Mökillä vierailu ja tuomiset
Tuttavani kutsui viikonlopuksi mökilleen järven rantaan, mutta eilen sitten tuli ihmeellinen tavaralista, mukana pitäisi tuoda omat lakanat, iso läjä ruokatarvikkeita ja juomia yms. Nyt mietin etten ole mikään kauppalähetti ja korkeintaan kahvipaketin ja keksejä ajattelin ottaa mukaan, ei ole mielestäni todellakaan OK pyytää vierasta tuomaan melkein koko viikon kauppatavaroita mukanaan. Varsinkin kun itselläni lähes kahden tunnin ajomatka suuntaansa, heillä vain maksimissaan 45 minuuttia isoille kaupoille. Taidan jättää koko reisun väliin, alkaa tympiä tuollainen ahne ja epäkorrekti käyttäytyminen kutsuttuja vieraita kohtaan.
Kommentit (27)
Nyt loppu tuominen ja Jamppa Juominen.
Kysyisin mitä tuon tullessani. Isäntäväellä voi olla jo ruokia joita eivät halua enempää ja joitain joita voi tuoda. Kyllä luulisin että 70-80e:llä veisin. En minä mikään suursyömäri että söisi heti pöydän tyhjäksi. Tuliaisina veisin lisäksi ympäristöystävällistä saippuaa tms.
Mä joutuisin perumaan tuollaisen mökkireissun. Ihan siitä syystä että syön tosi vähän, eikä mun ruokailujen tarvitse olla mitään sisäfilettä tai savustettua lohta. Mulle riittää notskimakkara ja vaikka letut salaatin kera. Alkoholia en juo ollenkaan. Tottakai toisin nuo ruokatarvikkeet kokonporukalle mukanani ja jonkun 20€ extraruokakorin jossa esim limsaa/vissyä, vessapaperia ja varhaisperunoita, silliä, leipäpussin ja leivän päällysteet aamiaispöytään ehkä kahvipaketti lisäksi. Eli koko satsi about 30-35€ jolla vk.loppu pitäisi mennä. Eikö tämä yleisesti riittäisi?
En odota, että vieraat tuovat ruokaa tai liinavaatteita mukanaan. Tykkään suunnitella ruoat etukäteen ja tarjota vieraille hyvää ruokaa. Meidän mökillä on myös pyykkikone ja pihalla pyykkinarut, niin ei tarvitse tuoda lakanoitakaan, ellei jollekin sitten ole ehdottoman tärkeää, että saa nukkua omissa lakanoissa. Mutta lakanoita ja pyyhkeitä meillä on kyllä tarpeeksi myös kaikille kutsutuille vieraille.
Meille voi tuoda jotain, mikä säilyy hyvin, kuten vaikka viiniä tai kahvia, mutta ei sitä edellytetä.
Vierailija kirjoitti:
Mä joutuisin perumaan tuollaisen mökkireissun. Ihan siitä syystä että syön tosi vähän, eikä mun ruokailujen tarvitse olla mitään sisäfilettä tai savustettua lohta. Mulle riittää notskimakkara ja vaikka letut salaatin kera. Alkoholia en juo ollenkaan. Tottakai toisin nuo ruokatarvikkeet kokonporukalle mukanani ja jonkun 20€ extraruokakorin jossa esim limsaa/vissyä, vessapaperia ja varhaisperunoita, silliä, leipäpussin ja leivän päällysteet aamiaispöytään ehkä kahvipaketti lisäksi. Eli koko satsi about 30-35€ jolla vk.loppu pitäisi mennä. Eikö tämä yleisesti riittäisi?
Todellakin pitäisi riittää, että tuo sen verran mitä aikoo syödä - jos nyt siis on niin köyhä isäntäväki että vieraat kutsutaan nyyttäriperiaatteella. Mutta ei kai vieraan nyt sentään vessapaperia tarvitse tuoda. Veisin varmaan jotain kivoja kesäisiä serviettejä.
Tuomiset kirjoitetaan isolla T-kirjaimella