'Nuorisovalmentaja meni harjoitteluun yläkouluun ja järkyttyi: kilpailu liikuntatunneilla oli kielletty'
"Hänen mielestään kilpaileminen on juuri se, mikä innostaa ja kasvattaa lapsia ja nuoria liikuntaan. Lopulta kielto jäi toteutumatta ja Aarnikko järjesti oppilaille kilpailuja.
– Eikö liikuntatunnin tehtävä ole liikuttaa lasta ja opettaa, mitä liikunta on, Aarnikko kysyy"
Voi voi.
Nyt katsotaan asiaa kyllä niin subjektiivisesti ja ammattitaidottomasti.
Tottakai kilpailu on liikunta-alan ihmiselle mielekästä.
Tottakai kilpailu on niille luokan liikunnallisille lapsille mielekästä.
Mutta liikuntatunti koulussa ei ole harrastustoimintaa, ei seuratoimintaa, ei vapaaehtoistoimintaa.
Vaan pakollinen, opetussuunnitelmaan kuuluva aine, johon joutuvat osallistumaan kaikki oppilaat. Myös ne joita liikunta ei kiinnosta. Myös ne, jotka eivät ole siinä hyviä. Myös ne, joita se ei kiinnosta.
Kilpailulla tapetaan se hentoinenkin into, mikä saattaa liikuntaa harrastamattomalla lapsella olla. Kilpailulla nöyryytetään sitä luokan aina viimeiseksi jäävää pullukkaa. Kilpailulla lisätään kiusatun lapsen kiusaamista. Kilpailulla nostatetaan "suosittujen" lasten sädekehää.
Kilpailu ei välttämättä kuulu mitenkään liikuntaan.
Koululiikunnalla pyritään antamaan eväät liikunnalliseen elämään. Opettamaan liikunnan terveyshyödyt.
Jos joku saa kimmokkeen kilpailuun, se on sitten yksilön asia. Ei koululiikunnan tarkoitus.
Kommentit (137)
Pahin aine oli musiikki. Laitettiin luokan eteen laulamaan joku valitsemansa laulu, opettajan soittaessa pianoa ja siitä sai sitten arvosanan.
Olikohan se laulukoe nimeltään. Tämä oli siis 80-luvulla. Vieläkin muistan sen kauhun kun tuli oma vuoro esittää laulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lajeja jää jäljelle jos kaikki kilpahenkisyys kielletään? Joukkuepelit pannassa ja kaikki missä voi mitata suoritusta on pannassa (yleisyrheilu yms.). Jäljelle jää joku kävely, aerobik-piiri ja paritanssi.
Hiihto, luistelu, jääkiekko, pesäpallo... ym
Lähestulkoon kaikkea voi liikuntatunneilla tehdä, ilman että mitataan/verrataan tuloksia
Koripallossa voidaan opetella koriinheittotekniikkaa. Opetella oikeaa lämmittelyä, pelailla tunnilla ilman tulosten seurantaa, harjoitella tunnin lopulla oikeanlaista venyttelyä
Jääkiekko, pesäpallo ja koripallo on joukkuelajeja, eli kilpailuhenkisiä. Vaikka olisikin höntsäpeli niin aina siellä on se, joka valitaan viimeiseksi joukkueeseen (ehdoton ei) tai jolle ei koskaan syötetä (ehdoton ei). Ei niitä voi pelata.
Hiihtokin on masentavaa kun toiset pystyvät samassa ajassa hiihtämään 10km kun toiset 2km.
Ettekö jo ole ymmärtäneet että kouluopetuksen vaatimustaso asetetaan aina heikoimpien mukaan ettei heille tulisi paha mieli. Paremmat buustatkoot egoaan muualla.
Tosin siinä jää sitten valtavasti lahjakkuuspotentiaalia käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pitää liikkua ollakseen terve, kiinnosti tai ei. Ja kilpaileminen on hyvä tapa saada oppilaat näyttämään taitonsa. Jos käsketään vain juosta muutama kierros, se hölkätään hitaasti mutta kilpailutilanteessa juostaan niin kovaa kuin pystytään.
Osalla kilpailu tappaa jo valmiiksi vähäisen liikunnan innon kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa?
Ai joka kerta musiikin tai kuviksen tunnilla oppilaat julkisesti paremmuusjärjestykseen?
Kyllä. Lapsi kuulee kyllä laulaako huonommin vai paremmin tai piirtääkö paremmin tai huonommin kuin muut. Lisäksi noistakin aineista saa numerot.
Ihmiset kilpailee koko ajan, oli se järjestettyä tai ei. Se vanhempien lihavaksi ja huonokuntoiseksi päästämä lapsi tuntee olonsa ihan yhtä paskaksi, oli se huono liikuntatunnilla muuten vaan koko ajan, vs. Kilpailussa.
Minulla ei ole lainkaan laulunääntä, ja todellakin olin siitä tietoinen koko kouluajan. Lucia-kulkueessa erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa?
Ai joka kerta musiikin tai kuviksen tunnilla oppilaat julkisesti paremmuusjärjestykseen?
Kyllä muusikissa erottuu kuka osaa soittaa soittimia tai piirustukset ovat edelleen näytillä julkisesti. Ja kyllä lapset tietää toistensa koenumerot ja edelleen luetaan ääneen sekä äidinkielessä, että kielissä. Lapset kilpailee myös ruokatunnilla ja välitunnilla. Kuka syö eniten pinaattilettuja tai voittaa leuanvedon yms.
Yhteiskunta ja työ perustuu nykyään kilpailuun. Siksi se kannattaa oppia jo koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa?
Se minua läski lasta ei satuttanut niin paljon kun aina urheilussa olla viimeinen... 😭😭😭😭😭😭
Jonkun on aina oltava viimeinen, sellaista on elämä. Tämä on vieläpä asia, jota voisi harjoittelemalla parantaa, toista se olisi jos vaikka kädet tai jalat puuttuisivat kokonaan.
Olin selkeästi aikuinen kun tajusin että liikunnan ei tarvitse olla kamalaa. Koulussa oli opittu että liikunta = kilpailua pallopeleissä tai yleisurheilussa.
Aikuisena olen harrastanut salia, crossfittiä, juoksua, joogaa ja pilatesta. Ilman kilpailua millään tasolla. En sanoisi että liikunnan riemusta olisi kyse mutta siedettävää nykyään ja kiva kun jaksaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pitää liikkua ollakseen terve, kiinnosti tai ei. Ja kilpaileminen on hyvä tapa saada oppilaat näyttämään taitonsa. Jos käsketään vain juosta muutama kierros, se hölkätään hitaasti mutta kilpailutilanteessa juostaan niin kovaa kuin pystytään.
Kilpailulla näytetään taito?
Eli kun luokassa on poikia koossa esim 150-170cm, painot välillä 40-80kg, ja harrastuneisuus eri tasoilla...
Niin juoksun voittaja on siis taitava, ja muut eivät?
Vaikka esim. kolmanneksi tulleella olisi paras tekniikka juoksussa..
Olisi ollut kiva jos liikunnassa olisi opetettu oikeita tekniikoita esim kuinka pallo heitetään, kuinka mailalla lyödään ja miten pallon saa napattua pesäpallossa. Kilpailu oli tylsää, kun luokan pitkä poika voitti aina ja minä pienikokoisena tyttönä aina hävisin, järjestys oli aina sama. Oppi siinä että olen huono.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa?
Nimenomaan missään kouluaineessa ei kilpailla. Ei piirretä kilpaa, ei lauleta kilpaa. Vapaaehtoisille saattaa olla matematiikkaolympialaisia ym. mutta ne eivät kuulu oppimäärään.
Se, mitä virheellisesti kutsut kilpailuksi, on opetussuunnitelman vaatimuksien täyttäminen. Liikunnan osalta siihen kuuluu muun muassa perusuimataidon saavuttaminen ja osoittaminen, asianmukaisesti pukeutuminen, parhaansa yrittäminen ja kaverin kannustaminen. Eivät mitään helppoja taitoja nuokaan.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Kilpailla voi sitten vapaa-ajalla seuroissa jos kiinnostaa. Koululiikunnan ainoa tehtävä pitäisi olla kannustaa aktiiviseen elämäntyyliin, kokeilla eri lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Nuorisovalmentajan olisi hyvä ynmärtää, ettei hänen mielipide on sama asia kuin kaikkien mielipide. Miten osan aikuisista on vaikea ymmärtää, että kaikki eivät koe asioita samanlailla?
Missä hän sellaista väitti? Hänhän nimenomaan kertoi oman mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö jo ole ymmärtäneet että kouluopetuksen vaatimustaso asetetaan aina heikoimpien mukaan ettei heille tulisi paha mieli. Paremmat buustatkoot egoaan muualla.
Tosin siinä jää sitten valtavasti lahjakkuuspotentiaalia käyttämättä.
Suomi on siitä kumma maa, että meidän koulujärjestelmä ei edes tahdo että lahjakkaat saavuttaisivat täyden potentiaalinsa. Pikemminkin on ikävä asia, jos joku on parempi kuin muut.
Kuitenkin ne lahjakkaat pystyy vetämään kivireen perässään ylämäkeen, eli viemään yhteiskuntaa eteenpäin. Yhteiskunta ei mene eteenpäin sillä, että työnnetään koko ajan pyllystä niitä joista ei koskaan tule mitään. Se on resurssien haaskausta.
Se pyllystä työnnettäväkin hyötyisi eniten siitä, että lahjakkaat vetää kaiki eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Pahin aine oli musiikki. Laitettiin luokan eteen laulamaan joku valitsemansa laulu, opettajan soittaessa pianoa ja siitä sai sitten arvosanan.
Olikohan se laulukoe nimeltään. Tämä oli siis 80-luvulla. Vieläkin muistan sen kauhun kun tuli oma vuoro esittää laulunsa.
Ysärillä laulukoe tehtiin ilman yleisöä luokan viereisessä tilassa ja arvion sai tietää vain oppilas. Näille nojatuolidarwinisteille ei tietenkään kelpaa, kun ei ole tarpeeksi kilpailullista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa?
Tätä en ole huomannut. Kokeissa osoitetaan se, mitä on opittu, joka tunnilla ei sen päätteeksi ole pikakoetta siitä, kuka oppi parhaiten.
En muista, että kuvaamataidossa olisi laitettu tuloksia paremmuusjärjestykseen tai kotitaloudessa kisattu siitä, kuka parhaiten pilkkoo tomaatin.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu voi auttaa myös motivoitumaan. "Yritän parastani ja kehityn".
Alamittainen oppilas ei motivoidu pelaamaan koripalloa, jos muut ovat päätä pidempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa?
Ja liikunnastakin annetaan numero sen mukaan, miten hyvä on.
Liikunnallisuus on jokaisen nisäkkään luonnollinen olotila. Muuten ne kuolisi nälkään tai pedon hampaisiin. Jokainen eläin on huippu-urheilija lajissaan tai vainaa. Hemmetin domestikoitu lypsylehmäkin juoksee ihmisen kiinni ja puskee hengiltä jos sattuu huvittamaan.
Ihminen, joka ei tahdo liikkua, tai "ole hyvä siinä", on perin juurin degeneroitunut olento. Terveistä kun puhutaan.
Ja lapsissa tämä vielä korostuu. Kotona on pahasti asiat pielessä jos lapsi ei pidä mistään liikkeestä.
Lapsi piti liikunnasta, mutta ei yläkoulun liikuntatunneista. Koko ajan mitattiin jotain. Lisäksi liikunnan aineopettajiksi tuntuu usein valikoituvan niitä todella suorituskeskeisiä tyyppejä, liikunnanilo katoaa. Liikuntatunneille pitäisi tulla hyväksytty hylätty arvosanat.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö jo ole ymmärtäneet että kouluopetuksen vaatimustaso asetetaan aina heikoimpien mukaan ettei heille tulisi paha mieli. Paremmat buustatkoot egoaan muualla.
Tosin siinä jää sitten valtavasti lahjakkuuspotentiaalia käyttämättä.
Mitä ihmeen lahjakkuuspotentiaalia? Ne jotka tykkäävät, tekevät vapaa-aikanaan. Ei nyt koulun tarvitse joka asiaan revetä, vaan ihan riittää asiallinen ja tasapuolinen kohtelu.
Kävely on olympialaji, ja niin on muuten myös paritanssi jos sitä tekee luistimilla (jäätanssi). Ja kyllähän aerobicissäkin kilpaillaan.