Mökillä vierailu ja tuomiset
Tuttavani kutsui viikonlopuksi mökilleen järven rantaan, mutta eilen sitten tuli ihmeellinen tavaralista, mukana pitäisi tuoda omat lakanat, iso läjä ruokatarvikkeita ja juomia yms. Nyt mietin etten ole mikään kauppalähetti ja korkeintaan kahvipaketin ja keksejä ajattelin ottaa mukaan, ei ole mielestäni todellakaan OK pyytää vierasta tuomaan melkein koko viikon kauppatavaroita mukanaan. Varsinkin kun itselläni lähes kahden tunnin ajomatka suuntaansa, heillä vain maksimissaan 45 minuuttia isoille kaupoille. Taidan jättää koko reisun väliin, alkaa tympiä tuollainen ahne ja epäkorrekti käyttäytyminen kutsuttuja vieraita kohtaan.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Idiootti.
Niin olet.
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissä kyllä sovitaan tuomiset yhdessä. Vähintäänkin kysytään itse mitä voitaisiin tuoda tullessamme, eikä se kyllä ikinä ole mikään kämänen keksipaketti + kahvi, vaan osallistutaan ruoka/juomamenoihin tasapuolisesti. Joskus kutsuvat sanovat että mitään ei tarvita, silloin viedään juomia, kahvia, herkkuja tai jotain spesiaalia ja vaikkapa kiva kynttilä syysiltoja varten.
Aikamoiset gourmeetarjoilut sinulla pitäisi sitten olla, jos paketti laadukasta kahvia ja keksejä on sinusta kämäinen tuliainen. Tietysti jos mökillä ollaan vierailemassa pidempi aika, on paikallaan viedä jotain enemmänkin.
Kun saa kutsun, on hyvä selvittää siinä tilanteessa tuomiset.
Meillä oli yhden kesän mökki, kesä 2020, joten sinne ei hirveesti ollut tunkua.
Mutta muutamat tulivat, ”ohikulkumatkalla”.
Me asuttiin äitini lapsuudenkodissa 02/20 n 6 - 7 kk ja joka ikinen päivä oli siivoamista, korjaamista.
Nämä tutut tiesivät minne tulla ja oli oikeasti ärsyttävää, kun joku tulee kahvipaketin kanssa ja kyselee grillattavaa.
Siinä sanoin ihan naama peruslukemilla voit kokeilla mitä tolle sun kahvipaketille käy grillissä.
Me käydään vain kerran viikossa ruokakaupassa, tiistaiaamuisin, meillä ei ole ylimääräistä ruokaa tarjota ja saunakin lämmitetään huomenna, sunnuntaisin pidetään rempassa välipäivä.
Olin ihan unohtanut joku voi näin käyttäytyä. Me ei edes juoda kahvia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissä kyllä sovitaan tuomiset yhdessä. Vähintäänkin kysytään itse mitä voitaisiin tuoda tullessamme, eikä se kyllä ikinä ole mikään kämänen keksipaketti + kahvi, vaan osallistutaan ruoka/juomamenoihin tasapuolisesti. Joskus kutsuvat sanovat että mitään ei tarvita, silloin viedään juomia, kahvia, herkkuja tai jotain spesiaalia ja vaikkapa kiva kynttilä syysiltoja varten.
Tää on todella kivaa, mutta jos kutsun jonkun mökilleni, en halua hänen tuovan mukanaan yhtään mitään. Hän on kutsuttu vieras, ei mikään ruokalistan suunnittelija. Jos meillä tarjottu ruoka ei kelpaa, on vapaa lähtemään, mutta en halua ottaa vastaan juomia, herkkuja, turhaa krääsää. Mökkini ei ole mikään tavaravarasto!
Jos kutsun, niin tarjoan. Jos en kutsu, en tarjoa mitään, vaikka tulisit ruokinesi.
Aika ikävän kuvan annat itsestäsi
Varmasti näin on, mutta en minä ole mikään taloudenhoitaja, joka kokkaa vieraan haluaman aterian, kun tämä mökille vaivautuu ruokakassiensa kera. Siinä menee sitten vierailu siihen, että laitan toivottua ruokaa ja vieraat istuvat yksinään terassilla. Jos minun varaamani ruoka ei kelpaa, niin noinhan se sitten menee, kutsuja keittiössä yksinään ja vieraat miettimässä, että mitäköhän tehtäisiin. Meillä kun ei keittiöön mahdu kuin yksi kokkaamaan, kaksi on jo liikaa, joten turha sanoa, että tehdään ruokaa yhdessä.
Leikitään, että kutsun mökille 4 henkisen perheen 2 yöksi ja kolmeksi päiväksi. Lisäksi itsellämme on nelihenkinen perhe. Suunnittelen ja ostan siis 8 hengen tavarat täksi ajaksi. Siivoan ennen kuin tulevat ja kun ovat lähteneet, pyykkään, käyn kaupassa, johon menee vähintään puoli päivää, valmistan ruuat. Rahaakin palaisi juomineen sellaiset vähintään 500 euroa. Vain totaalimasokisti lähtisi tuohon. Mistä arvaatte, että Pekka ja Jaana ei edes syö ruokia mitä olin ajatellut kokata, Toni taas on vegaani, eikä valitut juomatkaan maistu vieraille. Voi voi.
Daaaaaa sait kutsun mökille juuuuu
Ei se köyhyyskään, mutta se henkinen köyhyys.
Keksipaketi ja kahvi sopii viemisiksi jos käy kahvilla max pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Jos menisin kutsuttuna toisten mökille vieraaksi niin veisin varhaisperunoita, tilliä, tomaatteja iso pussillinen, salaattia, grillimakkaraa ainakin 3pkt, sinappia, oliiveja, perunalastuja, hyvää leipää ainakin 2, juustoa kahta erilaista, pullaa, ehkä makeisia. Omat pyyhkeet yms. Ruokia veisin n. 40-50 e:llä.
Minä olettaisin, että nuo ovat sinun omia ruokiasi, en tekisi niistä aterioita, mutta antaisin toki kattilan perunankeittoon ja astioita, että voisit tehdä omat ruokasi. Siinä voisit grillata makkaroita meidän täytettyjen paprikoiden tms. vierellä. Lopuksi pakkaisin tuomisesi mukaan, kun palaat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Leikitään, että kutsun mökille 4 henkisen perheen 2 yöksi ja kolmeksi päiväksi. Lisäksi itsellämme on nelihenkinen perhe. Suunnittelen ja ostan siis 8 hengen tavarat täksi ajaksi. Siivoan ennen kuin tulevat ja kun ovat lähteneet, pyykkään, käyn kaupassa, johon menee vähintään puoli päivää, valmistan ruuat. Rahaakin palaisi juomineen sellaiset vähintään 500 euroa. Vain totaalimasokisti lähtisi tuohon. Mistä arvaatte, että Pekka ja Jaana ei edes syö ruokia mitä olin ajatellut kokata, Toni taas on vegaani, eikä valitut juomatkaan maistu vieraille. Voi voi.
No eihän ne ole siellä noin pitkään, jos ruoka ei ole heille maistuvaa. Nopeamminhan nuo poistuvat, jos uudet perunat ja tuore kala ei maistu.
Ja tuolla rahamäärällä saa jo sellaiset juotavat, että niistä nauttiin itsekin. MInä saisin 8 hengen aterioihin kulumaan korkeintaan 250 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän ne ole siellä noin pitkään, jos ruoka ei ole heille maistuvaa. Nopeamminhan nuo poistuvat, jos uudet perunat ja tuore kala ei maistu.
Ja tuolla rahamäärällä saa jo sellaiset juotavat, että niistä nauttiin itsekin. MInä saisin 8 hengen aterioihin kulumaan korkeintaan 250 e.
Niin, meillä kun ei syödä nakkeja ja perunoita, joten tuo on meidän ruokabudjetilla laskettu. Hyvä jos pääset edullisemmin ja tykkäät passata., vieraasi varmasti nauttivat ylläpidosta.
Vien mökille omat syötävät. En halua että mökin omistaja tarjoo mitään.
Eli mökin omistajana tulisi tarjota liinavaatteet, pyyhkeet, majoitus, ruuat ja juomat. Mielellään myös muu viihdyke. Ei kiitos. Jos kutsun kotiini kylään tarjoan, mutta jos mökille saa vieraat tuoda kaiken tarvittavan mukanaan mukaan lukien omat lakanat. Miksi viettäisin lomasta puolet tekemässä vieraille ostoksia ja lakanapyykkiä, on aivan tarpeeksi muutakin tekemistä. Täysin kohtuutonta edes ajatella.