Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?
Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.
Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.
Vai miten siellä menee?
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Silti maalla, vaikka olisikin kaupungin kupeessa. Maalla on laaja käsite. Ei ainoastaan Kainuun korpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Silti maalla, vaikka olisikin kaupungin kupeessa. Maalla on laaja käsite. Ei ainoastaan Kainuun korpi.
Voihan sitä asua vaikka Espoossa ja silti asua maalla. Espoossakin on osa maaseutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Nyt on pakko kysyä, että mikä paikkakunnasta tekee mielestäsi maaseutua?
Mikä on ap:n tarkoittama maaseutu josta ei saa palveluita? Rovaniemesta alaspäin joensuun länsipuolella ei ole montaa kylää josta ei puolessa tunnissa ole kesäteatterissa tai festaria tai kauppaa tai taidegalleriaa(tarkoitan siis kaupunkimaista miljöötä)? Saman ajan pitää matkata siellä kaupungissa julkisilla jos sinne galleriaan haluaa. Toki on kyliä pohjoisessa mistä on oikeasti matkaa palveluihin ja pitää tulla omillaan toimeen.
Maalla on ihanan stressitöntä. Luonto on imaissut meidät metsänpeittoon. Kaikki palvelut ja hyödykkeet hankitaan läheisistä kotoisista tuppukylistä. Esim auton voi korjauttaa edullisesti. Vain pakon edessä mennään kaupunkiin. Ensimmäisen kerrostalon nähdessämme mietimme, että mitäs jos lähdettäis heti takaisin kotiin. Onko pakko lähteä ruuhkaan auton kanssa kirnuamaan! Aina on kiire kotiin, ettei mene hyvää landellaoloaikaa hukkaan.
Minä asun keskisuuren kaupungin keskustassa. Teatteri on seuraavassa korttelissa. Viime vuonna kävin kaksi kertaa. Toissa vuonna en kertaakaan. Elokuvateatterikin on alle 1 km päässä. Muutama kerta tullut nyt kahden vuoden aikana käytyä, siinäkin meni useampi vuosi ettei tullut käytyä. Ravintolassa käydään joskus, mutta välillä menee monta kuukautta ettei tule käytyä. Yksi Suomen top50 paikoista on alle kilometrin päässä, kerran on käyty. Ollaan ihan hyvin toimeentuleva pariskunta, lapset aikuisia.
Taidenäyttelyissä tulee käytyä kun osa täällä on maksuttomia ja osaan pääsee museokortilla. Nekin löydetty vasta kuluvan vuoden aikana, paitsi yhdessä ilmaisessa. Jos asuttaisiin maalla, päästäisiin näihin kaikkiin silti. Ensi syksynä on suunnitteilla teatterireissu 120 km päähän jos saadaan paikka kun on miellyttävä esitys, eikä ole tarkoitus jäädä yöksi.
Ainoa ero minkä näen on se, että maalta lähtiessä pitää suunnitella enemmän. Tässä voi katsoa että olisko tänään mitään kivaa missään, maalla pitää varmistua ensin että on sitä jotain kivaa jossain, ettei tule turhaan lähdettyä - mutta toisaalta maalla asuessa tulee yhdelle reissulle suunniteltua enemmän - mutta niin mekin teemme, jos menemme vaikka pk-seudulle tai johonkin isompaan kaupunkiin. Tai voi mennä kysymään ravintolasta onko tilaa ja jos ei ole, mennä seuraavaan ja jos ei sielläkään ole, voi mennä kotiin.
Tässä kaupungissa asuessa välillä kaipaan omaa rauhaa, mutta me on valittu asuinpaikka niin, että töihin pääsee molemmat kävellen. Olen kulkenut joskus yli 60 km työmatkaa joka päivä, eikä sekään tosin ollut ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Ei täällä ainakaan lähikoulussa ole koulun lähellä asuvia opettajia.
Ja miksi niiden ihmisten kanssa pitäisi olla väleissä? En ole nähnyt naapurianikaan kymmeniin vuosiin.
Koska elämä on helpompaa kun olet väleissä.
Et asu kovin pienellä paikkakunnalla jos siellä on useampi koulu. (Kirjoitit lähikoulu).
Juu en asu pienellä paikkakunnalla vaan kaupungissa mutta maalla. Se pienempi paikka kunta yhdistyi kaupunkiin. Ja kyllä täällä on useampi koulu.
Aivan. On eri asia asua todella pienellä paikkakunnalla kuin isommalla vaikka sekin olisi pieni. Isäin synnit kolmanteen sukupolveen, ei korppi korpin silmää noki jne.
Et tutustu naapureihin. Se on paha paha asia. Olet outo ja tulet saamaan sen mukaisen kohtelun. Tämä siis todella pienellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap:n tarkoittama maaseutu josta ei saa palveluita? Rovaniemesta alaspäin joensuun länsipuolella ei ole montaa kylää josta ei puolessa tunnissa ole kesäteatterissa tai festaria tai kauppaa tai taidegalleriaa(tarkoitan siis kaupunkimaista miljöötä)? Saman ajan pitää matkata siellä kaupungissa julkisilla jos sinne galleriaan haluaa. Toki on kyliä pohjoisessa mistä on oikeasti matkaa palveluihin ja pitää tulla omillaan toimeen.
Rajaat pois suurimman osan Suomea noilla ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Nyt on pakko kysyä, että mikä paikkakunnasta tekee mielestäsi maaseutua?
Pitkät välimatkat kaupunkiin. En pidä maaseutuna paikkaa mikä sijaitsee kaupungin kupeessa. Jos sieltä on tosiaan 2min kaupunkiin, niin se on kaupunginosa eikä maaseutua. Eihän 2min ole aika eikä mikään. Monesta kaupunginosastakaan ei pääse yhtä pian kaupungin keskustaan eikä niitä silti pidetä maaseutuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Silti maalla, vaikka olisikin kaupungin kupeessa. Maalla on laaja käsite. Ei ainoastaan Kainuun korpi.
Parin minuutin päästä kaupungista? Lähiö sen on eikä maaseutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Silti maalla, vaikka olisikin kaupungin kupeessa. Maalla on laaja käsite. Ei ainoastaan Kainuun korpi.
Voihan sitä asua vaikka Espoossa ja silti asua maalla. Espoossakin on osa maaseutua.
Ehkä kehäkolmosen sisäpuolelta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla asumme ja me käytämme juurikin kaupungin palveluita kaikkeen. Katsos kun maalla ei ole palveluja.
Menemme asioimaan kaikissa asioissa juurikin sinne kaupunkiin. Ruoka, apteekki, lääkäri, virastot jne palvelut. Harrastuksia ovat koirat, linnut , hyönteiset, geokätköily, marjastus, hiihto esim.
Kyllä täällä ainakin on lääkäri, apteekki ja jopa ruokakauppakin, virastoissa asioidaan nykisin sähköisesti ja koiranruoka tilataan postin kautta. Mitä tänne siis muka kaivataan? Joku turainen kapakka vai?
Te maalaiset olette kateellisia meidän tuloille täällä Helsingissä. Myöntäkää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Ei täällä ainakaan lähikoulussa ole koulun lähellä asuvia opettajia.
Ja miksi niiden ihmisten kanssa pitäisi olla väleissä? En ole nähnyt naapurianikaan kymmeniin vuosiin.
Koska elämä on helpompaa kun olet väleissä.
Et asu kovin pienellä paikkakunnalla jos siellä on useampi koulu. (Kirjoitit lähikoulu).
Juu en asu pienellä paikkakunnalla vaan kaupungissa mutta maalla. Se pienempi paikka kunta yhdistyi kaupunkiin. Ja kyllä täällä on useampi koulu.
Aivan. On eri asia asua todella pienellä paikkakunnalla kuin isommalla vaikka sekin olisi pieni. Isäin synnit kolmanteen sukupolveen, ei korppi korpin silmää noki jne.
Et tutustu naapureihin. Se on paha paha asia. Olet outo ja tulet saamaan sen mukaisen kohtelun. Tämä siis todella pienellä paikkakunnalla.
Mistä päättelet että en tutustu naapureihin? Naapurini on aika erakko eikä oikeikein käsittääkseni halua olla ihmisten kanssa tekemisissä.. Enkä minäkään näe siiheen mitään syytä miksi pitäisi tutustua.
Miten se elämä nyt sitten helpottuisi jos tutustuisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap:n tarkoittama maaseutu josta ei saa palveluita? Rovaniemesta alaspäin joensuun länsipuolella ei ole montaa kylää josta ei puolessa tunnissa ole kesäteatterissa tai festaria tai kauppaa tai taidegalleriaa(tarkoitan siis kaupunkimaista miljöötä)? Saman ajan pitää matkata siellä kaupungissa julkisilla jos sinne galleriaan haluaa. Toki on kyliä pohjoisessa mistä on oikeasti matkaa palveluihin ja pitää tulla omillaan toimeen.
Rajaat pois suurimman osan Suomea noilla ehdoilla.
Ohan noita maaseudulla gallerioita pitkin maata. Melkee joka pitäjässä löytyy, löhe vaikka ajelulle tutki vaikka googlea 😂 joskus ne on näitä mitä säkylästä löytyy joka oli otsikoissa hetki sitten. Ei pariisissa ja lontoossakaa samoja gallerioita ole.
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Pari minuuttia? Vaikka Konnevedeltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Silti maalla, vaikka olisikin kaupungin kupeessa. Maalla on laaja käsite. Ei ainoastaan Kainuun korpi.
Voihan sitä asua vaikka Espoossa ja silti asua maalla. Espoossakin on osa maaseutua.
Ehkä kehäkolmosen sisäpuolelta katsottuna.
Mutta samalla logiikalla jotain pikkukylää kutsutaan kaupungiksi? :D
Kyllä kehä III:n sisäpuolella on ihan maataloustuottajia mm. Espoossa, usko tai älä. Helsinki on kuitenkin aika pieni ja harvaan asuttu paikkakunta, jota kuitenkin voi kutsua myös kaupungiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Miksi auton pitäisi levitä?Millaisilla romuilla kuvittelet ihmisten ajavan?Täällä maalla on melkein kaikilla kaksi autoa joten vaikka hajoaa niin se ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Ei täällä ainakaan lähikoulussa ole koulun lähellä asuvia opettajia.
Ja miksi niiden ihmisten kanssa pitäisi olla väleissä? En ole nähnyt naapurianikaan kymmeniin vuosiin.
Koska elämä on helpompaa kun olet väleissä.
Et asu kovin pienellä paikkakunnalla jos siellä on useampi koulu. (Kirjoitit lähikoulu).
Juu en asu pienellä paikkakunnalla vaan kaupungissa mutta maalla. Se pienempi paikka kunta yhdistyi kaupunkiin. Ja kyllä täällä on useampi koulu.
Aivan. On eri asia asua todella pienellä paikkakunnalla kuin isommalla vaikka sekin olisi pieni. Isäin synnit kolmanteen sukupolveen, ei korppi korpin silmää noki jne.
Et tutustu naapureihin. Se on paha paha asia. Olet outo ja tulet saamaan sen mukaisen kohtelun. Tämä siis todella pienellä paikkakunnalla.
Mistä päättelet että en tutustu naapureihin? Naapurini on aika erakko eikä oikeikein käsittääkseni halua olla ihmisten kanssa tekemisissä.. Enkä minäkään näe siiheen mitään syytä miksi pitäisi tutustua.
Miten se elämä nyt sitten helpottuisi jos tutustuisin?
Kirjoitit Ja miksi niiden ihmisten kanssa pitäisi olla väleissä? En ole nähnyt naapurianikaan kymmeniin vuosiin.
Tästä päättelin, mutta olin väärässä.
Hyvin pienellä paikkakunnalla helpottaa elämää. Tosiaan jos asukkaita on 1000-4000 niin elämä on helpompaa kun tuntee muita.
Vaikea selittää sellaiselle joka ei ole koskaan asunut oikeasti pienellä paikkakunnalla. Se kulttuuri ja tietynlainen nepotismi on syvällä.
Se kenet tunnet määrittää aika pitkälle sen millaista elämäsi on. Perusasiat varmasti onnistuvat, mutta pinnan alla on paljon sellaista mikä ei näy päällepäin.
Miten elämä olisi helompaa jos olisin väleissä naapurin kanssa?