Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökillä vierailu ja tuomiset

Vierailija
26.06.2026 |

Tuttavani kutsui viikonlopuksi mökilleen järven rantaan, mutta eilen sitten tuli ihmeellinen tavaralista, mukana pitäisi tuoda omat lakanat, iso läjä ruokatarvikkeita ja juomia yms. Nyt mietin etten ole mikään kauppalähetti ja korkeintaan kahvipaketin ja keksejä ajattelin ottaa mukaan, ei ole mielestäni todellakaan OK pyytää vierasta tuomaan melkein koko viikon kauppatavaroita mukanaan. Varsinkin kun itselläni lähes kahden tunnin ajomatka suuntaansa, heillä vain maksimissaan 45 minuuttia isoille kaupoille. Taidan jättää koko reisun väliin, alkaa tympiä tuollainen ahne ja epäkorrekti käyttäytyminen kutsuttuja vieraita kohtaan.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomiset kirjoitetaan isolla T-kirjaimella

Vierailija
22/72 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt loppu tuominen ja Jamppa Juominen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sanoi Jamppa Juominen

Vierailija
24/72 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin mitä tuon tullessani. Isäntäväellä voi olla jo ruokia joita eivät halua enempää ja joitain joita voi tuoda. Kyllä luulisin että 70-80e:llä veisin. En minä mikään suursyömäri että söisi heti pöydän tyhjäksi. Tuliaisina veisin lisäksi ympäristöystävällistä saippuaa tms. 

Vierailija
25/72 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joutuisin perumaan tuollaisen mökkireissun. Ihan siitä syystä että syön tosi vähän, eikä mun ruokailujen tarvitse olla mitään sisäfilettä tai savustettua lohta. Mulle riittää notskimakkara ja vaikka letut salaatin kera. Alkoholia en juo ollenkaan. Tottakai toisin nuo ruokatarvikkeet kokonporukalle mukanani  ja jonkun 20€ extraruokakorin jossa esim  limsaa/vissyä, vessapaperia ja varhaisperunoita, silliä, leipäpussin ja leivän päällysteet aamiaispöytään ehkä kahvipaketti lisäksi. Eli koko satsi about 30-35€ jolla vk.loppu pitäisi mennä.  Eikö tämä yleisesti riittäisi? 

Vierailija
26/72 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota, että vieraat tuovat ruokaa tai liinavaatteita mukanaan. Tykkään suunnitella ruoat etukäteen ja tarjota vieraille hyvää ruokaa. Meidän mökillä on myös pyykkikone ja pihalla pyykkinarut, niin ei tarvitse tuoda lakanoitakaan, ellei jollekin sitten ole ehdottoman tärkeää, että saa nukkua omissa lakanoissa. Mutta lakanoita ja pyyhkeitä meillä on kyllä tarpeeksi myös kaikille kutsutuille vieraille. 

Meille voi tuoda jotain, mikä säilyy hyvin, kuten vaikka viiniä tai kahvia, mutta ei sitä edellytetä. 

Vierailija
27/72 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joutuisin perumaan tuollaisen mökkireissun. Ihan siitä syystä että syön tosi vähän, eikä mun ruokailujen tarvitse olla mitään sisäfilettä tai savustettua lohta. Mulle riittää notskimakkara ja vaikka letut salaatin kera. Alkoholia en juo ollenkaan. Tottakai toisin nuo ruokatarvikkeet kokonporukalle mukanani  ja jonkun 20€ extraruokakorin jossa esim  limsaa/vissyä, vessapaperia ja varhaisperunoita, silliä, leipäpussin ja leivän päällysteet aamiaispöytään ehkä kahvipaketti lisäksi. Eli koko satsi about 30-35€ jolla vk.loppu pitäisi mennä.  Eikö tämä yleisesti riittäisi? 

Todellakin pitäisi riittää, että tuo sen verran mitä aikoo syödä - jos nyt siis on niin köyhä isäntäväki että vieraat kutsutaan nyyttäriperiaatteella. Mutta ei kai vieraan nyt sentään vessapaperia tarvitse tuoda. Veisin varmaan jotain kivoja kesäisiä serviettejä. 

Vierailija
28/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla oli sama ongelma jo edellisvuonna. Huoh. Voisitko nyt lakata unelmoimasta, että sinua mihinkään kutsutaan?

Vierailija
29/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En odota, että vieraat tuovat ruokaa tai liinavaatteita mukanaan. Tykkään suunnitella ruoat etukäteen ja tarjota vieraille hyvää ruokaa. Meidän mökillä on myös pyykkikone ja pihalla pyykkinarut, niin ei tarvitse tuoda lakanoitakaan, ellei jollekin sitten ole ehdottoman tärkeää, että saa nukkua omissa lakanoissa. Mutta lakanoita ja pyyhkeitä meillä on kyllä tarpeeksi myös kaikille kutsutuille vieraille. 

Meille voi tuoda jotain, mikä säilyy hyvin, kuten vaikka viiniä tai kahvia, mutta ei sitä edellytetä. 

Meillä on ja meille voi tuoda jne.

Sinä et edusta kaikkia mökkiläisiä. Hitostako me tiedetään kuka sinä olet. Osta itse viinisi ja kahvisi. Kaikki muut eivät ole tuollaisia deekuja. 

Vierailija
30/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu tarkoittaa aina, että kutsuja tarjoaa. Kuulostaa hyväksikäytöltä. On varmaan huomattu, että rahat on vähissä niin kutsutaanpa joku höynä tänne viikon sapuskojen kanssa. 

Vierailija
31/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu siis oli: "olet tervetullut mökillemme viettämään kesää, mutta omalla kustannuksella".

Minusta on ihan asiallista ilmoittaa, etteivät he aio kustantaa vieraan juomisia ja syömisiä. Tarjoavat mahdollisuuden saunoa, uida yms. omassa kesänviettopaikassaan, joten ei mitenkään kohtuuton vaatimus, että vierasta pyydetään tuomaan ravintonsa ja yöpymistarvikkeensa mukanaan. Eihän kaikilla ole varaa muiden ylläpitoa kustantaa, varsinkaan jos saapuu monta vierasta tai jos saa viipyä monta päivää. Tai sitten ei vaan ole halua kustantaa.

Vierailija
32/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

öööööööö kahvia ja keksipaketti öööööööööööööööööööö

Jos kutsutaan mökille, yleensä siinä vaiheessa keskustellaan mahdolliset tuomiset, ruokailut jne. Ostoslistan lähettäminen viime tingassa on töykeää ja välinpitämätöntä, itse peruisin välittömästi ja katkaisisin välit tuollaisiin ihmisiin.

Luultavasti vain yrittävät hyötyä AP:sta.

Miten siinä "hyödytään" ap:stä, jos ap vie sinne mukanaan sen, mitä hän itse syö ja juo, sekä omat petivaatteensa, joissa hän nukkuu?

Vierailija
33/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

öööööööö kahvia ja keksipaketti öööööööööööööööööööö

Jos kutsutaan mökille, yleensä siinä vaiheessa keskustellaan mahdolliset tuomiset, ruokailut jne. Ostoslistan lähettäminen viime tingassa on töykeää ja välinpitämätöntä, itse peruisin välittömästi ja katkaisisin välit tuollaisiin ihmisiin.

Luultavasti vain yrittävät hyötyä AP:sta.

Ei ole kutsuttu.

Vierailija
34/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä oli vielä mökki, meidän vieraat toi omia eväitä muakanaan ihan pyytämättäkin.

Vierailija
35/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokraa itselleen mökin, pitäähän sinnekin viedä tykötarpeet. Tämä on huomattavasti huokeampi tarjous, jos saa viettää aikaa mökillä ilmaiseksi, eikä tarvi kustantaa kuin pelkästään ne omat tykötarpeet.

Mutta veikkaan, ettei ap mennyt, jos kysymys oli juuri päättyneestä viikonlopusta. 😂

Vierailija
36/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai omat syömiset ja juomiset kuuluu viedä mukanaan, lakanat, peitot, tyynyt ja pyyhkeet, tyynyliinat yms. Ja lisäksi on vietävä 10 kg mansikoita, uusia perunoita, tilliä, grillimakkaroita (ei mitään halpis), salaattitarpeet fetajuustoineen, leipää, erilaisia leikkeleitä, limuja, olutta, siideriä, viiniä, sipsejä yms. niin ja jäätelöä ja jotain oikein hyvää kahvileipää. 

Siellä jo iso porukka odottelee ja kyselee että koska sä tuut, alkaa olla jo jano tässä, heh heh... ja seuraavana aamuna kun heräät, on kaikki sun tuomat ruuat ja juomat syöty ja juotu. Sitten aletaan pikkuhiljaa kysellä, että hei kuule, kun kaupassa pitäis käydä niin sähän voisit, ja sitten alkaa tulla listaa kaikesta siitä mitä sun on ostettava, ja itse maksettava tottakai. 

Vierailija
37/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, unohdin tuosta listasta tietysti lihat ja kalat. Eli lohta, lihaa ja kaikenmaailman broilerinlihoja on myös vietävä vähintään 20 hengelle. 

Vierailija
38/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommahan menee niin,jos toisten luona mökkeily on liian hankalaa,niin sitä ei ole pakko suorittaa. Myöskään mökin omistajan ei ole pakko kutsua vieraita, jos menee liian hankalaksi.

Vierailija
39/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle mökki on toinen asunto. Jos kutsun vieraita, siihen sisältyy kyllä ruoat ja juomat, oltiin sitten vakituisessa kodissani tai mökilläni. Arvostan kuitenkin jos vieraat tuovat omat lakanansa vaikka mulla molemmissa kodeissa pesukone onkin. Ehkä vieraillekin on mukavampi nukkua omissa. 

Jos itse olisin menossa vieraaksi, kysyisin kyllä hyvissä ajoin miten minun halutaan osallistuvan. Useimmiten minultakin sitä kysytään kun vieraita kutsun. 

Vierailija
40/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilykulttuureja on kovin erilaisia. Toisille mökkivieraat on vieraita siinä missä kotonakin, tuliaisiksi riittää sama kuin muuten vieraillessa. Ruuat tuodaan eteen ja vierasta pyritään viihdyttämään parhaan mukaan. 

Osalle taas mökkivieras on paikalla  samassa roolissa kuin kaikki muutkin, osallistuu töihin ja kustannuksiin tasavertaisesti, ehkä vielä vähän enemmän siitä ilosta, että pääsee mökille. Ja sitten on kaikenlaisia versioita tästä väliltä.

Kaikki vaihtoehdot ovat yhtä oikeita ja vääriä, tärkeintä olisi, että niin kutsuja kuin vieras ovat alusta asti kartalla siitä mitä juuri tämä mökkivierailu tarkoittaa. Tässä nyt kutsujalla kävi kömmähdys, kun jätti viime tippaan ohjeistamisen. 

Meillä on ollut isolla porukalla mökkeillessä tapana jakaa ruuanlaittovastuut, niin että yksi pariskunta/perhe vastaa yhden aterian hankinnoista ja valmistamisesta. Kutsujalle jää yleensä isompi vastuu ja isommat kulut, mutta ei sentään parinkymmenen ihmisen koko juhannuksen tarjoaminen. Vieraat saavat sitten miettiä tarjoamansa aterian oman budjetin ja mieltymysten mukaan. 

Vieraat myös osallistuvat mökin perushommiin, saunan lämmitykseen, tiskaamiseen ym. Jos taas mökinomistaja haluaa pitää talkoot ja saada porukalla aikaan isomman projektin, silloin hän tarjoaa vähintään reissun ruuat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme