Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökillä vierailu ja tuomiset

Vierailija
26.06.2026 |

Tuttavani kutsui viikonlopuksi mökilleen järven rantaan, mutta eilen sitten tuli ihmeellinen tavaralista, mukana pitäisi tuoda omat lakanat, iso läjä ruokatarvikkeita ja juomia yms. Nyt mietin etten ole mikään kauppalähetti ja korkeintaan kahvipaketin ja keksejä ajattelin ottaa mukaan, ei ole mielestäni todellakaan OK pyytää vierasta tuomaan melkein koko viikon kauppatavaroita mukanaan. Varsinkin kun itselläni lähes kahden tunnin ajomatka suuntaansa, heillä vain maksimissaan 45 minuuttia isoille kaupoille. Taidan jättää koko reisun väliin, alkaa tympiä tuollainen ahne ja epäkorrekti käyttäytyminen kutsuttuja vieraita kohtaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööööööö kahvia ja keksipaketti öööööööööööööööööööö

Vierailija
2/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

öööööööö kahvia ja keksipaketti öööööööööööööööööööö

Jos kutsutaan mökille, yleensä siinä vaiheessa keskustellaan mahdolliset tuomiset, ruokailut jne. Ostoslistan lähettäminen viime tingassa on töykeää ja välinpitämätöntä, itse peruisin välittömästi ja katkaisisin välit tuollaisiin ihmisiin.

Luultavasti vain yrittävät hyötyä AP:sta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä kyllä sovitaan tuomiset yhdessä. Vähintäänkin kysytään itse mitä voitaisiin tuoda tullessamme, eikä se kyllä ikinä ole mikään kämänen keksipaketti + kahvi, vaan osallistutaan ruoka/juomamenoihin tasapuolisesti. Joskus kutsuvat sanovat että mitään ei tarvita, silloin viedään juomia, kahvia, herkkuja tai jotain spesiaalia ja vaikkapa kiva kynttilä syysiltoja varten. 

Vierailija
4/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruisin menoni ja viettäisin mukavan viikonlopun ilman tuollaisia ihmisiä. ajelkoon itse kauppaan. ei ole ok jos tuollaisesta ei ole sovittu että tuot melkein viikon tarpeet tullessasi. toki ilman rahan siirtymistä?

Vierailija
5/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on hyvä viedä sen verran mitä itse syö ja juo mukana, ja hieman vielä ylimääräistäkin kiitokseksi. 

Minä en kutsu ihmisiä mökille, joista on kuluja, vaivaa heistä joka tapauksessa aina on. Siksi oletan että sinne jääkaappiin tuodaan enemmän kuin mitä itse kuluttavat kiitokseksi. Jos eivät niin toimi niin toista kutsua yksinkertaisesti ei tule. 

Vierailija
6/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ruokakustannuksia jaetaan, tai vieraan tulisi ainakin tarjoutua maksamaan suurin piirtein oman osansa syömisistä. Jos mökin omistaja ilmoittaa kustantavansa syömiset, niin silloin vieraan olisi kohteliasta tuoda tuomisiksi vaikka viinipullo ja mansikoita koko porukalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti.

Vierailija
8/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lakanat nyt on vähintä mitä mökkivieras voi ottaa mukaan.

 

Kaikki muu on sitten sovittavissa isäntäväen kanssa, mutta joku "kahvi ja keksipaketti" on kyllä mökinomistajien aliarvioimista.

 

Toisaalta törkeää myöskään lähettää vaatimuslistaa hyvin lähellä lähtöpäivää, nämä asiat pitäisi sopia samalla kun vierailusta sovitaan (vähintään sillä tasolla, että "katsotaan lähempänä, mitä ruokia tai juomia voisit tuoda mukanasi", jos sellaiseen ona tarve).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kun et tuo omia lakanoita ja pyyhkeitä. Joudumme kuskaamaan pyykkisi kotiin, kun pesukone on siellä.

Minulle on itsestään selvää, että vierailumökille viedään ruokatarvikkeita ja jos muuta ei ole sovittu, soitamme matkan varrelta "ollaan nyt kaupassa, mitä voimme tuoda" sen lisäksi, että evästä jo onkin tarkoitus viedä.

Vierailija
10/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä vakiokeskusteluita, eikös me juteltu tämä jo viime vuonna? 

 

Tosiasia on se että mökeillä ei enää juurikaan käy vieraita eikä koskaan yllätysvieraita. Se on aikaa ennen kännyköitä. Maanitella saa että vieraat saisivat kiireisiin aikatauluihinsa upotettua yhden mökkikyläilyn. 

 

Ymmärrän että jos kutsutaan ulkomeren saarelle tai erämaahan, tai  purjehtimaan viikonlopuksi niin proviantit hoidetaan yhdessä, ehkä myös jos kutsujalla ei ole autoa. . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun luokseni mökille et tuo omia lakanoita ja pyyhkeitä, nukut sitten nurmella etkä kuivaa itseäsi pesun tai uimisen jälkeen. Patjaa, tyynyjä ja täkkiä et pääse likaamaan ilman lakanoita. Siellä kun ei ole pyykkikonetta eikä myöskään ylimääräistä varastoa liinavaatteita. Itsekin tuomme omat lakanamme ja pyyhkeemme kotoa. 

Vierailija
12/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikaatio! Kun saat kutsun, ole itse yhteydessä hyvissä ajoin ennen mökkiviikonloppua ja kysy mitä voisit tuoda. Tai ehdota itse että tuot vaikka jonkun päiväm ateriatarpeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi samaa kommenttitulvaa. Minä kutsun pari kertaa kesässä ihmisiä mökilleni. Sanon heti, ettei pidä tuoda yhtään mitään, ei edes lakanoita. Kaikkea löytyy. Jos kerran KUTSUN niin se tarkoittaa itselleni sitä, että vieraat eivät tuo yhtään mitään turhuuksia mukanaan eikä muka kiitokseksi. Minulle riittää, että lähtiessään sanovat että olipa mukavaa olla täällä. Miten mökille kutsuminen on muuttunut vuosien varrella sellaiseksi, että kutsutut tuovat elintarvikkeita ja kutsujat toivovat jopa heidän tuovan enemmän kuin edes syövät ja vielä omat lakanatkin. Hyvä etten tollasissa piireissä elä. 

Vierailija
14/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne Tuomiset siellä mökillä koko ajan on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua raukkaa, kun jatkuvasti käy noin huono tuuri. Sullahan oli täysin sama tarina juhannukseksi. Että ihan viikon välein kutsutaan ja aina samalla kaavalla.

Vierailija
16/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä ne Tuomiset aikoo tehdä? 

Vierailija
17/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just lähdössä yksin mökille ja luvataan helle viikonloppua. Olisi ollut kiva pyytää joku kaveri mukaan, tulijoita kyllä olisi. Mutta lähden yksin, koska juhannukseen vierailla paloi jo yli 500 euroa. En pysty ottamaan riskiä, että uuden vieraan syömiset ja juomiset tulisivat edes osin mun maksettavaksi. Aika tylsä syy, mutta minkäs teet. Mikään keksipaketti kun ei riitä kelleen tai kahvi. 

Vierailija
18/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuu koko viikonlopuksi niin ei silloin tulisi pyytää vierasta tuomaan ruokia. Kyllähän vieraat yleensä tuovat jotain mukanaan, esim. kahvia, pullaa, jotain vaikka grillimakkaraa, ehkä varhaisperunoita ja tilliä. Ei kuitenkaan isolla summalla.  Minä veisin pullia, uusia perunoita ja tilliä, makkaraa. Ja itselleni omaan kassiin jotain pientä omaa naposteltavaa. Oman pyyhkeen, aurinkovoiteen yms. 

Vierailija
19/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin kutsuttuna toisten mökille vieraaksi niin veisin varhaisperunoita, tilliä, tomaatteja iso pussillinen, salaattia,  grillimakkaraa ainakin 3pkt, sinappia, oliiveja, perunalastuja, hyvää leipää ainakin 2, juustoa kahta erilaista, pullaa, ehkä makeisia. Omat pyyhkeet yms. Ruokia veisin n. 40-50 e:llä. 

Vierailija
20/27 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsuu koko viikonlopuksi niin ei silloin tulisi pyytää vierasta tuomaan ruokia. Kyllähän vieraat yleensä tuovat jotain mukanaan, esim. kahvia, pullaa, jotain vaikka grillimakkaraa, ehkä varhaisperunoita ja tilliä. Ei kuitenkaan isolla summalla.  Minä veisin pullia, uusia perunoita ja tilliä, makkaraa. Ja itselleni omaan kassiin jotain pientä omaa naposteltavaa. Oman pyyhkeen, aurinkovoiteen yms. 

Siksi et saisi koskaan kutsua minun mökille, ainakaan toista. Ei mulla ole varaa kustantaa muiden ruokia ja juomia vaikka ilmainen mökki onkin tarjota. Enkä sitä paitsi ole saanut sinulta koskaan vastavuoroista kutsua tarjota minulle koko viikonlopun ruokia ja juomia kun eihän sinulla ole edes sitä paikkaakaan mihin kutsua, josta jo siitäkin on kuluja. Tuskin viikoksi vuokraamallesi mökillekään kutsuisit muita ruokittavaksi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi