eivät keskity oikein mihinkään.
Tarjottu ruoka ei kelpaa, esim. nakeissa on kuoret ja kurkunsiivut väärässä kohtaa, kun ovat lautasella eikä pöydällä. Ei kelpaa, vaikka mitä herkkumuusia ja lohta/kanaa tarjoilisi.
Nukkumaan meno on yhtä temppuilua ja kaikin keinoin nukahtamisen vastustamista.
En minä sellaista enää tahdo jaksaa.
Kovasti olen yrittänyt ja hoitanut. Mutta nyt alkaa riittää. Hoitakoon lapsen vanhemmat.
Listasitko nyt jotain kliseitä nykylapsista? Kuulostaa keksityltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
Meillä on vajaa 3-vuotiaalla herätys joka työaamu klo 5. Lapsi nukkuisi vaikka 3h päiväunet sen takia, mutta jos hän nukkuu tuntia pidempään, niin illalla saakin odottaa unta. Ei yksin kertaisesti vaan voi antaa nukkua niin kauan kuin lapsi haluaa tai miten lastenhoitajat surkuttelevat lapsen herättämistä kesken unien. En saa lasta viideltä aamulla ylös, jos hän nukahtaa vasta 22-23 sen vuoksi, että nukkuu 2-3h päiväunia eikä unipaine riitä illalla järkevään aikaan niin, että yöunet ovat riittävät. Ja kyllä, sen huomaa kun päiväunia lapsen annetaan nukkua kuten vuosikkaiden.
Haksahtanut työpäivän ja päiväkotipäivän jälkeen vielä viettää lapsen kanssa aikaa, ulkoilla ja antaa lapsen kuluttaa energiaa? Aika moni menee kotiin ja katsotaan telkkaria / tablettia ja ihmetellään ettei lapsi nukahda klo 19 heti sänkyyn. Jos päivällisen jälkeen lähtee vielä ulos juoksemaan ja touhuamaan niin kyllä se uni myös tulee illalla paremmin. Ja illalla yhteinen satuhetki rauhoittaa kummasti, lapsi voi kuunnella sitä valmiiksi sängyissään.
Näinhän se on, että vanhemmat ei jaksa tehdä lapsen kanssa enää päiväkotipäivän jälkeen mitään yhteistä. Ei ainakaan ulkoilua. Ja ei se unikaan silloin helposti tule.
No tota. Kun tulee lasten kanssa kotiin puoli kuuden aikana, pitäisi ehtiä laittaa ruokaa, syödä + siivota pois, hoitaa muut kotityöt ja lasten pitäisi olla sängyssä iltauutisten aikaan, niin ei siinä määräänsä enempää ehdi, vaikka haluaisi. Kyllä me yritettiin ehtiä ulos, aina ei onnistunut. Helpotti, kun lapset kasvoivat ja heidät saattoi jättää pihaan leikkimään keskenään.
Itse teen monesti ison satsin ruokaa, mitä parina päivänä syödään. Joten nopea lämmittää ja saada ruoka pöytään. Joka päivä ei tarvitse siivota. Ehkä ajatus kuitenkin oli, että jos lapsi ei enää illalla tee muuta kuin katsoo telkkaria niin eihän se unikaan helposti tule. Mukava yhteinen lautapeli illalla ja tuo on hyvä, että sängyssä valmiina kuuntelee iltasatuja. Rauhoittuu valmiiksi siihen omalle paikalle. Ennen hammaspesua voi vaikka jonkin kirjan kuunnella sylissä. Yhteistä aikaa ja läheisyyttä lapset kaipaa. Myös koululaiset ovat vielä pieniä.
Kyllä meillä esim syömisen jälkeen viedään astiat tiskikoneeseen ja pyyhitään pöytä, mun lasten ollessa pieniä lattiakin piti useinmiten pyyhkiä. Helpompi ne tahrat on tuoreeltaan siivota kuin odottaa pinttymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin vaikka mitä lastenlasteni kanssa. Lukisin vaikka kuinka monta kirjaa peräkkäin heille ja lähtisin ulos kaveriksi leikkipuistoihin ja metsään.
Mutta ei näitä nykylapsia mikään muu kiinnosta kuin ruudut ja riehumaleikit sisällä. Eivät keskity oikein mihinkään.
Tarjottu ruoka ei kelpaa, esim. nakeissa on kuoret ja kurkunsiivut väärässä kohtaa, kun ovat lautasella eikä pöydällä. Ei kelpaa, vaikka mitä herkkumuusia ja lohta/kanaa tarjoilisi.
Nukkumaan meno on yhtä temppuilua ja kaikin keinoin nukahtamisen vastustamista.
En minä sellaista enää tahdo jaksaa.
Kovasti olen yrittänyt ja hoitanut. Mutta nyt alkaa riittää. Hoitakoon lapsen vanhemmat.
Nykylapset on kasvaneet kiinni ruutuun. Kirjan lukuun tai pelaamiseen ei jaksa keskittyä. Ja eihän ne nuoret edes osaa tänä päivänä lukea. Olisihan se hirveää, jos vanhempi joutuisi vähän patistamaan lasta esim. lomalla kirjan pariin. Aika moni pieni lapsi ei suostu edes koskemaan kurkkuun tai tomaattiin. Syödään vaan nugetteja. En tiedä millaisia vanhempia näistä lapsista aikanaan tulee. Kauhistuttaa jo ajatuskin.
No millaset vanhemmat näillä nykylapsilla on ollut?
Niinpä, sehän se tässä huolestuttavaa onkin. Itselläni lapset jo aikuisia. Mutta tuo kaverivanhemmuus, ei astetta mitään rajoja eikä haluta tuottaa pahaa mieltä ei ole se oikea suunta. Ja se, että tuolla lapset ryöstävät toisiaan on tätä päivää. Ei ollut vielä kymmenen vuotta sitten. Joten ehkä vanhempien olisi syytä pysähtyä miettimään, mitä vanhemmuus tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin vaikka mitä lastenlasteni kanssa. Lukisin vaikka kuinka monta kirjaa peräkkäin heille ja lähtisin ulos kaveriksi leikkipuistoihin ja metsään.
Mutta ei näitä nykylapsia mikään muu kiinnosta kuin ruudut ja riehumaleikit sisällä. Eivät keskity oikein mihinkään.
Tarjottu ruoka ei kelpaa, esim. nakeissa on kuoret ja kurkunsiivut väärässä kohtaa, kun ovat lautasella eikä pöydällä. Ei kelpaa, vaikka mitä herkkumuusia ja lohta/kanaa tarjoilisi.
Nukkumaan meno on yhtä temppuilua ja kaikin keinoin nukahtamisen vastustamista.
En minä sellaista enää tahdo jaksaa.
Kovasti olen yrittänyt ja hoitanut. Mutta nyt alkaa riittää. Hoitakoon lapsen vanhemmat.
Nykylapset on kasvaneet kiinni ruutuun. Kirjan lukuun tai pelaamiseen ei jaksa keskittyä. Ja eihän ne nuoret edes osaa tänä päivänä lukea. Olisihan se hirveää, jos vanhempi joutuisi vähän patistamaan lasta esim. lomalla kirjan pariin. Aika moni pieni lapsi ei suostu edes koskemaan kurkkuun tai tomaattiin. Syödään vaan nugetteja. En tiedä millaisia vanhempia näistä lapsista aikanaan tulee. Kauhistuttaa jo ajatuskin.
Höpöhöpö. Ehkä sinun lapsenlapset ovat tuollaisia kun eivät parempaa mallia ole kotoaan saaneet. Meillä kaikki 8 lapsenlasta lukee paljon, syövät aivan kaikkea.
Minulla ei ole vielä lapsenlapsia, mutta fiksuja hyvinkäyttäytyviä nuoria aikuisia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin vaikka mitä lastenlasteni kanssa. Lukisin vaikka kuinka monta kirjaa peräkkäin heille ja lähtisin ulos kaveriksi leikkipuistoihin ja metsään.
Mutta ei näitä nykylapsia mikään muu kiinnosta kuin ruudut ja riehumaleikit sisällä. Eivät keskity oikein mihinkään.
Tarjottu ruoka ei kelpaa, esim. nakeissa on kuoret ja kurkunsiivut väärässä kohtaa, kun ovat lautasella eikä pöydällä. Ei kelpaa, vaikka mitä herkkumuusia ja lohta/kanaa tarjoilisi.
Nukkumaan meno on yhtä temppuilua ja kaikin keinoin nukahtamisen vastustamista.
En minä sellaista enää tahdo jaksaa.
Kovasti olen yrittänyt ja hoitanut. Mutta nyt alkaa riittää. Hoitakoon lapsen vanhemmat.
Listasitko nyt jotain kliseitä nykylapsista? Kuulostaa keksityltä.
En ole tuo, kenelle vastasit, mutta nuo mitä esimerkkejä mainitsi on ihan kuin suuri osa päiväkodin lapsista. Ja olen vuosia ollut siellä töissä. Vuosi vuodelta hurjempaa menoa ja tavallista ruokaa ei syödä. Salaatti ja kasvikset on kauhistus lautasella. Lapset eivät jaksa keskittyä kirjan kuunteluun vaikka sitä tehdään päivittäin. Leikeissä jaksetaan olla 5 min ja sitten oltaisiin vaihtamassa jo puuhaa.
No millaset vanhemmat näillä nykylapsilla on ollut?