Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (2999)

Vierailija
2981/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kuin sääliä teitä, joilla on koko ajan sukset ristissä isovanhempien tai miniöiden kanssa ettekä osaa luottaa toisiinne. Kyllä tämä sopuisa elämä puolin ja toisin on rikasta ja antaa niin paljon sekä tuo iloa ihan joka päiväiseen elämään.

Blaablaa. Ei ole mitään koko ajan sukset ristissä tms. On vain ihmisiä, jotka itse rajaavat oman elämänsä, oman lähipiirinsä ja omat asiansa. Ja karsineet pois ne, jotka vain kuormittavat, antamatta mitään. Minä säälin sinua, kun olet noin äärettömän tyhjä ja maailmaltasi pieni.

Olen kyllä sitä mieltä, että häviäjä maailmankuvakontestissa on ehdottomasti tiukasti elämänsä rajannut tyyppi. Joka osaa kymmentä kieltä teoriassa, mutta ei osaa keskustella edes äidinkielellään. Jonka elämässä ei ole mitään muuta kuin työ. Se työ kun lähi vuosina loppuu, mitään muuta ei jää jäljelle kuin tyhjyys. Ei ole ystäviä, ei läheistä sukua. Tuskin on enää edes miestäkään. Elämä tuntuu olevan yhtä myrkyn sylkemistä, sen tietenkin lapsetkin ovat ymmärtäneet.

Blaablaa. Kyllä se aikuinen fiksu tyyppi, joka ajattelee itse, on aina parempi kuin ihminen joka menee jollain ihme kaavalla kehdosta hautaan käyttämättä aivojaan koskaan. Ja ainoa elämänpiiri on ne sukulaiset, kuten yllämainitulla. Ei edes pihahda mistään muusta elämän sisällöstä. Saati ystävistä. Pyörii hallinnoimassa lastensa perheitä.

Vierailija
2982/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin jatkuva ihme lätinä, miten jos karsii epämiellyttävän isoäidin pois, ei muka ole "suvun kanssa tekemisissä". Ihan kuin se isoäiti olisi jokin ovimies, jonka kautta toimii kaikki yhteydenpito kaikkiin omiin ja jopa puolison sukulaisiin. Huvittavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2983/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kuin sääliä teitä, joilla on koko ajan sukset ristissä isovanhempien tai miniöiden kanssa ettekä osaa luottaa toisiinne. Kyllä tämä sopuisa elämä puolin ja toisin on rikasta ja antaa niin paljon sekä tuo iloa ihan joka päiväiseen elämään.

Blaablaa. Ei ole mitään koko ajan sukset ristissä tms. On vain ihmisiä, jotka itse rajaavat oman elämänsä, oman lähipiirinsä ja omat asiansa. Ja karsineet pois ne, jotka vain kuormittavat, antamatta mitään. Minä säälin sinua, kun olet noin äärettömän tyhjä ja maailmaltasi pieni.

Olen kyllä sitä mieltä, että häviäjä maailmankuvakontestissa on ehdottomasti tiukasti elämänsä rajannut tyyppi. Joka osaa kymmentä kieltä teoriassa, mutta ei osaa keskustella edes äidinkielellään. Jonka elämässä ei ole mitään muuta kuin työ. Se työ kun lähi vuosina loppuu, mitään muuta ei jää jäljelle kuin tyhjyys. Ei ole ystäviä, ei läheistä sukua. Tuskin on enää edes miestäkään. Elämä tuntuu olevan yhtä myrkyn sylkemistä, sen tietenkin lapsetkin ovat ymmärtäneet.

Blaablaa. Kyllä se aikuinen fiksu tyyppi, joka ajattelee itse, on aina parempi kuin ihminen joka menee jollain ihme kaavalla kehdosta hautaan käyttämättä aivojaan koskaan. Ja ainoa elämänpiiri on ne sukulaiset, kuten yllämainitulla. Ei edes pihahda mistään muusta elämän sisällöstä. Saati ystävistä. Pyörii hallinnoimassa lastensa perheitä.

Miten eri tavalla taaskin sama kirjoitus luettiin. Minä en nähnyt siinä kirjoituksessa mitään lasten perheen hallinnointia. Ei tosin lapset tai miniätkään yrittäneet hallinnoida isovanhempia. Tämän ketjun aihekaan ei tietenkään ole ystävät ja harrastukset. Toki kirjoittaja mainitsikin jo ensimmäisessä viestissään joogan, matkailun ja ilmeisesti ulkomailla olevan loma-asunnon.

Vierailija
2984/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eri tavalla taaskin sama kirjoitus luettiin. Minä en nähnyt siinä kirjoituksessa mitään lasten perheen hallinnointia. Ei tosin lapset tai miniätkään yrittäneet hallinnoida isovanhempia. Tämän ketjun aihekaan ei tietenkään ole ystävät ja harrastukset. Toki kirjoittaja mainitsikin jo ensimmäisessä viestissään joogan, matkailun ja ilmeisesti ulkomailla olevan loma-asunnon.

Elämässä ei mitään muuta kuin sukulaiset. Erittäin jumalattoman tyhjä elämä.

Vierailija
2985/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aihekaan ei tietenkään ole ystävät ja harrastukset.

Kuitenkaan minusta väitettiin suvereenisti, ettei minulla ole ystäviä. Vain koska olen kertonut, että olen rajannut elämästäni pois yhden sukulaisen.

Vierailija
2986/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin jatkuva ihme lätinä, miten jos karsii epämiellyttävän isoäidin pois, ei muka ole "suvun kanssa tekemisissä". Ihan kuin se isoäiti olisi jokin ovimies, jonka kautta toimii kaikki yhteydenpito kaikkiin omiin ja jopa puolison sukulaisiin. Huvittavaa.

Olet kyllä itse kertonut tarinoita, miksi et ole myöskään missään tekemisissä sisarustesi kanssa. Kuka on loukannut tahtoen tai tahtomattaan sinua mitenkin pahasti vähintään puoli vuosisataa sitten. Veljesi kanssa välit menivät kun hän pääsi lyseon oppikouluun ja sinä kävit oppikoulua vain keskikoulussa. Jos ei ole välejä sisaruksiin, aika vähän jää muita sukulaisia jäljelle. Sisarusten lastenkin luulisi ottavan ennemmin vanhempiensa puolen kuin sinun.

Vierailija
2987/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sukulainen tai puolison sukulainen ei niin ole vaatimustason mukainen tai ei käy ihan täysillä syystä tai toisesta viisaampi osaa siihen suhtautua.  Eihän tarvitse samalle tasolle mennä.

Tyttären kanssa lomareissulla puhuttiin tuosta. Hän sanoi että koska pitää itseään fiksuna ja hyvän käytöksen omaavana hän osaa puhua ja tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Meidän suvun persoonien ja myös puolisonsa suvun henkilöiden kanssa.

Vierailija
2988/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sukulainen tai puolison sukulainen ei niin ole vaatimustason mukainen tai ei käy ihan täysillä syystä tai toisesta viisaampi osaa siihen suhtautua.  Eihän tarvitse samalle tasolle mennä.

Ja sellaisistahan täällä juu kirjoittavat ne, jotka eivät tajua, että joku sukulainen voi olla oikeasti vainooja helvetistä. Kaninkeittäjätasoa. Lähdetään länkyttämään suvaitsevaisuudesta ja kehumaan itseään jne. 

Vierailija
2989/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä pääsit tekemään siitä yhdestä kirjoituksesta tuollaisen johtopäätöksen?

Tosin sinulla itselläsi elämässä ei ole muuta kuin työ.

Vierailija
2990/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sellaisistahan täällä juu kirjoittavat ne, jotka eivät tajua, että joku sukulainen voi olla oikeasti vainooja helvetistä. Kaninkeittäjätasoa. Lähdetään länkyttämään suvaitsevaisuudesta ja kehumaan itseään jne. 

Hänhän ei syystä tai toisesta käy täysillä ja laskeudut hänen tasolleen. Ja jos on kyseessä äiti onko äiti ja tytär kuin kaksi marjaa?

Vierailija
2991/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkaan minusta väitettiin suvereenisti, ettei minulla ole ystäviä. Vain koska olen kertonut, että olen rajannut elämästäni pois yhden sukulaisen.

Jos sinulla olisi ystäviä, et päivystäisi koko kesälomaa vauvapalstalla päivittäin 07 - 23. 

Vierailija
2992/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku kuitenkin on vielä jonkinlainen jatkumo, olemisen ydin.  

Minulla lähinnä tekemistä suvussa enää omien lasten perheiden kanssa. Sisarukset kuolleet ja jäljellä oleva ei ajassa ja paikassa.

Toki mieheni sukulaisiin satunnainen yhteys, leski kun olen.  Ja jotkut lasten serkut säilyneet  lähipiirissä pidellen yhteyttä.

Vierailija
2993/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Eihän tässä nyt puhuta muusta elämästä. Vai meinaatko, että jokaisen kirjoittajan tulisi avata koko muukin elämänsä? Aika pitkiä kirjoituksia tulisi kaikilta.

Vierailija
2994/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Eihän tässä nyt puhuta muusta elämästä. Vai meinaatko, että jokaisen kirjoittajan tulisi avata koko muukin elämänsä? Aika pitkiä kirjoituksia tulisi kaikilta.

No jos edes harrastaa ei voi edes miniää niin huh huh. Ja kaikki tehdään sukulaisten kanssa.

Vierailija
2995/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, suvaitsevaisuudesta puhuminen on siis asiatonta länkytystä, mutta suvaitsemattomuus, se on hyve? 🤔

Vierailija
2996/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, suvaitsevaisuudesta puhuminen on siis asiatonta länkytystä, mutta suvaitsemattomuus, se on hyve? 🤔

On naurettavaa lässyttää suvaitsevaisuudesta, jos joku ei vaan halua yhtä kusipäätä elämäänsä. Ei kaikkia vaan ole pakko raahata mukanaan ja se on ihan fine. Jos joku haluaa raahata kusipäitä matkassaan niin minähän en ole sitä tuominnut eli olen suvaitsevampi kuin nämä jotka kivittävät, jos karsii elämästään yhden epämiellyttävän ihmisen pois.

Vierailija
2997/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On naurettavaa lässyttää suvaitsevaisuudesta, jos joku ei vaan halua yhtä kusipäätä elämäänsä. Ei kaikkia vaan ole pakko raahata mukanaan ja se on ihan fine. Jos joku haluaa raahata kusipäitä matkassaan niin minähän en ole sitä tuominnut eli olen suvaitsevampi kuin nämä jotka kivittävät, jos karsii elämästään yhden epämiellyttävän ihmisen pois.

Justiinsa tuomitsit tuonkin joka joogasi miniän kanssa, itse asiassa koko perheen. Samassa viestissä tuomitsit kaikki suvaitse-vaiset, jotka tulevat sukulaistensa kanssa toimeen. 

Muuten olet tietenkin tuominnut kaikki mummutkin kollektiivisesti.

Vierailija
2998/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinusta tulee mieleen eräs sukulaiseni, aikuisena maisteriksi lukenut perheetön nainen. Tämä nainen kuvittelee omaavansa ison ystäväpiirin. Kuitenkin lähes aina kun on joku "ystäväpiirin" ts. kurssikaverien ulos meno juttu, muu porukka lähes aina saa eksytettyä tämän sukulaiseni. Tapaamispaikka vaihtuu viime hetkellä ja aina jostakin ihme syystä tieto jää kertomatta sukulaiselleni. Eikä hän ikinä ymmärrä, ettei se muu porukka yksinkertaisesti halua häntä paikalle.

Vierailija
2999/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta taas tulee mieleen eräs vainoamisesta tuomittu sekopää.

Vierailija
3000/2999 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Justiinsa tuomitsit tuonkin joka joogasi miniän kanssa, itse asiassa koko perheen. Samassa viestissä tuomitsit kaikki suvaitse-vaiset, jotka tulevat sukulaistensa kanssa toimeen. 

Muuten olet tietenkin tuominnut kaikki mummutkin kollektiivisesti.

Minä suvaitsen vallan mainiosti sen että joku on niin tyhmä että riiputtaa epämiellyttäviä kuormittajia elämässään. Hän sen sijaan ei suvaitse sitä että joku muu ei niin tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä