Todella runsaat kuukautiset
Onko kenelläkään kokemusta premenopaussioireina esim. todella runsaasta vuodosta? Mulla on aina ollut pitkät (7vrk) ja runsaat menkat, heti alusta alkaen, mutta tuossa 30 kynnyksellä ne alkoi vähän maltistua, ja nyt toisen kerran (39) muutaman vuoden sisään olen vuotanut ihan solkenaan yhdet kuukautiset. Siis tyyliin: luulen, että vuodan kuiviin.
Tämä alkoi sairastetun ko ronan jälkeen, ja se ensimmäinen kerta todella säikäytti. Hyytymiä tuli minkä ehti, ja puolentunnin välein isoin side vaihtoon. Meinasin jo soittaa miehen kotiin, kun pari tuntia yhtä soittoa hölskyy housuihin isoja klönttejä, ja alkoi jo vähän heikottaa.
Kierto muuten tasainen 28-29 pvä, ei heiluntaa.
Olen kroonisesti aneeminen; luonnollisesti.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi kääntyä lääkärin puoleen noissa asioissa.
Voi hyvät hykkyrät. Kysyin kokemuksia muilta. Totta munassa olen käynyt gynekologilla useinkin, ja tiedän, että on myomaattinen kohtu tmv., mutta nyt kyselin ihan ikätovereiden kokemuksia - lääkärit harvoin ottaa kantaa niihin.
Runsaisiin kuukautusiin löytyy kyllä apua ja helpotusta. Jos olisin ap, oisin jo ajat sitten käynyt gynekologin vastaanotolla.
Gynekologi nimen omaan on se taho joka ottaa kantaa, ei keskustelupalsta.
Ja hormonaalisia tutkimuslähetteitä ei kovin usein julkiselta puolelta saa tuosta vaan.
Se on yleistarkastus, kierukan tuputusta, ja thats it.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisesti: kysyin kokemuksia muilta, onko muut naiset huomanneet kuukautisten runsastumista hormonaalisten heittojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Ja hormonaalisia tutkimuslähetteitä ei kovin usein julkiselta puolelta saa tuosta vaan.
Menee yksityiselle sitten, ellei halua kärsiä. Tosin se kierukka on kyllä hyvä hillitsemiskeino noihin vuotoihin.
Ja ap puhui myoomista, ei hormoneista. Myoomat yksinäänkin voi tehdä megavuotoja.
Olen sinua iäkkäämpi, mutta sama juttu. Itse asiassa minulla ehti kuukautiset olla pois jo useamman kuukauden ajan, ehdin jo juhlia. Mutta sitten tulivat takaisin, todella todella runsaina. Mikään suoja ei ollut riittävä. Lopulta sain raahauduttua gynelle, joka määräsi hormonikierukan. Se auttoi nopeasti, ensin oli vähän tiputtelua ja sitten ei enää mitään.
Caprilon on lääke runsaisiin kuukautisiin. Mutta enpä tiedä auttaako noin runsaisiin...Työkaverini kävi kohdunpoistossa ja siitä ainakin hänelle oli apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisesti: kysyin kokemuksia muilta, onko muut naiset huomanneet kuukautisten runsastumista hormonaalisten heittojen takia.
Aiheesta on runsaasti ihan lääketieteellistä infoa, kuten myös vanhoja keskusteluja. On ihan tavallista, että esivaihdevuosissa kuukautiset runsastuu.
Täysjärkinen ei kuitenkaan missään oloissa siedä kuvailemaasi vuodon määrää.
Eikö gynekologi ole koskaan ottanut kantaa noin runsaaseen vuotoon? Voit saada minipillerit, joiden pitäisi vähentää vuotoa, tai vuotoa vähentävän lääkkeen. Jos ei auta, myoomien tai koko kohdun poisto.
Sain hoidoksi hormonikierukan, se vähensi vuodon minimiin jaa kivut loppuivat, haittapuolena aluksi muutama tulehdus. Helpotti todella paljon elämää, vaihdettiin muutaman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee yksityiselle sitten, ellei halua kärsiä. Tosin se kierukka on kyllä hyvä hillitsemiskeino noihin vuotoihin.
Ja ap puhui myoomista, ei hormoneista. Myoomat yksinäänkin voi tehdä megavuotoja.
Olen ap. En kysynyt hoito-ohjeita runsaisiin kuukautisiin.
Olisin halunnut kuulla vaikuttiko premenopaussi (mikä ei välttämättä vielä näy verikokeissa) joillakuilla muillakin naisilla, vai onko tämä jotain muuta.
Huomasiko kukaan muu, että sairastettu korona olisi tehnyt kummallista vuotoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä ystävällisesti: se gynekologi tietää nuokin asiat varsin hyvin. Toki voin kertoa että kyllä, tosi runsasta vuotoa on minullakin. Menin sen takia gynekologille. Omituista jos olet runsaan vuodon takia ollut siellä monesti mutta mitään ei ole tehty? Kyllä minulle heti esiteltiin vaihtoehdot ja käytiin läpi mikä vaikuttaa mihinkin. Tietysti se päätös jää itselle mitä tehdään, mutta en kysyisi keskustelupalstalta mitä tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta on runsaasti ihan lääketieteellistä infoa, kuten myös vanhoja keskusteluja. On ihan tavallista, että esivaihdevuosissa kuukautiset runsastuu.
Täysjärkinen ei kuitenkaan missään oloissa siedä kuvailemaasi vuodon määrää.
Kiva ele sinulta, että tulkitset minut tämän perusteella vähäjärkiseksi.
Mulla kävi juuri noin. Eli alkoi nelikymppisenä olla niin, että toisena vuotopäivänä vuoto saattoi yltyä ihan massiiviseksi. Jos jotain hyviä puolia tuosta pitää hakea, niin yleensä se järkyin vaihe kesti vain n. neljä tuntia ja se kerron päivä, jolloin se iski, oli aina se sama kp 2 eli yllättämään se ei ilmaantumisajankohdallaan päässyt. Ehkä joka kolmannessa kierrossa se tulva oli tolkuton. Lopulta säikähdin, kun olin pahimpana aikana puuroa hämmentämässä, mutta en pystynytkään seisomaan muutamaa minuuttia lieden ääressä, kun huippasi niin pahasti. Aloin etsiä netistä apuja ja löysinkin ainakin itselleni toimivan. Sen käyttöönoton jälkeen ei hirmutulvaa ole tullut kertaakaan. Yksinkertaisesti: 2-3 päivää ennen menkkojen alkua (tai jos kierto ei ole säännöllinen, niin viimeistään silloin kun tuntee vuodon olevan alkamassa) aletaan ottaa buranaa 3 x 400mg vuorokaudessa, ja tätä jatketaan ensimmäisten runsaimpien päivien ajan.
Joo, tiedä, on vaivaan olemassa ihan täsmälääkeaineitakin, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen näin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinua iäkkäämpi, mutta sama juttu. Itse asiassa minulla ehti kuukautiset olla pois jo useamman kuukauden ajan, ehdin jo juhlia. Mutta sitten tulivat takaisin, todella todella runsaina. Mikään suoja ei ollut riittävä. Lopulta sain raahauduttua gynelle, joka määräsi hormonikierukan. Se auttoi nopeasti, ensin oli vähän tiputtelua ja sitten ei enää mitään.
Kiitos kommentistasi.
Tämä kokemuskysely nyt taisi omalta osalta vähän lässähtää. Kysyin väärin.
Tämä on nyt ihan mutuilua, mutta olen runsaiden vuotojen takia ollut aneeminen. Vuoto tuntui normalisoituvan, kun rauta-arvot paranivat. Siis runsas vuoto aiheuttaa anemiaa, joka taas runsastutaa vuotoa 🤔
Sun kannattaisi kääntyä lääkärin puoleen noissa asioissa.