Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun pikkukaupungin taajamassa hyvin maaseutumaisessa, rauhallisessa paikassa. Meiltä pääsee paikallisjunalla ison kaupungin keskustaan paljon nopeammin kuin kaupungin lähiöistä bussilla. Joten tyytyväisiä ollaan.

Vierailija
42/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Peiteltyä kateutta se  on 

Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Slummeissa on slummien ongelmat.

Vierailija
44/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä. 

Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa. 

En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan. 

Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!

Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?

Oikeastiko kaupunkilainen ei osaa keksiä itselleen tekemistä, jos sitä ei joku hänelle tee valmiiksi?

Vierailija
45/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti pienillä paikkakunnilla siirtymät ovat nopeita ja välimatkat lyhyitä. P-K seudulla taas helposti siirtymä kaupungin laidalta toiselle voi kestää tunninkin. Pikkukaupungissa esim. ostosten tekeminen on helppoa, koska ei ole ruuhkaa ja kaikki on lähellä. 

Vierailija
46/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Peiteltyä kateutta se  on 

Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.

Ammu vaan, onhan sinulla ase ja osaat sillä ampua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen koommin, kun etätyöt alkoivat, ei ole kaivattu kaupungista oikein mitään, varsinkin kun kotipaikkakunnalla on ihan kelvollinen ruokakauppa ja ihan kaiken muun saa tilattua netistä joko kotiovelle tai sen kelvollisen ruokakaupan noutopisteeseen. Ja jos joskus kaivataan ravintolaan tai johonkin kulttuurimenoon, niin tunnissa pääsee bussilla Helsingin keskustaan.

Vierailija
48/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekävää musiikkia tai taidenäyttelyitä maalla on harvemmin, mutta niihin pääsee, jos haluaa. Toisaalta Yle Femmalta tulee maailman parhaita konsertteja, joista voi nauttia hyvillä laitteilla missä tahansa. Leffoja tulee joka tuutista. Ongelma on, kun on liian ronkeli niiden suhteen. Luontoa voi katsella ikkunasta ja omalla pihalla. Ei tarvitse katsoa impressionistien näkymiä siitä. No, matkoilla kyllä aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Peiteltyä kateutta se  on 

Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.

Ammu vaan, onhan sinulla ase ja osaat sillä ampua?

Miksi ampuisin kun ei ole pakko muuttaa paskan keskelle?

Vierailija
50/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pikkukaupungissa ole mitään minulle kiinnostavaa aktiviteettia.

Ei sulle mutta mulle on. Jokainen tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskellä suurkaupunkia kirkasvetisen järven rannalla, luonnon keskellä toki kaikki haluamme asua. 

Mä en kaipaa mitään lätäkköä. Meri sen olla pitää.

Suomen rannoilla ei kummoista merta löydy ja sen vesikin on pskanmakuista levälillua.

Vierailija
52/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Peiteltyä kateutta se  on 

Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.

Ammu vaan, onhan sinulla ase ja osaat sillä ampua?

Miksi ampuisin kun ei ole pakko muuttaa paskan keskelle?

Parannetaan maailmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä. 

Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa. 

En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan. 

Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!

Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?

Oikeastiko kaupunkilainen ei osaa keksiä itselleen tekemistä, jos sitä ei joku hänelle tee valmiiksi?

Miksi väistät kysymyksen? Mistä keksit että jonkun muun pitäisi keksiä tekemistä? Kaupungissa nimenomaan löytyy tilat kaikkeen harrastamiseen ilman, että tarvitsee ostaa itselleen koko varustelu vaikkapa omaan verstaaseen tai savityöpajaan.

Vierailija
54/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän itseäsi tyhmennät, sen paremmin itse voit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Peiteltyä kateutta se  on 

Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.

Pysy siis kaupungissa, kaikki voittavat.

Vierailija
56/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa. 

Vierailija
57/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaipaa ja ihanteellista olisi kaupunkiasunto. 

 

Itse muutin maalle, kun jäin eläkkeelle ja sitå ennen lähes vaikki vapaa-aika oltiin maalla, mutta koti kaupungissa 50km. 

 

Kyllä kaupungissa on monin tavoin helpompaa ja myös halvempaa asua ja elää, jos on lapsia tai on työelämässä mukana. Ja saa elämänsä pideytyä tasapainoisena ja stressittömänä. ja ennenkaikkea lapsille voi tarjota kaungissa paremman koulun ja harrastukset ja eväät tulevaisuteen ja itselleen palvelut ja harrastukset. Eläkeläisenä aktiviteetit vähenevät 

Vierailija
58/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Peiteltyä kateutta se  on 

Kateutta mistä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Ampuisin itseäni mielummin päähän kuin muuttaisin maalle.

Ap:lta tätä voi kysellä. Jos ihminen pohtii millaista on asua maalla, niin silloin joku osa sinne vähän kaipaa. Kateus voi olla myös positiivinen tunne, haikeutta jotain sellaista kohtaan, mitä itsellä ei ole. 

 

En ole koskaan pohtinut kaupungissa asumisen mahdollisuutta, koska en kaipaa sieltä aktiivisesti yhtään mitään (olen asunut kaupungissa 8 opiskeluvuotta). Kaupunkiin on pakko tulla, jos tarvitsee esimerkiksi sairaalan palveluja. Kaupungissa on käyty myös huonekaluja ostamassa, koska on haluttu testata sohvat ja sängyt. Autokaupoilla on myös käyty kaupungissa. Monia muitakin asioita on toimitettu kaupungissa, mutta ei siellä silti ole mitään sellaista, minkä takia siellä haluaisi asua. Käytetään oman kunnan yritysten palveluja mahdollisimman pitkälle ja vain pakolliset kaupungista. 

Vierailija
59/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on ratkaissut tämän siten, että asuu talvet kaupungissa ja kesät mökillä.

Kesällä tulee ulkoiltua ja nautittua luonnosta, talvella on helpompaa nauttia kaupungin palveluista.

Vierailija
60/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekävää musiikkia tai taidenäyttelyitä maalla on harvemmin, mutta niihin pääsee, jos haluaa. Toisaalta Yle Femmalta tulee maailman parhaita konsertteja, joista voi nauttia hyvillä laitteilla missä tahansa. Leffoja tulee joka tuutista. Ongelma on, kun on liian ronkeli niiden suhteen. Luontoa voi katsella ikkunasta ja omalla pihalla. Ei tarvitse katsoa impressionistien näkymiä siitä. No, matkoilla kyllä aina. 

parhaat konsertit (ja teatterit) saa online kotisohvalle. suomimusiikki ja -kulttuuri nyt on mitä on eikä kukaan fiksu näillä riistohinnoilla käy ravintoloissa tai keikoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän