Näin kesällä sitä aina hämmästyy uudelleen miten hyvältä (hyvin) ruskettunut iho näyttää!
En tarkoita mitään överiä tai jotain puoliksi palanutta, vaan sellaista tasaista koko kropan kattavaa väriä mitä näkee just vaikkapa eteläeurooppalaisilla. Siihen vielä tummat piirteet niin on kyllä nättiä ja terveen näköistä.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Rusketuksen lisäksi auringonvalo stimuloi ihon omaa keramidien tuotantoa. Rasvamaiset keramidit ovat osa ihon lipidikosteutta ja suojamuuria; ne auttavat pitämään ihon sisäisesti "rasvattuna" ja ehkäisevät veden haihtumista sisemmältä ihosta.
Ei ole totta. Auringonvalo ei stimuloi ihon keramidituotantoa, vaan aiheuttaa iholle vaurioita, jotka ajan myötä heikentävät sen luonnollista keramidien määrää ja suojamuuria.
Ei näytä edelleenkään.
t. kalkkilaivan kapteeni
Monilla suomalaisilla näyttää naurettavalta.
Normaali liikkuminen ulkona riittää. Ei tarvitse maata auringossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rusketuksen lisäksi auringonvalo stimuloi ihon omaa keramidien tuotantoa. Rasvamaiset keramidit ovat osa ihon lipidikosteutta ja suojamuuria; ne auttavat pitämään ihon sisäisesti "rasvattuna" ja ehkäisevät veden haihtumista sisemmältä ihosta.
Ei ole totta. Auringonvalo ei stimuloi ihon keramidituotantoa, vaan aiheuttaa iholle vaurioita, jotka ajan myötä heikentävät sen luonnollista keramidien määrää ja suojamuuria.
Kyllä se vaan näin tekee. Hakusanoilla "UVB stimulates ceramide production" löydät ihan faktatietoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden päästä sitten rutturusina ja hirveät tuhot kasvojen ihossa.
No jaa, minä ja monet ystäväni olimme auringonpalvojia 80- ja 90-luvulla. Paremman näköisiä monet meistä kuusikymppisistä ovat kuin vitivalkoiset ihrakasat, jotka ulkoilmaelämän sijaan viettävät aikansa sipsipussi seuranaan puhelimen näyttöä lasittuneesti tuijottaen.
Ette taida olla kovin hehkeitä, kun vertauskohdiksi pitää valita puhelinta lasittuneesti tuijottavat ihrakasat.
Mutta huonostihan teille käsivisi vertailussa hoikanhuiskeiden lumikki-ihoisten ikätoverienne kanssa, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ruskettuminen on seuraus UV-säteilyn aiheuttamasta vauriosta. Elimistö yrittää suojata soluja rusketuksella lisävaurioita vastaan. Aina kun ruskettuu, on tapahtunut jotain vauriota, eli se on haitallista."
Treenatessa lihaksen kehittyminen on myös lihaksistoon kohdistuva vaurio mistä kehittyy vahvempi lihas. Se ei tarkoita että liikunta on epäterveellistä vaikka lihakset ja elimistö kokevat pientä hetkellistä vauriota kun ne suhteutetaan kaikkiin hyviin puoliin mitä siitä tulee. Muista se ! ! !
Ruskettuminen on merkki siitä, että ihon soluissa on tapahtunut DNA-vaurio.
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa mieltä. Itse käytän aina hyväksi samantien kaiken auringon kun sitä alkaa olemaan. Menkää ihmiset nauttimaan, aurinko tekee hyvää kaikille vaivoillekkin.
Tekee hyvää ihosyövällekin.
Ja puolilta päivin! Parasta! Antakaa sen valon tulla normaalisti ilman mitään voiteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rusketuksen lisäksi auringonvalo stimuloi ihon omaa keramidien tuotantoa. Rasvamaiset keramidit ovat osa ihon lipidikosteutta ja suojamuuria; ne auttavat pitämään ihon sisäisesti "rasvattuna" ja ehkäisevät veden haihtumista sisemmältä ihosta.
Ei ole totta. Auringonvalo ei stimuloi ihon keramidituotantoa, vaan aiheuttaa iholle vaurioita, jotka ajan myötä heikentävät sen luonnollista keramidien määrää ja suojamuuria.
Kyllä se vaan näin tekee. Hakusanoilla "UVB stimulates ceramide production" löydät ihan faktatietoa asiasta.
Niin, hetkellisesti ja vaurioiden kautta. Lopputulos on rusina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden päästä sitten rutturusina ja hirveät tuhot kasvojen ihossa.
No jaa, minä ja monet ystäväni olimme auringonpalvojia 80- ja 90-luvulla. Paremman näköisiä monet meistä kuusikymppisistä ovat kuin vitivalkoiset ihrakasat, jotka ulkoilmaelämän sijaan viettävät aikansa sipsipussi seuranaan puhelimen näyttöä lasittuneesti tuijottaen.
Ette taida olla kovin hehkeitä, kun vertauskohdiksi pitää valita puhelinta lasittuneesti tuijottavat ihrakasat.
Mutta huonostihan teille käsivisi vertailussa hoikanhuiskeiden lumikki-ihoisten ikätoverienne kanssa, vai mitä?
Totta kai nuoret, hoikat ihmiset ovat kauniita. Mutta hekin kauniimpia terveen päivettyneinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa mieltä. Itse käytän aina hyväksi samantien kaiken auringon kun sitä alkaa olemaan. Menkää ihmiset nauttimaan, aurinko tekee hyvää kaikille vaivoillekkin.
Tekee hyvää ihosyövällekin.
Jos sä kokoajan pelkäät saavas jonkun syövän sillä että sä olet aurinkoisena päivänä ulkona niin mitä järkeä on edes elää tätä elämää. Unohtakaa se jatkuva pelkääminen, se on se mikä ahdistaa muitakin, se teidän oma pelko. Se on ihan terveellistä olla ulkona kesällä.
Sellainen syöpäinen vaikutelma tulee.
Aurinko rypistää ja tuhoaa ihoa, ei kiitos. 😊 Ruskea ja ryppyinen iho ei koskaan näytä hyvältä. 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden päästä sitten rutturusina ja hirveät tuhot kasvojen ihossa.
No jaa, minä ja monet ystäväni olimme auringonpalvojia 80- ja 90-luvulla. Paremman näköisiä monet meistä kuusikymppisistä ovat kuin vitivalkoiset ihrakasat, jotka ulkoilmaelämän sijaan viettävät aikansa sipsipussi seuranaan puhelimen näyttöä lasittuneesti tuijottaen.
Ette taida olla kovin hehkeitä, kun vertauskohdiksi pitää valita puhelinta lasittuneesti tuijottavat ihrakasat.
Mutta huonostihan teille käsivisi vertailussa hoikanhuiskeiden lumikki-ihoisten ikätoverienne kanssa, vai mitä?
Totta kai nuoret, hoikat ihmiset ovat kauniita. Mutta hekin kauniimpia terveen päivettyneinä.
On puhe vanhemmista ihmisistä. Normaalipainoiset joilla iho on vaalea ja hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Aurinko ja ruskettuminen on terveellistä. Älkää kuunnelko luusereita ketkä oikeuttaa oman sisällä olonsa pelkäämällä kaikkea mahdollista. Ulos vaan. Se on aina terveellisempää kuin kotona nyhjöttäminen ja ruudun tuijottaminen
ookko aurinkosuojasta kuullu? voit käydä ulkona mutta ei tule terveyshaittoja säteilystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa mieltä. Itse käytän aina hyväksi samantien kaiken auringon kun sitä alkaa olemaan. Menkää ihmiset nauttimaan, aurinko tekee hyvää kaikille vaivoillekkin.
Tekee hyvää ihosyövällekin.
Jos sä kokoajan pelkäät saavas jonkun syövän sillä että sä olet aurinkoisena päivänä ulkona niin mitä järkeä on edes elää tätä elämää. Unohtakaa se jatkuva pelkääminen, se on se mikä ahdistaa muitakin, se teidän oma pelko. Se on ihan terveellistä olla ulkona kesällä.
On terveellistä olla ulkona mutta ei tarvitse ruskettua kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa mieltä. Itse käytän aina hyväksi samantien kaiken auringon kun sitä alkaa olemaan. Menkää ihmiset nauttimaan, aurinko tekee hyvää kaikille vaivoillekkin.
Tekee hyvää ihosyövällekin.
Jos sä kokoajan pelkäät saavas jonkun syövän sillä että sä olet aurinkoisena päivänä ulkona niin mitä järkeä on edes elää tätä elämää. Unohtakaa se jatkuva pelkääminen, se on se mikä ahdistaa muitakin, se teidän oma pelko. Se on ihan terveellistä olla ulkona kesällä.
On kyllä järjenvastaista, ettei ihmisen iho muka kestäisi yhtään auringonvaloa ilman, että syöpä tulee heti.
UV-säteily on merkittävin ihon ennenaikaisen ikääntymisen aiheuttaja. Tutkimusten mukaan 80-90% näkyvistä ihon ikääntymisen merkeistä liittyvät suoraan auringon UV-säteilyyn. Elämä on valintoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko ja ruskettuminen on terveellistä. Älkää kuunnelko luusereita ketkä oikeuttaa oman sisällä olonsa pelkäämällä kaikkea mahdollista. Ulos vaan. Se on aina terveellisempää kuin kotona nyhjöttäminen ja ruudun tuijottaminen
ookko aurinkosuojasta kuullu? voit käydä ulkona mutta ei tule terveyshaittoja säteilystä.
Aurinkovoiteet eivät suojaa ihoa ihosyövältä tai muilta haitoilta, ne vain pidentävät aikaa, jonka voi viettää auringonvalossa ilman palamista. Monelle nuo luovat vain valheellista turvallisuudentunnetta.
Se että ei ole ruskea kuin papu ei tarkoita että ei liiku missään. Ei vain oleskele auringossa. Minä käyn lenkillä. Käyn töissä ja muualla. Ruskettuminen ei ole minulle tärkeää.