Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?
Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.
Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.
Vai miten siellä menee?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni kaupunkilainen ramppaa yhtenään teattereissa, uusissa näyttelyissä ym. kulttuuririennoissa. Yliopistoissakin on nykyään mahdollisuus etätyöhön, ja monessa paikassa tunnetaan matkalaukkuprofessorit. Ihan sama, matkaavatko he yliopistopaikkakunnalle Lontoosta vai Muoniosta.
Maaseutu ei todellakaan sovi sellaiselle, joka tykkää istuskella kahviloissa eikä eksoottiseksi ruuaksi riitä paikallinen kebab, kiinalainen ja sushi. Kulttuuria täällä joutuu tekemään ihan itse.
Sellaiselle sopii, joka viihtyy luonnossa, muutenkin enimmäkseen itsekseen ja perheen parissa ja harrastaa sellaista, joka ei vaadi kaupunkiympäristöä ja paljon ihmisiä.
Minä ainakin käyn noin kerran viikossa. Kesäisin useamminkin, ja saatan matkustaa muihinkin kaupunkeihin. Virkistää mieltä. 😊
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla maalla on halpaa asua mutta siellä on kallis asunto joka jää käteen kun sitä ei voi myydä?
Onhan kaupungeissakin kerrostaloja jotka ei kelpaa asunnoiksi kenellekään, uutta tehdään ja vanhat puretaan.
Kallista on tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa.
Ei voi piipahtaa pyöräilemään? Mitä ihmettä? Tää on kummallisin väite mitä olen hetkeen kuullut. Pyöräkaistojahan on aivan joka puolella ja pyörä on yleinen kulkuväline, joillekin vuoden ympäri.
Kaupunki- ja/tai hyötypyöräily ei ole sama asia kuin pyöräily liikunta- saati urheilumuotona; ensimmäistä voi harrastaa autojen seassa mutta jälkimmäistä ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla maalla on halpaa asua mutta siellä on kallis asunto joka jää käteen kun sitä ei voi myydä?
Asunnon myynti kyllä riippuu ihan kaikkialla myös siisteydestä ja kunnosta.
Sijainti toki vaikuttaa jonkin verran, mutta kyllähän nyt kukin tietään mistä ja millaista asuntoa on etsimässä
Miksi puhut myynnistä kun kommentissa puhuttiin asumisesta ja sen hinnasta?
Ei sovi kaikille maalla asuminen. Kulttuuririentoihin lähteminen on tosiaan vaivalloisempaa. Ostostarpeet vaatteiden ym. ostosten suhteen vähenee paristakin syystä, kun ei kiertele kauppakeskuksia ei tule tehtyä heräteostoksia eikä toisaalta ympärillä ole viimeisen muodin mukaan pukeutuvia ihmisiä siinä määrin, että vertailisi itseään heihin ja kokisi painetta pukeutua tietyllä tavalla.
Toisaalta ostokset hoituu netin kautta yhtä kätevästi kuin kaupungissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
Peiteltyä kateutta se on
Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.
Ammu vaan, onhan sinulla ase ja osaat sillä ampua?
Miksi ampuisin kun ei ole pakko muuttaa paskan keskelle?
Miksi tuot esiin halveksuntasi sellaista elämäntapaa kohtaan, josta et tiedä mitään? Vaikka täällä maalla on erilaista kulttuuria kuin kaupungissa, ei ole sivistynyttä haukkua tuntemattomien ihmisten elämänvalintoja ja -tapoja, varsinkaan kun kommenteista päätellen et niistä tiedä mitään.
Onko sinulla tapana langeta joka ikiseen provoon? Miksi olet niin helppo?
Näyttäis olevan tylsää siellä kaupungissa.
Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Lantapuntteja? Ei meidän kunnassa ole enää yhtään toimivaa karjatilaa.
Nämä kommentit kyllä monesti kertoo mitä "asiantuntijat" kaupungeista tietää. Luullaan että eletään vielä sota-aikojen jälkeisiä vuosia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä.
Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa.
En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan.
Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!
Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?
Oikeastiko kaupunkilainen ei osaa keksiä itselleen tekemistä, jos sitä ei joku hänelle tee valmiiksi?
Tätä vähätteleä minä olen aina ihmetelkyt ja inhonnut "kaupunkilaisia" kohtaan, samoin ilkeys, mistä tämä kumpuaa?
Itse edustanut aina molempia, lapsuuden vietin maalla ja viimeiset 40v koti maalla ja kaupungissa ja vietetään aikaa puoliksi, eli molemmista kokemusta löytyy.
Ja tähän samaan ongelmaan en ole törmännyt kaupungissa.
Maalainenko tämänKIN aloituksen teki?
Ei, hän kertoi asuvansa kaupungissa, enkä näe aloituksessa mitään halveksutaan tai ilkeyttä, vaan hän lähtee kyselemään avoimin mielin ja hyviä tapja kunnioittaen.
Lähinnä viittaan näihin kommenteihin, jossa luodaan vastakkainasettelua.
Suomessahan ei ole kovin suurta eroa luontoelämyksisså, asuiko kaupungissa esim.Helsinki, Tampere jne vai maalla, koska Suomi on tuhansien järvien maa, metsää ja rakentamatonta maata kaikkialla, jopa Helsingin Mannerheimintiellä, ilma puhdasta ja eläimiä kaikkialla. Ja tiedän tämän kokemuksesta.
Kyllähän tuo oli ihan klassinen provosoiva kaupunkilaiset vastaan maalaiset aloitus. On näitä täällä ollut.
Hän työskentelee sentään yliopistossa, harrastaa kulttuuria ja eksoottisia ravintoloita, mutta maalaisella kanssasisarella ei sit varmaan ole muuta kuin lasten kuskailu ja joku jumppa, mutta eihän siellä varmaa muuta osata kaivatakaan, koska, noh ovat maalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Kun perheessä on neljä autoa niin ei se ihan hirveän vaikeaksi mene. Jonkilaista säätöä toki autojen kanssa välillä on.
Neljän auton hinnalla luulisi asuvan mukavasti kaupungissakin, elleivät ole jotain maaseudulle tyypillisiä puoliraatoja. Sen ymmärrän, että maaseudulla on todella halpaa asua, mutta taloudellinen hyöty on aika olematon jos matka-ajoille annetaan joku hinta. Puhumattakaan siitä, miten vaikeaa on myydä pois talo maaseudulta ja voi jäädä kallis mustapekka käteen.
Nämä on aika huvittavia : Kyllä joltain kylähullulta voi jotain "Puoliraatoja" löytyä jostain. Mutta ei missään mitenkään tyypillisiä ole, ainakaan normaalleilla huolto- ja katsastustoimilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa.
Ei voi piipahtaa pyöräilemään? Mitä ihmettä? Tää on kummallisin väite mitä olen hetkeen kuullut. Pyöräkaistojahan on aivan joka puolella ja pyörä on yleinen kulkuväline, joillekin vuoden ympäri.
Kaupunki- ja/tai hyötypyöräily ei ole sama asia kuin pyöräily liikunta- saati urheilumuotona; ensimmäistä voi harrastaa autojen seassa mutta jälkimmäistä ei niinkään.
pyöräilyä hyötyliikuntana haittaa se, että et voi jättää pyörää edes hetkeksi pihalle käydessäsi kaupassa, kun joku vihervassari pöllii sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskellä suurkaupunkia kirkasvetisen järven rannalla, luonnon keskellä toki kaikki haluamme asua.
Mä en kaipaa mitään lätäkköä. Meri sen olla pitää.
Minä taas en kaipaa mitään vesistöä, vuoristo on minun juttuni. Joki olisi siellä kiva lisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Kun perheessä on neljä autoa niin ei se ihan hirveän vaikeaksi mene. Jonkilaista säätöä toki autojen kanssa välillä on.
Neljän auton hinnalla luulisi asuvan mukavasti kaupungissakin, elleivät ole jotain maaseudulle tyypillisiä puoliraatoja. Sen ymmärrän, että maaseudulla on todella halpaa asua, mutta taloudellinen hyöty on aika olematon jos matka-ajoille annetaan joku hinta. Puhumattakaan siitä, miten vaikeaa on myydä pois talo maaseudulta ja voi jäädä kallis mustapekka käteen.
Miksi se oma koti pitäisi myydä ? Jälkikasvu käyttää sitä sitten kun aika jättää
No huhhuh. Mitäpä jos ja kun ei käytäkään? Suomi on täynnä hylättyjä taloja, juurikin tällaisen ajattelun takia kun ne eivät kelpaa jälkipolville.
Se on sitten vaan voi voi. Sitten se talo saa rapistua jos ei kellekään kelpaa, eipä sitä ole itse täällä murehtimassa enää.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa.
Ei voi piipahtaa pyöräilemään? Mitä ihmettä? Tää on kummallisin väite mitä olen hetkeen kuullut. Pyöräkaistojahan on aivan joka puolella ja pyörä on yleinen kulkuväline, joillekin vuoden ympäri.
Kaupunki- ja/tai hyötypyöräily ei ole sama asia kuin pyöräily liikunta- saati urheilumuotona; ensimmäistä voi harrastaa autojen seassa mutta jälkimmäistä ei niinkään.
pyöräilyä hyötyliikuntana haittaa se, että et voi jättää pyörää edes hetkeksi pihalle käydessäsi kaupassa, kun joku vihervassari pöllii sen.
ja yöllä pyörän pöllii joku känninen persu, joka on menossa rä kälästä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pikkukaupungissa ole mitään minulle kiinnostavaa aktiviteettia.
Minä taas osaan keksiä itse itselleni tekemistä. En tarvitse kaupungin tapahtumakalenteria siihen, että saan vapaa-aikani täyttymään tekemisestä. Eikä se ole mitään jatkuvaa talon puunaamista tai nurmikon niittämistä, vaan mielekästä puuhaa, jota harrastaisin kaupungissakin.
Jotkut ovat ilmeisesti niin mieleltään köyhiä, etteivät osaa aktivoida itseään, vaan tarvitsevat valmiita tapahtumia, kursseja ym. että saavat jotain aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
Näköjään sinullakin siellä maalla sitten, jos pidät täällä olemista tylsistymisen merkkinä. 😄
Muuttaisin mielelläni maalle. Vain monipuolisempia ruokakauppoja tulisi ikävä. Ja sitä että pääsee kävellen liikkumaan.
Pikkujaupunkilainen
Turhaa vastakkainasettelua joissain kommenteissa. Ihan kuin se oma valinta joko kaupungissa tai maalla olisi niin epävarma, että sitä täytyy pönkittää muiden valintoja kyseenalaistamalla.
Kaikki riippuu elämäntilanteesta ja siitä mitä arvostaa eniten.
Terv. Sekä kaupungissa että maalla asunut
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi kaikille maalla asuminen. Kulttuuririentoihin lähteminen on tosiaan vaivalloisempaa. Ostostarpeet vaatteiden ym. ostosten suhteen vähenee paristakin syystä, kun ei kiertele kauppakeskuksia ei tule tehtyä heräteostoksia eikä toisaalta ympärillä ole viimeisen muodin mukaan pukeutuvia ihmisiä siinä määrin, että vertailisi itseään heihin ja kokisi painetta pukeutua tietyllä tavalla.
Toisaalta ostokset hoituu netin kautta yhtä kätevästi kuin kaupungissakin.
Mikä tekee kulttuuririentoihin lähdöstä vaivalloisempaa? Omalla autolla ajaminenko vs. julkiset? Muutenhan tuo menee ihan samalla tavalla: varaa ja maksa liput, pukeudu kun on lähdön hetki, saavu paikalle. Itse tulen puolessa tunnissa junalla maalta kaupunkiin. Kuinka kauan sulla kestää tulla paikalle?
minulla on maalla niin paska palkka, ettei ole varaa kaupungin palveluihin