Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut
https://yle.fi/a/74-20233452
”Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia
Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”
Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Jos otat tietoisen riskin lapsesi hengellä koska uskonto/hulluus, on ihan turha ynistä jälkikäteen.
Joka kertahan nainen ottaa riskin raskautuessaan. Ja vähintään vammautuu siinä rytäkässä. Joko henkisesti tai fyysisesti tai usein molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana
Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.
Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää
Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.
Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös.
Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".
Suomessa jälkihoito on surkeaa, mutta se tarkoittaa vaan sitä, että vslitettavasti muualla maailmassa on vielä surkeampaa, yleensä.
Aika paradoksaalista sanoa noin. Miten Suomessa voi samaan aikaa olla surkeaa hoitoa jos se samaan aikaan on maailman parasta?
Synnytyksissä ainakin tulokset puhuu puolestaan: Suomessa sairaalassa synnyttäminen on erittäin turvallista verrattuna mihin tahansa muuhun maahan. Neuvolat ja synnytysosastot on asia mistä suomalaiset voi aidosti olla ylpeitä!
No se yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että parhaimmillaankin jälkihoito on surkea. Pahimmillasn sillä varmistetaan äitien ja lasten vammautuminen tai menehtyminen. Isossa osassa maailmaa sitä ei ole lainkaan.
Ääripää voisi olla joku Afganistan: mieslääkärit eivät saa hoitaa naisia, naislääkärit eivät saa työskennellä lainkaan.
Suomessa menee paremmin ( voi miettiä vaikka brittien Nottinghamin sairaalaa, jossa on käytännössä tapettu tahallaan noin 500 vauvaa).
Että kun muualla menee noin "hyvin" niin helppohan se on Suomen loistaa tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatusmaailma on itselleni vieras. Tietysti sairaalassakin on ongelmia, yksittäisiä huonoja ammattilaisia, kiiretilanteita... Ei kai silti kotisynnytys ole parempi vaihtoehto.
Jos saat kaupassa kerran mädän appelsiinin, suututko ja ryhdyt kasvattamaan kaiken ruoan itse, etkä enää koskaan mene kauppaan? Jos kerran ostamassasi vaatteessa on valmistusvirhe tai reikä, hankitko kaavat, kankaat ja ompelutarvikkeet ja ompelet jatkossa kaikki vaatteet itse?
Eikö asioita osata laittaa mittasuhteisiin?
Appelssiinu on sikäli huono vertaus, että sen voi heittää roskiin. Hermovauriota taas ei voi vaan heittää pois ja koittaa uudelleen ensi kerralla.
Luuletko ihan oikeasti, että neuvolat väliin jättämällä ja kotona vauvan päkistämällä välttyisi vaurioilta?
Omaa kehoa voi kuunnella sairaalassakin.
Voi, jos hoitohenkilökunta antaa siihen mahdollisuuden ja kannustaa siihen. Se ei ole itsestäänselvää.
Onko jälkihoito parempaa reikikätilön kanssa kotona? Ihan tosissasi puollustelet ihmisiä jotka ottavan näin suuria riskejä lapsensa elämällä... Ei minulla riitä empatia siihen. Maailma on valintoja täynnä. Näille äideille oli oma mukavuus tärkeämpää kuin lapsen henki.
Vierailija kirjoitti:
Äidin elämys on tärkeä. Mitä väliä jos lapsi kuolee. Onko sitten mukavaa kun tuli tapettua oma lapsi. Aivan mielisairasta touhua.
Siksi ei kannata synnyttää, niin ei tarvitse valita oman terveyden ja lapsen hengen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat tietoisen riskin lapsesi hengellä koska uskonto/hulluus, on ihan turha ynistä jälkikäteen.
Joka kertahan nainen ottaa riskin raskautuessaan. Ja vähintään vammautuu siinä rytäkässä. Joko henkisesti tai fyysisesti tai usein molempia.
Et ymmärrä mikä ero sairaala- ja kotisynnytyksellä on LAPSEN selviämisen kannalta? Joo ei heru empatiaa, ei.
Vierailija kirjoitti:
Onko jälkihoito parempaa reikikätilön kanssa kotona? Ihan tosissasi puollustelet ihmisiä jotka ottavan näin suuria riskejä lapsensa elämällä... Ei minulla riitä empatia siihen. Maailma on valintoja täynnä. Näille äideille oli oma mukavuus tärkeämpää kuin lapsen henki.
Luultavasti, koska terveydenhuollossa sitä ei ole lainkaan. Siitä vaan ylös petistä ja ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat tietoisen riskin lapsesi hengellä koska uskonto/hulluus, on ihan turha ynistä jälkikäteen.
Joka kertahan nainen ottaa riskin raskautuessaan. Ja vähintään vammautuu siinä rytäkässä. Joko henkisesti tai fyysisesti tai usein molempia.
Et ymmärrä mikä ero sairaala- ja kotisynnytyksellä on LAPSEN selviämisen kannalta? Joo ei heru empatiaa, ei.
Kuten täällä todettiin, mokia sattuu valtavasti terveydenhuollossa. Ne vain hyssytellään. Ja henkisiä traumojahan ei edes tunnisteta saati tajuta - ja ne ne vasta lapsen elämään vaikuttavatkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa.
Ennen synnytettiin noin, kun ei ollut muita vaihtoehtoja. Luonnonmukaisuuteen kuului suuret kuolleisuusluvut, sekä vauvoilla että synnyttävillä naisilla. Synnytys on naiselle elämän vaarallisin ”luonnonllinen” tapahtuma, onneksi nykyään siihen on apua saatavilla.
Ja äiti synnytti, kunnes kuoli siihen viimeiseen kertaan.
Sitten perheenisä nai äidin siskon tai muun "terveen" naisen hoitamaan lapsia ja jatkamaan synnytysputkea...
Niin, isä itse ei voi laittaa tikkua ristiin, siksi pitää löytää uusi piika. :D
Kotisynnytys voi olla vaarallinen vauvalle, mutta myös äidille. Minä olisin kuollut verenhukkaan ilman sairaalaa ja lisäverta. Onko kotikätilöillä veripussit mukana?
En voi sanoa kuin, että typeryydestä sakotetaan. Mutta miksi nämä äitykkäliinit syyttää kätilöä omasta valinnastaan? Kätilön mahdollisuudet hoitaa on todella rajalliset ja toimii vain silloin kun kaikki menee ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys voi olla vaarallinen vauvalle, mutta myös äidille. Minä olisin kuollut verenhukkaan ilman sairaalaa ja lisäverta. Onko kotikätilöillä veripussit mukana?
No onhan siellä sairaalassakin kuoltu vuosituhansia jo. Koko ajan tulee mokia ja möhläyksiä, laiminlyöntejä ja virheitä.
Toivottavasti poliisi tutkii myös sairaaloissa tapahtuneet vauvojen kuolemat sekä myös äitien saamat synnytysvauriot.
Jos iso vauva syntyy alateitse ja äidille tulee siitä toisen tai kolmannen asteen repeämä, niin on ihan aiheellista miettiä että miksi ei tehty sektiota.
Normaalisti jos joku palvelu ei saa asiakkaita, aletaan tutkia, mikä siinä palvelussa on vikana ja mitä pitää parantaa.
Suomessa se huonon palvelun tarjoaja ja poliisi jahtaa asiakkaita. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Niin kun se pointti onkin siinä, että synnytyksen edetessä omaan tahtiinsa osalta niistä komplikaatioista olis vältytty, mitä sairaalassa liiallisesta puuttumisesta seuraa.
Oikeasti vaaralliseksi äityneiden tilanteiden kohdalla on eittämättä parempi olla sairaalassa, mutta sairaala ei ole silti mustavalkoisesti riskittömin ympäristö synnyttää.
Siksi pitäisi kiinnittää huomiota ja resursseja siihen, että saadaan hyöty sairaalan tekniikasta ja lääketieteestä, mutta ei liikaa kajottaisi synnytyksen luonnolliseen etenemään. Kärjistettynä, ei puututa, jos synnytys etenee muutenkin. Sanomattakin on selvää, että väkisin repimällä naisen keho ei kestä. Kajoaminen pitäs tapahtua vaan sillon, kun on hätä, ei rutiinisti.
Avaatko vähän, mitä tarkoitat puuttumisella, jos synnytys etenee muutenkin? Kun eikös yleensä puututa vain juuri siksi, että synnytys ei etene normaalisti? Tulee ainoastaan mieleen supistuksia voimistaminen oksitosiinilla, mutta sitäkin tehdään vain siksi, että pitkittyneet synnytykset lisäävät komplikaatioiden riskiä & toki pitkittynyt synnytys on raskas myös äidille. Välilihan leikkauskin on todennäköisesti vähemmän paha äidille kuin hallitsematon repeäminen.
En millään keksi, mihin oikein viittaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö tämmösissä tapauksissa yleisesti epäillä synnyttäjiä ollenkaan? Nehän sen päätöksen ovat tehneet? Jos siis suunniteltu kotisynnytys
Ei ole rikos synnyttää kotona, joten ei siitä voi ketään synnyttäjää epäillä. Se on ihan laillisen valinta. Tyhmää se silti on.272
Jos lapsi kuolee niin eikö se voi olla kuolemantuottamus? Miksi vain kätilöitä epäillään? Tämä siis tosta uutisesta.
Ei ole kuolemantuottamus. Kätilölle on ammattivastuu, mitään synnyttäjän ammattivastuuta ei ole.
Murhaäidit liikkeellä. Kuolleen lapsen voi aina työntää pakastimeen ja miettiä että kaikki hyvin siellä..
Et sitten keksinyt muunlaista aloitusta Linneaketjusta, missä puhuttiin miesten väkivaltaisuudesta ihan tilastojen kera 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Veikkaan tämän johtuvan osaksi ainakin siitä, että on uutisoitu kotisynnytysten olevan tavallisia ja turvallisia Hollannissa. Että jos siellä niin miksei meilläkin.
Ihmiset haaveilevat luomummasta elämästä, vaikka siihen liittyy riskinsä.
Samalla unohdetaan Hollannin olevan valtavasti Suomea pienimpi pinta-alaltaan. Kotisynnytyksen riskit on paljon pienemmät jos on se sairaala parin kilometrin päässä ja jos synnytyksessä ilmenee yhtään mitään poikkeavaa niin heti mennään sairaalaan.
Alankomaissa on pitkä kotisynnytyksen historia ja kulttuuri ja terveydenhoito, joka on rakennettu tukemaan tätä. Ja kuten joku jo sanoikin, täällä on asukas- ja sairaalatiheys aivan toista luokkaa kuin Suomessa.
T: synnytyskokemus sekä Kätilöopiston haikaranpesässä, sekä kotona Alankomaissa. Molemmat hyviä.
Hulluutta
Täydellistä itsekkyyttä
Vastuutonta
Pakkohoitoon joutaisivat