Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (444)

Vierailija
401/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu maalla, mutta en myöskään juokse missään tapahtumissa tai ravintoloissa. Jokainen elää itselleen mieleistä elämää ja hyvä niin.

Juntit ei harrasta kulttuuria ja osa kaupunkilaisista on juntteja. Maalla asuvista 100 %.

Vierailija
402/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ajanviettotapoja maaseudulla on, kun kulttuuripalvelut ovat niin vähäiset? Tulee mieleen lähinnä ulkona liikkuminen, koiran linkittäminen ja television katselu. Talvella moni tuntuu ajelevan moottorikelkalla. On todella perinteistä. 

Toisaalta kaupunkilaista keskiluokkaista elämää sävyttää erilaisissa kissanristiäisissä, harrastepiireissä ja kulttuuritapahtumissa juokseminen. Ymmärrän kyllä, ettei sekään ole kaikkia varten. Kiehtoo tavallaan ajatus maallemuutosta, mutta siten, että koti sijaitaisi 15min ajomatkan päässä kaupungin keskustasta. Siihen aika vaikea päästä ainakin pk-seudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä miettinyt pienempään kaupunkiin muuttoa, käynyt katsomassakin asuntoja Hämeenlinnassa, mutta en taida uskaltaa jättää stadissa olevia sukulaisia ja ystäviä, kun en tunne muualta ketään. Kuinka moni mahtaisi visiteerata, ei varmaan ainakaan yhtä usein, kun nyt tavataan. 

Vierailija
404/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ajanviettotapoja maaseudulla on, kun kulttuuripalvelut ovat niin vähäiset? Tulee mieleen lähinnä ulkona liikkuminen, koiran linkittäminen ja television katselu. Talvella moni tuntuu ajelevan moottorikelkalla. On todella perinteistä. 

Toisaalta kaupunkilaista keskiluokkaista elämää sävyttää erilaisissa kissanristiäisissä, harrastepiireissä ja kulttuuritapahtumissa juokseminen. Ymmärrän kyllä, ettei sekään ole kaikkia varten. Kiehtoo tavallaan ajatus maallemuutosta, mutta siten, että koti sijaitaisi 15min ajomatkan päässä kaupungin keskustasta. Siihen aika vaikea päästä ainakin pk-seudulla.

Sinulla on aika mustavalkoinen kuva asiasta. Luuletko tosiaan kaikkien kaupunkilaisten juoksevan kulttuuritapahtumissa ja kissanristiäisissä ja maaseudulla asuvien vain ulkoiluttajan koiraa ja tuijottavan TV:tä? 

Vierailija
405/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Kun perheessä on neljä autoa niin ei se ihan hirveän vaikeaksi mene. Jonkilaista säätöä toki autojen kanssa välillä on.

Neljän auton hinnalla luulisi asuvan mukavasti kaupungissakin, elleivät ole jotain maaseudulle tyypillisiä puoliraatoja. Sen ymmärrän, että maaseudulla on todella halpaa asua, mutta taloudellinen hyöty on aika olematon jos matka-ajoille annetaan joku hinta. Puhumattakaan siitä, miten vaikeaa on myydä pois talo maaseudulta ja voi jäädä kallis mustapekka käteen.

Miksi se oma koti pitäisi myydä ? Jälkikasvu  käyttää sitä sitten  kun aika jättää

No huhhuh. Mitäpä jos ja kun ei käytäkään? Suomi on täynnä hylättyjä taloja, juurikin tällaisen ajattelun takia kun ne eivät kelpaa jälkipolville.

No mitä sitten?  Kyllä ne aina jollekin kelpaa.  Ja jos ei kelpaa, niin entä sitten?  On niitä tyhjiä taloja ja asuntoja kaupungeissakin.  

Ne voi olla vaikka loma-asuntoja sitten tai sitten joku purkaa pois.  

Maaseudulla on aina, jo minun lapsuudestani asti (50-luvulla) ollut tyhjiä taloja aina jossain, yksi iso kartanokin täällä jäi tyhjilleen ja lopulta romahti paikoilleen, onneksi ei näkyvällä paikalla.  

Suomessahan on isoja tehtaitakin tyhjillään, kun on toiminta lopetettu, samoin hotelleja ja motelleja, olen nähnyt kokonaisia rivitaloja täysin tyhjinä ja asumattomina, kerrostalojakin.

Maailma muuttuu koko ajan.  Siihen kuuluu uutta ja vanhaa.  Kaupunkikiinteistöjäkin on jäänyt tyhjiksi, joku kirpputori yrittää jossain vielä pitää toimintaansa, mutta ei loputtomasti.  Näin se menee.  

Vierailija
406/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä asennoitua oikeasti elämään tietyllä tavalla, jos muuttaa maaseudulle.

Kaupungissahan kaikki keskiluokkaiset ajanviettopaikat, urheilupaikat, ravintolat, kahvilat, kulttuuripalvelut ovat lähellä.

Vaikea nähdä kuinka tuollainen keskiluokkainen elämäntapa onnistuu maalla ja jos pääsy kaupunkiin kestää pitempään.

Ajattelisin, että sopii enemmän sellaiseen työläiselämään, jossa töiden jälkeen tullaan kotiin ja katsotaan telkkua. 

Mitä ne keskiluokkaiset ihmiset sitten tekee ja missä viettää aikaa (päivittäin/viikoittain)?

En ole lainaamasi, mutta töiden jälkeen tulee käytyä kavereiden kanssa myöhäisellä lounaalla, taidenäyttelyssä, teatterissa, salilla, tennistä pelaamassa, baletissa jne. Keskiluokkaiseen kaupunkilaiseen elämään mielestäni kuuluu, että voi tehdä kaikenlaista ihan hetken mielijohteesta. Ainakin minulle se luo paljon lisäarvoa.

Keskiluokkaisella kaupunkilaisella ei ilmeisesti sinun maailmassasi ole pieniä lapsia? Koska siinä vaiheessa ei noita tai oikeastaan mitään muutakaan voi tehdä hetken mielijohteesta. En silti väitä, etteikö kaupunkiympäristö tarjoaisi lapsiperheellekin enemmän mahdollisuuksia ja elämää helpottaa kun palvelut kuten päiväkodit, terveyspalvelut ja harrastusmahdollisuudet ovat lähempänä.

Itse olen koko aikuisikäni asunut kaupungissa, mutta tuttavapiiriini kuuluu monia maalla asuvia. Ihan hyvin heille tuntuu riittävän siellä oleva tarjonta ja sosiaalinen elämä heillä on varmaan aktiivisempaa kuin minulla täällä kaupungissa.

Vierailija
407/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä maalla asumme ja me käytämme juurikin kaupungin palveluita kaikkeen. Katsos kun maalla ei ole palveluja.

Menemme asioimaan kaikissa asioissa juurikin sinne kaupunkiin. Ruoka, apteekki, lääkäri, virastot jne palvelut. Harrastuksia ovat koirat, linnut , hyönteiset, geokätköily, marjastus, hiihto esim.

Mekin asumme maalla ja täällä meidän kunnassa on melkein kaikki palvelut. Yksityistä lääkäriasemaa ei ole mutta siellä tulee onneksi vielä käytyä harvoin. Lähimpään kaupunkiin on alle puolen tunnin automatka. En ikinä enää haluaisi asua kaupungissa.

Vierailija
408/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaistuttuni muutti jokunen vuosi sitten aivan korpeen. Hän on siellä onnellisempi kuin missään aikaisemmin. Mielenterveys on parantunut, fyysinen ei niinkään. Töitä hän ei siis ole juurikaan elämässään tehnyt, mutta tykkää puuhastella kotona. Laittaa ruokaa alusta asti, metsästää, kalastaa, kerätä ja kasvattaa. Tehdä käsitöitä ja remppahommia. Elämää, mikä omalla kohdallani olisi paitsi kuolettavan tylsää, myös hukkaan heitettyä.

Hänen elämässään ei siis mikään häiritse minua, sitä on itse asiassa ihan mukava seurata näin etäältä. On hienoa nähdä, miten hän on löytänyt oman paikkansa ja vaalii jonkinlaisia perinteitä. Mutta se asiassa vaivaa, että hän on todella kova arvostelemaan muita. Tuntuu olevan jatkuva tarve korostaa, miten hänen tapansa on oikea, eikä hän kyllä voi tajuta ihmisiä, jotka eivät myös tee asioita kuten hän. Sääliksi käy kaikki kaupunkilaiset ja sellaista ihme ylimielisyyttä. En ymmärrä. Jos on itse niin onnellinen, luulisi olevan helppo antaa muidenkin olla.

Haha, taidat olla itse samanlainen arvostelija, et vain huomaa.  Itse asiassa me kaikki olemme sellaisia, sen näkee tästä keskusteluketjustakin.  Kovasti arvostelemme toistemme elämäntapoja ja valintoja 

Tyytyväinen ihminenhän pitäisi mölyt mahassaan, mutta kukapa meistä aina niin tyytyväinen olisi.

Vierailija
409/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelonen jatkaa; hyvin tärkeä harrastus puolisolla on vielä nikkarointi ja rakentelu/remppaus kotiin.

Sama täällä. Meillä on iso verstas tuota varten, ei onnistuisi kaupungissa.

Vierailija
410/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kädessäni sellainen laite, jolla saan ne palvelut tähän kotikalliolle. 

Onko se se joka on kasvanut käteesi kiinni etkä voi olla ilman sitä?

Vierailija
411/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toiset kaipaa sellaista. viimeksi kävin kaupungissa toissa kesänä. ei siellä juuri mitään ole mitä ei voisi tännekin tilata paitsi ihmisiä ja sotkua.

Minullakin on mennyt muutama kesäloma että en ole käynyt kaupungissa kun meillä täällä maalla on kaikki.

Vierailija
412/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin kaupungissa 45 vuotta, nyt asunut maaseudulla 20 vuotta, ei kiitos kaupungille.

Minulla tuo juuri toisinpäin. Olen syntynyt kaupungissa ja muuttanut myöhemmin maalle.

Vierailija
413/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissakin ajanviettotapoina on lähinnä ulkona liikkuminen, koiran linkittäminen ja television katselu. Toki parissa ensimmäisessä tuntuu ahdistavalta kun on koko ajan naapurien valvonnan alaisena että mihin milloinkin menee ja varsinkin mihin koira milloinkin menee, ei kai vaan naapurin tontin puolelle jne... eikä telkkaristakaan tule oikein mitään kiinnostavaa... no sitten on vielä tämä vauva-foorumi vaikka ei mulla ole vauvaakaan, enää.

Vierailija
414/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä. 

Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa. 

En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan. 

Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!

Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?

Olet selvästi kaupunkilainen, näkee tuosta viestistäsi ja järjenjuoksustasi.

Vierailija
415/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te kaupunkilaiset sitten hommaatte itsellenne kesämökkejä maalta?  Miksi te haluatte tänne maalle vähän väliä "rentoutumaan," kun helposti voitte rentoutua siellä kaupungissa niitten kulttuuririentojenne parissa ja kaikki mitä kaipaatte, on siellä?

Sitten vielä valitatte niistä mökkinaapureistanne ja tappelette keskenänne ja vihaatte mökkivieraitanne.  

Vierailija
416/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaistuttuni muutti jokunen vuosi sitten aivan korpeen. Hän on siellä onnellisempi kuin missään aikaisemmin. Mielenterveys on parantunut, fyysinen ei niinkään. Töitä hän ei siis ole juurikaan elämässään tehnyt, mutta tykkää puuhastella kotona. Laittaa ruokaa alusta asti, metsästää, kalastaa, kerätä ja kasvattaa. Tehdä käsitöitä ja remppahommia. Elämää, mikä omalla kohdallani olisi paitsi kuolettavan tylsää, myös hukkaan heitettyä.

Hänen elämässään ei siis mikään häiritse minua, sitä on itse asiassa ihan mukava seurata näin etäältä. On hienoa nähdä, miten hän on löytänyt oman paikkansa ja vaalii jonkinlaisia perinteitä. Mutta se asiassa vaivaa, että hän on todella kova arvostelemaan muita. Tuntuu olevan jatkuva tarve korostaa, miten hänen tapansa on oikea, eikä hän kyllä voi tajuta ihmisiä, jotka eivät myös tee asioita kuten hän. Sääliksi käy kaikki kaupunkilaiset ja sellaista ihme ylimielisyyttä. En ymmärrä. Jos on itse niin onnellinen, luulisi olevan helppo antaa muidenkin olla.

Haha, taidat olla itse samanlainen arvostelija, et vain huomaa.  Itse asiassa me kaikki olemme sellaisia, sen näkee tästä keskusteluketjustakin.  Kovasti arvostelemme toistemme elämäntapoja ja valintoja 

Tyytyväinen ihminenhän pitäisi mölyt mahassaan, mutta kukapa meistä aina niin tyytyväinen olisi.

Tavallaan kyllä. Tosin arvostelen ainoastaan hänen tapaansa arvostella muita, en hänen ilmeisen hyvin valittua elämäntapaansa. On siinä pieni ero.

Vierailija
417/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvana voin käyttää kaupungin palveluita joskus ja se ei edellytä kaupungissa asumista. Tampereella (matkaa 200 km) käymme joskus teatterissa, jääkiekkoa katsomassa tai muuten vaan viikonlopun ostosreissulla. Muita kaupunkeja on lähempänä. Mitään muuta tarvetta kaupungin palveluille ei ole, toki jotain isompia ostoksia teemme esim. ostimme auton 1 kk sitten.

Mitään muuta tarvetta ei meillä kaupungille ole ja se ei ole viikottaista. Voin omassa pikkukaupungissa nähdä kesäteatteria, konsertteja, tanssipaikkoja on paljon lähellä, urheilutapahtumia ym.

Oma iso tontti = pieni maatila on  hyvä paikka asua ja kaikki peruspalvelut on lähellä.

Vierailija
418/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on tarpeeksi vastattu, miten asutaan maalla, jossa talot maksaa 300 000 euroa ja menevät kuumille kiville ja kaupunkiin hurauttaa alle 10 minuutissa, niin olisi kiva saada vastauksia sellaisilta, joilla niitä kaupunkien palveluja ei ole parin ajominuutin päässä, vasn ne palvelut ovat vähintään 100 km päässä. 

No meillä on lähimpään Prismaan tuon verran, se laskettaneen kaupungiksi. Mihin sä nyt siis haluat vastauksia?

Haluaisin kuulla, millaista on elää paikassa, josta on kaupunkiin tosiaan 100 km. Millaista se elämä on? Minusta se kuulostaa aivan taivaalliselta, rauhalliselta, idylliseltä ja aidolta, mutta romantisoinkohan sitä nyt. Kertokaa.

No meillä se on nimenomaan rauhallista ja hyvin rentouttavaa. Liikutaan paljon luonnossa, ja tänäänkin olen pari tuntia maannut aurinkotuolissa katselemassa pääskysiä 😄

Tuolla kaupungissa käydään 1-3 kk välein, riippuu siitä pitääkö tehdä jotain hankintoja. Huvikseen sinne ei lähdetä.

Sähköt meillä on (päärakennuksessa) ja kylmä vesi tulee sisälle, keittiöön. Ilmalämpöpumppu laitettiin lämmitykseen varalle, muuten lämmitetään puilla. Talo, ja pihasauna ovat 100-vuotiaita ja ulkohuussi samaa ikää 😄

Eletään todella erilaista arkea, kuin kaikki kaverit. Onneksi.

Meillä pesii pääskyset kerrostalon kattorakenteiden alla eli miten ne liittyy maalla asumiseen? 

Siten kai että teiltä puuttuu se piha missä niitä voi mukavasti ja rauhassa katsella aurinkotuolista

Kun asuin kerrostalossa, meillä oli todella kiva piha/puutarha jota muutamat talon asukkaat ylläpitivät, minä mukaanlukien. Oli grillipaikka ja aurinkotuolit. Ei yhtään ikävää naapuria. Istuttiin iltaa joko porukalla tai omien kavereiden kanssa, kaikessa rauhassa.

No ei yhdinkeskustassa  ole noin. Kadut molemmin puolin taloja

Vierailija
419/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun 500 ihmisen kylässä ja olen kaynyt kaupungissa 3 vuotta sitten. en kaipaa.

Vierailija
420/444 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

Riippuu siitä, missä siellä maalla asuu. 

Tästä meiltä on isohkoon kaupunkiin 35km, jollakin toisella on 70 km pikkukaupunkiin, joka ei juuri maalaiskirkonkylää parempi ole.

No, kaukana maalla asuva ei yleensä kaipaa niitä kaupungin palveluita.