'Nuorisovalmentaja meni harjoitteluun yläkouluun ja järkyttyi: kilpailu liikuntatunneilla oli kielletty'
"Hänen mielestään kilpaileminen on juuri se, mikä innostaa ja kasvattaa lapsia ja nuoria liikuntaan. Lopulta kielto jäi toteutumatta ja Aarnikko järjesti oppilaille kilpailuja.
– Eikö liikuntatunnin tehtävä ole liikuttaa lasta ja opettaa, mitä liikunta on, Aarnikko kysyy"
Voi voi.
Nyt katsotaan asiaa kyllä niin subjektiivisesti ja ammattitaidottomasti.
Tottakai kilpailu on liikunta-alan ihmiselle mielekästä.
Tottakai kilpailu on niille luokan liikunnallisille lapsille mielekästä.
Mutta liikuntatunti koulussa ei ole harrastustoimintaa, ei seuratoimintaa, ei vapaaehtoistoimintaa.
Vaan pakollinen, opetussuunnitelmaan kuuluva aine, johon joutuvat osallistumaan kaikki oppilaat. Myös ne joita liikunta ei kiinnosta. Myös ne, jotka eivät ole siinä hyviä. Myös ne, joita se ei kiinnosta.
Kilpailulla tapetaan se hentoinenkin into, mikä saattaa liikuntaa harrastamattomalla lapsella olla. Kilpailulla nöyryytetään sitä luokan aina viimeiseksi jäävää pullukkaa. Kilpailulla lisätään kiusatun lapsen kiusaamista. Kilpailulla nostatetaan "suosittujen" lasten sädekehää.
Kilpailu ei välttämättä kuulu mitenkään liikuntaan.
Koululiikunnalla pyritään antamaan eväät liikunnalliseen elämään. Opettamaan liikunnan terveyshyödyt.
Jos joku saa kimmokkeen kilpailuun, se on sitten yksilön asia. Ei koululiikunnan tarkoitus.
Kommentit (137)
Tätä ketjua lukiessa kieltämättä alkaa tajuta paremmin sellaista lättähattumeininkiä, että kaikki pitää käydä hajottamassa. Joku on itsekseen ihan iloissaan, flowssa ja inspiksissä väsännyt jotain luovaa ja sitten tulee kilpailuhenkinen penska ja ajattelee, että kyseessä on kilpailu, siinä se taas on ollakseen, on liian näkyvä ja nöyryyttää meitä muita. Kyllähän siinä pitää panna paikat mäsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö jo ole ymmärtäneet että kouluopetuksen vaatimustaso asetetaan aina heikoimpien mukaan ettei heille tulisi paha mieli. Paremmat buustatkoot egoaan muualla.
Tosin siinä jää sitten valtavasti lahjakkuuspotentiaalia käyttämättä.Suomi on siitä kumma maa, että meidän koulujärjestelmä ei edes tahdo että lahjakkaat saavuttaisivat täyden potentiaalinsa. Pikemminkin on ikävä asia, jos joku on parempi kuin muut.
Kuitenkin ne lahjakkaat pystyy vetämään kivireen perässään ylämäkeen, eli viemään yhteiskuntaa eteenpäin. Yhteiskunta ei mene eteenpäin sillä, että työnnetään koko ajan pyllystä niitä joista ei koskaan tule mitään. Se on resurssien haaskausta.
Se pyllystä työnnettäväkin hyötyisi eniten siitä, että lahjakkaat vetää kaiki eteenpäin.
Ette kyllä ole koskemassa mihinkään.
Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry:n hallituksen jäsenen Josefina Kosken mukaan kisaamista ei ole kielletty, mutta liikuntatunnilla kenelläkään ei saa olla turvaton olo.
– Kilpaileminen ei ole kiellettyä, mutta liikuntatuntien pitää olla turvallisia fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti, Koski selventää.
turvaton olo =D
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa?
Muissa aineissa ei kerrota jokaisen kokeesta saamaa numeroa. Et sinä tiedä, kuka saa aina viitosen ja kuka kympin.
Jep.. lapset harrastaneet lähes kaikkia urheilulajeja vuosien varrella. Homma päättyy siihen että alun opiskelun ja sitten hauskanpidon jälkeen ohjaaja vetää jonkun "kilpailukortin" esiin ja pitäisi ruveta potkimaan palloa kilpaa, uimaan kilpaa, juoksemaan kilpaa, hyppäämään kilpaa, jne..
Kilpailu on henkisesti köyhien vajaaälyisten aiheuttama syöpä.
– Opetussuunnitelma ohjaa siihen, että tulokset eivät vaikuta arvosanaan, Helsingissä liikuntaa ja terveystietoa opettava Josefina Koski korostaa.
=D
Miten sitten taloustaito-, matematiikka-, fysiikka- yms. muut koululaisille tarkoitetut kilpailut?
Urheilu on liikunnan kilpailullinen muoto. Liikunta itsessään ei edellytä kilpailua.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten taloustaito-, matematiikka-, fysiikka- yms. muut koululaisille tarkoitetut kilpailut?
En ole kuullut, että olisivat missään koulussa pakollisia.
En todellakaan enää ihmettele miksi Suomen pisa-tulokset romahti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ihme koulut sylkee nynnyjä ulos. Ei saa kilpailla kun joillekin saattaa tulla paha mieli. Voi voi ja nyyh sille. Sitten koulun jälkeen kova, kilpailuun perustuva maailma iskee täysillä päin näköä. Lähes kaikesta pitää kilpailla, opiskelupaikasta, työpaikasta ja myöhemmin työpaikalla ym ym.
Itse en vieläkään ole kilpailemaan noista, että jos ei ole mitään työpaikkaa esimerkiksi niin sitten ei varmaan vaan ole. Nykyään täytyisi olla kaupan kassallekkin joku huippusuorittajatyyppi, siis minimipalkalla. Anna mun nauraa.
Tuohan on vain jatkumoa sille että jälkeen jääneille oppilaille annetaan hyviä numeroita tai arvioita koulun kokeista vain että oppilaan vanhemmat ei vaan ärsyynny. Samasta syystä armo vitosia kevät todistuksiin. Viime aikoina nuo ongelmat noissa peruskouluissa ovat näkyneet sitten myöhemmin ammattikouluissa yllättävinä ongelmina opetuksissa kun ei olekaan sitä osaamista mitä peruskoulun piti antaa. Sieltäkin tulee osin todella huonoa ainesta työmarkkinoille edellä mainittujen ongelmien takia. Vastahan tästä oli juttua kun työnantajat kritisoi opetuksen laatua ja miten heikoilla taidoilla tullaan hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekkoa voi oppitunneilla harjoitella ilman joukkueitakin. Jokainen vaan lämii vuorollaan kiekkoa maaliin. Vuoroaan odotellessa harjoittelee luistelua. Sama pätee palloilulajeihin, niissä voi harjoitella tekniikoita ilman varsinaista joukkuepelaamista..
Täysin pätevän liikunnanopettajan tunnilla jääkiekon pelaamista harjoiteltiin niin, että kaksi joukkueessa pelaava pantiin pelaamaan kaikkia muita vastaan. Miten se edisti joukkuepelaamisen ja pelitaitojen oppimista? Nämä kaksi olivat sitä mieltä, että täysin väärin se oli ja heidän olisi pitänyt olla eri joukkueissa ja pelata oikeaa peliä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta samaan aikaan on ok laittaa lapset kilpailemaan kuka saa parhaan arvosansn äidinkielestä, tai vaikka historiasta.
Jollain laosella/nuorella ne ei-akateemiset aineet voi olla ainoat missä pörjää, mutta siitä ei saa kilpailua tehdä.
Eli yritätkö sanoa, että liikunta onkin päänsilittelyä tyhmille ja laiskoille lapsille, vähän niin kuin lohdutuspalkinto?
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa kieltämättä alkaa tajuta paremmin sellaista lättähattumeininkiä, että kaikki pitää käydä hajottamassa. Joku on itsekseen ihan iloissaan, flowssa ja inspiksissä väsännyt jotain luovaa ja sitten tulee kilpailuhenkinen penska ja ajattelee, että kyseessä on kilpailu, siinä se taas on ollakseen, on liian näkyvä ja nöyryyttää meitä muita. Kyllähän siinä pitää panna paikat mäsäksi.
Muistan kun koko meidän luokka osallistui vitosella lumilinnan rakentamiseen, tehtiin sitä koko viikko, monet jäi koulun jälkeenkin jatkamaan. Se oli älyttömän hieno. Viikonloppuna kutosluokkalaiset kävi hajottamassa sen.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten taloustaito-, matematiikka-, fysiikka- yms. muut koululaisille tarkoitetut kilpailut?
Ihan samanlaisia kuin koulujen väliset urheilukilpailut.
Vierailija kirjoitti:
Kyky kilpailla resursseista nyt vain niin yksilön kuin yhteiskunnankin elinehto. Siksi siihen tulisi kasvattaa, ettei sitten mene nuoli lyttyyn niin helposti todellisessa maailmassa.
Todellisessa maailmassa sillä cooperilla ei ole mitään väliä, äikän, kielten ja matematiikan arvosanat määrittelevät, kuka pärjää. Eikö nuoret pitäisi jo pienestä totuttaa tähän, ettei isompana tule paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta samaan aikaan on ok laittaa lapset kilpailemaan kuka saa parhaan arvosansn äidinkielestä, tai vaikka historiasta.
Jollain laosella/nuorella ne ei-akateemiset aineet voi olla ainoat missä pörjää, mutta siitä ei saa kilpailua tehdä.
Eli yritätkö sanoa, että liikunta onkin päänsilittelyä tyhmille ja laiskoille lapsille, vähän niin kuin lohdutuspalkinto?
On se. Samoin kuin tekniset työt on ollut se jossa ne ei-akateemiset voi pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa?
Ai joka kerta musiikin tai kuviksen tunnilla oppilaat julkisesti paremmuusjärjestykseen?
Usein arvioitiin tulokset, kun työ oli valmis. Tästä kyllä on jo aikaa, mutta ainakin vielä 90-luvulla.
No höpö höpö.
Peruskoulussa 1985-1994
Tämä. Hiihtoa olisi voinut opettaa, ja eri lajeja olisi voinut kokeilla ja opettaa. Tieytysti on rajallista, mihin koululla on mahdollisuuksia ja rahaa, mutta ainainen pesis ym. oli tylsää ja viimeisenä valituille kamalaa. Jopa kävely on asia, jossa oikeasta tekniikasta on apua.