Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut

Vierailija
26.06.2026 |

https://yle.fi/a/74-20233452

Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia

Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”


Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa. 


 

Kommentit (211)

Vierailija
181/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!

Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks! 

Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.

Valikoitko kotiisi kirurgin? Wau!


Se happivajeen takia hätäsektiolla terveenä syntynyt

Vierailija
182/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jälkihoito parempaa reikikätilön kanssa kotona? Ihan tosissasi puollustelet ihmisiä jotka ottavan näin suuria riskejä lapsensa elämällä... Ei minulla riitä empatia siihen. Maailma on valintoja täynnä. Näille äideille oli oma mukavuus tärkeämpää kuin lapsen henki.

Luultavasti, koska terveydenhuollossa sitä ei ole lainkaan. Siitä vaan ylös petistä ja ulos. 

Kotona saattaa saada oikeasti levätä ja nukkua. Mä en ainakaan levännyt sairaalassa silmäystäkään, koska vauva piti olla kellon ympäri vierellä ja viereisten petien vauvat huusivat, jos oma sattui nukkumaan. Perhehuoneita ei ollut vapaana. Kotiin ei meinattu päästää, kun ilmoitin, etten ole enää hetkeäkään, kun en ole neljään yöhön nukkunut. 

 

Oli jo rytmihäiriöitä siitä valvomisesta, mutta kun "vauvamyönteisyys ja lapsentahtisuus". Ihminen on silleen herkkä laji, että se traumatisoituu, jos ei tissi ole koko ajan poskella.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!

Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks! 

Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.

Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.

”Synnyin kivan naapurin tekemän hätäsektion avulla! Jee!”


Sanoi ei kukaan, ei koskaan. 

Naapurin Pentti on mökillä kova perkaamaan kaloja. Varmasti se nyt yhden hätäsektion hoitaa. Keittiön yläkaapista ne terävät oranssikahvaiset sakset esiin ja jos tarttee neuvoja niin aina voi googlettaa tai kysyä tekoälyltä.

Ps. Sopiiko tavallinen ompelulanka vai pitääkö käydä Tokmannilta ostamassa tikkeihin lankaa?

Varmasti hoituu pilkkisiimalla!


Pentti

Vierailija
184/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meinasin synnyttää klo 23 illalla tyhjän sairaalan aulaan kun käännytettiin pois. 

Vartijakin kävi siinä ihmettelemässä kun makasin penkillä kirkumassa. En uskaltanut lähteä kotiin,

En ehtinyt sitten saada mitään kivunlievitystä,pää näkyi jo kun minut saliin saatiin.

Kätilö moitti vihaisena että minun  olisi pitänyt selittää selvemmin synnytyksen olevan jo noin pitkällä.

Vierailija
185/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otat tietoisen riskin lapsesi hengellä koska uskonto/hulluus, on ihan turha ynistä jälkikäteen. 

Ihan sama, yniseekö vai ei, veronmaksaja maksaa pysyvästi vammautuneen lapsen kustannukset yhteiskunnalle. 

Mikäs siinä villisynnytellessä!

Vierailija
186/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti jos joku palvelu ei saa asiakkaita, aletaan tutkia, mikä siinä palvelussa on vikana ja mitä pitää parantaa.

 

Suomessa se huonon palvelun tarjoaja ja poliisi jahtaa asiakkaita. Sairasta.

Jep, aletaan syyllistää naisia ensin siitä, että miksi ette tule (tultais kyllä, mutta kun ruuhkaa) sairaalaan. Sitten jos nainen toteaa, että synnytyksen riskit itselle on liian korkeat, niin sitten alkaa vauhkoaminen "synnytystalkoista". :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!

Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks! 

Niin kun se pointti onkin siinä, että synnytyksen edetessä omaan tahtiinsa osalta niistä komplikaatioista olis vältytty, mitä sairaalassa liiallisesta puuttumisesta seuraa. 

 

Oikeasti vaaralliseksi äityneiden tilanteiden kohdalla on eittämättä parempi olla sairaalassa, mutta sairaala ei ole silti mustavalkoisesti riskittömin ympäristö synnyttää. 

 

Siksi pitäisi kiinnittää huomiota ja resursseja siihen, että saadaan hyöty sairaalan tekniikasta ja lääketieteestä, mutta ei liikaa kajottaisi synnytyksen luonnolliseen etenemään. Kärjistettynä, ei puututa, jos synnytys etenee muutenkin. Sanomattakin on selvää, että väkisin repimällä naisen keho ei kestä. Kajoaminen pitäs tapahtua vaan sillon, kun on hätä, ei rutiinisti.

Avaatko vähän, mitä tarkoitat puuttumisella, jos synnytys etenee muutenkin? Kun eikös yleensä puututa vain juuri siksi, että synnytys ei etene normaalisti?  Tulee ainoastaan mieleen supistuksia voimistaminen oksitosiinilla, mutta sitäkin tehdään vain siksi, että pitkittyneet synnytykset lisäävät komplikaatioiden riskiä & toki pitkittynyt synnytys on raskas myös äidille. Välilihan leikkauskin on todennäköisesti vähemmän paha äidille kuin hallitsematon repeäminen.

 

En millään keksi, mihin oikein viittaat.

Sinun kannattaisi vähän tutustua asiaan. :)

Vierailija
188/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!

Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks! 

Niin kun se pointti onkin siinä, että synnytyksen edetessä omaan tahtiinsa osalta niistä komplikaatioista olis vältytty, mitä sairaalassa liiallisesta puuttumisesta seuraa. 

 

Oikeasti vaaralliseksi äityneiden tilanteiden kohdalla on eittämättä parempi olla sairaalassa, mutta sairaala ei ole silti mustavalkoisesti riskittömin ympäristö synnyttää. 

 

Siksi pitäisi kiinnittää huomiota ja resursseja siihen, että saadaan hyöty sairaalan tekniikasta ja lääketieteestä, mutta ei liikaa kajottaisi synnytyksen luonnolliseen etenemään. Kärjistettynä, ei puututa, jos synnytys etenee muutenkin. Sanomattakin on selvää, että väkisin repimällä naisen keho ei kestä. Kajoaminen pitäs tapahtua vaan sillon, kun on hätä, ei rutiinisti.

Avaatko vähän, mitä tarkoitat puuttumisella, jos synnytys etenee muutenkin? Kun eikös yleensä puututa vain juuri siksi, että synnytys ei etene normaalisti?  Tulee ainoastaan mieleen supistuksia voimistaminen oksitosiinilla, mutta sitäkin tehdään vain siksi, että pitkittyneet synnytykset lisäävät komplikaatioiden riskiä & toki pitkittynyt synnytys on raskas myös äidille. Välilihan leikkauskin on todennäköisesti vähemmän paha äidille kuin hallitsematon repeäminen.

 

En millään keksi, mihin oikein viittaat.

Ihan jo se, ettei äidin anneta liikkua ja valita asentoja synnytyksen tahdissa, vaikuttaa synnytyksen kulkuun. Myös turvallisuudentunne vaikuttaa, kyseessä on hormonien ohjaama tapahtuma. Ponnistusvaiheessa äiti luonnollisesti hakisi asennon, jossa lapsella on tilaa eniten synnytyskanavassa ja liikkeet myötäilevät ja joustavat mukana. 

 

Eli, ei pitäisi puuttua, jos synnytys etenee normaalisti. 

 

Mutta lääketiede päätti, että äidin pitää synnyttää selällään, koska se on kätilölle ergonomista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti poliisi tutkisi minunkin kotisynnytykseni. Sairaala ilmoitti, että ei saa tulla vielä, käännyttivät ovelta kotiin ja vauva syntyi 30 min myöhemmin kotona. Onneksi asutaan Helsingissä, muuten olisin synnyttänyt autossa jossain bussipysäkillä.

Tästä ei saa kukaan syytettä, sairaalalla ei ole mitään vastuuta. Minä sain haukut, että olisi pitänyt pontevammin kertoa tilanteesta, kun käännytettiin pois.

Ja toisessa lauseessa kehotetaan luottamaan henkilökunnan arviointikykyyn ja ammatitaitoon, eikö niin? :D

Vierailija
190/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätilön pitää osata arvioida, milloin kotisynnytys on menossa pieleen ja ohjata äiti sairaalaan. Ihan hirveät vastuu, jota en kyllä itse ottaisi. On täysin järjetöntä lähteå avustamaan kotisynnytystä. Isot riskit ja vastuu on kätilön.

Siinä se ongelma on - kätilö ei voi tietää meneekö minuutin päästä jotain pieleen! Synnytys voi edetä täysin normaalista hätäsektioon todella nopeasti. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä lähteä sairaalaan kun pitäisi olla jo tekemässä operaatiota. Jos vauva ei saa happea niin aivovaurioita tulee parissa minuutissa.

Silti se tietää käännyttää sairaalasta pois ihan vaan puhelimessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!

Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks! 

Niin kun se pointti onkin siinä, että synnytyksen edetessä omaan tahtiinsa osalta niistä komplikaatioista olis vältytty, mitä sairaalassa liiallisesta puuttumisesta seuraa. 

 

Oikeasti vaaralliseksi äityneiden tilanteiden kohdalla on eittämättä parempi olla sairaalassa, mutta sairaala ei ole silti mustavalkoisesti riskittömin ympäristö synnyttää. 

 

Siksi pitäisi kiinnittää huomiota ja resursseja siihen, että saadaan hyöty sairaalan tekniikasta ja lääketieteestä, mutta ei liikaa kajottaisi synnytyksen luonnolliseen etenemään. Kärjistettynä, ei puututa, jos synnytys etenee muutenkin. Sanomattakin on selvää, että väkisin repimällä naisen keho ei kestä. Kajoaminen pitäs tapahtua vaan sillon, kun on hätä, ei rutiinisti.

Ei minulla ainakaan ole koskaan väkisellä revitty synnytyksessä vaikka 4 lasta olen sairaalassa synnyttänyt. Erittäin hyviä kokemuksia kaikki. Yksi jouduttiin käynnistämään, kun lapsivesi oli tihkunut pois ja lapsi oli vaarassa. Kotisynnytyksessä lapsi olisi kuollut bakteereihin, kun ei synnytys edennyt riittävän nopeasti ilman apua.

Mua taas komennettiin ponnistamaan, vaikka ponnistustarvetta ei vielä ollut tullut.

Vierailija
192/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!

Niin, kaikkein paras ratkaisu on olla raskautumatta. Silloin ei joudu kantamaan riskiä mahdollisista vammoista, joihin ei saa hoitoa.

 

Tämä oli mun ratkaisu.

Minun myös. Miksi olisin ottanut tieten tahtoen niin valtavan riskin kuin raskaus ja synnyttäminen naiselle ovat, kun ei ole mikään pakko?

Kotona synnyttäminen tuntuu aivan hullun hommalta kaltaisestani ihmisestä, joka ajattelee asiat aina pahimman mahdollisen skenaarion kautta. Kun sairaalassakin voi asiat mennä pahimmalla tavalla pieleen, en ymmärrä, miten kukaan haluaa ottaa vielä isomman riskin synnyttämällä kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
193/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö tämmösissä tapauksissa yleisesti epäillä synnyttäjiä ollenkaan? Nehän sen päätöksen ovat tehneet? Jos siis suunniteltu kotisynnytys 

Ei ole rikos synnyttää kotona, joten ei siitä voi ketään synnyttäjää epäillä. Se on ihan laillisen valinta. Tyhmää se silti on.272

Jos lapsi kuolee niin eikö se voi olla kuolemantuottamus? Miksi vain kätilöitä epäillään? Tämä siis tosta uutisesta. 

Ei ole kuolemantuottamus. Kätilölle on ammattivastuu, mitään  synnyttäjän ammattivastuuta ei ole.

Näin. Synnyttäjä voi olla älyllisesti niin kehittymätön, ettei osaa itse arvioida hoidon tarvetta. Silloin terveydenhuollon ammattilaisella on vastuu ohjata hoitoon, mitä nämä poliisitutkintojen kätilöt eivät ole tehneet, vaan antaneet lasten kuolla ja vammautua. 

 

Vierailija
194/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Samaa mieltä, itse synnytin Tampereella keskussairaalassa 2007. Ei mitään negatiivista sanottavaa. Kätilöt olivat superhyviä ja hoitajat. Oli vielä mukava huonetoveri. Toki, tähän voi myös vaikuttaa millainen itse olen, en pelkää kipuja, enkä oikeastaan mitään etukäteen. Siedän asioita. Nykyäänhän ei siedetä mitään, vaan kaikki pitää olla pelkkää ruusunpunaa ja jotain erikoisoikeuksia. 

 

 

Nainen 56 vuotta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
195/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä meinasin synnyttää klo 23 illalla tyhjän sairaalan aulaan kun käännytettiin pois. 

Vartijakin kävi siinä ihmettelemässä kun makasin penkillä kirkumassa. En uskaltanut lähteä kotiin,

En ehtinyt sitten saada mitään kivunlievitystä,pää näkyi jo kun minut saliin saatiin.

Kätilö moitti vihaisena että minun  olisi pitänyt selittää selvemmin synnytyksen olevan jo noin pitkällä.

Mä olin luullut, että sairaalassa avun tarvetta ei määritellä sen perusteella, kuka sitä äänekkäimmin vaatii. Luulo ei näköjään ole tiedon väärti. :D

Vierailija
196/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Samaa mieltä, itse synnytin Tampereella keskussairaalassa 2007. Ei mitään negatiivista sanottavaa. Kätilöt olivat superhyviä ja hoitajat. Oli vielä mukava huonetoveri. Toki, tähän voi myös vaikuttaa millainen itse olen, en pelkää kipuja, enkä oikeastaan mitään etukäteen. Siedän asioita. Nykyäänhän ei siedetä mitään, vaan kaikki pitää olla pelkkää ruusunpunaa ja jotain erikoisoikeuksia. 

 

 

Nainen 56 vuotta 

Siitä vaan on monta vuosikymmentä eikä olot ole enää samat.

Vierailija
197/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa. 

Ei siellä saunassa luonnonmukaisuuden takia synnytetty, vaan siksi että ei ollut muita vaihtoehtoja. Ei se kenenkään mielestä ihanaa ollut, ja lapsia ja äitejä kuoli ja vammautui usein. Varmasti lähes jokainen saunassa tuskissaan äheltänyt olisi mieluummin synnyttänyt modernissa sairaalassa, jos vain olisi ollut mahdollisuus.

Vierailija
198/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat tietoisen riskin lapsesi hengellä koska uskonto/hulluus, on ihan turha ynistä jälkikäteen. 

Ihan sama, yniseekö vai ei, veronmaksaja maksaa pysyvästi vammautuneen lapsen kustannukset yhteiskunnalle. 

Mikäs siinä villisynnytellessä!

Mutta synnytyssairaaloita ja palveluita haluttas myös karsia, että säästyis rahat.

Vierailija
199/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudenkaveri, terveydenhoitajaksi opiskellut henkilö, on hurahtanut täysin kaikkeen luonnonmukaiseen hommaan mukaan lukien kotisynnytys. Ainakin viimeisin lapsi syntyi kotona, ehkä sitä edeltäväkin. Sama henkilö tykkäilee kaikista salaliittoteoriajutuista.


Vähän vaikea ymmärtää tällaista terveydenhuollon ammattilaiselta.

Vierailija
200/211 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudenkaveri, terveydenhoitajaksi opiskellut henkilö, on hurahtanut täysin kaikkeen luonnonmukaiseen hommaan mukaan lukien kotisynnytys. Ainakin viimeisin lapsi syntyi kotona, ehkä sitä edeltäväkin. Sama henkilö tykkäilee kaikista salaliittoteoriajutuista.


Vähän vaikea ymmärtää tällaista terveydenhuollon ammattilaiselta.

Tuntee alan mokat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi