Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut
https://yle.fi/a/74-20233452
”Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia
Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”
Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.
Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰
Äitien syyllistäminen on perinne.
Ei tartte pohtia ollenkaan, onko toiminnassamme jotakin parannettavaa, koska aina voi syyttää ätiä. Asiassa kuin asiassa.
Sille on termikin, Mother Blaming.
Mikä nuita villipinppejä yhdistää? Ovatko jossain kultissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana
Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.
Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää
Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.
Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös.
Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa on leikkaussali valmiina muutaman kymmenen metrin päässä ja tarvittaessa vaikka koko huoneen täydeltä lääkäreitä ja kätilöitä auttamassa. Löytyy miljoonien eurojen arvosta apuvälineitä ja tutkimuslaitteita. Saadaan tarvittaessa vaikka verikoetulokset muutamassa minuutissa.
Nykyaikaiset sairaalat on aivan mahtavia! Järjellä ajatellen kenenkään ei kannata vapaaehtoisesti kieltäytyä parhaasta mahdollisesta hoidosta.
Ja se sairaala niin kaukana että lapsi syntyy taksiin.
Ainakin Lapissa on ihan normaalia mennä hotelliin asumaan sairaalan lähelle kun synnytys on lähellä. Kyllä näitä asioita osataan huomioida ja tehdä tarvittavia järjestelyjä. Synnytysturvallisuuden varmistaminen otetaan hyvin vakavasti. Koska se on niin tärkeä asia.
Hotellissa saattaakin sitten vierähtää useampi päivä ja sitten sairaalasta lasku vielä perään. Pari tonnia. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan onnistuneessakin synnytyksessä on tavallista menettää puoli litraa verta ja tulla tikkejä vaativia repeämiä.
Synnytys ei ole mikään vähäpätöinen juttu edes asioiden mennessä hyvin. Saati sitten jos tulee ongelmia. Täysin hyvin edennyt synnytys voi silmänräpäyksessä muuttua eloonjäämiskamppailuksi. Kukaan ei voi etukäteen tietää onko siellä napanuora kietoutuneena kaulan ympäri tai muuta vastaavaa. Silloin apua pitää olla saatavilla välittömästi tai käy tosi huonosti.
Ja silti synnyttäjåt ei pääse sairaalaan, joutuu ajelemaan ees taas jne.
Niin, onko se sairaalaan pääseminen oikeasti tehty äideille mahdolliseksi? Vai syyllistetäänkö vaan, kun synnyttävät mielummin sitten suunnitellusti kotona vs taksin takapenkillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana
Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.
Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää
Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.
Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös.
Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".
Suomessa jälkihoito on surkeaa, mutta se tarkoittaa vaan sitä, että vslitettavasti muualla maailmassa on vielä surkeampaa, yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Veikkaan tämän johtuvan osaksi ainakin siitä, että on uutisoitu kotisynnytysten olevan tavallisia ja turvallisia Hollannissa. Että jos siellä niin miksei meilläkin.
Ihmiset haaveilevat luomummasta elämästä, vaikka siihen liittyy riskinsä.
Hollannissa välimatka lähimpään sairaalaan on vain ihan jotakin muuta kuin meillä keskimäärin. Pieni, tiheään asuttu maapläntti.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle persuöyhöttäjälle vastaus. Ei, nämä kotisynnyttäjät eivät ole persuja eikä kokkareita. Kyllä kotisynnyttäjät ovat enemmänkin vihervassareita, jos nyt poliittista kantaa edes on. Nämä kotisynnyttäjät taitavat ovat ituhippejä, luomuprinsessoja ja rokotusvastaisia.
Antaisitteko näiden puoluekuvitelmien nyt olla. Tuskin esimerkiksi transsukupuolisia usein maalittanut, vanhoillisortodoksiksi ryhtynyt Juurimama äänestäisi ”vihervassareita” jos kohta ei persujakaan. Näitä asioita ajavat yleensä Kristallipuolueen tapaiset pienpuolueet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa on leikkaussali valmiina muutaman kymmenen metrin päässä ja tarvittaessa vaikka koko huoneen täydeltä lääkäreitä ja kätilöitä auttamassa. Löytyy miljoonien eurojen arvosta apuvälineitä ja tutkimuslaitteita. Saadaan tarvittaessa vaikka verikoetulokset muutamassa minuutissa.
Nykyaikaiset sairaalat on aivan mahtavia! Järjellä ajatellen kenenkään ei kannata vapaaehtoisesti kieltäytyä parhaasta mahdollisesta hoidosta.
Ja se sairaala niin kaukana että lapsi syntyy taksiin.
Ainakin Lapissa on ihan normaalia mennä hotelliin asumaan sairaalan lähelle kun synnytys on lähellä. Kyllä näitä asioita osataan huomioida ja tehdä tarvittavia järjestelyjä. Synnytysturvallisuuden varmistaminen otetaan hyvin vakavasti. Koska se on niin tärkeä asia.
Hotellissa saattaakin sitten vierähtää useampi päivä ja sitten sairaalasta lasku vielä perään. Pari tonnia. :D
Ei se ihan niin mene. Potilashotelli on eri asia kuin joku perus hotelli. Varmasti yhteiskunta ainakin joltain osin hoitaa kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Veikkaan tämän johtuvan osaksi ainakin siitä, että on uutisoitu kotisynnytysten olevan tavallisia ja turvallisia Hollannissa. Että jos siellä niin miksei meilläkin.
Ihmiset haaveilevat luomummasta elämästä, vaikka siihen liittyy riskinsä.
Sen luomun void yhdistää sinne sairaalan puitteisiin myös. Eli annetaan synnytysrauha, eikä tällaista liukuhihnalta äkkiä ulos toimintaa..
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa.
On toki. Keuhkokuumeeseenkin kuoleminen on kaikin tavoin luonnollista, jostain syystä harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan haluavan hoitaa sitä jollain saunavihdalla ja reippailla sanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nuita villipinppejä yhdistää? Ovatko jossain kultissa?
Juurimama on ortodoksi ja vapaasynnytyssuomi taisi olla lestadiolainen.
Täällä Oulun seudullakin asuu lestadiolainen somevaikuttaja jonka kaikki lapset ovat syntyneet kotona, ja näitä lapsia ei ole rokotettu. Kuulemma nämä lapset rääkkäävät perheen lemmikkikanoja, kun vanhemmilla on kiire tehdä lapsia ja kotisynnyttää ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.
Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰
Ihan kuin sairaalassa ei niitä tulisi. Tai matkalla synnytyssairaalaan, kun sairaalat on vähennetty minimiin eikä niihin edes pääse.
Veljeni pojalla tuli synnytyksessä hapenpuute ja ihan menivät kiltisti sairaalaan synnyttämään. Tiedä sitten kuka siellä sairaalassa tunaroi, mutta vanhempia ei voi syyttää. He vain kantavat tunaroinnin seuraukset.
Kaikkia lapsia ei sairaalakaan pysty pelastamaan vammoilta tai kuolemalta. Kotisynnytyksessä sekä veljesi puoliso että lapsi olisivat saattaneet menehtyä. Siksi poliisikin näitä tutkii, että niissä tulee turhia kuolemia puoskaroimaan ryhtyneiden kätilöiden myötävaikutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa.
On toki. Keuhkokuumeeseenkin kuoleminen on kaikin tavoin luonnollista, jostain syystä harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan haluavan hoitaa sitä jollain saunavihdalla ja reippailla sanoilla.
Asia ei ole mustavalkoinen. Kuten harvat asiat yleensäkään elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa.
On toki. Keuhkokuumeeseenkin kuoleminen on kaikin tavoin luonnollista, jostain syystä harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan haluavan hoitaa sitä jollain saunavihdalla ja reippailla sanoilla.
Kotisyöpähoitoja, juoda jotain kuusenkerkkäteetä. Sehän olisi täysin luonnotonta mennä sairaalaan saamaan kunnon hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tahallista. Ei tarvitse tehdä aborttia. Raskauden aikana ollaan niin "hyveellisiä" ja sitten käy vauvalle köpelösti.
Mitä ihmettä tarkoittaa, että raskauden aikana ollaan "hyveellisiä"?
Mulla ainakin se raskaus jatkoi etenemistään ihan ilman mitään hyvetekoja ja jatkoin ihan normaalia elämää. Keho vaan teki omaa työtään siinä samalla. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa.
On toki. Keuhkokuumeeseenkin kuoleminen on kaikin tavoin luonnollista, jostain syystä harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan haluavan hoitaa sitä jollain saunavihdalla ja reippailla sanoilla.
Kotisyöpähoitoja, juoda jotain kuusenkerkkäteetä. Sehän olisi täysin luonnotonta mennä sairaalaan saamaan kunnon hoitoa.
Aika moni varmaan kokeilis noitakin konsteja, jos hoitoon pääsyyn on jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo synnyttäjät kuuluisivat vankilaan, mielellään elinkautisesti.
Sinne taitaakin päästä helpommin, kuin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana
Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.
Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää
Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.
Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös.
Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".
Suomessa jälkihoito on surkeaa, mutta se tarkoittaa vaan sitä, että vslitettavasti muualla maailmassa on vielä surkeampaa, yleensä.
Aika paradoksaalista sanoa noin. Miten Suomessa voi samaan aikaa olla surkeaa hoitoa jos se samaan aikaan on maailman parasta?
Synnytyksissä ainakin tulokset puhuu puolestaan: Suomessa sairaalassa synnyttäminen on erittäin turvallista verrattuna mihin tahansa muuhun maahan. Neuvolat ja synnytysosastot on asia mistä suomalaiset voi aidosti olla ylpeitä!
Mun lapsi on 11-vuotias, mutta kätilö oli iäkäs. Ehkä hänellä oli "vanhan kansa otteet". Eli ei ole 50-luvulta vaan 2010-luvulta.
Tosi paljon riippuu siis kätilöstä, joka kohdalle osuu, että millaista hoitoa saat.