Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (341)
Mummi saat olla mutta tuota vi tun marttyyriulinaa et kyllä lapsenlasten päälle kaada.
Yhden sukupolven syyllistäminen omista huonoista valinnoistasi (juoppo ukko, koulut kesken, otit turpiin viikottain vaikka olisit voinut erotakin) riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Lauseestasi voi päätellä, että et itsekään kirjakieltä käytä.
Aivan :D Kai sitä sitten kirjoittaisikin kirjakieltä, jos sitä kerran puhuukin. Ei kirjakieltä puhuva kirjoita " miksi pitää" vaan "miksi pitäisi"
ja "molottaa" ei taida ainakaan olla kirjakieltä ;) Vaan juurikin murresana.
Tämä kuuseen kurkottaja todellakin kapsahti katajaan.
Miljoona kertaa jo selitetty mikä on kirjakieli ja aina vaan se sotketaan.
Molottaa = puhua epäselvästi ja äänekkäästi.
Yleiskieltä, verbi.
Lähde=Kotuksen sanakirja
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni mummi saa olla just sellanen kuin on.
Tottakai. Mutta ei sen mummin kanssa ole pakko olla tekemisissä, jos asiat menee liian vaikeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.
Ehkä miehesikin ja anoppikin
Ei hotsita?
No kirjoitin vähän tyhmästi, tarkoitin että lapsi on kylässä, ei varsinaisesti hoidossa. Mies näitä kyläilyjä ehdottomasti vaatii että lapsi menee sinne ilman vanhempia. Vaikeaa on, kun ollaan asiasta täysin eri mieltä. Mielestäni lasta ei pitäisi päästää sinne kylään kahdestaan mummin kanssa, kun ei tämä mummi noudata niitä rajoja mitä asetamme (esim. ei karkkia,jäätelöä ja pullaa lapselle arkipäivinä). Miehenkään mielestä liika herkkujen syöttäminen ei ole ok, mutta ei saa äidilleen sanottua vastaan tarpeeksi tiukasti. Mummi taas nauraa, että tottakai hän saa lasta hemmotella, olette tiukkapipoja hehe. Syömiset on vain yksi monista jutuista missä mummi ei noudata rajojamme, mutta lapselle selkeästi haitallisin. Reiät ja kiillevauriot voi haitata koko loppuelämän.
Siis mitä minä luin?? Mies VAATII että lapsen pitää mennä mummille nimenomaan YKSIN? Miksi helvetissä? Ja vieläpä, kun mummu on tartuttanut lapseen kariaksen.
Mummo on ainakin aika tyhmä ja mistään mitään tietämätön. Millaisia oppimattomia hulluja teillä on isovanhempina?
Luulisi miehelläkin olevan hampaat paskana sillä kai mummu on imeskellyt pojalleenkin antamansa karkit aikoinaan.
Herra isä minkälaisia ihmisiä ja perheitä sitä on.
Ei tarvii olla kovinkaan fiksu, kun ymmärtää, että lapsen suuhun ei laiteta omassa suussa käyneitä ruokia ym.
Kyllä se täytyy vanhempien itse ottaa vastuu omista lapsistaan eikä viedä niitä mummolaan, missä on tuollaista. Ei taida se miehesikään käydä ihan täysillä. Eipä se omena yleensä kovin kauaksi puusta putoa.
Kyllä yleiskielessä sanotaan miksi pitää jos halutaan tietää miksi pitää. Se isi-muoto eli konditionaalin ylenmääräinen käyttö on tyypillistä itäsuomalaisille, kun siellä ei koskaan sanota mitään varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativat ja kiittämätömät kasvattaakot omat kapset itse, että myöhemmin ei tarvi valittaa, että kasten hoitaminen ei ole tapahtunut niiden määrämällä tavalla.
Eikä mummon tarvitse uhriutua hoitokodissa kun ei kukaan käy katsomassa. Vain koska mummolle oli tärkeämpää pissiskäyttäytyminen kuin oma lapsi ja tämän lapset.
Mun anoppi uhriutuu, kun kukaan ei käy hänen luonaan haukuttavana. Ei tosin ole vielä lähelläkään hoitokotia.
Riippuu ihan tosi paljon lapsen iästä, luonteestakin, siitä kuinka usein kylässä tai hoidossa ollaan. Ja mitä tarkoitetaan "omalla tavallaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Eroatte mummon takia?
Ero ei ainakaan auta siihen ongelmaan, että lapsi ei sitten olisi yksin mummolassa syömässä mummon ensin imeskeleviä karkkeja. Mieshän vie lapsen sinne sitten vielä useammin, kun ei ole vaimo vahtimassa .
Kyllä on ihmisillä ongelmat. Tuntuu ihan kuin lukisi jotakin komediaa tai täysin keksittyä draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten merkillistä, että sitten nää ihan samaiset mummot ovat ensimmäisenä kivittämässä, jos lapsen vanhemmat millään tavoin poikkeavat heidän laatimistaan kiveen hakatuista pyhistä äitiyden säännöistä.
Olet käsittänyt väärin. En ne mummot kivitä, vaan vanhemmat.
En ole, kyllä ne on ihan juurikin mummoja, jotka mäkättävät ventovieraillekin. Minullekin on tultu huutamaan kun lapsi oli kaupassa kello 20.
Onko käynyt mielessä, että tuo mummo (jos edes oli mummo? Kysyitkö onko mummo?)oli just samanlainen, kuin ne äidit jotka täällä valittaa, että mummo ei noudata juuri heidän laatimiaan sääntöjä?
Kaikkien pitää toimia juuri sinun sääntöjesi mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten merkillistä, että sitten nää ihan samaiset mummot ovat ensimmäisenä kivittämässä, jos lapsen vanhemmat millään tavoin poikkeavat heidän laatimistaan kiveen hakatuista pyhistä äitiyden säännöistä.
Olet käsittänyt väärin. En ne mummot kivitä, vaan vanhemmat.
En ole, kyllä ne on ihan juurikin mummoja, jotka mäkättävät ventovieraillekin. Minullekin on tultu huutamaan kun lapsi oli kaupassa kello 20.
Onko käynyt mielessä, että tuo mummo (jos edes oli mummo? Kysyitkö onko mummo?)oli just samanlainen, kuin ne äidit jotka täällä valittaa, että mummo ei noudata juuri heidän laatimiaan sääntöjä?
Kaikkien pitää toimia juuri sinun sääntöjesi mukaan?
en minä sanonut hänelle yhtään mitään, hän tuli huutamaan minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
Meillä ei annettu päiväkotiin ohjeita uniajoista, mutta kyllä se kieltämättä oli aika rasittavaa, kun lapsi nukahti vasta klo 23 jälkeen ja heräsi herättämättä aamulla ennen seitsemää.
Ne kyllä annettiin ohjeistusta, kun illat oli tosi rankkoja. Toteutus ontui, kun hoitajat halusivat lasten nukkuvan eikä olevan hereillä. Aiemmalla osastolla taas ei ollut ongelmaa, kun hoitajat ymmärdivät lapsen parasta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset kaipaavat rentoutumista ja vievät lapset mummolaan tai muualle.
Se lapsi tarvitsisi yhtä lailla joskus sitä rentotumista ja vähemmän aikataulua.
Ei ne aikuisetkaan siellä lomallaan nouse 6.30 ylös, kellon mukaan rytmitä päiväänsä, suovat itselleen erilaista ruokaa ja alkoholiakin ja vainoavat puhelimella sitä mummia kuitenkin koko ajan.
Mitäh, herätitkö pojun vasta 6.45, nyt meni rytmi sekaisin. Kyllä sateellakin pitää olla ulkona 2 2 h eikä pelata monopolia. Mitäh, et saanut nukahtamaan kuin vasta 21.00. Nyt on elämä lopullisesti pilalla.
Mistä näitä olkiukkoja oikein keksitte?
En ole koskaan kuullut tuttavapiirissä kyllä tällaista.
Monilla on sen sijaan se tilanne, että isovanhemmat eivät hoida lastenlapsia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon murre ärsyttää, mummo ei osaa hoitaa lasta vanhempien haluamalla tavalla jne. Pitää sitten hommata lapsille jostain täydellinen mummo, joka laulaa lasten vanhempien kanssa täsmälleen samaa virttä, kirjakielellä tietenkin.
Niin, mummohan ei vaan voi aikuistua. Se on liikaa pyydetty.
Tää on paras :D Jos mummo olisi aikuinen, hän ei puhuisi murteella :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Ei saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon murre ärsyttää, mummo ei osaa hoitaa lasta vanhempien haluamalla tavalla jne. Pitää sitten hommata lapsille jostain täydellinen mummo, joka laulaa lasten vanhempien kanssa täsmälleen samaa virttä, kirjakielellä tietenkin.
Niin, mummohan ei vaan voi aikuistua. Se on liikaa pyydetty.
Tää on paras :D Jos mummo olisi aikuinen, hän ei puhuisi murteella :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Ei saatana.
Aikuinen mummo osaisi kommunikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset kaipaavat rentoutumista ja vievät lapset mummolaan tai muualle.
Se lapsi tarvitsisi yhtä lailla joskus sitä rentotumista ja vähemmän aikataulua.
Ei ne aikuisetkaan siellä lomallaan nouse 6.30 ylös, kellon mukaan rytmitä päiväänsä, suovat itselleen erilaista ruokaa ja alkoholiakin ja vainoavat puhelimella sitä mummia kuitenkin koko ajan.
Mitäh, herätitkö pojun vasta 6.45, nyt meni rytmi sekaisin. Kyllä sateellakin pitää olla ulkona 2 2 h eikä pelata monopolia. Mitäh, et saanut nukahtamaan kuin vasta 21.00. Nyt on elämä lopullisesti pilalla.
Mistä näitä olkiukkoja oikein keksitte?
En ole koskaan kuullut tuttavapiirissä kyllä tällaista.
Monilla on sen sijaan se tilanne, että isovanhemmat eivät hoida lastenlapsia ollenkaan.
Taas tuli sana hoida. Minulla oli juuri lapsenlapsi 6 vrk kylässä, en minä sitä hoitanut. Me pidettiin hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten merkillistä, että sitten nää ihan samaiset mummot ovat ensimmäisenä kivittämässä, jos lapsen vanhemmat millään tavoin poikkeavat heidän laatimistaan kiveen hakatuista pyhistä äitiyden säännöistä.
Olet käsittänyt väärin. En ne mummot kivitä, vaan vanhemmat.
En ole, kyllä ne on ihan juurikin mummoja, jotka mäkättävät ventovieraillekin. Minullekin on tultu huutamaan kun lapsi oli kaupassa kello 20.
Tälle mummolle oli opetettu, että, kun lapsenlapset tuli hoitoon, että sen pitää sitten olla nukkumassa klo 20. Ja hän oli sisäistänyt lapsen vanhempien säännöt. Eikö sen pitäisi olla positiivin asia. Täällähän ollaan just sitä mieltä, että mummojen pitää toimia esim nukkumaan menon kanssa minuutti aikataululla. Lapsen pitää olla nukkumassa klo 20 eikä siitä tingitä!
ja hän halusi sinunkin lapsellesi vain parasta, koska et itse ymmärrä, ettei lapsen kanssa olla kaupassa tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten merkillistä, että sitten nää ihan samaiset mummot ovat ensimmäisenä kivittämässä, jos lapsen vanhemmat millään tavoin poikkeavat heidän laatimistaan kiveen hakatuista pyhistä äitiyden säännöistä.
Olet käsittänyt väärin. En ne mummot kivitä, vaan vanhemmat.
En ole, kyllä ne on ihan juurikin mummoja, jotka mäkättävät ventovieraillekin. Minullekin on tultu huutamaan kun lapsi oli kaupassa kello 20.
Tälle mummolle oli opetettu, että, kun lapsenlapset tuli hoitoon, että sen pitää sitten olla nukkumassa klo 20. Ja hän oli sisäistänyt lapsen vanhempien säännöt. Eikö sen pitäisi olla positiivin asia. Täällähän ollaan just sitä mieltä, että mummojen pitää toimia esim nukkumaan menon kanssa minuutti aikataululla. Lapsen pitää olla nukkumassa klo 20 eikä siitä tingitä!
ja hän halusi sinunkin lapsellesi vain parasta, koska et itse ymmärrä, ettei lapsen kanssa olla kaupassa tuohon aikaan.
Juujuu. SE oli näitä entisiä äitejä jotka pätee. Ja itse on pannut kersansa nukkumaan seiskalta, jottei niiden kanssa tarvitse olla yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon murre ärsyttää, mummo ei osaa hoitaa lasta vanhempien haluamalla tavalla jne. Pitää sitten hommata lapsille jostain täydellinen mummo, joka laulaa lasten vanhempien kanssa täsmälleen samaa virttä, kirjakielellä tietenkin.
Niin, mummohan ei vaan voi aikuistua. Se on liikaa pyydetty.
Tää on paras :D Jos mummo olisi aikuinen, hän ei puhuisi murteella :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Ei saatana.
Aikuinen mummo osaisi kommunikoida.
Kannattaako vaan hoitaa ne lapset itse eikä viedä niitä mummolle, joka ei osaa edes kommunikoida????
Aivan :D Kai sitä sitten kirjoittaisikin kirjakieltä, jos sitä kerran puhuukin. Ei kirjakieltä puhuva kirjoita " miksi pitää" vaan "miksi pitäisi"
ja "molottaa" ei taida ainakaan olla kirjakieltä ;) Vaan juurikin murresana.
Tämä kuuseen kurkottaja todellakin kapsahti katajaan.