Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin kesällä sitä aina hämmästyy uudelleen miten hyvältä (hyvin) ruskettunut iho näyttää!

Vierailija
27.06.2026 |

En tarkoita mitään överiä tai jotain puoliksi palanutta, vaan sellaista tasaista koko kropan kattavaa väriä mitä näkee just vaikkapa eteläeurooppalaisilla. Siihen vielä tummat piirteet niin on kyllä nättiä ja terveen näköistä. 

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mysteerillistä, että itä-aasiassa (Kiina, Japani, Etelä-Korea) asiasta ollaan ihan eri mieltä ja näistä maista löytyvät maailman nuorekkaimmat 50v mimmit. Mutta hei, ehkä sää AP oot murtanut koodin ja susta on tullut voittaja! Hyvää työtä ja hyvää kesää!

Vierailija
62/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aurinkovoiteet eivät suojaa ihoa ihosyövältä tai muilta haitoilta, ne vain pidentävät aikaa, jonka voi viettää auringonvalossa ilman palamista."

 

Ai siis on ihon terveyden kannalta ihan sama, onko auringossa vaikka kaksi tuntia aurinkovoiteen kanssa tai ilman? Eihän näissä juttujen logiikassa ole mitään järkeä, kun vähänkin miettii. Joko aurinkovoide suojaa tai sitten ei!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut kadehtii

Vierailija
64/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mysteerillistä, että itä-aasiassa (Kiina, Japani, Etelä-Korea) asiasta ollaan ihan eri mieltä ja näistä maista löytyvät maailman nuorekkaimmat 50v mimmit. Mutta hei, ehkä sää AP oot murtanut koodin ja susta on tullut voittaja! Hyvää työtä ja hyvää kesää!

Meinaat, että ainoa vaikuttava asia on aurinko?

Vierailija
65/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinko ja ruskettuminen on terveellistä. Älkää kuunnelko luusereita ketkä oikeuttaa oman sisällä olonsa pelkäämällä kaikkea mahdollista. Ulos vaan. Se on aina terveellisempää kuin kotona nyhjöttäminen ja ruudun tuijottaminen

ookko aurinkosuojasta kuullu? voit käydä ulkona mutta ei tule terveyshaittoja säteilystä.

Aurinkovoiteet eivät suojaa ihoa ihosyövältä tai muilta haitoilta, ne vain pidentävät aikaa, jonka voi viettää auringonvalossa ilman palamista. Monelle nuo luovat vain valheellista turvallisuudentunnetta.

Sitä aurinkovoidetta kuuluu lisätä sitten kun mennyt joitakin tunteja. Näin suoja säilyy paremmin. Suojaa ihoa ihosyövältä ja muilta haitoilta, tutkitusti hyvin. 

Tutkitusti EI suojaa melanoomalta.

https://www.is.fi/terveys/art-2000001210127.html

Olipa lyhyt juttu. Olisin halunnut kuulla tarkemmin. "Mutta suojavoiteella ei voi pidentää auringossaoloaikaa" Siis kuinka niin? Tuon perusteella suojavoide on yhtä tyhjän kanssa, mutta sehän ei ole ollenkaan totta. Ilman suojavoidetta esim. minä olisin suurissa ongelmissa jo varmaan vartin ulkonaolon jälkeen. Suojavoiteen avulla taas iho näyttää aivan tavalliselta, siis ei palamista eikä ruskettumista, vaikka olisin ollut tunninkin ulkona.

Tuolla tarkoitettiin sitä, että aurinkovoidetta ei ole tarkoitettu "lisäajaksi auringossa", vaan suojaamaan silloin, kun altistumista ei voi välttää. Paras tapa vähentää melanooman riskiä on edelleen rajoittaa voimakasta UV-altistusta ja käyttää aurinkovoidetta sen lisäksi, ei sen sijaan. Auinkovoiteen tarkoitus on vähentää altistusta, ei mahdollistaa rajattoman pitkä oleskelu auringossa.

 

Esimerkki:

Henkilö A menee aurinkoon ilman voidetta ja lähtee varjoon 20 minuutin kuluttua, koska iho alkaa punoittaa.

Henkilö B käyttää SPF 50:tä ja viihtyy auringossa neljä tuntia.

Vaikka henkilö B ei palaisikaan, hän voi saada päivän aikana huomattavasti suuremman kokonais-UV-annoksen kuin henkilö A.

Henkilö C menee aurinkoon ilman voidetta ja viihtyy auringossa neljä tuntia. Hän saa pahimman UV-annoksen.

Vierailija
66/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nöhnyt 50 v etelän auringossa ruskettuneen, nyttemmin jo menehtyneen, ruotsin kaunotarprinseasan Birgitan kuvaa viimeisiltä vuosilta. Golfaaja ja liikunnallinen ihminen vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 35v ystävä joka käristää itseään huhtikuusta syyskuuhun auringossa ja jopa öljyää ja folioi ihoaan jotta aurinko tarttuisi mahdollisimman hyvin, tehnyt tuota siitä asti, kun tutustuttiin n.20v sitten. Hän on myös päästä varpaisiin tatuoitu, miltähän ihonsa näyttää 20v päästä, saati myöhemmin, ei hän ole asialla päätään vaivannut, kun puhuttu aiheesta, siis auringon haitoista.

Vierailija
68/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tummaihoiset voivat saada ihosyövän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden päästä sitten rutturusina ja hirveät tuhot kasvojen ihossa.

Aikaisemmin. Jo samana talvena näkyy tuhot.

 

Olen jo yli 60v ja todellakin näytän paremmalta päivettyneenä! En ota aurinkoa mutta asun puolet vuodesta etelässä joten siltä ei välty, kaunis vaaleaneuskea sävy.

Ja ei, en ole rusina enkä edes erityisen ryppyinen. Esim kaula ja decolte yhä lähes sileät, ryppyjä tulee jos painan leuan alas tai puristan rinnat yhteen. Mutta niin jo nuorillekin.

Vierailija
70/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rusketuksen lisäksi auringonvalo stimuloi ihon omaa keramidien tuotantoa. Rasvamaiset keramidit ovat osa ihon lipidikosteutta ja suojamuuria; ne auttavat pitämään ihon sisäisesti "rasvattuna" ja ehkäisevät veden haihtumista sisemmältä ihosta.

Ei ole totta. Auringonvalo ei stimuloi ihon keramidituotantoa, vaan aiheuttaa iholle vaurioita, jotka ajan myötä heikentävät sen luonnollista keramidien määrää ja suojamuuria. 

Kyllä se vaan näin tekee. Hakusanoilla "UVB stimulates ceramide production" löydät ihan faktatietoa asiasta.

Iho paksunee, mutta samalla vanhenee ha rypistyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni 10v vanhemmat tuttavanaiset 58v seisovat vierekkäin ja toinen harrastanut etelänmatkoja ja viikkokausien oleilua tropiikissa ja kotimaan auringossa ihan huoletta, toinen ei.

Voin sanoa, että tuo auringossa oleillut näyttää ainakin 7kymppiseltä ihonsa puolesta, mm kaulan alue, dekoltee on aivan rusinaryppyinen. 

Vierailija
72/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinko ja ruskettuminen on terveellistä. Älkää kuunnelko luusereita ketkä oikeuttaa oman sisällä olonsa pelkäämällä kaikkea mahdollista. Ulos vaan. Se on aina terveellisempää kuin kotona nyhjöttäminen ja ruudun tuijottaminen

ookko aurinkosuojasta kuullu? voit käydä ulkona mutta ei tule terveyshaittoja säteilystä.

Aurinkovoiteet eivät suojaa ihoa ihosyövältä tai muilta haitoilta, ne vain pidentävät aikaa, jonka voi viettää auringonvalossa ilman palamista. Monelle nuo luovat vain valheellista turvallisuudentunnetta.

Sitä aurinkovoidetta kuuluu lisätä sitten kun mennyt joitakin tunteja. Näin suoja säilyy paremmin. Suojaa ihoa ihosyövältä ja muilta haitoilta, tutkitusti hyvin. 

Tutkitusti EI suojaa melanoomalta.

https://www.is.fi/terveys/art-2000001210127.html

Olipa lyhyt juttu. Olisin halunnut kuulla tarkemmin. "Mutta suojavoiteella ei voi pidentää auringossaoloaikaa" Siis kuinka niin? Tuon perusteella suojavoide on yhtä tyhjän kanssa, mutta sehän ei ole ollenkaan totta. Ilman suojavoidetta esim. minä olisin suurissa ongelmissa jo varmaan vartin ulkonaolon jälkeen. Suojavoiteen avulla taas iho näyttää aivan tavalliselta, siis ei palamista eikä ruskettumista, vaikka olisin ollut tunninkin ulkona.

Tuolla tarkoitettiin sitä, että aurinkovoidetta ei ole tarkoitettu "lisäajaksi auringossa", vaan suojaamaan silloin, kun altistumista ei voi välttää. Paras tapa vähentää melanooman riskiä on edelleen rajoittaa voimakasta UV-altistusta ja käyttää aurinkovoidetta sen lisäksi, ei sen sijaan. Auinkovoiteen tarkoitus on vähentää altistusta, ei mahdollistaa rajattoman pitkä oleskelu auringossa.

 

Esimerkki:

Henkilö A menee aurinkoon ilman voidetta ja lähtee varjoon 20 minuutin kuluttua, koska iho alkaa punoittaa.

Henkilö B käyttää SPF 50:tä ja viihtyy auringossa neljä tuntia.

Vaikka henkilö B ei palaisikaan, hän voi saada päivän aikana huomattavasti suuremman kokonais-UV-annoksen kuin henkilö A.

Henkilö C menee aurinkoon ilman voidetta ja viihtyy auringossa neljä tuntia. Hän saa pahimman UV-annoksen.

Eihän siinä jutussa noin sanottu. Tuo on sinun tulkintaasi jutusta. Juuri siksi olisin halunnut selvää selitystä asiantuntijalta, ettei tarvitsisi luottaa maallikoiden tulkintoihin jutusta.

 

Miksi käytät noin suuria eroja ajoissa? Henkilö A on 20 minuuttia ja henkilö B neljä tuntia. Jos henkilö A menee aurinkoon 20 minuutiksi ilman voidetta ja henkilö B menee aurinkoon 30 minuutiksi 50-kertoimisen suojavoiteen kanssa, onko henkilö B siis pahemmassa vaarassa? Hänhän oli auringossa viisikymmentä prosenttia kauemmin, ja jos kerran suojavoiteella ei saa mitään lisäaikaa, henkilö B on siis suuremmassa vaarassa saada vaarallinen syöpä. Mutta taidamme kaikki olla sitä mieltä, että näin ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kevyt rusketus näyttää kesävaatetuksessa paremmalta kuin vaalea iho. Itse rusketun tosi huonosti ja epätasaisesti. Käytän siis itseruskettavia kesäajan. En voisi kuvitellakaan olevani kesällä kalpeanvalkoinen. 

Vierailija
74/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei ymmärrä tai hyväksy kaikkea sitä negatiivista faktaa mitä aurinko aikaansaa iholle, antaa itsestään ihan äärimmäisen tyhmän ja yksinkertaisen kuvan, palstaa lainatakseni "white trash" jolle ei ole pahemmin älyn lahjoja suotu.

Vähän samanlainen käsitys tulee tupakoivista ihmisistä ja niistä jotka toteaa, että "passiivinen tupakointi ei ole haitallista" tai polttavat raskaana ollessaan.

Lihasten kasvattajien kommenteilla voi ainakin pyyhkiä takapuolensa, se on muutenkin aivan sairas genre kuin vain sen "pas kan ruskean rusketuspakkomielteen" kanssa (hormonien ym popsiminen, pallorintojen laittaminen) ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom‼

Käyttäkää aina sk50, sitä, eikä mitään aurinkovoidetta, ei voi tarpeeksi lotrata iholle jotta todella saisi sen sk50-suojan vaan se todellinen sk tippuu n.sk30:n.

Eli jos käytät vain sk20-30-kertoimillista voidetta niin se todellinen sk on vaivaiset 10-20.

Vierailija
76/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka ei ymmärrä tai hyväksy kaikkea sitä negatiivista faktaa mitä aurinko aikaansaa iholle, antaa itsestään ihan äärimmäisen tyhmän ja yksinkertaisen kuvan, palstaa lainatakseni "white trash" jolle ei ole pahemmin älyn lahjoja suotu.

Vähän samanlainen käsitys tulee tupakoivista ihmisistä ja niistä jotka toteaa, että "passiivinen tupakointi ei ole haitallista" tai polttavat raskaana ollessaan.

Lihasten kasvattajien kommenteilla voi ainakin pyyhkiä takapuolensa, se on muutenkin aivan sairas genre kuin vain sen "pas kan ruskean rusketuspakkomielteen" kanssa (hormonien ym popsiminen, pallorintojen laittaminen) ym.

Ei ole vertailukelpoista tupakkaan, koska aurinkoa välttelevät ihmiset kuolevat nuorempina kuin aurinkoa enemmän saavat. Tämä johtuu siitä, että sisällä epäsosiaalisena kökkiminen ei tee ihmiselle hyvää. Tietenkin siis auringolta tulee suojautua, mutta hysteerinen auringon välttely on pahempi kuin fiksu ulkoilu, vaikka jälkimmäinen johtaisikin säteilyn saamiseen.

 

Tupakointi taas on yksiselitteisesti vain pahaksi.

Vierailija
77/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo samaa mieltä. Itse käytän aina hyväksi samantien kaiken auringon kun sitä alkaa olemaan. Menkää ihmiset nauttimaan, aurinko tekee hyvää kaikille vaivoillekkin. 

Tekee hyvää ihosyövällekin. 

Jos sä kokoajan pelkäät saavas jonkun syövän sillä että sä olet aurinkoisena päivänä ulkona niin mitä järkeä on edes elää tätä elämää. Unohtakaa se jatkuva pelkääminen, se on se mikä ahdistaa muitakin, se teidän oma pelko. Se on ihan terveellistä olla ulkona kesällä. 

Aika yksinkertaista ajatella, että auringon välttely tarkoittaa sisällä ahdistuneena kökkimistä. 

Vierailija
78/78 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo samaa mieltä. Itse käytän aina hyväksi samantien kaiken auringon kun sitä alkaa olemaan. Menkää ihmiset nauttimaan, aurinko tekee hyvää kaikille vaivoillekkin. 

Tekee hyvää ihosyövällekin. 

Jos sä kokoajan pelkäät saavas jonkun syövän sillä että sä olet aurinkoisena päivänä ulkona niin mitä järkeä on edes elää tätä elämää. Unohtakaa se jatkuva pelkääminen, se on se mikä ahdistaa muitakin, se teidän oma pelko. Se on ihan terveellistä olla ulkona kesällä. 

Aika yksinkertaista ajatella, että auringon välttely tarkoittaa sisällä ahdistuneena kökkimistä. 

Aika yksinkertaista sekin, että joku olisi alastomana joka päivä kesällä klo 10–17 ottamassa aurinkoa, siis suojautumatta lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä