Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokaa huomenna ja ylihuomenna talkooporukalle?

Vierailija
26.06.2026 |

Meillä on tässä useamman päivän talkoojutut ja vielä jatkuu pari päivää... porukkaa on vaihtelevasti mutta 6-10 hlö ja muita ruokarajotteita ei ole kuin kala. Syöjät on miehiä ja ovat kyllä aika kovia syömään joten ei mitään kesäkeittoehdotuksia tms. 

 

Oon tähän mennessä tehnyt jauhelihakastiketta ja pastaa/perunoita, käristystä ja perunamuusia. Lisäksi on ollut kahvit, pullat ja iltapalalla mm pizzaa, voileipiä, riisipiirakoita. Nyt pitäs huomiseksi miettiä joku ruoka, itsellä kyllä alkaa nuo lihajutut tulemaan jo korvista... 😅 Joku ruokaisampi keitto vois olla mutta mikä olis täyttävä ja hyvä mikä maistuis tommoselle työmiesporukalle? 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 Nakkikastiketta + perunamuusia tai jos ei ole rahasta kiinni niin lihakastiketta naudan sisäpaistista ja perunamuusi/ perunat.

Lihamureke ja uudet perunat + kermaviilikastike jossa uutta sipulia hakattuna+ fetaa.

Broilerin paistileikkeitä kermakastikkeessa + perunat/ riisi.

Vierailija
42/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kesäkeittoa. Siitä kaikki tykkää.

Ei todellakaan tykkää, eikä se vie nälkää.

Ihan vaan läpällä heitin kesäkeiton.

...oon mikä läppää.      Ha ha ha hah kun niin kovin naurattaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakeitto, nakkikeitto tai joku helppo vastaava. Miksi ei kelpaa kala eikä kasvis? Kai nyt yksi kasviskeitto, tomaattikeitto, minestrone, pinaattikeitto ja vaikka leivän kanssa maksamakkaraa tai leikkeleitä. Kun kerran toisella aterialla on jotain lihaa,toinen ateria voi olla muuta. 

Vierailija
44/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala-allergisia on 2 joten en laita mitään kalaruokia, helpoin tehdä kaikille samaa mistä tykkäävät. Ja syövät sen yhden lämpimän aterian, välipalan ja iltapalan täällä... joten jokin raskaampi ruoka on parempi ja luulemaan vaan ettei tuolle porukalle tomaattikeitto uppoa- itselleni kyllä kelpaisi. 

Mutta päätin jo syötävät näistä ehdotuksista ja kohta lähden kauppaan. 

Vierailija
45/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö naisen ihan yksin tehdä ruokaa talkooväelle jotka ovat vielä miehiä? Miehet syö myös hoikat kahden naisen edestä. Tämän tiedän kun mulla on vaan poikalapsia. Onneksi ovat aikuistuneet ja tekevät itse välillä ruokansa. Jos nainen keittää itelleen munia niin yleensä yhden mutta mies jopa kolme tai neljä. Keitä iso kattilallinen vaikka hernesoppaa tai keitä kennollinen munia.Et ole piika.

Vierailija
46/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 Nakkikastiketta + perunamuusia tai jos ei ole rahasta kiinni niin lihakastiketta naudan sisäpaistista ja perunamuusi/ perunat.

Lihamureke ja uudet perunat + kermaviilikastike jossa uutta sipulia hakattuna+ fetaa.

Broilerin paistileikkeitä kermakastikkeessa + perunat/ riisi.

Kiitos, tuo broilerijuttukin kuulostaa kyllä  hyvältä ja kaikki muutkin. Otan tästä seuraavaan kertaan vinkit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nikkarinpataa.

Mitä on nikkarinpata? Nikkarin vuoan tiedän.

Samoista aineksista pata kuin vuokakin tehdään. Oliko vaikea päätellä sinun aivojesikäytöllä?

Vierailija
48/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonmakkarakeitto on parempaa kuin nakkikeitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö naisen ihan yksin tehdä ruokaa talkooväelle jotka ovat vielä miehiä? Miehet syö myös hoikat kahden naisen edestä. Tämän tiedän kun mulla on vaan poikalapsia. Onneksi ovat aikuistuneet ja tekevät itse välillä ruokansa. Jos nainen keittää itelleen munia niin yleensä yhden mutta mies jopa kolme tai neljä. Keitä iso kattilallinen vaikka hernesoppaa tai keitä kennollinen munia.Et ole piika.

Joo en ole piika, mutta ovat tekemässä vapaaehtoisesti, ilman palkkaa isompaa hommaa niin kyllä teen mielelläni ruokaa... 

Vierailija
50/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia minäkin suosittelisin. Tosi helppo tehdä (lihoja ei tarvitse ruskistaa, vaan ne voi laittaa suoraan uuniin veden kanssa). Hauduta yön yli 100 asteessa, niin lihasta tulee mureaa. Seuraksi uusia perunoita ja puolukkahilloa.

Kiitos. Kukaan ei tiennyt karjanpaisti ohjetta .....kiiitooosss 

Sanoin että lihaa ei tarvitse ruskistaa siksi, että aika usein ole nähnyt täälläkin karjalanpaistiohjeen, jossa käsketään ensin ruskistaa liha. Ruokaa suurelle porukalle laitettaessa tarpeeton ruskistus kuitenkin monikertaistaa työmäärän, kun kaikki lihat eivät mahdu samalle pannulle eikä kahdellekaan.

Pitkästä haudutuksesta taas sanoin, koska  usein näkee karjalanpaistiohjeita, joissa neuvotaan pitämään ruokaa uunissa vain 3-3,5 tuntia. Siinä liha jää kuitenkin helposti sitkeäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia. Pottuja. Vihersalaatti. Leipää.

 

Teet sitä kaksi padallista. Helppo valmistaa.

Silloin ok. jos sen pystyy tekemään ulkokeittiössä. Sisällä tehdessä tulee vähintään keittiöön tukalat oltavat, se ruoka kun ei kypsy oikealla tavalla tunnissa tai kahdessakaan.

Vierailija
52/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia minäkin suosittelisin. Tosi helppo tehdä (lihoja ei tarvitse ruskistaa, vaan ne voi laittaa suoraan uuniin veden kanssa). Hauduta yön yli 100 asteessa, niin lihasta tulee mureaa. Seuraksi uusia perunoita ja puolukkahilloa.

Ja ennestään kuumassa kämpässä yhä kuumemmat oltavat. Mistä teitä järkensä menettäneitä oikein sikiää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein meidän raksaporukalle. 

Lounaalla oli keittoja: lohikeittoa, hernaria+pannaria, kolmantena päivänä tein mausteista linssikeittoa ja hyvin sekin uppos. Ehkä ne ennakkoluulot olivat turhia.. mutta keittoja pitää olla paljon, myös leipää ja tein kiisseliä kahdelle päivällä jälkkkärksi.

 

Päivällinen 3 kiloa kaslerista, pulled porkkia. Sitten sämpylöitä sai kasata hampparin tapaan lisukkeineen tai oli keitettyjä perunoita, ruskeakastike ja kaaliraastesalaattia. < osottautui hitiksi kaikkina päivinä ja näin karskit lihansyöjä-heterot söivät hurjasti kasviksiakin.

Seuraavalle päivänä oli toinen samankokoinen kasler. (se on halpaa), paisto+viilennys, leikkaus pihveiksi ja grillaus. Uunikasviksia runsaasti, paria kastiketta ja taas sitä kaaliraastesalaattia ja sitten testasin belugalinsseistä oman salaattinsa ja uppos.

Aamulla tein aamupalabuffetin: oli nakkeja, keitettyjä kanamunia, jopa papusalaattia (meni), leikkeleitä, tomaattia, kurkkuja, salaattia... ruisleipää ja sämpylöitä. levitteitä, kahvia, hedelmiä, marjoja.. 

Iltapalalla oli peltipiirakkaa tai pitsaa, salaatteja päivältä, halukkaille grillattiin makkaraa. 

Jälkkärinä kahvia ja raparperipiirakkaa tai korvapuusteja 

Muista nesteytys, vettä, vichyä, oluita, limuja.. "harjakaisissa" sitten vahvempia juomia ja edellisistä ruuista otteita. ;) Saunaa..

Nämä oli siis kolmatta vuorokautta meillä mökillä tekemässä isompaa remppaa ja muonitus tietty kuului mukaan. Paljon pystyi tekemään etukäteen (pakkaseen). Esim kaslerit paistoin kotona, kaikki leipomiset tein pakkaseen. Osa oli raakapakasteena ja osa kokonaan valmistettuna. Kaaliraastesalaattia tein valmiiksi kahteen viiden litran ämpäriin ja pienempiin kuljetusta varten ja jos ei menekään.. niin ei tarvii niin isoa ämpäriä nopeesti ite ryystää. Kanamuniakin keitin 60kpl kotona valmiiksi, säilyy kylmässä useita päiviä kunhan kuori on ehjä. 

Ehkä nää vinkit ei huomiselle kerkee, mutta tulevaisuuteen.

Vierailija
54/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku helppo uuniruoka, kinkkukiusaus, makaronilaatikko jne. Jälkkäriksi  pannukakkua. Olisin ehdottanut peltipizzaa mutta taisit jo sitä tarjota ja haluat jotain muuta. 

En näitä laittais... Ainakaan, että kummassakin on pääosassa hiilihydraatti. Ei pannaria kiusauksien ja pastaruokien kanssa. Uni korjaa. Enemmän protskuu, että jaksavat tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kesäkeittoa. Siitä kaikki tykkää.

Ei todellakaan tykkää, eikä se vie nälkää.

Ihan vaan läpällä heitin kesäkeiton.

...oon mikä läppää.      Ha ha ha hah kun niin kovin naurattaa

Ei voi mitään jos on hapan kuin sitruuna.🍋

Vierailija
56/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1495,36 kg makaronilaatikkoa per nokka. Vai tulikohan tuossa joku pilkkuvirhe, oho hups....

Vierailija
57/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia minäkin suosittelisin. Tosi helppo tehdä (lihoja ei tarvitse ruskistaa, vaan ne voi laittaa suoraan uuniin veden kanssa). Hauduta yön yli 100 asteessa, niin lihasta tulee mureaa. Seuraksi uusia perunoita ja puolukkahilloa.

Kiitos. Kukaan ei tiennyt karjanpaisti ohjetta .....kiiitooosss 

Sanoin että lihaa ei tarvitse ruskistaa siksi, että aika usein ole nähnyt täälläkin karjalanpaistiohjeen, jossa käsketään ensin ruskistaa liha. Ruokaa suurelle porukalle laitettaessa tarpeeton ruskistus kuitenkin monikertaistaa työmäärän, kun kaikki lihat eivät mahdu samalle pannulle eikä kahdellekaan.

Pitkästä haudutuksesta taas sanoin, koska  usein näkee karjalanpaistiohjeita, joissa neuvotaan pitämään ruokaa uunissa vain 3-3,5 tuntia. Siinä liha jää kuitenkin helposti sitkeäksi.

Lihan ruskistaminen ei ole turhaa. Tuo makua ja nesteet pysyy paremmin sisällä.  On huomattavasti maukkaampaa kuin ruskistamaton. 

Lihan palat voi ruskistaa uunissakin. Ensin huoneen lämpöinen liha renssataan, palotellaan ja laitetaan uuni pellille ruskistumaan, käännellään parit kerrat ja kun ovat ottaneet kauttaaltaan väriä, niin lisätään mausteet ja neste, vähennetään uunin lämpötilaa ja sitten muhimaan.

Vierailija
58/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin jonkun keiton. Sen kanssa tuoreita sämpylöitä. Tuskin niitä itse viitsii tehdä mutta kaupasta hyviä sämpylöitä. Kala tai lihakeitto. Miehet on harvoin kranttuja. Ja jälkkäriksi kahvi tai tee tai jos lämmin niin jäätelö.

Vierailija
59/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia minäkin suosittelisin. Tosi helppo tehdä (lihoja ei tarvitse ruskistaa, vaan ne voi laittaa suoraan uuniin veden kanssa). Hauduta yön yli 100 asteessa, niin lihasta tulee mureaa. Seuraksi uusia perunoita ja puolukkahilloa.

Ja ennestään kuumassa kämpässä yhä kuumemmat oltavat. Mistä teitä järkensä menettäneitä oikein sikiää?

Kuvittelin ap:n olevan Suomessa eikä Keski-Euroopassa. Kun karjalanpaisti haudutetaan yön yli, ei se lämmitä kotia liikaa. Tarvittaessa voi jäähdyttää keittiötä avaamalla ikkunan yöksi. Ulkona pitäisi ensi yönä olla alle 15 astetta.

Vierailija
60/61 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko on vähän tylsää mutta yleensä siitä tykätään. Se vois olla hyvä vaihtoehto. Tai sitten joku kiusaus. Janssonin kiusaus on parempaa kuin joku kinkku. Tai makuasiahan sekin on. Punajuuria ja jotain helppoa salaattia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi