Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut

Vierailija
26.06.2026 |

https://yle.fi/a/74-20233452

Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia

Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”

Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa. 

Kommentit (325)

Vierailija
221/325 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kätilö on voinut antaa tuonkin kuolemaan johtaneen hapenpuutteen vain jatkua? Ei juu varmaan ole mittalaitteita kotona, mutta sehän juuri on se pointti, sairaalassa on turvallisempaa. 

Itse olisin kuollut hapenpuutteeseen ilman hätäsektiota. Synnyin täysin terveenä. Kiitos äiti kun menit sairaalaan. 

Oli toimitettu tämäkin vauva sairaalaan. Eikä siellä sairaalassa myöskään aina osata toimia. Oma sairaalassa syntynyt vauva vietiin teholle kaksi tuntia syntymän jälkeen, koska hoitaja ajatteli että  veltto vauva ei vaan halua syödä. No vauvalta löytyi hapenpuute, ei ollut imemis refleksiä,. Nenämahaletkut käyttöön ja opetettiin imemään pulloa kun parin viikon päästä voimistui. Vauva sai myös antibiootit, koska oli saanut myös vakavan tulehduksen nieltyään lapsivettä. Epäiltiin että vauva ei selviä elossa, mutta onneksi selvisi. Tää vauva oli heti syntymän jälkeen hoitajien huomassa, koska itse olin niin heikossa kunnossa keuhkokuumeessa, että en pysynyt tajuissani kun synnytys oli saatu ohi. Pyysin sektiota kesken synnytyksen, ei annettu, kätilö sanoi : ei ole yksikään lapsi vielä mahaan jäänyt. Kaksi kätilöä runnoi lapsen ulos kun supistuksista loppui teho. Synnytys kesti yli kymmenen tuntia. Mielestäni ihan turha haukkua kotisynnyttöjiä, koska sairaalassa on niin huonot olosuhteet että siellä selviää elossa vain hyvällä tuurilla. 

Niin, kun sitä lasta toimitetaan sinne sairaalaan hapenpuutteisena, niin aikaa kuluu, ja ylläri, lapsi  k u o l e e .

Sinä ja lapsesi elätte tiukasta tilanteesta ja keuhkokuumeestasi huolimatta. 

Vierailija
222/325 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vain käy järkeen, ettei noilla vapaasynnytystähtösillä muka ole mitään vastuuta kursseillaan ja somessa esittämistään väitteistä. 

Miltähän tuntuu maksaa noista kursseista ja saada itselleen ja lapselleen elinikäiset vammat sekä täydellinen haudanhiljaisuus sallivassa, lempeässä vapaasynnytysyhteisössä?

Tuollainen vapaasynnytys on erittäin harvinaisen asia. Eikä raskaana olevaa voi pakottaa neuvolaan tai määrätä missä hän synnyttää. Suurinosa kotisynnyttäjistä on seurannut raskautta, koska monelle se on tärkeä kriteeri että tietää ettei raskaus ole riskiraskaus ennen kuin päätyvät harkitsemaan kotisynnytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/325 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kätilö on voinut antaa tuonkin kuolemaan johtaneen hapenpuutteen vain jatkua? Ei juu varmaan ole mittalaitteita kotona, mutta sehän juuri on se pointti, sairaalassa on turvallisempaa. 

Itse olisin kuollut hapenpuutteeseen ilman hätäsektiota. Synnyin täysin terveenä. Kiitos äiti kun menit sairaalaan. 

Oli toimitettu tämäkin vauva sairaalaan. Eikä siellä sairaalassa myöskään aina osata toimia. Oma sairaalassa syntynyt vauva vietiin teholle kaksi tuntia syntymän jälkeen, koska hoitaja ajatteli että  veltto vauva ei vaan halua syödä. No vauvalta löytyi hapenpuute, ei ollut imemis refleksiä,. Nenämahaletkut käyttöön ja opetettiin imemään pulloa kun parin viikon päästä voimistui. Vauva sai myös antibiootit, koska oli saanut myös vakavan tulehduksen nieltyään lapsivettä. Epäiltiin että vauva ei selviä elossa, mutta onneksi selvisi. Tää vauva oli heti syntymän jälkeen hoitajien huomassa, koska itse olin niin heikossa kunnossa keuhkokuumeessa, että en pysynyt tajuissani kun synnytys oli saatu ohi. Pyysin sektiota kesken synnytyksen, ei annettu, kätilö sanoi : ei ole yksikään lapsi vielä mahaan jäänyt. Kaksi kätilöä runnoi lapsen ulos kun supistuksista loppui teho. Synnytys kesti yli kymmenen tuntia. Mielestäni ihan turha haukkua kotisynnyttöjiä, koska sairaalassa on niin huonot olosuhteet että siellä selviää elossa vain hyvällä tuurilla. 

Niin, kun sitä lasta toimitetaan sinne sairaalaan hapenpuutteisena, niin aikaa kuluu, ja ylläri, lapsi  k u o l e e .

Ja tänäkin sairaalassa syntynyt lapsi olisi voinut sektiolla syntyneenä välttää kokonaan tehohoidon. Ja hänenkin elossa oleminen on suorastaan ihme. 

Vierailija
224/325 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Samaa mieltä, itse synnytin Tampereella keskussairaalassa 2007. Ei mitään negatiivista sanottavaa. Kätilöt olivat superhyviä ja hoitajat. Oli vielä mukava huonetoveri. Toki, tähän voi myös vaikuttaa millainen itse olen, en pelkää kipuja, enkä oikeastaan mitään etukäteen. Siedän asioita. Nykyäänhän ei siedetä mitään, vaan kaikki pitää olla pelkkää ruusunpunaa ja jotain erikoisoikeuksia. 

Nainen 56 vuotta 

Jos se nyt jonkunmielestä sitten on ruusunpunaista, ettei halua kusta ja paskoa housuunsa ja kärsiä kroonisista kivuista niin.. no ehkä sulle pitäs antaa "vuoden äiti" -pokaali. :D

Mäkään en pelkää kipua, vaan niitä kroonisia vaivoja. 

Niitähän ei tietenkään kotisynnytyksissä koskaan tule.

Ainakaan villiraskautta ja villisynnytyksiä promoavat ja niillä rikastuvat influensserit eivät niistä koskaan kerro,  eikös se ole ihan sama asia?

Ai eikö?

Influensseri ei ole mikään asiantuntija vaan kyseessä on suoranainen mainonta ja tää tulisi ihan jokaisen ymmärtää. 

Vierailija
225/325 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain käy järkeen, ettei noilla vapaasynnytystähtösillä muka ole mitään vastuuta kursseillaan ja somessa esittämistään väitteistä. 

Miltähän tuntuu maksaa noista kursseista ja saada itselleen ja lapselleen elinikäiset vammat sekä täydellinen haudanhiljaisuus sallivassa, lempeässä vapaasynnytysyhteisössä?

Tuollainen vapaasynnytys on erittäin harvinaisen asia. Eikä raskaana olevaa voi pakottaa neuvolaan tai määrätä missä hän synnyttää. Suurinosa kotisynnyttäjistä on seurannut raskautta, koska monelle se on tärkeä kriteeri että tietää ettei raskaus ole riskiraskaus ennen kuin päätyvät harkitsemaan kotisynnytystä.

Taidat olla inessä skenessä? 

Sitä hurjempi tuo seitsemän kuolleen vauvan saldo viime vuosilta, jos se on osuus pienemmästä otannasta. Ymmärrät varmaan?

Vierailija
226/325 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Samaa mieltä, itse synnytin Tampereella keskussairaalassa 2007. Ei mitään negatiivista sanottavaa. Kätilöt olivat superhyviä ja hoitajat. Oli vielä mukava huonetoveri. Toki, tähän voi myös vaikuttaa millainen itse olen, en pelkää kipuja, enkä oikeastaan mitään etukäteen. Siedän asioita. Nykyäänhän ei siedetä mitään, vaan kaikki pitää olla pelkkää ruusunpunaa ja jotain erikoisoikeuksia. 

Nainen 56 vuotta 

Jos se nyt jonkunmielestä sitten on ruusunpunaista, ettei halua kusta ja paskoa housuunsa ja kärsiä kroonisista kivuista niin.. no ehkä sulle pitäs antaa "vuoden äiti" -pokaali. :D

Mäkään en pelkää kipua, vaan niitä kroonisia vaivoja. 

Niitähän ei tietenkään kotisynnytyksissä koskaan tule.

Ainakaan villiraskautta ja villisynnytyksiä promoavat ja niillä rikastuvat influensserit eivät niistä koskaan kerro,  eikös se ole ihan sama asia?

Ai eikö?

Influensseri ei ole mikään asiantuntija vaan kyseessä on suoranainen mainonta ja tää tulisi ihan jokaisen ymmärtää. 

Nämä ihmiset myy-vät kurs-se-ja ”villiraskaudesta” ja ”vapaasynnytyksestä” eli esiintyvät asiantuntijoina. Heidän tulisi kantaa vastuu jokaisesta vammasta ja vauriosta, jonka kurssin käynyt kotisynnyttäjä tai syntyvä vauva saa. 

He tekevät rahaa. Äitien ja vauvojen hengen ja terveyden kustannuksella. Ilman minkäänlaista vastuuta. 

Vierailija
227/325 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tänäkin sairaalassa syntynyt lapsi olisi voinut sektiolla syntyneenä välttää kokonaan tehohoidon. Ja hänenkin elossa oleminen on suorastaan ihme. 

Kotisynnytyksessä taas olisivat todennäköisesti kuolleet sekä äiti että lapsi 💡

Vierailija
228/325 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
229/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä meinasin synnyttää klo 23 illalla tyhjän sairaalan aulaan kun käännytettiin pois. 

Vartijakin kävi siinä ihmettelemässä kun makasin penkillä kirkumassa. En uskaltanut lähteä kotiin,

En ehtinyt sitten saada mitään kivunlievitystä,pää näkyi jo kun minut saliin saatiin.

Kätilö moitti vihaisena että minun  olisi pitänyt selittää selvemmin synnytyksen olevan jo noin pitkällä.

Etkö sinä just aikaisemmin kertonut menneesi kotiin ja synnyttäneesi siellä? Outoa

Vierailija
230/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolensa kummassakin.. Minulle myös oma terveys ja elämänlaatu ovat arvokkaita. 

Valitettavasti sairaalassa ja kulttuurissa äidin vammautumista ei oteta vakavasti, jos hän kuitenkin jää eloon. Ensin estetään synnyttäjää liikkumasta haluamallaan tavalla (se olis lievittänyt kipua, auttaisi avautumisessa..) ja sitten pakotetaan siihen surullisenkuuluisaan puoli-istuvaan asentoon, joka altistaa repeämille ja hermivaurioille. Eikä ponnistamistakaan saanut aloittaa sitten, kun keho niin kertoo, vaan kätilö tuli mittailemaan ja sitten kätilön käskystä lapsi ulos. Kipu oli järkyttävää, tuntui koko ajan siltä, että lantio murtuu hetkenä minä hyvänsä. 

Ja jos sitten lantiosta irtoaa lihas tai tulee hermovaurioita, ketään ei kiinnosta. 

Liukuhihnatoimintaa ja pääasiassa olin ponnistusvaihetta lukuunottamatta miehen kanssa huoneessa. 

Siitä huolimatta synnyttäisin uudelleen sairaalassa, jos synnyttämään joutuisin. Mutta toisella kerralla en enää luota kätilöiden ammattitaitoon ohjata synnytystä sekä lapselle, että äidille mahdollisimman riskittömästi. Vaan olipa sellainen kokemus, ettei ole tehnyt mieli koittaa uudestaan. 

Niin ps. Mun synnytyksessä ei ollut mitään huolta aiheuttavaa, miksi se olis täytynyt hoitaa puoli-istuvassa asennossa ja ponnistaa ennen ponnistustarvetta. Vauvan sydänäänet ok ja minun vointi kipua lukuunottamatta ok. 

Jälkeenpäin olen miettinyt, olisinko voinut säästyä repeämiltä, jos olisin saanut liikkua, valita asentoni ja ponnistaa oman tarpeen mukaan. 

Eihän kukaan voi siellä sairaalassakaan sua estää noita tekemästä. Vai pidettiinkö susta kiinni ettet liiku tai vaihda asentoa? Se kuulostaa jo poliisiasialta sitten. 

Muutenkin kuulostaa oudolta. Minua ainakin kannustettiin liikkumaan, kätilö oli aika vähän paikalla eli itsekseen sai olla miten hyvältä tuntui. Ponnistaessa annettiin neuvoja ja ehdotettiin asentoja, mutta itse päätin milloin, missä ja miten ponnistin lopulta. 

Älkää levittäkö mitään tämmösiä valheellisia pelottelujuttuja netissä. 

Sepä siinä onkin, kun olin nuori ensisynnyttäjä niin en mä osannut kyseenalaistaa kätilöiden käskyjä. 

Olisin halunnut liikkua, mutta kätilö käski istumaan keinutuoliin ja ottamaan ilokaasua. Sitten kun viimeisen kerran kätilö tuli tarkistamaan avautumisen, niin hän teki sisästutkimuksen ja kajautti sitten "nyt ponnistetaan" ja käski ottamaan polvista kiinni. Olin hämmentynyt, en kokenut siihen mitään tarvetta. Kätilön käskystä sitten ponnistin.  

Käski minun olla hiljaa. :D

Mutta tää oli toki vuonna 2015, että ehkä nyt jo asiat paremmin. ;)

Olen synnyttänyt kymmenen vuotta sinua aiemmin kolme kertaa, eikä silloinkaan ollut mitään tuollaista. Sulle on vain sattunut huono kätilö. 

Vierailija
231/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täysjärkinen ja vauvan elämää kunnioittava ei voi haluta synnyttää kotona.  

Vierailija
232/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolensa kummassakin.. Minulle myös oma terveys ja elämänlaatu ovat arvokkaita. 

Valitettavasti sairaalassa ja kulttuurissa äidin vammautumista ei oteta vakavasti, jos hän kuitenkin jää eloon. Ensin estetään synnyttäjää liikkumasta haluamallaan tavalla (se olis lievittänyt kipua, auttaisi avautumisessa..) ja sitten pakotetaan siihen surullisenkuuluisaan puoli-istuvaan asentoon, joka altistaa repeämille ja hermivaurioille. Eikä ponnistamistakaan saanut aloittaa sitten, kun keho niin kertoo, vaan kätilö tuli mittailemaan ja sitten kätilön käskystä lapsi ulos. Kipu oli järkyttävää, tuntui koko ajan siltä, että lantio murtuu hetkenä minä hyvänsä. 

Ja jos sitten lantiosta irtoaa lihas tai tulee hermovaurioita, ketään ei kiinnosta. 

Liukuhihnatoimintaa ja pääasiassa olin ponnistusvaihetta lukuunottamatta miehen kanssa huoneessa. 

Siitä huolimatta synnyttäisin uudelleen sairaalassa, jos synnyttämään joutuisin. Mutta toisella kerralla en enää luota kätilöiden ammattitaitoon ohjata synnytystä sekä lapselle, että äidille mahdollisimman riskittömästi. Vaan olipa sellainen kokemus, ettei ole tehnyt mieli koittaa uudestaan. 

Niin ps. Mun synnytyksessä ei ollut mitään huolta aiheuttavaa, miksi se olis täytynyt hoitaa puoli-istuvassa asennossa ja ponnistaa ennen ponnistustarvetta. Vauvan sydänäänet ok ja minun vointi kipua lukuunottamatta ok. 

Jälkeenpäin olen miettinyt, olisinko voinut säästyä repeämiltä, jos olisin saanut liikkua, valita asentoni ja ponnistaa oman tarpeen mukaan. 

Eihän kukaan voi siellä sairaalassakaan sua estää noita tekemästä. Vai pidettiinkö susta kiinni ettet liiku tai vaihda asentoa? Se kuulostaa jo poliisiasialta sitten. 

Muutenkin kuulostaa oudolta. Minua ainakin kannustettiin liikkumaan, kätilö oli aika vähän paikalla eli itsekseen sai olla miten hyvältä tuntui. Ponnistaessa annettiin neuvoja ja ehdotettiin asentoja, mutta itse päätin milloin, missä ja miten ponnistin lopulta. 

Älkää levittäkö mitään tämmösiä valheellisia pelottelujuttuja netissä. 

Sepä siinä onkin, kun olin nuori ensisynnyttäjä niin en mä osannut kyseenalaistaa kätilöiden käskyjä. 

Olisin halunnut liikkua, mutta kätilö käski istumaan keinutuoliin ja ottamaan ilokaasua. Sitten kun viimeisen kerran kätilö tuli tarkistamaan avautumisen, niin hän teki sisästutkimuksen ja kajautti sitten "nyt ponnistetaan" ja käski ottamaan polvista kiinni. Olin hämmentynyt, en kokenut siihen mitään tarvetta. Kätilön käskystä sitten ponnistin.  

Käski minun olla hiljaa. :D

Mutta tää oli toki vuonna 2015, että ehkä nyt jo asiat paremmin. ;)

Olen synnyttänyt kymmenen vuotta sinua aiemmin kolme kertaa, eikä silloinkaan ollut mitään tuollaista. Sulle on vain sattunut huono kätilö. 

Tuo henkilö on vaan käsittänyt kätilön sanomiset väärin. Kätilö on todennut, että synnytys on käynnistynyt. Voi olla myös, että äiti on ollut niin hyvin kipulääkitty ettei ole tuntenut supistuksia. Ilman supistustahan ei kukaan jaksa pelkillä vatsalihaksilla lasta punnertaa ulos.  Jotenkin outoa, että tämä vaan istuskeli tyytyväisenä keinutuolissa ilman, että huomasi mitään erikoista tapahtuvan. 

Lisäksi, jos kohdun suu ei ole kokonaan auki, niin eihän sieltä ulos silloin mitään tule. Naisilla on jotenkin hirveä tarve aina tehdä itsestään marttyyreita, minkä toisaalta ymmärrän, koska synnytys ei ole mukavaa puuhaa edes silloin kun se sujuu hyvin 

Vierailija
233/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin nää mainosti sitä, kuinka ihanaa synnytys kokonaan ilman kivunlievitystä on, sitten tulivat kaiken maailman vesisynnytykset ja kotisynnytykset.  Naisia viedään näissä asioissa kuin litran mittaa. 

Jotenkin tää synnytysasia on verrattavissa siihen, kun pari kuukautisten vauvojen kanssa kilpaillaan siitä kenen piltti istui ensimmäisenä ja nuorimpana. Lapsen loppuelämän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, mutta silti näin pitää tehdä jostain mystisestä syystä

Vierailija
234/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näistä vauvansa menettäneistä ei todennäköisesti olisi edes hankkiutunut raskaaksi ilman kotisynnytyksen vaihtoehtoa. Usein naisilla on suunnitelma, miten aikovat asiat elämässään toteuttaa. Eikä ne useimmiten ole mitään nopeasti tehtyjä päätöksiä.

Itse pidin omituisena, kun synnytyssairaalassa oletettiin automaattisesti, että aion imettää. Siis ilman että asiaa edes vaivauduttiin kysymään, tultiin puristelemaan rintojani - lupaa kysymättä, tietenkin.

Terveydenhuollossa ei pitäisi olettaa ja ajatella asioita itsestäänselvyyksinä. Jokainen yksilö päättää itsenäisesti, mihin hänen kehoaan saa käyttää.

Vierailija
235/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla inessä skenessä? 

Sitä hurjempi tuo seitsemän kuolleen vauvan saldo viime vuosilta, jos se on osuus pienemmästä otannasta. Ymmärrät varmaan?

Huomattavaa on oikeastaan se, että jos tuo kommentoija on oikeassa, ja uskottavaltahan se tuntuu, kotisynnytyksen valitsevat äidit ja sikiöt ovat keskimääräistä terveempiä ja heillä on vähemmän riskiraskauksia. 

Siitä huolimatta kuolleisuusluvut ovat moninkertaiset verrattuna koko maan keskiarvoon. 

Ei mene ymmärrykseen, miksi kukaan haluaa toimia näin. 

Vierailija
236/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella äidillä on ihme harha että siinä vaan doulan kanssa heitetään läppää ja otetaan hengitysharjoituksia,sitten parissa tunnissa terve vauva liukuu ulos.

Todellisuus: Supistuksia tulee ja tulee. Synnyttyjä kirkuu "mä haluun epiduraalin!" ja käskee doulan tunkea syvään hengitykset perseeseensä. Äidin verenpaine voi nousta  vaaralliselle tasolle tai sikiön sydänäänet hiipua eikä näitä voida todeta kotona, monella kun ei ole edes sitä verenpainemittaria ja sehän olisi ikävä lääkinnällinen toimenpide joita äiti koettaa vältellä. Äiti voi menettää vaarallisen määrän verta tai vauvalla olla napanuora kaulan ympärillä.

Vierailija
237/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella äidillä on ihme harha että siinä vaan doulan kanssa heitetään läppää ja otetaan hengitysharjoituksia,sitten parissa tunnissa terve vauva liukuu ulos.

Todellisuus: Supistuksia tulee ja tulee. Synnyttyjä kirkuu "mä haluun epiduraalin!" ja käskee doulan tunkea syvään hengitykset perseeseensä. Äidin verenpaine voi nousta  vaaralliselle tasolle tai sikiön sydänäänet hiipua eikä näitä voida todeta kotona, monella kun ei ole edes sitä verenpainemittaria ja sehän olisi ikävä lääkinnällinen toimenpide joita äiti koettaa vältellä. Äiti voi menettää vaarallisen määrän verta tai vauvalla olla napanuora kaulan ympärillä.

Kun valitsee suunnitellun sektion, ei tarvitse kirkua tai vaatia yhtään mitään. Mitään kipua ei ole missään vaiheessa. 

Kaikki menee suunnitellusti, eli hyvin.

Vierailija
238/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko näin jo, mutta mielestäni jos kuolemaan tai pysyvään vammautumiseen johtaneessa kotisynnytyksessä on ollut mukana terveydenhuollon ammattilainen, ja kuolema/vammautuminen olisi ollut estettävissä mikäli synnyttäjä olisi ohjattu sairaalaan, niin kyseisen ammattilaisen pitäisi menettää ammattioikeutensa. Mielestäni terveydenhuollon ammattilaiseen täytyy voida luottaa, ja tämä ei ole mahdollista jos syntyy tilanteita, joissa vauva tai synnyttäjä kuolee sen takia, että ammattilainen ei ole osannut arvioida riskejä ja tehdä oikeaa päätöstä siitä, voiko kotisynnytystä mitenkään harkita kyseisen henkilön kohdalla, ja miten se toteutettaisiin asianmukaisella varmuudella. Aina tulee olemaan tyhmiä ihmisiä, ketkä kuvittelee kotisynnytyksen olevan jotain ihanaa höttöistä cottage core satua, joten kyllä terveydenhuollon ammattilaisen täytyy olla se, jolla on oikeus, velvollisuus ja rohkeus määrätä, että kotisynnytystä ei voida suorittaa. 

Vierailija
239/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko näin jo, mutta mielestäni jos kuolemaan tai pysyvään vammautumiseen johtaneessa kotisynnytyksessä on ollut mukana terveydenhuollon ammattilainen, ja kuolema/vammautuminen olisi ollut estettävissä mikäli synnyttäjä olisi ohjattu sairaalaan, niin kyseisen ammattilaisen pitäisi menettää ammattioikeutensa. Mielestäni terveydenhuollon ammattilaiseen täytyy voida luottaa, ja tämä ei ole mahdollista jos syntyy tilanteita, joissa vauva tai synnyttäjä kuolee sen takia, että ammattilainen ei ole osannut arvioida riskejä ja tehdä oikeaa päätöstä siitä, voiko kotisynnytystä mitenkään harkita kyseisen henkilön kohdalla, ja miten se toteutettaisiin asianmukaisella varmuudella. Aina tulee olemaan tyhmiä ihmisiä, ketkä kuvittelee kotisynnytyksen olevan jotain ihanaa höttöistä cottage core satua, joten kyllä terveydenhuollon ammattilaisen täytyy olla se, jolla on oikeus, velvollisuus ja rohkeus määrätä, että kotisynnytystä ei voida suorittaa. 

En ymmärrä alun perinkään, että kukaan ammattilainen suostuu olemaan kotisynnytyksessä vastuullisena henkilönä. 

Ihan kuin kerjäisi jotain vamman/kuolemantuottamus syytettä.

Voiko olla niinkin, että mukana olevalla kätilöllä on jopa korkeampi kynnys päättää sairaalaan siirtymisestä, kun synnyttäjä on niin tohkeissaan, ja unelmoinut että pitää saada luomusynnytys tehtyä. Ja sairaalaan ei halua, ettei vauva saa traumoja kirkkaista valoista ja mahdollisesti jonkun rokotteenkin siellä.

En aliarvioi kätilöiden ammattitaitoa, mutta ihmisiä hekin ovat ja alitajuisesti tämä voi vaikuttaa päätöksiin ja viiveeseen kun ongelmia ilmenee.

Vierailija
240/325 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jokin menee pieleen kotisynnytyksessä, niin vaikka kätilö tekee päätöksen sairaalaan lähdöstä, menetetään joka tapauksessa ne tärkeät minuutit, vauvan pelastamiseksi.

Vaikka asuisi sairaalan naapurissa, niin 10-20 min menee ihan väkisinkin, ennen kuin ollaan sairaalassa hoitoa saamassa. Ambulanssissa nyt tietysti saa paljonkin apua jo aiemmin, mutta ei vaikkapa hätäsektiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme