Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi "jäätyvät" kun näkevät ongelmakoirasi eivätkä tiedä käykö se kimppuun. Ovat valmiita pakenemaan.

Vierailija
2/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juuri. Itselläni on nuori, innokas ja vahva koira, jonka kanssa ohittamiset tuottaa muutenkin haastetta niin ai että kun tulee vielä vastaan näitä jotka jää tattina seisomaan ja syöttämään koiralleen nameja keskelle sitä hiton jalkakäytävää. Toinen klassikko on jotain kolmekiloista sittiäistä ulkoiluttavat, jotka eivät muka pysty ohitustilanteessa liikkumaan mihinkään kun koira ei suostu. 30-kiloisen ja menohaluisen teinikoiran taluttajana arvostan ihan helvetisti tällaista kädettömyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi. Tsemppiä.

Vierailija
4/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 koiraa. Jos olen kaikkien kanssa lenkillä, ei toimi mikään muu käsky kuin: odota. Koirat pysyvät yleensä paikoillaan. Jos olen yhden koiran kanssa, silloin toimii käsky: seuraa. Koira kulkee vasemman jalan vieressä. Kolmen koiran tai edes kahden kanssa seuraaminen ei vain onnistu. Törmäilevät toisiinsa, sotkevat itsensä hihnoihin ja hermostuvat siitä. Jos annan käskyn: odota, yleensä eivät edes hauku. Minua ei oikeastaan jaksa kiinnostaa, mitä sinä tai joku muu vieras ihminen ajattelee.

Vierailija
5/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jähmety mutta koirani käy maahan joskus makaamaan. Usein yritän jutella sen vastaantulijan kanssa. Tilanne on todella koominen. Koirani on maassa valmiina leikkiin  minä juttelen ystävällisesti ja vastaatulija on hiljaa kuin jälkeenjäänyt.

Itsepä olen asuinpaikkani valinnut. Tiedän että Suomessa on sosiaalisia asuinalueita mutta tällä mennään nyt.

Vierailija
6/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Itselläni on nuori, innokas ja vahva koira, jonka kanssa ohittamiset tuottaa muutenkin haastetta niin ai että kun tulee vielä vastaan näitä jotka jää tattina seisomaan ja syöttämään koiralleen nameja keskelle sitä hiton jalkakäytävää. Toinen klassikko on jotain kolmekiloista sittiäistä ulkoiluttavat, jotka eivät muka pysty ohitustilanteessa liikkumaan mihinkään kun koira ei suostu. 30-kiloisen ja menohaluisen teinikoiran taluttajana arvostan ihan helvetisti tällaista kädettömyyttä. 

Koirat on sosiaalisia. Anna koirasi tehdä tuttavuutta muiden koirien kanssa. Ei se ole koiralle kivaa että ohitellaan vaan naama norsunvtulla.

Vierailija
7/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä. Meidän meno eteenpäin näissä toisen koiran kohtaamistilanteissa ei välttämättä näytä kauhean hienolta ja hallitulta, mutta kuitenkin yritetään mennä ohi mahdollisimman nopeasti (koira yleensä pomppien tai muuta vastaavaa). Meillä innokas koira, joka haluaisi mennä tapaamaan ja ohitus on tosi vaikeaa, ja vielä vaikeampaa, jos toinen koira vaan nököttää paikallaan. Ohituksen pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti. Ja kyllä, ollaan käyty kouluttajilla ja ohittamista ollaan kyllä työstetty.

Vierailija
8/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet aloittaja. Miksi esität muuta?

Vierailija
9/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Meidän meno eteenpäin näissä toisen koiran kohtaamistilanteissa ei välttämättä näytä kauhean hienolta ja hallitulta, mutta kuitenkin yritetään mennä ohi mahdollisimman nopeasti (koira yleensä pomppien tai muuta vastaavaa). Meillä innokas koira, joka haluaisi mennä tapaamaan ja ohitus on tosi vaikeaa, ja vielä vaikeampaa, jos toinen koira vaan nököttää paikallaan. Ohituksen pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti. Ja kyllä, ollaan käyty kouluttajilla ja ohittamista ollaan kyllä työstetty.

Miksi koirat ei saa kohdata ja tehdä tuttavuutta ihmisten valvonnassa. Mitä te pelkäätte? Koira haluaa kohdata muita eikä ohittaa hiljaa.

Minä pysähdyn koska haluan antaa koiralleni mahdollisimman hyvän elämän. Siihen kuuluu koirakaverit.

Vierailija
10/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koirat ei saa kohdata ja tehdä tuttavuutta ihmisten valvonnassa. Mitä te pelkäätte? Koira haluaa kohdata muita eikä ohittaa hiljaa.

Minä pysähdyn koska haluan antaa koiralleni mahdollisimman hyvän elämän. Siihen kuuluu koirakaverit.

Moni koira on ärähtänyt koiralleni plus nämä ohitusongelmat, niin olen todennut, että mitä nopeammin pääsee ohi, niin sitä parempi. Kivojakin koiria ollaan tavattu, mutta parempi näin.

Vierailija
11/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jähmety mutta koirani käy maahan joskus makaamaan. Usein yritän jutella sen vastaantulijan kanssa. Tilanne on todella koominen. Koirani on maassa valmiina leikkiin  minä juttelen ystävällisesti ja vastaatulija on hiljaa kuin jälkeenjäänyt.

Itsepä olen asuinpaikkani valinnut. Tiedän että Suomessa on sosiaalisia asuinalueita mutta tällä mennään nyt.

He opettaa koiraansa omalla tavallaan. Ei saa innostua  muista lenkkeilijöistä. Voisi sen tietty sanoakin sille vastaantulijalle. 

Vierailija
12/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisia ulkoiluttajia, joista näkee että pysähtymiselle on jokin syy. Suurin osa näistä on vaan sellaisia, että pysähtyvät kesken askeleen tuijottamaan suu auki kuin lehmä uutta porttia, kun flexissä sinne tänne autotiellä tempova koira tekee mitä lystää. Vaikutelma on suoraan sanoen jälkeenjäänyt. En ikinä uskoisi tätä yleiseksi ilmiöksi jonkun toisen kertomana

Vierailija
13/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 koiraa. Jos olen kaikkien kanssa lenkillä, ei toimi mikään muu käsky kuin: odota. Koirat pysyvät yleensä paikoillaan. Jos olen yhden koiran kanssa, silloin toimii käsky: seuraa. Koira kulkee vasemman jalan vieressä. Kolmen koiran tai edes kahden kanssa seuraaminen ei vain onnistu. Törmäilevät toisiinsa, sotkevat itsensä hihnoihin ja hermostuvat siitä. Jos annan käskyn: odota, yleensä eivät edes hauku. Minua ei oikeastaan jaksa kiinnostaa, mitä sinä tai joku muu vieras ihminen ajattelee.

Juu tiedetään että kaltaisiasi ei kiinnosta se että olet vaivaksi muille. Älä ota kolmea koiraa jos et osaa edes yhtä kouluttaa.

Vierailija
14/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä pelkään? Että mun 30 kiloinen aikuinen kodinvaihtaja repii sun koiralta pää irti. Tai mikä jottei jos haluat antaa tehdä tuttavuutta? 

Vierailija
15/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat on sosiaalisia. Anna koirasi tehdä tuttavuutta muiden koirien kanssa. Ei se ole koiralle kivaa että ohitellaan vaan naama norsunvtulla.

Joo, säkin voit ihan vapaasti päästää sen koirasi moikkaamaan mun koiraa, 30 kiloa silkkaa pelkoraivoa, ja katsoa mitä sun koirallesi siinä tapahtuu, kun vähän "leikkivät" keskenään. 

Just sun kaltaisten idioottien takia otetaan takapakkia jatkuvasti, vaikka miten yritän vältellä ja pyytää tilaa. "Mutku tää haluaa leikkiä". No tääpä.ei, pässi. 

Vierailija
16/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opeta se maahankäyminen siltä pois, se on ihan maailman hirvein ja provosoivin tapa. Mulla on/ollut koiria viimeiset 30 vuotta talossa koko ajan 2-3, eikä yksikään ole sitä harrastanut, vaikka osa ollut paimentavia, tota maassa väijymistä. Ei ole annettu mahdollisuutta edes oppia ja se on helppo opettaa pois. 

Vierailija
17/17 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oon niin saatanan väsynyt näihin, että jos en pääse väistämään, annan koirani puolustaa itseään -koska täähän ei leiki- , kun sun koirasi sinkoaa sieltä maasta, niin joo, on tosi koominen tilanne. Tähän mennessä ei ole kyllä ketään naurattanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän