Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?
Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.
Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.
Vai miten siellä menee?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa.
Ei voi piipahtaa pyöräilemään? Mitä ihmettä? Tää on kummallisin väite mitä olen hetkeen kuullut. Pyöräkaistojahan on aivan joka puolella ja pyörä on yleinen kulkuväline, joillekin vuoden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
Peiteltyä kateutta se on
Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.
Ammu vaan, onhan sinulla ase ja osaat sillä ampua?
Miksi ampuisin kun ei ole pakko muuttaa paskan keskelle?
Miksi tuot esiin halveksuntasi sellaista elämäntapaa kohtaan, josta et tiedä mitään? Vaikka täällä maalla on erilaista kulttuuria kuin kaupungissa, ei ole sivistynyttä haukkua tuntemattomien ihmisten elämänvalintoja ja -tapoja, varsinkaan kun kommenteista päätellen et niistä tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.
Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.
Muutin stadista pöndelle koronavuonna ja mulle täällä on kaikki tärkeä. Omavarainen puutarha, kanat, lehmiä, hevosia, ranta, sauna, hiihtolatuja, metsää. Koiraharrastus ja etätyö. En mä näihin mitenkään "tyydy", mielestäni kaupungin riennot ovat niitä, mihin pitää tyytyä, kun ei pääse oikeasti ulos.
Onneksi niin moni tykkää asua kaupungissa,niin meille maalaisille jää tilaa. Täällä on susia, kyitä, punkkeja, karhuja,nokkosia ja hyttysiä! Yhhyh.
Pikkukaupungissa on hyvä asua. Kaikki palvelut kävelyetäisyydellä ja myös luontoon pääsee kotiovelta. Lentokentälle on matkaa, mutta ei ole ongelma kun yöpyy lentokenttähotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
Peiteltyä kateutta se on
Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.
Ammu vaan, onhan sinulla ase ja osaat sillä ampua?
Miksi ampuisin kun ei ole pakko muuttaa paskan keskelle?
Miksi tuot esiin halveksuntasi sellaista elämäntapaa kohtaan, josta et tiedä mitään? Vaikka täällä maalla on erilaista kulttuuria kuin kaupungissa, ei ole sivistynyttä haukkua tuntemattomien ihmisten elämänvalintoja ja -tapoja, varsinkaan kun kommenteista päätellen et niistä tiedä mitään.
Onko sinulla tapana langeta joka ikiseen provoon? Miksi olet niin helppo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä.
Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa.
En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan.
Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!
Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?
Oikeastiko kaupunkilainen ei osaa keksiä itselleen tekemistä, jos sitä ei joku hänelle tee valmiiksi?
Tätä vähätteleä minä olen aina ihmetelkyt ja inhonnut "kaupunkilaisia" kohtaan, samoin ilkeys, mistä tämä kumpuaa?
Itse edustanut aina molempia, lapsuuden vietin maalla ja viimeiset 40v koti maalla ja kaupungissa ja vietetään aikaa puoliksi, eli molemmista kokemusta löytyy.
Ja tähän samaan ongelmaan en ole törmännyt kaupungissa.
Kusti polkee ja aika vähällä loppujen lopuksi tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Kun perheessä on neljä autoa niin ei se ihan hirveän vaikeaksi mene. Jonkilaista säätöä toki autojen kanssa välillä on.
Neljän auton hinnalla luulisi asuvan mukavasti kaupungissakin, elleivät ole jotain maaseudulle tyypillisiä puoliraatoja. Sen ymmärrän, että maaseudulla on todella halpaa asua, mutta taloudellinen hyöty on aika olematon jos matka-ajoille annetaan joku hinta. Puhumattakaan siitä, miten vaikeaa on myydä pois talo maaseudulta ja voi jäädä kallis mustapekka käteen.
Kun työ ja toimeentulo on pääasiassa täällä maalla niin kulkeminen töihin olisi kyllä kalliimpaa kuin kuin kulkeminen kaupunkiin hakemaan palveluita tai kuulttuuri elämyksiä. Kaupunkiin muutto ei ratkaisisi liikkumisongelmaa vaan siirtäisi sitä korkeintaan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
Niinpä, ja seura tekee kaltaisekseen, ilkeäksi.
Näköjään yliopistolla pärjäilee näköalaton idioottikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä.
Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa.
En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan.
Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!
Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?
Oikeastiko kaupunkilainen ei osaa keksiä itselleen tekemistä, jos sitä ei joku hänelle tee valmiiksi?
Tätä vähätteleä minä olen aina ihmetelkyt ja inhonnut "kaupunkilaisia" kohtaan, samoin ilkeys, mistä tämä kumpuaa?
Itse edustanut aina molempia, lapsuuden vietin maalla ja viimeiset 40v koti maalla ja kaupungissa ja vietetään aikaa puoliksi, eli molemmista kokemusta löytyy.
Ja tähän samaan ongelmaan en ole törmännyt kaupungissa.
Maalainenko tämänKIN aloituksen teki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Kun perheessä on neljä autoa niin ei se ihan hirveän vaikeaksi mene. Jonkilaista säätöä toki autojen kanssa välillä on.
Neljän auton hinnalla luulisi asuvan mukavasti kaupungissakin, elleivät ole jotain maaseudulle tyypillisiä puoliraatoja. Sen ymmärrän, että maaseudulla on todella halpaa asua, mutta taloudellinen hyöty on aika olematon jos matka-ajoille annetaan joku hinta. Puhumattakaan siitä, miten vaikeaa on myydä pois talo maaseudulta ja voi jäädä kallis mustapekka käteen.
Aina puhutaan hinnoista ja rahasta, lie kaupunkilaisten tapoihin kuuluvaa.
Tärkeintä on kuitenkin elämisen laatu.
Kaikkia maaseudun taloja ei ole tarkoitus myydäkään. Niissä on tarkoitus asua. Läheltä muutti juuri vanhempi pari palveluasuntoon, taloon muutti hänen poikansa perheineen.
Neljä autoa perheessä voi hyvinkin olla, meilläkin on se varsinainen auto, jolla lähinnä minä ajan, täysi-ikäisellä pojalla ( joka luultavasti muuttaa pois kotoa lähitulevaisuudessa) on oma kohtuuhalpa autonsa, miehellä pakettiauto, jota tarvitsee työssään ja vielä matkailuauto. Sitä käytetään vain kesäisin, joten on enimmät ajat seisonnassa.
Kaupunkilaisetko hinnoittelee jokaisen hetkensä ja liikkumisensa?
Käymme joskus lähimmässä kaupungissa kun tarve vaatii, mutta koskaan ei käy mielessä, että muuttaisimme sinne. Ajatuskin tympii. Täällä on niin kaunis luonto, että katson olevani etuoikeutettu, kun saan elää sellaisen kauneuden keskellä. Koko kevään seurasimme pikkulintuperheen elämää pihapuun pöntössä, nyt ne on muuttaneet tuohon metsään, joka alkaa heti pihastamme. En vaihtaisi tätä mihinkään kaupungin kulttuurinäyttelyyn. Ne on keinotekoisia tekeleitä. Se tarjonta, joka täällä on, riittää ihmiselle vallan hyvin.
Ainoa haittapuoli on sotepalvelujen huonontuminen, mutta se lienee valtakunnallista, niin ole saanut ymmärtää. Missään ei olla tyytyväisiä. Toistaiseksi pärjäämme kyllä, kun pystymme liikkumaan omalla autolla.
Mutta tuskin se kaupunkilainenkaan lähtee sairaana pyörällä ajamaan terveyskeskukseen ja tuskin se sielläkään nurkan takana on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
Peiteltyä kateutta se on
Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.
Ammu vaan, onhan sinulla ase ja osaat sillä ampua?
Miksi ampuisin kun ei ole pakko muuttaa paskan keskelle?
Miksi tuot esiin halveksuntasi sellaista elämäntapaa kohtaan, josta et tiedä mitään? Vaikka täällä maalla on erilaista kulttuuria kuin kaupungissa, ei ole sivistynyttä haukkua tuntemattomien ihmisten elämänvalintoja ja -tapoja, varsinkaan kun kommenteista päätellen et niistä tiedä mitään.
Onko sinulla tapana langeta joka ikiseen provoon? Miksi olet niin helppo?
Onko sillä väliä onko se provo vai ei, huonoa käytöstä se on kummassakin tapauksessa. Jotain ihmisessä on vialla, jos sen pitää provoilla anonyyminä nettipalstalla.
Itse olen asunut syvällä maaseudulla eikä siellä kukaan hirveästi palveluja kaipaa, koska harrastukset liittyvät kotiin, luontoon, viljelyyn/puutarhanhoitoon ja esim. käsitöihin. Ostoksia haetaan autolla lähimmästä pikkukaupungista ehkä pari kertaa viikossa. Lasten palvelut kuten päiväkodit ja koulut toimivat jopa paremmin kuin kaupungissa eivätkä ole epäinhimillisiä suurkomplekseja. Harrastusmahdollisuuksia ei ole niin paljon, mutta eipä niihin kaupungissakaan kaikilla ole varaa. Etenkin lapsiperheellisenä maalla on ihan hyvä asua, jos vain toimeentulon saa jostain. Maalla on hitaampaa ja rennompaa.
Onneksi emme kaikki ole samanlaisia ja pidä samoista asioista. Pidän arvokkaana maaseudun ylläpitoa ja ruokatuotantoa koko Suomen kannalta. Kyllä ne Närpesin tomaatit maistuvat, jos ei itse osaa tomaattejakaan kasvattaa. Uusi kotimainen peruna tai mansikka vie kielen mennessään.
Työ- ja opiskelupaikka sekä varallisuus ja omat arvot nääräävät, mihin asetumme.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa.
Minulla löytyy kodit molemmissa, ollut aina ja kyllä maaseudulla pyöräileminen ja lenkkeileminen on paljon haastavampaa, kun saa autoteillä liikkua, kun Suomessa joka kaupungista löytyy läheltä lenkkipolut ja pyörätiet (saaneet mainetta jopa kansainlisesti) jopa Helsingissä lähes kotiovelta. Ja myös luonto.
En minä ainakaan kaipaa jokapäiväiseen arkeeni kaupungista mitään, mitä ei maalla olisi. Silloin kun tekee mieli päästä kaupunkiin vaikka leffateatteriin tai shoppailemaan, niin sinne pääsee kyllä helposti autolla. Kaupungissa asuessani (opiskeluaikana) kaipasin taas valtavasti maalle. Oli ikävä jokapäiväisiä metsäkävelyjä koiran kanssa, rauhallisia rantoja ja uimaretkiä, talvella tykkylumisia puita, kesällä avaria niitty- ja peltomaisemia ympärillä. Sitä, että luonnon eläimet käy pihalla ja saa seurata niiden elämää. Itse vaan kaipaan luonnon rauhaa ympärille ja sitä, että voin poistua sieltä kiireisempään ympäristöön ja kaupunkiin halutessani, mutta ei ole pakko koko ajan olla siellä ihmismassojen keskellä.
Niin ja edelliseen lisäys, että peruspalvelut kuten ruokakaupat, apteekki ym löytyy kyllä läheltä kirkonkylältä, ettei kaiken takia tarvitse kaupunkiin ajella. Ja oma työpaikka samaten.
Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.