Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökillä vierailu ja tuomiset

Vierailija
26.06.2026 |

Tuttavani kutsui viikonlopuksi mökilleen järven rantaan, mutta eilen sitten tuli ihmeellinen tavaralista, mukana pitäisi tuoda omat lakanat, iso läjä ruokatarvikkeita ja juomia yms. Nyt mietin etten ole mikään kauppalähetti ja korkeintaan kahvipaketin ja keksejä ajattelin ottaa mukaan, ei ole mielestäni todellakaan OK pyytää vierasta tuomaan melkein koko viikon kauppatavaroita mukanaan. Varsinkin kun itselläni lähes kahden tunnin ajomatka suuntaansa, heillä vain maksimissaan 45 minuuttia isoille kaupoille. Taidan jättää koko reisun väliin, alkaa tympiä tuollainen ahne ja epäkorrekti käyttäytyminen kutsuttuja vieraita kohtaan.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lakanat ymmärrän. Kaikilla ei ole mökeillään rajattomasti säilytystilaa, eikä pyykinpesumahdollisuuttakaan. 

Mutta muuten olen sitä (vanhaa) koulukuntaa, jonka mielestä KUTSUMANANI saapuvan vieraan ei tarvitse tuoda mukanaan mitään tuliaisia. Korkeintaan hyvin läheistä ihmistä voisin pyytää poikkeamaan kaupassa matkalla ja tuomaan tullessaan, jos jotain ruokatavaraa puuttuu, siis tyyliin 1-2 pientä juttua, jotka tietysti maksaisin hänelle. Jos kutsuu vieraita, silloin heidät myös kestitsee kokonaan. 

Mutta jos vieras kutsuu itse itsensä tai mökkireissu on yhdessä suunniteltu, jokainen huolehtii omista syömisistään ja juomisistaan tai jos vain yksi käy kaupassa ja ostaa kaikille, muut maksavat hänelle osuutensa. 

Vierailija
42/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin mitä tuon tullessani. Isäntäväellä voi olla jo ruokia joita eivät halua enempää ja joitain joita voi tuoda. Kyllä luulisin että 70-80e:llä veisin. En minä mikään suursyömäri että söisi heti pöydän tyhjäksi. Tuliaisina veisin lisäksi ympäristöystävällistä saippuaa tms. 

Sinut on kutsuttu vieraaksi ja veisit viikon tarpeiksi ruokaa mukanasi? Oikeasti? 

Itse veisin sen saippuan tai muun pienen tuliaisen sekä omat (alkoholi)juomani, enkä emäntänä/isäntänä odottaisi kutsutulta vieraalta edes noita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lakanat ymmärrän. Kaikilla ei ole mökeillään rajattomasti säilytystilaa, eikä pyykinpesumahdollisuuttakaan. 

Mutta muuten olen sitä (vanhaa) koulukuntaa, jonka mielestä KUTSUMANANI saapuvan vieraan ei tarvitse tuoda mukanaan mitään tuliaisia. Korkeintaan hyvin läheistä ihmistä voisin pyytää poikkeamaan kaupassa matkalla ja tuomaan tullessaan, jos jotain ruokatavaraa puuttuu, siis tyyliin 1-2 pientä juttua, jotka tietysti maksaisin hänelle. Jos kutsuu vieraita, silloin heidät myös kestitsee kokonaan. 

Mutta jos vieras kutsuu itse itsensä tai mökkireissu on yhdessä suunniteltu, jokainen huolehtii omista syömisistään ja juomisistaan tai jos vain yksi käy kaupassa ja ostaa kaikille, muut maksavat hänelle osuutensa. 

Eli koska mulla on upea mökkipaikka jota harvalla kaverilla on niin en voi sinne ketään kutsua ellen myös maksa heidän syömisiä ja juomisia? Ok. Oon sitten mökillä yksin ja kaverit saa olla kaupungissa. Kaikki raha kun menee mökin ylläpitoon joten ei ylimääräistä toisten ruokkimiseen vain ole. 

Vierailija
44/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä homma et nämä jotka odottaa kutsun tarkoittavan automaattisesti täys ylläpitoa eivät ikinä kykene vastavuoroisiin kutsuihin ja tarjoa ns takaisin puitteita sekä ylläpitoa. Tai sitten he syövät korkeintaan euron grillimakkaraa, mutta kumma kyllä myös se sisäfilee kelpaa tarjottuna. Keskituloisena ei nykyään tarjoilla kelleen kuin poikkeustapauksessa. Kaikki on kallistunut niin paljon ja sen tietää kyllä ne ketkä tarjoaa, mutta ei ne jotka ei koskaan. 

Vierailija
45/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä vakiokeskusteluita, eikös me juteltu tämä jo viime vuonna? 

Tosiasia on se että mökeillä ei enää juurikaan käy vieraita eikä koskaan yllätysvieraita. Se on aikaa ennen kännyköitä. Maanitella saa että vieraat saisivat kiireisiin aikatauluihinsa upotettua yhden mökkikyläilyn. 

Ymmärrän että jos kutsutaan ulkomeren saarelle tai erämaahan, tai  purjehtimaan viikonlopuksi niin proviantit hoidetaan yhdessä, ehkä myös jos kutsujalla ei ole autoa. . 

"Tosiasia on se että mökeillä ei enää juurikaan käy vieraita eikä koskaan yllätysvieraita."

Tuo on totta. 70+ porukka muistelee viime vuosituhannen tapahtumia mökkilokkeineen.

Vierailija
46/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just lähdössä yksin mökille ja luvataan helle viikonloppua. Olisi ollut kiva pyytää joku kaveri mukaan, tulijoita kyllä olisi. Mutta lähden yksin, koska juhannukseen vierailla paloi jo yli 500 euroa. En pysty ottamaan riskiä, että uuden vieraan syömiset ja juomiset tulisivat edes osin mun maksettavaksi. Aika tylsä syy, mutta minkäs teet. Mikään keksipaketti kun ei riitä kelleen tai kahvi. 

Taitaapi olla aika vähän niitä hyviä kavereita…kuinka on?

Vierailija
47/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeilykulttuureja on kovin erilaisia. Toisille mökkivieraat on vieraita siinä missä kotonakin, tuliaisiksi riittää sama kuin muuten vieraillessa. Ruuat tuodaan eteen ja vierasta pyritään viihdyttämään parhaan mukaan. 

Osalle taas mökkivieras on paikalla  samassa roolissa kuin kaikki muutkin, osallistuu töihin ja kustannuksiin tasavertaisesti, ehkä vielä vähän enemmän siitä ilosta, että pääsee mökille. Ja sitten on kaikenlaisia versioita tästä väliltä.

Kaikki vaihtoehdot ovat yhtä oikeita ja vääriä, tärkeintä olisi, että niin kutsuja kuin vieras ovat alusta asti kartalla siitä mitä juuri tämä mökkivierailu tarkoittaa. Tässä nyt kutsujalla kävi kömmähdys, kun jätti viime tippaan ohjeistamisen. 

Meillä on ollut isolla porukalla mökkeillessä tapana jakaa ruuanlaittovastuut, niin että yksi pariskunta/perhe vastaa yhden aterian hankinnoista ja valmistamisesta. Kutsujalle jää yleensä isompi vastuu ja isommat kulut, mutta ei sentään parinkymmenen ihmisen koko juhannuksen tarjoaminen. Vieraat saavat sitten miettiä tarjoamansa aterian oman budjetin ja mieltymysten mukaan. 

Vieraat myös osallistuvat mökin perushommiin, saunan lämmitykseen, tiskaamiseen ym. Jos taas mökinomistaja haluaa pitää talkoot ja saada porukalla aikaan isomman projektin, silloin hän tarjoaa vähintään reissun ruuat. 

Tuo kuulostaa enemmän yhdessä sovitulta kokoontumiselta, joka on luultavasti vastavuoroista siten, että isäntäperhe vaihtelee. Epäreilua pariskunnille kyllä. Ei tarvinne selittää, miksi. 

Itse ymmärrän vieraan/vieraiden kutsumisen niin, että aloite vierailuun tulee kokonaan kutsujalta, eikä silloin kyllä vieraan kuulu tuoda mukanaan yhtään mitään, eikä osallistua mihinkään helkutin huussintyhjäyksiin. Kutsuttu vieras on kutsuttu vieras, oli miljöö sitten koti, mökki tai teltta metsässä. 

Jollei ole varaa tai halua kestitä itse kutsumiaan vieraita, heitä ei pidä kutsua ollenkaan. 

Vierailija
48/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista ruokaa mitä syöt siellä mökillä, vaikka grilattavaa ja erilaisia juomia, talous- ja WC-paperia, juomavettä kanisterissa, karkkia, petivatteita, pyyhkeet ja kesäpelejä. Jos tuot sen saippuan niin tuo myös saippuakotelo, helpompi olisi nestesaippua, Shampoo jota käytät tavallisesti.

Vierailija
49/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoosta taas koko aloitus.Aihe on käsitelty miljoonaan kertaan. Joo, se on varmasti hauska saada ihmiset vastaamaan tosissaan, mutta voisko vaikka keksiä ihan muuta välillä. Kesällä on kaikkea muutakin kurjaa.

Vierailija
50/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse kutsutaan niin tarjotaan ruoat ja petivaatteet. On hyvä sopia etukäteen tuomiset koska ainakin meillä on aika pieni jääkaappi mökillä. Eikä kaikille vieraille välttämättä petivaatteita. Muuten on ns. avoimet ovet, mutta muutama vieras on tullut tyhjin käsin tai yhden makkarapaketin kanssa grillaamaan ja seuraavaksi onkin kyselty, että milloin sauna lämpiää. Itse eivät toki saunan lämmittämiseen osallistuneet. Tuo on tympeä sen takia, että ainakaan me ei lähtökohtaisesti viedä ylimääräistä ruokaa ja kauppaan on matkaa noin onhan se tökeröä käydä kaupungista tullessa syömässä eväät ja sitten joutuu itse ajamaan pitkähkön matkan kauppaan. 

Vierailija
51/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkeilykulttuureja on kovin erilaisia. Toisille mökkivieraat on vieraita siinä missä kotonakin, tuliaisiksi riittää sama kuin muuten vieraillessa. Ruuat tuodaan eteen ja vierasta pyritään viihdyttämään parhaan mukaan. 

Osalle taas mökkivieras on paikalla  samassa roolissa kuin kaikki muutkin, osallistuu töihin ja kustannuksiin tasavertaisesti, ehkä vielä vähän enemmän siitä ilosta, että pääsee mökille. Ja sitten on kaikenlaisia versioita tästä väliltä.

Kaikki vaihtoehdot ovat yhtä oikeita ja vääriä, tärkeintä olisi, että niin kutsuja kuin vieras ovat alusta asti kartalla siitä mitä juuri tämä mökkivierailu tarkoittaa. Tässä nyt kutsujalla kävi kömmähdys, kun jätti viime tippaan ohjeistamisen. 

Meillä on ollut isolla porukalla mökkeillessä tapana jakaa ruuanlaittovastuut, niin että yksi pariskunta/perhe vastaa yhden aterian hankinnoista ja valmistamisesta. Kutsujalle jää yleensä isompi vastuu ja isommat kulut, mutta ei sentään parinkymmenen ihmisen koko juhannuksen tarjoaminen. Vieraat saavat sitten miettiä tarjoamansa aterian oman budjetin ja mieltymysten mukaan. 

Vieraat myös osallistuvat mökin perushommiin, saunan lämmitykseen, tiskaamiseen ym. Jos taas mökinomistaja haluaa pitää talkoot ja saada porukalla aikaan isomman projektin, silloin hän tarjoaa vähintään reissun ruuat. 

Tuo kuulostaa enemmän yhdessä sovitulta kokoontumiselta, joka on luultavasti vastavuoroista siten, että isäntäperhe vaihtelee. Epäreilua pariskunnille kyllä. Ei tarvinne selittää, miksi. 

Itse ymmärrän vieraan/vieraiden kutsumisen niin, että aloite vierailuun tulee kokonaan kutsujalta, eikä silloin kyllä vieraan kuulu tuoda mukanaan yhtään mitään, eikä osallistua mihinkään helkutin huussintyhjäyksiin. Kutsuttu vieras on kutsuttu vieras, oli miljöö sitten koti, mökki tai teltta metsässä. 

Jollei ole varaa tai halua kestitä itse kutsumiaan vieraita, heitä ei pidä kutsua ollenkaan. 

Juu en ole sinua kutsumassa. Kyllä on aina ollut tulijoita mökille järven rantaan alle tunnin matkan päähän niistäkin kavereista jotka eivät luule tulevansa täyshoitoon vaan yhdessä suunnitellaan, hankitaan ja toteutetaan ruoat ja aina myös puuhataan mökillä kaikenlaista hyödytöntä ja hyödyllistä.

Vierailija
52/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vanha keskustelu, mutta yhä ajankohtainen ja nostaa esiin erot miten, jotkut haluavat aina olla kutsuttuja ja emännän passattavia eivätkä näe siinä mitään väärää vaikka itse eivät vastavuoroisia kutsuja koskaan jaa. Ja toiset mieltävät mökkeilyn, oli kohde jonkun oma tai vuokra tai yhteisesti varattu, yhteiseksi asiaksi missä kaikki aikuiset osallistuvat yhtälailla kaikkeen. Jokainen taitaa kuulua jompaan kumpaan kastiin ymmärtämättä toisiaan. 😅 

Vierailija
53/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissä kyllä sovitaan tuomiset yhdessä. Vähintäänkin kysytään itse mitä voitaisiin tuoda tullessamme, eikä se kyllä ikinä ole mikään kämänen keksipaketti + kahvi, vaan osallistutaan ruoka/juomamenoihin tasapuolisesti. Joskus kutsuvat sanovat että mitään ei tarvita, silloin viedään juomia, kahvia, herkkuja tai jotain spesiaalia ja vaikkapa kiva kynttilä syysiltoja varten. 

Tää on todella kivaa, mutta jos kutsun jonkun mökilleni, en halua hänen tuovan mukanaan yhtään mitään. Hän on kutsuttu vieras, ei mikään ruokalistan suunnittelija. Jos meillä tarjottu ruoka ei kelpaa, on vapaa lähtemään, mutta en halua ottaa vastaan juomia, herkkuja, turhaa krääsää. Mökkini ei ole mikään tavaravarasto!

Jos kutsun, niin tarjoan. Jos en kutsu, en tarjoa mitään, vaikka tulisit ruokinesi.

Vierailija
54/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain mökkikutsun sanoilla: voit sinäkin sinne joskus tulla.

Ei muuta.

Muut kutsutut on kutsuttu niin,että ihan sovittu lomat yhteen ja millon menevät ja mihin asti ovat.

Otin heti veetuiluna tuon minun kutsun ja en todellakaan ole yhtään halukas menemään,kun tiedän etten ole haluttu vieras. Ja mökki on niiiin pitkän matkan takana, että ei kiitos. On mulla omaa omakotitalon lääniä mistä itse nauttia. Nytkin aherrettu pihalla joitain tunteja ja istun varjossa terassin sohvalla huurteinen lasissa. Ei tän kauemmas tartte lähteä nauttimaan kesästä.

55/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuun voisi sisällyttää huomautuksen että tarkoitus on mökkeillä nyyttäriperiaatteella: jokainen tuo jotain. Toisaalta siinä taas kutsuttu saa itse päättää mitä tuo, ja vain suurin piirtein sovitaan tuomisista etukäteen etteivät kaikki tuo jotain samaa. Tarkat vaatimukset tuomisista ovat tökeröitä.

Vierailija
56/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menisin kutsuttuna toisten mökille vieraaksi niin veisin varhaisperunoita, tilliä, tomaatteja iso pussillinen, salaattia,  grillimakkaraa ainakin 3pkt, sinappia, oliiveja, perunalastuja, hyvää leipää ainakin 2, juustoa kahta erilaista, pullaa, ehkä makeisia. Omat pyyhkeet yms. Ruokia veisin n. 40-50 e:llä. 

Itse saisit sitten ne perunalastut, grillimakkarat, sinapit ja oliivit syödä

Vierailija
57/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissä kyllä sovitaan tuomiset yhdessä. Vähintäänkin kysytään itse mitä voitaisiin tuoda tullessamme, eikä se kyllä ikinä ole mikään kämänen keksipaketti + kahvi, vaan osallistutaan ruoka/juomamenoihin tasapuolisesti. Joskus kutsuvat sanovat että mitään ei tarvita, silloin viedään juomia, kahvia, herkkuja tai jotain spesiaalia ja vaikkapa kiva kynttilä syysiltoja varten. 

Tää on todella kivaa, mutta jos kutsun jonkun mökilleni, en halua hänen tuovan mukanaan yhtään mitään. Hän on kutsuttu vieras, ei mikään ruokalistan suunnittelija. Jos meillä tarjottu ruoka ei kelpaa, on vapaa lähtemään, mutta en halua ottaa vastaan juomia, herkkuja, turhaa krääsää. Mökkini ei ole mikään tavaravarasto!

Jos kutsun, niin tarjoan. Jos en kutsu, en tarjoa mitään, vaikka tulisit ruokinesi.

Aika ikävän kuvan  annat itsestäsi 

Vierailija
58/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomiset kirjoitetaan isolla T-kirjaimella

Riippuu onko kyse ihmisistä vai ruokatavaroista

Vierailija
59/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasit punkata siellä ja odotat heidän tarjoilevan sinulle syömiset ja juomiset. Oikeasti, on parempi että perut äkkiä. 

Vierailija
60/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin mökillä siten, että kutsutut pariskunnat eivät halunneetkaan sopia ruokaostoksista etukäteen ja siispä kaikki kävivät menomatkalla ostamassa itselleen ruuat, joita sitten vuoroperään valmistettiin pienessä keittiössä. Kohteliasta toki on, että vieraat tuo omat lakanat ja pyyhkeet. Sitten sovitaan mitä halutaan syödä ja jaetaan lasku ellei sitten kaikki käy kaupasta hakemassa jotakin. Olen kyllä joskus viikonlopun ruuat ostanut kaikille, kun olen kutsunut kaukaa kavereita kylään. Menee heillä jo kulkemisiin rahaa muutama sataa euroa.