Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut
https://yle.fi/a/74-20233452
”Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia
Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”
Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.
”Synnyin kivan naapurin tekemän hätäsektion avulla! Jee!”
Sanoi ei kukaan, ei koskaan.
"Äitini ei traumatisoitunut lainkaan törkeän lääkärin kynsissä" sanoi ei kukaan, ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana
Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.
Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää
Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.
Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös.
Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".
Suomessa jälkihoito on surkeaa, mutta se tarkoittaa vaan sitä, että vslitettavasti muualla maailmassa on vielä surkeampaa, yleensä.
Aika paradoksaalista sanoa noin. Miten Suomessa voi samaan aikaa olla surkeaa hoitoa jos se samaan aikaan on maailman parasta?
Synnytyksissä ainakin tulokset puhuu puolestaan: Suomessa sairaalassa synnyttäminen on erittäin turvallista verrattuna mihin tahansa muuhun maahan. Neuvolat ja synnytysosastot on asia mistä suomalaiset voi aidosti olla ylpeitä!
Niin, jos mittarina on vain eloon jääminen.
Sitten on toinenkin mittari: elämänlaatu.
Sen takaamisen onnistumisen merkkinä voi olla esimerkiksi se, ettei nainen halua synnyttää enää uudelleen. Riskit punnitaan liian korkeiksi, koska apua ei saa ja vaivoja vähätellään.
Äidin elämys on tärkeä. Mitä väliä jos lapsi kuolee. Onko sitten mukavaa kun tuli tapettua oma lapsi. Aivan mielisairasta touhua.
Ei taaskaan yllätä, että länsi-uusimaa kykenee tälläiseen tutkintaan.
Monessa pitäjässä naisen oikeudet menevät edelle.. .. Normisettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.
Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰
Äitien syyllistäminen on perinne.
Ei tartte pohtia ollenkaan, onko toiminnassamme jotakin parannettavaa, koska aina voi syyttää ätiä. Asiassa kuin asiassa.
Sille on termikin, Mother Blaming.
Tuossa asiassa voi ihan huoletta syyllistää, päinvastoin ei syyllistetä tarpeeksi kun on ihan laillista tuolla tavoin vammauttaa.
Sulta tais mennä ohi koko mun kommentin pointti. Sen tarkoitus oli herättää ajattelemaan, että onko sairaalaan pääseminen oikeasti tehty äideille helpoksi, vai joutuvatko he kenties taistelemaan päästäkseen sinne sisään.
Äidin syyllistäminen on toki helpoin ja halvin tapa lakaista resurssipula maton alle.
Vierailija kirjoitti:
Äidin elämys on tärkeä. Mitä väliä jos lapsi kuolee. Onko sitten mukavaa kun tuli tapettua oma lapsi. Aivan mielisairasta touhua.
Traumatisoitunut ja vammautunut äitihän se on merkki onnistumisista, joo! Ja todella hyvä asia lapsen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa.
Ennen synnytettiin noin, kun ei ollut muita vaihtoehtoja. Luonnonmukaisuuteen kuului suuret kuolleisuusluvut, sekä vauvoilla että synnyttävillä naisilla. Synnytys on naiselle elämän vaarallisin ”luonnonllinen” tapahtuma, onneksi nykyään siihen on apua saatavilla.
Ja äiti synnytti, kunnes kuoli siihen viimeiseen kertaan.
Sitten perheenisä nai äidin siskon tai muun "terveen" naisen hoitamaan lapsia ja jatkamaan synnytysputkea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.
”Synnyin kivan naapurin tekemän hätäsektion avulla! Jee!”
Sanoi ei kukaan, ei koskaan.
Naapurin Pentti on mökillä kova perkaamaan kaloja. Varmasti se nyt yhden hätäsektion hoitaa. Keittiön yläkaapista ne terävät oranssikahvaiset sakset esiin ja jos tarttee neuvoja niin aina voi googlettaa tai kysyä tekoälyltä.
Ps. Sopiiko tavallinen ompelulanka vai pitääkö käydä Tokmannilta ostamassa tikkeihin lankaa?
Valitettavasti synnytysosastojen lakkauttamisten sivutuote ovat turvattomat synnytykset tien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.
”Synnyin kivan naapurin tekemän hätäsektion avulla! Jee!”
