Nuoria aikuisia, jotka käyneet ulkomailla hyvin vähän tai ei ollenkaan?
Tiedättekö sellaisia suomalaisia alle 40 v, jotka eivät ole käyneet ulkomailla (juuri) koskaan? Kun tuntuu, että nykyihmisiä on viety vauvasta asti perheen kanssa Espanjan ja Thaimaan lomilla, ja teineinä/aikuisina Lontoot, Pariisit ja Nykit käyty ostosmatkalla ja Berliinissä/Damissa biletetty.
Jos löytyy, mikä on syynä (rahan lisäksi?), ympäristöarvot, ajan/uskalluksen/kiinnostuksen/matkaseuran puute? Enkkua varmasti suurin osa osaa nykyään niin hyvin, että ainakin kääntäjän avulla perus turistimatkustus onnistuu keneltä vaan nuorelta aikuiselta, kartat löytyy älyluurista ja koko matkan voi hommata netistä.
Kommentit (34)
Tiedän pari n. 35 vuotiasta naista, joista molemmat on käynyt vaan kerran muuaalla, Brittein saarilla. Toinen kävi kaveriporukan kanssa ja toinen yhdessä äitinsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42-vuotias enkä ole koskaan käynyt ulkomailla. Ei meidän vanhemmat vieneet meitä lapsia ulkomaanmatkoille. Nykyään työttömänä, vaikka onkin säästöjä ainakin 15'000 euroa, niin en ole uskaltanut niitä matkoihin tuhlata, koska ei voi tietää, jos joskus tulee totaalinen taloudellinen romahdus. Sitä paitsi koko elämän piinannut yksinäisyys ongelmana, koska jos lähtisin yksin ulkomaille, niin tuntuu kuin se olisi sama kuin jos metsässä kaatuu puu, niin kuuluuko siitä ääntä, jos kukaan ei ole kuulemassa. En koe saavani itse ulkomaille menosta sen enempää kuin mitä olen kotimaanmatkailusta saanut. Kotimaanmatkailussa sentään se hyvä puoli, että voi aina matkan yhteyteen sopia treffit vieraspaikkakuntalaisen kanssa, ja on helpompi nähdä myöhemmin uudelleen, kun ei niin hirveän pitkä välimatka kuitenkaan. Ulkomaille tuskin olisin yhtä usein menossa kuin mitä vaikkapa Etelä-Suomessa käyn.
Ja siis koska työttämyystilanne on tämä, hinnat nousee, ja kokoaikaista työtä yhä harvemmalla, ja palkka riittää hädin tuskin edes elämiseen, niin miten sitten matkailla ulkomaille? Kerropa se.
Minä olen työttömänä matkustanut melkein palkattomiin töihin eli ulkomaan työnantaja maksaa matkat ja ylläpidon. Näitä löytyy maataloudesta ja aupairin hommista ainakin
Vierailija kirjoitti:
Jo kasarilla oli vakio että kaikki oli käyneet ainakin sen kerran Tukholmassa tai Tallinnassa
Kasarilla ei käyty Tallinnassa. Viro kuului Neuvostoliittoon silloin.
Lastenkotitapaukset, suurperheiden lapset, vähävaraisten yh-äitien lapset, kotitaloudet joissa paljon eläimiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo kasarilla oli vakio että kaikki oli käyneet ainakin sen kerran Tukholmassa tai Tallinnassa
Kasarilla ei käyty Tallinnassa. Viro kuului Neuvostoliittoon silloin.
No Epsanjassa ainakin! Tenerihva.
Miten musta ap tuntuu et ympäristöaktivistit just matkustelee ja lentelee eniten.
Perussuomimöllykät sit käy Tallinnan laivalla vaan.
Tunnen, alle kolmekymppinen työkaverini ei ole koskaan käynyt Suomen ulkopuolella, ei myöskään laivassa tai lentokoneessa.
Näin mututuntumalla sanoisin, että ne on ne samat ihmiset, jotka on lapsena totutettu matkusteluun, jotka matkustavat aikuisena maailman ympäri yhtä mittaa, ja sitten on ne, jotka ei koskaan käy missään. Ääripäihin jakautunut tämäkin asia. Lisään vielä, ettei välttämättä liity rahaan, voi olla saman verran omaisuutta, ja toiset pistää kaiken liikenevän matkoihin, ja toiset asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, alle kolmekymppinen työkaverini ei ole koskaan käynyt Suomen ulkopuolella, ei myöskään laivassa tai lentokoneessa.
Tuo on salettiin jo aika harvinaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, alle kolmekymppinen työkaverini ei ole koskaan käynyt Suomen ulkopuolella, ei myöskään laivassa tai lentokoneessa.
Tuo on salettiin jo aika harvinaista
Olin kyllä yllättynyt. Ollaan korkeakoulutettuja ja olin ihan pyörtyä, kun ensin sanoi ettei ole ikinä lentänyt. Ajattelin, että hienoa, matkustaa maita pitkin ilmastosyistä. Sitten myöhemmin selvisi, ettei ole käynyt edes Tallinnassa tai Haaparannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, alle kolmekymppinen työkaverini ei ole koskaan käynyt Suomen ulkopuolella, ei myöskään laivassa tai lentokoneessa.
Tuo on salettiin jo aika harvinaista
Olin kyllä yllättynyt. Ollaan korkeakoulutettuja ja olin ihan pyörtyä, kun ensin sanoi ettei ole ikinä lentänyt. Ajattelin, että hienoa, matkustaa maita pitkin ilmastosyistä. Sitten myöhemmin selvisi, ettei ole käynyt edes Tallinnassa tai Haaparannassa.
Aikamoista, että on kokonaan matkustamiselta voinut noin välttyä. Kun tosiaan useat viedään jo lapsena oamn perheen, isovanhempien tai kaveriperheen toimesta johonkin lähialueille, vähintään luokkaretkelle Tallinnaan tms. Eikä myöhemminkään ole ollut uteliaisuutta käväistä katsomassa maailman menoa edes maata pitkin...
Veljeni puoliso ei tietääkseni ole ikinä lapsuudessaan käynyt ulkomailla. Hän on ollut 19-vuotiaasta lähtien veljeni kanssa ja he ovat yhdessä käyneet jossain etelässä ehkä kolme kertaa ja Tukholman risteilyllä joitakin kertoja. Hän on nyt 32-vuotias. Kaksi päälle 20-vuotista serkkuani eivät tietääkseni ikinä lapsuudessaan käyneet ulkomailla. Tosin en ole ihan varma, että olisiko heillä joskus ollut Tallinnan tai Tukholman risteilyä, että silloinhan sitten matkaa olisi tullutkin. Toinen näistä serkuistani on nyt aikuisena käynyt Thaimaassa. Näissä kummassakin tilanteessa on kaiketi kyse ainakin rahasta: ei ole ollut perheen kanssa varaa lähteä ulkomaille. Yksi ystävistäni kävi ulkomailla ensimmäisen kerran 16-vuotiaana kielikurssin kanssa, mutta hän ei ole ikinä matkustanut ulkomaille perheensä kanssa.
Tulee myös mieleen entisen työkaverini isovanhemmat, jotka eivät olleet ikinä käyneet Jyväskylää etelämmässä.
Olen vähän yli 40 (41) ja olen käynyt vain 2 kertaa Tallinnassa ja yhden kerran Tukholmassa laivalla. Ekan kerran se oli Tallinnaan kun olin 28. No tunsin nuorempana naisen, joka oli 24-vuotias matkustaessaan ensimmäistä kertaa junassa. Kerran olen ollut pienlentokoneessa lapsena. En tiedä miten kestäisin ison matkustajakoneen lennon ulkomaille.
Avopuolisoni lapset, 22v ja 24v