Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?
Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.
Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.
Vai miten siellä menee?
Kommentit (174)
Asun saaristomerellä saaressa ja pääsen esim veneellä Turkuun puolessa tunnissa. Ja teen etätöitä ruotsalaiselle firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Kun perheessä on neljä autoa niin ei se ihan hirveän vaikeaksi mene. Jonkilaista säätöä toki autojen kanssa välillä on.
Neljän auton hinnalla luulisi asuvan mukavasti kaupungissakin, elleivät ole jotain maaseudulle tyypillisiä puoliraatoja. Sen ymmärrän, että maaseudulla on todella halpaa asua, mutta taloudellinen hyöty on aika olematon jos matka-ajoille annetaan joku hinta. Puhumattakaan siitä, miten vaikeaa on myydä pois talo maaseudulta ja voi jäädä kallis mustapekka käteen.
Keskellä suurkaupunkia kirkasvetisen järven rannalla, luonnon keskellä toki kaikki haluamme asua.
Vierailija kirjoitti:
Asun saaristomerellä saaressa ja pääsen esim veneellä Turkuun puolessa tunnissa. Ja teen etätöitä ruotsalaiselle firmalle.
”johtaa” suomea stubb tai putin, meri ja kallio pysyy. Liha tulee metsästä, kala merestä ja kasvikset maasta. Vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Keskellä suurkaupunkia kirkasvetisen järven rannalla, luonnon keskellä toki kaikki haluamme asua.
Mä en kaipaa mitään lätäkköä. Meri sen olla pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Helsingissä suuret tulot ( noin 2-3 kertaa suuremmat) niin en muuttaisi sinne.
Jos esim. lähäri saa muualla käteen 2000e/kk niin Hesassa saa 4000 - 6000e/kk? Älä nyt naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Asun 20 minuutin ajomatkan päässä kaupungista, yliopistosta, teatterista, taidemuseoista, Alvar Aalto- museosta, juhlapaikoista, lukuisista baareista ja eksoottisista ruokapaikoista, ostoskeskuksista ja liikuntapaikoista. Kaikki olisi saavutettavissa, mutta pidän täällä metsän keskellä elämisestä enemmän. Täällä sielu lepää, kun tulen kotiin töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
toiset kaipaa sellaista. viimeksi kävin kaupungissa toissa kesänä. ei siellä juuri mitään ole mitä ei voisi tännekin tilata paitsi ihmisiä ja sotkua.
Minulla on autossa kääntyvät etupyörät. Ei ongelmaa mennä minne haluaa
Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä.
Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa.
En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan.
Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!
Asutaan maalla, lähimpään kaupunkiin 10 minuutin ajomatka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Lantapuntteja? Ei meidän kunnassa ole enää yhtään toimivaa karjatilaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä.
Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa.
En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan.
Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!
Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Näyttää todenmukaisemmalta että muut kulkuvälineet tökkivät enemmän. Ei ole auto vielä tielle jättänyt. Pitää vain huolehtia että on ainetta tankissa ja huollot tehty. Taksilla hätätilanteessa
Asuin kaupungissa 45 vuotta, nyt asunut maaseudulla 20 vuotta, ei kiitos kaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
Peiteltyä kateutta se on
En käynyt kaupungissa asuessa kultuuririennoissa. Ravintolat suomessa on pääsääntöisesti ylihinnoiteltuja ja ruoka keskinkertaista. Kaupungissa asuessa kävin ehkä kerran vuoteen puoleentoista ravintolassa. Terassilla kävin kerran kesässä. En todallakaan kaipaa mitään kaupungista, tällä hetkellä työmatkakin on nopeampi kuin kaupungissa asuessa - tietenkin tarvitsee auton.
Nyt jos joutuisin kaupunkiin muuttamaan tulisin kaipaamaan: ulkosaunaa, tulistelua iltaisin onalla pihalla, grillaus mahdollisuuksia pihalla, metsälenkkejä, ulkoilua, harrastetilaa puutöille, rauhaa…
Helpolla minua ei saa kaupunkiin muuttamaan takaisin.