Sanoi ei kukaan, ei koskaan."Äitini ei traumatisoitunut lainkaan törkeän lääkärin kynsissä" sanoi ei kukaan, ei koskaan.
Onhan ne lääkärit ja kätilöt usein äitejä ja isiä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi poliisikin näitä tutkii, että niissä tulee turhia kuolemia puoskaroimaan ryhtyneiden kätilöiden myötävaikutuksella.
MIKSI poliisi ei tutki niitä tuhansia hoitovirheitä, joita maassamme tapahtuu 24/7. Tälläkin hetkellä joku mokaa ja joku kärsii.
Suomessa on kymmeniä tuhansia lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Se on ihan tilastollinen mahdottomuus, ettei kukaan ikinä tekisi virheitä. Tietenkään kukaan ei toivo virheitä ja niitä pyritään ennaltaehkäisemään. Maailma ei kuitenkaan voi koskaan olla täydellinen. Kun vuoden aikana tehdään kymmeniä tuhansia synnytyksiä niin on hyvin vaikeaa saavuttaa täydellisyys jokaisen kohdalla. Vaikka tietenkin siihen jokainen ammattilainen pyrkii.
Pyrkiikö? Hänellehän on tärkeintä että palkka juoksee. Hän tietää että mokasta ei seuraa hänelle yhtään mitään, joten miksi olla tarkka?
Miksi hoitovirheen uhri joutuu aivan jäätävään ruljanssiin yrittäessään saada oikeutta tilanteessa, jota itse kuitenkin kuvaat vääjäämättömäksi riskiksi? Miksi hoitovirheitä EI IKINÄ myönnetä ja käsitella asiallisesti? Miksi uhri jää hoitovirheen seurausten kanssa täysin yksin? Jos on kerta noin luonnollista että niitä sattuu.
Eli sun työssä tärkeintä sulle on, että palkka juoksee? Et edes yritä tehdä hyvää työtä, kun mitä väliä sillä on.
Hoitovirheet pitäisi aina tutkia huolellisesti ja pyytää anteeksi, mutta sulla tuntuu kyllä olevan jotain omia syviä traumoja, jotka ei saa sua näkemään koko juttua objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Niin kun se pointti onkin siinä, että synnytyksen edetessä omaan tahtiinsa osalta niistä komplikaatioista olis vältytty, mitä sairaalassa liiallisesta puuttumisesta seuraa.
Oikeasti vaaralliseksi äityneiden tilanteiden kohdalla on eittämättä parempi olla sairaalassa, mutta sairaala ei ole silti mustavalkoisesti riskittömin ympäristö synnyttää.
Siksi pitäisi kiinnittää huomiota ja resursseja siihen, että saadaan hyöty sairaalan tekniikasta ja lääketieteestä, mutta ei liikaa kajottaisi synnytyksen luonnolliseen etenemään. Kärjistettynä, ei puututa, jos synnytys etenee muutenkin. Sanomattakin on selvää, että väkisin repimällä naisen keho ei kestä. Kajoaminen pitäs tapahtua vaan sillon, kun on hätä, ei rutiinisti.
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Niin, kaikkein paras ratkaisu on olla raskautumatta. Silloin ei joudu kantamaan riskiä mahdollisista vammoista, joihin ei saa hoitoa.
Tämä oli mun ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi poliisikin näitä tutkii, että niissä tulee turhia kuolemia puoskaroimaan ryhtyneiden kätilöiden myötävaikutuksella.
MIKSI poliisi ei tutki niitä tuhansia hoitovirheitä, joita maassamme tapahtuu 24/7. Tälläkin hetkellä joku mokaa ja joku kärsii.
Suomessa on kymmeniä tuhansia lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Se on ihan tilastollinen mahdottomuus, ettei kukaan ikinä tekisi virheitä. Tietenkään kukaan ei toivo virheitä ja niitä pyritään ennaltaehkäisemään. Maailma ei kuitenkaan voi koskaan olla täydellinen. Kun vuoden aikana tehdään kymmeniä tuhansia synnytyksiä niin on hyvin vaikeaa saavuttaa täydellisyys jokaisen kohdalla. Vaikka tietenkin siihen jokainen ammattilainen pyrkii.
Pyrkiikö? Hänellehän on tärkeintä että palkka juoksee. Hän tietää että mokasta ei seuraa hänelle yhtään mitään, joten miksi olla tarkka?
Miksi hoitovirheen uhri joutuu aivan jäätävään ruljanssiin yrittäessään saada oikeutta tilanteessa, jota itse kuitenkin kuvaat vääjäämättömäksi riskiksi? Miksi hoitovirheitä EI IKINÄ myönnetä ja käsitella asiallisesti? Miksi uhri jää hoitovirheen seurausten kanssa täysin yksin? Jos on kerta noin luonnollista että niitä sattuu.
Eli sun työssä tärkeintä sulle on, että palkka juoksee? Et edes yritä tehdä hyvää työtä, kun mitä väliä sillä on.
Hoitovirheet pitäisi aina tutkia huolellisesti ja pyytää anteeksi, mutta sulla tuntuu kyllä olevan jotain omia syviä traumoja, jotka ei saa sua näkemään koko juttua objektiivisesti.
Tutkitusti lääkäriksi hakeudutaan nimenomaan palkan takia. Hoitovirheitä ei ikinä tutkita eikä pahoitella.
Niin, aattele, sellaisen uhri traumatisoituu. Siksi ei esimerkiksi halua sinen sairaalaan.
Helpointa olisi siis huolehtia hoidosta paremmin, opettaa hoitohenkilöstölle käytöstavat ja käsitellä hoitovirheet asiallisesti.
Hihhulit hihhuloi, seurauksena lapsensa kärsivät, yllättävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana
Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.
Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää
Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.
Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös.
Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".
Suomessa jälkihoito on surkeaa, mutta se tarkoittaa vaan sitä, että vslitettavasti muualla maailmassa on vielä surkeampaa, yleensä.
Aika paradoksaalista sanoa noin. Miten Suomessa voi samaan aikaa olla surkeaa hoitoa jos se samaan aikaan on maailman parasta?
Synnytyksissä ainakin tulokset puhuu puolestaan: Suomessa sairaalassa synnyttäminen on erittäin turvallista verrattuna mihin tahansa muuhun maahan. Neuvolat ja synnytysosastot on asia mistä suomalaiset voi aidosti olla ylpeitä!
No se yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että parhaimmillaankin jälkihoito on surkea. Pahimmillasn sillä varmistetaan äitien ja lasten vammautuminen tai menehtyminen. Isossa osassa maailmaa sitä ei ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.
”Synnyin kivan naapurin tekemän hätäsektion avulla! Jee!”
Sanoi ei kukaan, ei koskaan."Äitini ei traumatisoitunut lainkaan törkeän lääkärin kynsissä" sanoi ei kukaan, ei koskaan.
Onhan ne lääkärit ja kätilöt usein äitejä ja isiä itsekin.
Niin ja varmaan eivät mukavalikoi kuka heitä tai vaimoa hoitaa ja missä hoitaa ja miten. Tai henkilöstö hoida heitä paremmin. Juuei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se jolta kysyit, mutta vauvan päähän laitettiin anturi. En saanut liikkua istuvasta asennosta, ettei se irtoa. Oli tosi tärkeää. Olin suurimman osan 8,5 h yksin synnyttämässä. 2 vai 3 synnyttäjä Lappeenrannan osastolla silloin. Kätilö istui kai kahvihuoneessa. Parin tunnin välein kävi ennen vuoron vaihtoa ja ponnistusta. Oli 5 päivää kestänyt käynnistys ja paha kohtutulehdus. Sain hermovaurion ja pissat meni alle puoli vuotta. Lisäksi kananmunan kokoisen laskeuman, mutta se oli rajoilla, ettei hoidettu. Aika huono kokemus ja jännittää hommata lisää lapsia.
Ehkä kohtelu olisi ollut parempaa jos olisi ollut isä mukana.
Eli riskisynnytyksestä huolimatta sait terveen lapsen anturin avulla.
Mitenkähän olisi käynyt kotona?***
Olen pahoillani, että sinua kohdeltiin autoritäärisesti ja että kärsit vaurioita. Varmasti tuossa olisi voitu toimia paremmin.
Tuo anturien kiinnittäminen ja sitä myötä paikallaan olo on ihan rutiini, ei mikään riskisynnytyksissä käytettävä poikkeus.
Jos otat tietoisen riskin lapsesi hengellä koska uskonto/hulluus, on ihan turha ynistä jälkikäteen.
”Synnyin kivan naapurin tekemän hätäsektion avulla! Jee!”
Sanoi ei kukaan, ei koskaan.