Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut
https://yle.fi/a/74-20233452
”Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia
Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”
Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Murhaäidit liikkeellä. Kuolleen lapsen voi aina työntää pakastimeen ja miettiä että kaikki hyvin siellä..
Sairaalassa ne heitetään polttouuniin.
Toivottavasti poliisi tutkisi minunkin kotisynnytykseni. Sairaala ilmoitti, että ei saa tulla vielä, käännyttivät ovelta kotiin ja vauva syntyi 30 min myöhemmin kotona. Onneksi asutaan Helsingissä, muuten olisin synnyttänyt autossa jossain bussipysäkillä.
Tästä ei saa kukaan syytettä, sairaalalla ei ole mitään vastuuta. Minä sain haukut, että olisi pitänyt pontevammin kertoa tilanteesta, kun käännytettiin pois.
Jätetäänkö tässä taas sanomatta, että kotimaisten luomujen lisäksi osa on ulkkisperäisiä jotka ei luota sairaalahoitoon. Sama juttu, kun englantilaista sairaalaa syytellään ulkkisten huonosta hoidosta, vaikka asian nähnyt tajuaa että ne ei tee yhteistyötä samalla tavalla kuin kantikset.
Kätilön pitää osata arvioida, milloin kotisynnytys on menossa pieleen ja ohjata äiti sairaalaan. Ihan hirveät vastuu, jota en kyllä itse ottaisi. On täysin järjetöntä lähteå avustamaan kotisynnytystä. Isot riskit ja vastuu on kätilön.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten keksinyt muunlaista aloitusta Linneaketjusta, missä puhuttiin miesten väkivaltaisuudesta ihan tilastojen kera 🙄
Puhuttiinko siinä tuontirai skauksista? Se kun aina unohtuu naiasianaisilta.
Ikinä ei kannata synnyttää kotona! Olen synnyttänyt kolme lasta sairaalassa. Kolmannen kanssa tapahtui jotain odottamatonta, onneksi oltiin sairaalassa. Mitään riskejä ei pitänyt olla ja tosiaan kolmas lapsi jo tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Niin kun se pointti onkin siinä, että synnytyksen edetessä omaan tahtiinsa osalta niistä komplikaatioista olis vältytty, mitä sairaalassa liiallisesta puuttumisesta seuraa.
Oikeasti vaaralliseksi äityneiden tilanteiden kohdalla on eittämättä parempi olla sairaalassa, mutta sairaala ei ole silti mustavalkoisesti riskittömin ympäristö synnyttää.
Siksi pitäisi kiinnittää huomiota ja resursseja siihen, että saadaan hyöty sairaalan tekniikasta ja lääketieteestä, mutta ei liikaa kajottaisi synnytyksen luonnolliseen etenemään. Kärjistettynä, ei puututa, jos synnytys etenee muutenkin. Sanomattakin on selvää, että väkisin repimällä naisen keho ei kestä. Kajoaminen pitäs tapahtua vaan sillon, kun on hätä, ei rutiinisti.
Ei minulla ainakaan ole koskaan väkisellä revitty synnytyksessä vaikka 4 lasta olen sairaalassa synnyttänyt. Erittäin hyviä kokemuksia kaikki. Yksi jouduttiin käynnistämään, kun lapsivesi oli tihkunut pois ja lapsi oli vaarassa. Kotisynnytyksessä lapsi olisi kuollut bakteereihin, kun ei synnytys edennyt riittävän nopeasti ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys voi olla vaarallinen vauvalle, mutta myös äidille. Minä olisin kuollut verenhukkaan ilman sairaalaa ja lisäverta. Onko kotikätilöillä veripussit mukana?
No onhan siellä sairaalassakin kuoltu vuosituhansia jo. Koko ajan tulee mokia ja möhläyksiä, laiminlyöntejä ja virheitä.
Suomessa äidin kuolema synnytykseen on erittäin harvinaista sairaalassa. Vuosittain vain 0-3 kpl ja synnytyksiä kuitenkin 45 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.
”Synnyin kivan naapurin tekemän hätäsektion avulla! Jee!”
Sanoi ei kukaan, ei koskaan."Äitini ei traumatisoitunut lainkaan törkeän lääkärin kynsissä" sanoi ei kukaan, ei koskaan.
Onhan ne lääkärit ja kätilöt usein äitejä ja isiä itsekin.
Niin ja varmaan eivät mukavalikoi kuka heitä tai vaimoa hoitaa ja missä hoitaa ja miten. Tai henkilöstö hoida heitä paremmin. Juuei.
Meinaatko, että synnyttävä äiti valitsee sairaalan työvuorolistan pohjalta mikä päivä olisi hyvä synnyttää.
Biologia ei toimi ihan tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Mites se, nun vauva kuoli sairaalassa tehdyn imukuppisynnytyksen seurauksena?
Synnytykset ovat aina, AINA, yksilöllisiä tapahtumia.
Ikinä en antaisi saaraalahenkilökunnalle anteeksi. Sen sijaan itse tehdystä virheestä voi syyttää vain itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Niin kun se pointti onkin siinä, että synnytyksen edetessä omaan tahtiinsa osalta niistä komplikaatioista olis vältytty, mitä sairaalassa liiallisesta puuttumisesta seuraa.
Oikeasti vaaralliseksi äityneiden tilanteiden kohdalla on eittämättä parempi olla sairaalassa, mutta sairaala ei ole silti mustavalkoisesti riskittömin ympäristö synnyttää.
Siksi pitäisi kiinnittää huomiota ja resursseja siihen, että saadaan hyöty sairaalan tekniikasta ja lääketieteestä, mutta ei liikaa kajottaisi synnytyksen luonnolliseen etenemään. Kärjistettynä, ei puututa, jos synnytys etenee muutenkin. Sanomattakin on selvää, että väkisin repimällä naisen keho ei kestä. Kajoaminen pitäs tapahtua vaan sillon, kun on hätä, ei rutiinisti.
Ei minulla ainakaan ole koskaan väkisellä revitty synnytyksessä vaikka 4 lasta olen sairaalassa synnyttänyt. Erittäin hyviä kokemuksia kaikki. Yksi jouduttiin käynnistämään, kun lapsivesi oli tihkunut pois ja lapsi oli vaarassa. Kotisynnytyksessä lapsi olisi kuollut bakteereihin, kun ei synnytys edennyt riittävän nopeasti ilman apua.
"Ei minulla ainakaan" kertoo vain juuri sinun tapauksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.
”Synnyin kivan naapurin tekemän hätäsektion avulla! Jee!”
Sanoi ei kukaan, ei koskaan."Äitini ei traumatisoitunut lainkaan törkeän lääkärin kynsissä" sanoi ei kukaan, ei koskaan.
Onhan ne lääkärit ja kätilöt usein äitejä ja isiä itsekin.
Niin ja varmaan eivät mukavalikoi kuka heitä tai vaimoa hoitaa ja missä hoitaa ja miten. Tai henkilöstö hoida heitä paremmin. Juuei.
Meinaatko, että synnyttävä äiti valitsee sairaalan työvuorolistan pohjalta mikä päivä olisi hyvä synnyttää.
Biologia ei toimi ihan tuolla tavalla.
Aivan varmasti lääkäri synnyttäjänä huolehtii siitä, että saa pätevän lääkärin/kätilön/hoitajan - ja tekee myös kaikille selväksi, että ei kannata tunaroida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys voi olla vaarallinen vauvalle, mutta myös äidille. Minä olisin kuollut verenhukkaan ilman sairaalaa ja lisäverta. Onko kotikätilöillä veripussit mukana?
No onhan siellä sairaalassakin kuoltu vuosituhansia jo. Koko ajan tulee mokia ja möhläyksiä, laiminlyöntejä ja virheitä.
Suomessa äidin kuolema synnytykseen on erittäin harvinaista sairaalassa. Vuosittain vain 0-3 kpl ja synnytyksiä kuitenkin 45 000.
Äitien traumautisoitumis- ja vammautumistilastoja ei varmasti ole ollenkaan, koska ne ne vasta synkkää luettavaa olisi! Hys hys.
Haaveilin raskausaikana kotisynnytyksestä tai mahdollisimman luomustnnytyksestä.
Onneksi päädyimme kuitenkin yliopistolliseen keskussairaalaan, muuten lapseni olisi menettänyt äitinsä heti synnytyksen jälkeen. Minut siis pelasti vain se, että sain apua heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Mites se, nun vauva kuoli sairaalassa tehdyn imukuppisynnytyksen seurauksena?
Synnytykset ovat aina, AINA, yksilöllisiä tapahtumia.
Ikinä en antaisi saaraalahenkilökunnalle anteeksi. Sen sijaan itse tehdystä virheestä voi syyttää vain itseä.
Lapsesi olisi kuollut myös kotisynnytyksessä tuossa tapauksessa. Imukuppisynnytykseen ei kevyin perustein lähdetä, jotain syytä siihen on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat tietoisen riskin lapsesi hengellä koska uskonto/hulluus, on ihan turha ynistä jälkikäteen.
Joka kertahan nainen ottaa riskin raskautuessaan. Ja vähintään vammautuu siinä rytäkässä. Joko henkisesti tai fyysisesti tai usein molempia.
On se kyllä hurjaa hommaa. Soisi, että hoito olis niin hyvää, että äidit sais turvallisin mielin olla raskaana, synnyttää ja sitten keskittyä vauvaan. Ilman kärsimystä toiminnallisista vaivoista ja kroonisesta kivusta.
Kai se on utopiaa.. ei kannata edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Kätilön pitää osata arvioida, milloin kotisynnytys on menossa pieleen ja ohjata äiti sairaalaan. Ihan hirveät vastuu, jota en kyllä itse ottaisi. On täysin järjetöntä lähteå avustamaan kotisynnytystä. Isot riskit ja vastuu on kätilön.
Siinä se ongelma on - kätilö ei voi tietää meneekö minuutin päästä jotain pieleen! Synnytys voi edetä täysin normaalista hätäsektioon todella nopeasti. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä lähteä sairaalaan kun pitäisi olla jo tekemässä operaatiota. Jos vauva ei saa happea niin aivovaurioita tulee parissa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilin raskausaikana kotisynnytyksestä tai mahdollisimman luomustnnytyksestä.
Onneksi päädyimme kuitenkin yliopistolliseen keskussairaalaan, muuten lapseni olisi menettänyt äitinsä heti synnytyksen jälkeen. Minut siis pelasti vain se, että sain apua heti.
Lisään vielä,xettä koko raskaus oli todella helppo ja voin erinomaisesti, samoin vauva. Siitä huolimatta synnytyksessä tuli komplikaatioita, joihin olisi kuollut, jos en olisi päässyt viiveettä hoitoon - ja tästä huolimatta oli todella lähellä, että olisin kuollut. Esim. ambulanssimatkaa kotoa sairaalaan ei tilani olisi kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko jälkihoito parempaa reikikätilön kanssa kotona? Ihan tosissasi puollustelet ihmisiä jotka ottavan näin suuria riskejä lapsensa elämällä... Ei minulla riitä empatia siihen. Maailma on valintoja täynnä. Näille äideille oli oma mukavuus tärkeämpää kuin lapsen henki.
Ei varmasti ole, mutta niitä komplikaatioita, joita tulee synnytykseen puuttumisesta turhaan, saattaa säästyä. Ongelma onkin siinä, että sitten jos synnytys ei sujukaan, silloin tarvittaisiin sitä puuttumista, jota nykyään tehdään liiaksi myös hyvin etenevissä synnytyksissä.
Lisäksi, on kulttuurin tuottama harhaluulo, että mahdollisimman nopea synnytys = hyvä synnytys. Naisen kehon pitää antaa joustaa synnytyksen mukana, ei väkisin hajottaa sitä.
Kiva, että persut ovat huolissaan asiasta! Tuskinpa vaan...