Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt kaupungissa asuessa kultuuririennoissa. Ravintolat suomessa on pääsääntöisesti ylihinnoiteltuja ja ruoka keskinkertaista. Kaupungissa asuessa kävin ehkä kerran vuoteen puoleentoista ravintolassa. Terassilla kävin kerran kesässä. En todallakaan kaipaa mitään kaupungista, tällä hetkellä työmatkakin on nopeampi kuin kaupungissa asuessa - tietenkin tarvitsee auton.


Nyt jos joutuisin kaupunkiin muuttamaan tulisin kaipaamaan: ulkosaunaa, tulistelua iltaisin onalla pihalla, grillaus mahdollisuuksia pihalla, metsälenkkejä, ulkoilua, harrastetilaa puutöille, rauhaa…


Helpolla minua ei saa kaupunkiin muuttamaan takaisin.

Vierailija
22/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun saaristomerellä saaressa ja pääsen esim veneellä Turkuun puolessa tunnissa. Ja teen etätöitä ruotsalaiselle firmalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Kun perheessä on neljä autoa niin ei se ihan hirveän vaikeaksi mene. Jonkilaista säätöä toki autojen kanssa välillä on.

Neljän auton hinnalla luulisi asuvan mukavasti kaupungissakin, elleivät ole jotain maaseudulle tyypillisiä puoliraatoja. Sen ymmärrän, että maaseudulla on todella halpaa asua, mutta taloudellinen hyöty on aika olematon jos matka-ajoille annetaan joku hinta. Puhumattakaan siitä, miten vaikeaa on myydä pois talo maaseudulta ja voi jäädä kallis mustapekka käteen.

Vierailija
24/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskellä suurkaupunkia kirkasvetisen järven rannalla, luonnon keskellä toki kaikki haluamme asua. 

Vierailija
25/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun saaristomerellä saaressa ja pääsen esim veneellä Turkuun puolessa tunnissa. Ja teen etätöitä ruotsalaiselle firmalle. 

”johtaa” suomea stubb tai putin, meri ja kallio pysyy. Liha tulee metsästä, kala merestä ja kasvikset maasta. Vapaus. 

Vierailija
26/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskellä suurkaupunkia kirkasvetisen järven rannalla, luonnon keskellä toki kaikki haluamme asua. 

Mä en kaipaa mitään lätäkköä. Meri sen olla pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Vierailija
28/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Helsingissä suuret tulot ( noin 2-3 kertaa suuremmat) niin en muuttaisi sinne.

Jos esim. lähäri saa muualla käteen 2000e/kk niin Hesassa saa 4000 - 6000e/kk? Älä nyt naurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Vierailija
30/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 20 minuutin ajomatkan päässä kaupungista, yliopistosta, teatterista, taidemuseoista, Alvar Aalto- museosta, juhlapaikoista, lukuisista baareista ja eksoottisista ruokapaikoista, ostoskeskuksista ja liikuntapaikoista. Kaikki olisi saavutettavissa, mutta pidän täällä metsän keskellä elämisestä enemmän. Täällä sielu lepää, kun tulen kotiin töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Vierailija
32/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset kaipaa sellaista. viimeksi kävin kaupungissa toissa kesänä. ei siellä juuri mitään ole mitä ei voisi tännekin tilata paitsi ihmisiä ja sotkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on autossa kääntyvät etupyörät. Ei ongelmaa mennä minne haluaa

Vierailija
34/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä. 

Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa. 

En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan. 

Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan maalla, lähimpään kaupunkiin 10 minuutin ajomatka

Vierailija
36/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Lantapuntteja? Ei meidän kunnassa ole enää yhtään toimivaa karjatilaa.

Vierailija
37/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä. 

Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa. 

En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan. 

Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!

Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?

Vierailija
38/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Näyttää todenmukaisemmalta että  muut kulkuvälineet tökkivät enemmän. Ei ole auto vielä tielle jättänyt. Pitää  vain huolehtia että on  ainetta tankissa ja huollot tehty. Taksilla hätätilanteessa

Vierailija
39/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kaupungissa 45 vuotta, nyt asunut maaseudulla 20 vuotta, ei kiitos kaupungille.

Vierailija
40/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Peiteltyä kateutta se  on 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme