Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?
Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.
Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.
Vai miten siellä menee?
Kommentit (396)
30min kaupungista on sopiva. Se on lyhyt matka. Kaupunhin ilmanlaatu on paskaa. Ja sinne teatteriin pitää jotenkin päästä anyway, vaikka asuisi keskustassa.
Olen asunut 100km Helsingistä, muutin koska sikala haisi. Mutta muuten rakastin sitä taloa, pihaa, isoa uimallasta. Aina ollut auto alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
Romantisoidaan, ja rajusti. Maaseutua kehuvat ne, jotka pääsevät kohtuullisella vaivalla kaupunkiin josta todellisuudessa ovat riippuvaisia. Sitten on näitä omavaraisuuden tavoittelijoita, mutta tämä on vaativaa puuhaa ja kaukana idyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
Romantisoidaan, ja rajusti. Maaseutua kehuvat ne, jotka pääsevät kohtuullisella vaivalla kaupunkiin josta todellisuudessa ovat riippuvaisia. Sitten on näitä omavaraisuuden tavoittelijoita, mutta tämä on vaativaa puuhaa ja kaukana idyllistä.
Toinen vaihtoehto on se, että maaseutuelämästä kehuvat ovat vanhempia ihmisiä jotka ovat asuneet koko ikänsä tai ainakin aikuisikänsä maalla. He ovat sopeutuneet sinne eivätkä varmasti nauttisi kaupunkielämästä.
Ihminen joka viihtyy maaseudulla ei ajattele niin että hänen pitää tyytyä, vaan että siellä on kaikki mitä tarvitsee. Jos ei kaipaa kaupungin palveluita, niitä ei tarvitse. Jos taas kaipaa, niin maaseudulla asuminen ei ole oikea valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
Romantisoidaan, ja rajusti. Maaseutua kehuvat ne, jotka pääsevät kohtuullisella vaivalla kaupunkiin josta todellisuudessa ovat riippuvaisia. Sitten on näitä omavaraisuuden tavoittelijoita, mutta tämä on vaativaa puuhaa ja kaukana idyllistä.
Eniten maaseutua taitaa romatisoida kaupungilaiset. Ja kun se nykyajan maaseutu ja siellä asuvat ihmiset ei vastaakaan niitä omia mielikuvia pettymys projisoidaan niihin maalla asuviin vaikka todellisuudessa petytään omiin uskomuksiin, olettamuksiin ja mielikuviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
Romantisoidaan, ja rajusti. Maaseutua kehuvat ne, jotka pääsevät kohtuullisella vaivalla kaupunkiin josta todellisuudessa ovat riippuvaisia. Sitten on näitä omavaraisuuden tavoittelijoita, mutta tämä on vaativaa puuhaa ja kaukana idyllistä.
Omavaraisuus vuonna 2026 on varmaan lähes mahdotonta, sitä ei ole saavuttanut edes se rantasalmelainen Kirsi Salon luotsaama omavaraiskyläyhteisö. Eiköhän maalla asuminen kaukana kaikesta tarkoita että ollaan maatalousyrittäjiä tai käydään jossain töissä ja työmatka on 100 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
Romantisoidaan, ja rajusti. Maaseutua kehuvat ne, jotka pääsevät kohtuullisella vaivalla kaupunkiin josta todellisuudessa ovat riippuvaisia. Sitten on näitä omavaraisuuden tavoittelijoita, mutta tämä on vaativaa puuhaa ja kaukana idyllistä.
Omavaraisuus vuonna 2026 on varmaan lähes mahdotonta, sitä ei ole saavuttanut edes se rantasalmelainen Kirsi Salon luotsaama omavaraiskyläyhteisö. Eiköhän maalla asuminen kaukana kaikesta tarkoita että ollaan maatalousyrittäjiä tai käydään jossain töissä ja työmatka on 100 km.
Mahdotonta se on jo senkin takia, kun kellään ei ole polttoainetta omasta takaa. Lihasvoimalla tapahtuva maanviljely on ei ole realistista. Työhevosella ehkä voisi pärjätä.
Tämän takia tää rääppiminen puolin ja toisin on niin typerää. Maanviljelijät eivät pärjää pidemmän päälle ilman kaupunkien palveluita. Viime kädessä terveydenhuolto on kaupungissa, jos jotain sattuu. Vastaavasti kaupungissa ei eletä ilman ruokaa.
Landella asuessa jää sen verran säästöön että varaa reissata paljon enemmän ulkomailla kuin mamuhesan köyhä soijaranne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
No meillä se on nimenomaan rauhallista ja hyvin rentouttavaa. Liikutaan paljon luonnossa, ja tänäänkin olen pari tuntia maannut aurinkotuolissa katselemassa pääskysiä 😄
Tuolla kaupungissa käydään 1-3 kk välein, riippuu siitä pitääkö tehdä jotain hankintoja. Huvikseen sinne ei lähdetä.
Sähköt meillä on (päärakennuksessa) ja kylmä vesi tulee sisälle, keittiöön. Ilmalämpöpumppu laitettiin lämmitykseen varalle, muuten lämmitetään puilla. Talo, ja pihasauna ovat 100-vuotiaita ja ulkohuussi samaa ikää 😄
Eletään todella erilaista arkea, kuin kaikki kaverit. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
No meillä se on nimenomaan rauhallista ja hyvin rentouttavaa. Liikutaan paljon luonnossa, ja tänäänkin olen pari tuntia maannut aurinkotuolissa katselemassa pääskysiä 😄
Tuolla kaupungissa käydään 1-3 kk välein, riippuu siitä pitääkö tehdä jotain hankintoja. Huvikseen sinne ei lähdetä.
Sähköt meillä on (päärakennuksessa) ja kylmä vesi tulee sisälle, keittiöön. Ilmalämpöpumppu laitettiin lämmitykseen varalle, muuten lämmitetään puilla. Talo, ja pihasauna ovat 100-vuotiaita ja ulkohuussi samaa ikää 😄
Eletään todella erilaista arkea, kuin kaikki kaverit. Onneksi.
Lisään tähän kommenttiini vielä, että kaupungissa olen asunut elämäni ekat 37 vuotta, sitten muutto maalle lähelle pikkukaupunkia. Siitä sitten tänne kauas kaupungista, vähillä mukavuuksilla asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla asumme ja me käytämme juurikin kaupungin palveluita kaikkeen. Katsos kun maalla ei ole palveluja.
Menemme asioimaan kaikissa asioissa juurikin sinne kaupunkiin. Ruoka, apteekki, lääkäri, virastot jne palvelut. Harrastuksia ovat koirat, linnut , hyönteiset, geokätköily, marjastus, hiihto esim.
Onpa outoa. Asun 1700 asukkaan kunnassa ja täällä kyllä löytyy kauppa, apteekki, lääkäri, kirjasto, koulu, pöiväkoti, kuntosali x 2, työkkäriasiat voi hoitaa omassa kunnassa jos sellaista tarvii, kampaamo, kukkakauppa, fysioterapia, pari tehtaan myymälää, veneenkin ostimme oman kylän liikkeestä.
No minä asun maalla ja käyn töissä kaupungissa. Työmatka kestää puoli tuntia. Ei silti kovin usein kiinnosta käydä ravintoloissa tai teatterissa. Ei töiden jälkeen jaksa. Mieluummin menen metsään lenkille. Lentokentälle on matkaa vähemmän kuin lähimpään kaupunkiin, joten lomalle kyllä pääsee suht helposti halutessaan.
Mä en haluaisi asua kaupungissa. Ahdistuisin siellä. Haluan asua pienellä maaseutupaikkankunnalla.
Istun muuten tällä hetkellä junassa joka saapuu pian Tikkurilaan ja sieltä jatketaan lentokentälle. Aamulla lähtee lento. Ei mitään vaikeaa tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
No meillä se on nimenomaan rauhallista ja hyvin rentouttavaa. Liikutaan paljon luonnossa, ja tänäänkin olen pari tuntia maannut aurinkotuolissa katselemassa pääskysiä 😄
Tuolla kaupungissa käydään 1-3 kk välein, riippuu siitä pitääkö tehdä jotain hankintoja. Huvikseen sinne ei lähdetä.
Sähköt meillä on (päärakennuksessa) ja kylmä vesi tulee sisälle, keittiöön. Ilmalämpöpumppu laitettiin lämmitykseen varalle, muuten lämmitetään puilla. Talo, ja pihasauna ovat 100-vuotiaita ja ulkohuussi samaa ikää 😄
Eletään todella erilaista arkea, kuin kaikki kaverit. Onneksi.
Meillä pesii pääskyset kerrostalon kattorakenteiden alla eli miten ne liittyy maalla asumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla asumme ja me käytämme juurikin kaupungin palveluita kaikkeen. Katsos kun maalla ei ole palveluja.
Menemme asioimaan kaikissa asioissa juurikin sinne kaupunkiin. Ruoka, apteekki, lääkäri, virastot jne palvelut. Harrastuksia ovat koirat, linnut , hyönteiset, geokätköily, marjastus, hiihto esim.
Onpa outoa. Asun 1700 asukkaan kunnassa ja täällä kyllä löytyy kauppa, apteekki, lääkäri, kirjasto, koulu, pöiväkoti, kuntosali x 2, työkkäriasiat voi hoitaa omassa kunnassa jos sellaista tarvii, kampaamo, kukkakauppa, fysioterapia, pari tehtaan myymälää, veneenkin ostimme oman kylän liikkeestä.
Kuinka lähellä on lähin kaupunki tai isompi kunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä.
No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.
No meillä se on nimenomaan rauhallista ja hyvin rentouttavaa. Liikutaan paljon luonnossa, ja tänäänkin olen pari tuntia maannut aurinkotuolissa katselemassa pääskysiä 😄
Tuolla kaupungissa käydään 1-3 kk välein, riippuu siitä pitääkö tehdä jotain hankintoja. Huvikseen sinne ei lähdetä.
Sähköt meillä on (päärakennuksessa) ja kylmä vesi tulee sisälle, keittiöön. Ilmalämpöpumppu laitettiin lämmitykseen varalle, muuten lämmitetään puilla. Talo, ja pihasauna ovat 100-vuotiaita ja ulkohuussi samaa ikää 😄
Eletään todella erilaista arkea, kuin kaikki kaverit. Onneksi.
Meillä pesii pääskyset kerrostalon kattorakenteiden alla eli miten ne liittyy maalla asumiseen?
Miksi oletat että ne liittyisi vain maalla elämiseen? On jotenkin outo ajatus tuo sinun vastakkaisasettelusi. Ei maalla ole sen kummallisempaa asua kuin kaupungissa ehkä sen lisäksi että kaupungin ääniä on joksernkin vähemmän. Sekään ei tosin tarkoita etteikö masllakin voisi olla melua myös liikeneen melua.
En jaksanut lukea koko ketjua, vastaan vaan aloittajalle:
Ei kaipaa, ja ei todellakaan "tyydytä" tähän, vaan päin vastoin. Meillä on täällä niin paljon mahdollisuuksia semmoiseen mistä kaupungissa saa vaan haaveilla. Musta koko kysymyksenasettelu kertoo tosi rajoittuneesta näkemyksestä sen suhteen mitä ajallaan voi tehdä. Ihan kuin oltaisiin vain kuluttajia, ja kun maalla ei palveluja ole samaa määrää niin täällä oltaisiin jostakin puutteessa.
Muutamia esimerkkejä mitä arvostan täällä asuessani, varmaan moni jo mainittu:
- luonto kaikkialla ympärillä, todella paljon rikkaampana kuin ihmisen rakentamassa ympäristössä. Sitä eroa ei varmaan edes ymmärrä kokematta
- tila, rauha, hiljaisuus, pimeys
- harrastusmahdollisuudet, meillä mm koirat, metsästys ja eräily, puutarhanhoito, kanat ja kyyhkyset, lapsille mahtuu pihaan kaikki mahdolliset pallokentästä skuuttirataan. Ja tosi halpa kuntosali (60€ vuosi)
- yhteisö. Ollaan osa paikkakuntaa, tunnetaan toisemme ja tehdään täällä paljon kaikenlaista paikallisesti. Oon ollu järjestämässä tapahtumia, vetämässä kerhoja, auttamassa mummoja, pitänyt taidenäyttelyä ja viimeisimpänä rakentamassa kylälle lähituotemyymälää jossa on kans 4H nuorten kahvilatoimintaa. Ei tämmösiä kokemuksia ja ihmissuhteita saa mistään palvelusta ostamalla.
- hyvä olo minkä täällä ollessa saa ja kaupungissa se vaan puuttuu. Aina helpottaa kun kaupungista tullessa moottoritie loppuu ja kääntyy pienemmälle tielle josta pääsee kotiin.
Olisihan näitä. Kaupunkiin pääsee helposti käymään, mutta ei sieltä paljoa tarvitse hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Silti maalla, vaikka olisikin kaupungin kupeessa. Maalla on laaja käsite. Ei ainoastaan Kainuun korpi.
Voihan sitä asua vaikka Espoossa ja silti asua maalla. Espoossakin on osa maaseutua.
Ehkä kehäkolmosen sisäpuolelta katsottuna.
Mitäs nyt höpsit? Espoossa on viljelyspeltoa ja metsää vaikka kuinka.
https://maps.app.goo.gl/oWth5ZnkiBHtVqji7?g_st=ac
Eikö tuo ole mielestäsi maaseutua? Helsingin läheisellä puolella Espoota. Löytyyhän Espoosta erämaatakin.
Kun asuin maalla, totuin siihen että kaupunkiin oli tunnin bussimatka ja muistin bussiaikataulut ulkoa, vika bussi kotiin 18.20. Ei tuntunut pitkältä matkalta. Lähimpään kauppaan pääsi pyörällä nopeasti sotkien puolessa tunnissa.
Olihan se vähän tylsää, ettei kavereita asunut lähellä, lähin oman ikäinen oli n. 3km päässä asunut pahin koulukiusaaja.
Kun sain hankittua ajokortin, olin automaattinen kuski aina, kun kumminkin ajoin kauas.
Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.