Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut

Vierailija
26.06.2026 |

https://yle.fi/a/74-20233452

Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia

Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”


Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa. 


 

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolensa kummassakin.. Minulle myös oma terveys ja elämänlaatu ovat arvokkaita. 

 

Valitettavasti sairaalassa ja kulttuurissa äidin vammautumista ei oteta vakavasti, jos hän kuitenkin jää eloon. Ensin estetään synnyttäjää liikkumasta haluamallaan tavalla (se olis lievittänyt kipua, auttaisi avautumisessa..) ja sitten pakotetaan siihen surullisenkuuluisaan puoli-istuvaan asentoon, joka altistaa repeämille ja hermivaurioille. Eikä ponnistamistakaan saanut aloittaa sitten, kun keho niin kertoo, vaan kätilö tuli mittailemaan ja sitten kätilön käskystä lapsi ulos. Kipu oli järkyttävää, tuntui koko ajan siltä, että lantio murtuu hetkenä minä hyvänsä. 

 

Ja jos sitten lantiosta irtoaa lihas tai tulee hermovaurioita, ketään ei kiinnosta. 

 

Liukuhihnatoimintaa ja pääasiassa olin ponnistusvaihetta lukuunottamatta miehen kanssa huoneessa. 

 

Siitä huolimatta synnyttäisin uudelleen sairaalassa, jos synnyttämään joutuisin. Mutta toisella kerralla en enää luota kätilöiden ammattitaitoon ohjata synnytystä sekä lapselle, että äidille mahdollisimman riskittömästi. Vaan olipa sellainen kokemus, ettei ole tehnyt mieli koittaa uudestaan. 

 

Niin ps. Mun synnytyksessä ei ollut mitään huolta aiheuttavaa, miksi se olis täytynyt hoitaa puoli-istuvassa asennossa ja ponnistaa ennen ponnistustarvetta. Vauvan sydänäänet ok ja minun vointi kipua lukuunottamatta ok. 

 

Jälkeenpäin olen miettinyt, olisinko voinut säästyä repeämiltä, jos olisin saanut liikkua, valita asentoni ja ponnistaa oman tarpeen mukaan. 

Missä ihmeen sairaalassa ei saa liikkua? Kyllä minua ainakin kehoitettiin liikkumaan ja kokeilemaan vaikka mitä asentoja. Ei kukaan pakottanut "puoli-istuvaan" asentoon, kuulostaa nyt kyllä ihan 50-luvulta...

Mun lapsi on 11-vuotias, mutta kätilö oli iäkäs. Ehkä hänellä oli "vanhan kansa otteet". Eli ei ole 50-luvulta vaan 2010-luvulta.

 

Tosi paljon riippuu siis kätilöstä, joka kohdalle osuu, että millaista hoitoa saat.

Vierailija
82/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.

 

Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰

Äitien syyllistäminen on perinne.

 

Ei tartte pohtia ollenkaan, onko toiminnassamme jotakin parannettavaa, koska aina voi syyttää ätiä. Asiassa kuin asiassa.

 

Sille on termikin, Mother Blaming.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nuita villipinppejä yhdistää? Ovatko jossain kultissa? 

Vierailija
84/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana 

Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.

Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää

Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.

 

Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös. 

 

Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".

Vierailija
85/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa on leikkaussali valmiina muutaman kymmenen metrin päässä ja tarvittaessa vaikka koko huoneen täydeltä lääkäreitä ja kätilöitä auttamassa. Löytyy miljoonien eurojen arvosta apuvälineitä ja tutkimuslaitteita. Saadaan tarvittaessa vaikka verikoetulokset muutamassa minuutissa.

Nykyaikaiset sairaalat on aivan mahtavia! Järjellä ajatellen kenenkään ei kannata vapaaehtoisesti kieltäytyä parhaasta mahdollisesta hoidosta.

Ja se sairaala niin kaukana että lapsi syntyy taksiin.

Ainakin Lapissa on ihan normaalia mennä hotelliin asumaan sairaalan lähelle kun synnytys on lähellä. Kyllä näitä asioita osataan huomioida ja tehdä tarvittavia järjestelyjä. Synnytysturvallisuuden varmistaminen otetaan hyvin vakavasti. Koska se on niin tärkeä asia.

Hotellissa saattaakin sitten vierähtää useampi päivä ja sitten sairaalasta lasku vielä perään. Pari tonnia. :D

Vierailija
86/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan onnistuneessakin synnytyksessä on tavallista menettää puoli litraa verta ja tulla tikkejä vaativia repeämiä.

Synnytys ei ole mikään vähäpätöinen juttu edes asioiden mennessä hyvin. Saati sitten jos tulee ongelmia. Täysin hyvin edennyt synnytys voi silmänräpäyksessä muuttua eloonjäämiskamppailuksi. Kukaan ei voi etukäteen tietää onko siellä napanuora kietoutuneena kaulan ympäri tai muuta vastaavaa. Silloin apua pitää olla saatavilla välittömästi tai käy tosi huonosti.

Ja silti synnyttäjåt ei pääse sairaalaan, joutuu ajelemaan ees taas jne. 

Niin, onko se sairaalaan pääseminen oikeasti tehty äideille mahdolliseksi? Vai syyllistetäänkö vaan, kun synnyttävät mielummin sitten suunnitellusti kotona vs taksin takapenkillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana 

Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.

Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää

Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.

 

Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös. 

 

Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".

Suomessa jälkihoito on surkeaa, mutta se tarkoittaa vaan sitä, että vslitettavasti muualla maailmassa on vielä surkeampaa, yleensä.

Vierailija
88/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Veikkaan tämän johtuvan osaksi ainakin siitä, että on uutisoitu kotisynnytysten olevan tavallisia ja turvallisia Hollannissa. Että jos siellä niin miksei meilläkin. 

Ihmiset haaveilevat luomummasta elämästä, vaikka siihen liittyy riskinsä.

Hollannissa välimatka lähimpään sairaalaan on vain ihan jotakin muuta kuin meillä keskimäärin. Pieni, tiheään asuttu maapläntti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle persuöyhöttäjälle vastaus. Ei, nämä kotisynnyttäjät eivät  ole persuja eikä kokkareita. Kyllä kotisynnyttäjät ovat enemmänkin vihervassareita, jos nyt poliittista kantaa edes on. Nämä kotisynnyttäjät taitavat  ovat ituhippejä, luomuprinsessoja ja rokotusvastaisia. 

Antaisitteko näiden puoluekuvitelmien nyt olla. Tuskin esimerkiksi transsukupuolisia usein maalittanut, vanhoillisortodoksiksi ryhtynyt Juurimama äänestäisi ”vihervassareita” jos kohta ei persujakaan. Näitä asioita ajavat yleensä Kristallipuolueen tapaiset pienpuolueet. 

Vierailija
90/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa on leikkaussali valmiina muutaman kymmenen metrin päässä ja tarvittaessa vaikka koko huoneen täydeltä lääkäreitä ja kätilöitä auttamassa. Löytyy miljoonien eurojen arvosta apuvälineitä ja tutkimuslaitteita. Saadaan tarvittaessa vaikka verikoetulokset muutamassa minuutissa.

Nykyaikaiset sairaalat on aivan mahtavia! Järjellä ajatellen kenenkään ei kannata vapaaehtoisesti kieltäytyä parhaasta mahdollisesta hoidosta.

Ja se sairaala niin kaukana että lapsi syntyy taksiin.

Ainakin Lapissa on ihan normaalia mennä hotelliin asumaan sairaalan lähelle kun synnytys on lähellä. Kyllä näitä asioita osataan huomioida ja tehdä tarvittavia järjestelyjä. Synnytysturvallisuuden varmistaminen otetaan hyvin vakavasti. Koska se on niin tärkeä asia.

Hotellissa saattaakin sitten vierähtää useampi päivä ja sitten sairaalasta lasku vielä perään. Pari tonnia. :D

Ei se ihan niin mene. Potilashotelli on eri asia kuin joku perus hotelli. Varmasti yhteiskunta ainakin joltain osin hoitaa kuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Veikkaan tämän johtuvan osaksi ainakin siitä, että on uutisoitu kotisynnytysten olevan tavallisia ja turvallisia Hollannissa. Että jos siellä niin miksei meilläkin. 

Ihmiset haaveilevat luomummasta elämästä, vaikka siihen liittyy riskinsä.

Sen luomun void yhdistää sinne sairaalan puitteisiin myös. Eli annetaan synnytysrauha, eikä tällaista liukuhihnalta äkkiä ulos toimintaa..

Vierailija
92/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa. 

On toki. Keuhkokuumeeseenkin kuoleminen on kaikin tavoin luonnollista, jostain syystä harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan haluavan hoitaa sitä jollain saunavihdalla ja reippailla sanoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä nuita villipinppejä yhdistää? Ovatko jossain kultissa? 

Juurimama on ortodoksi ja vapaasynnytyssuomi taisi olla lestadiolainen. 
Täällä Oulun seudullakin asuu lestadiolainen somevaikuttaja jonka kaikki lapset ovat syntyneet kotona, ja näitä lapsia ei ole rokotettu. Kuulemma nämä lapset rääkkäävät perheen lemmikkikanoja, kun vanhemmilla on kiire tehdä lapsia ja kotisynnyttää ne.

Vierailija
94/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.

 

Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰

Ihan kuin sairaalassa ei niitä tulisi. Tai matkalla synnytyssairaalaan, kun sairaalat on vähennetty minimiin eikä niihin edes pääse.

 

Veljeni pojalla tuli synnytyksessä hapenpuute ja ihan menivät kiltisti sairaalaan synnyttämään. Tiedä sitten kuka siellä sairaalassa tunaroi, mutta vanhempia ei voi syyttää. He vain kantavat tunaroinnin seuraukset.

Kaikkia lapsia ei sairaalakaan pysty pelastamaan vammoilta tai kuolemalta. Kotisynnytyksessä sekä veljesi puoliso että lapsi olisivat saattaneet menehtyä. Siksi poliisikin näitä tutkii, että niissä tulee turhia kuolemia puoskaroimaan ryhtyneiden kätilöiden myötävaikutuksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa. 

On toki. Keuhkokuumeeseenkin kuoleminen on kaikin tavoin luonnollista, jostain syystä harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan haluavan hoitaa sitä jollain saunavihdalla ja reippailla sanoilla. 

Asia ei ole mustavalkoinen. Kuten harvat asiat yleensäkään elämässä. 

Vierailija
96/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa. 

On toki. Keuhkokuumeeseenkin kuoleminen on kaikin tavoin luonnollista, jostain syystä harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan haluavan hoitaa sitä jollain saunavihdalla ja reippailla sanoilla. 

Kotisyöpähoitoja, juoda jotain kuusenkerkkäteetä. Sehän olisi täysin luonnotonta mennä sairaalaan saamaan kunnon hoitoa.

Vierailija
97/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahallista. Ei tarvitse tehdä aborttia. Raskauden aikana ollaan niin "hyveellisiä" ja sitten käy vauvalle köpelösti. 

Mitä ihmettä tarkoittaa, että raskauden aikana ollaan "hyveellisiä"? 

 

Mulla ainakin se raskaus jatkoi etenemistään ihan ilman mitään hyvetekoja ja jatkoin ihan normaalia elämää. Keho vaan teki omaa työtään siinä samalla. :D

Vierailija
98/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa. 

On toki. Keuhkokuumeeseenkin kuoleminen on kaikin tavoin luonnollista, jostain syystä harvoin kuulee ihmisten kuitenkaan haluavan hoitaa sitä jollain saunavihdalla ja reippailla sanoilla. 

Kotisyöpähoitoja, juoda jotain kuusenkerkkäteetä. Sehän olisi täysin luonnotonta mennä sairaalaan saamaan kunnon hoitoa.

Aika moni varmaan kokeilis noitakin konsteja, jos hoitoon pääsyyn on jonoa.

Vierailija
99/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo synnyttäjät kuuluisivat vankilaan, mielellään elinkautisesti.

Sinne taitaakin päästä helpommin, kuin sairaalaan. 

Vierailija
100/118 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana 

Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.

Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää

Toki, jos sitä mitataan vain eloonjäämisellä. Vielä on parannettavaa siinä, että myös toimintakykyä haittaavat vammat tunnistettaisiin ja hoidettaisiin.

 

Ei onnettomuuksien uhreiltakaan pelasteta pelkkää henkeä, kyllä vammat pyritään korjataamaan myös. 

 

Synnytyksen kohdalla taas toimitaan, kuin jos auto-onnettomuudessa äiti ja lapsi olis saatu pelastettua, niin sitten jätetään murtuma hoitamatta, koska "mutta selvisittehän sentään elossa!".

Suomessa jälkihoito on surkeaa, mutta se tarkoittaa vaan sitä, että vslitettavasti muualla maailmassa on vielä surkeampaa, yleensä.

Aika paradoksaalista sanoa noin. Miten Suomessa voi samaan aikaa olla surkeaa hoitoa jos se samaan aikaan on maailman parasta?

Synnytyksissä ainakin tulokset puhuu puolestaan: Suomessa sairaalassa synnyttäminen on erittäin turvallista verrattuna mihin tahansa muuhun maahan. Neuvolat ja synnytysosastot on asia mistä suomalaiset voi aidosti olla ylpeitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi