Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut
https://yle.fi/a/74-20233452
”Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia
Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”
Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa.
Kommentit (173)
En ole se jolta kysyit, mutta vauvan päähän laitettiin anturi. En saanut liikkua istuvasta asennosta, ettei se irtoa. Oli tosi tärkeää. Olin suurimman osan 8,5 h yksin synnyttämässä. 2 vai 3 synnyttäjä Lappeenrannan osastolla silloin. Kätilö istui kai kahvihuoneessa. Parin tunnin välein kävi ennen vuoron vaihtoa ja ponnistusta. Oli 5 päivää kestänyt käynnistys ja paha kohtutulehdus. Sain hermovaurion ja pissat meni alle puoli vuotta. Lisäksi kananmunan kokoisen laskeuman, mutta se oli rajoilla, ettei hoidettu. Aika huono kokemus ja jännittää hommata lisää lapsia.
Ehkä kohtelu olisi ollut parempaa jos olisi ollut isä mukana.
Siksi poliisikin näitä tutkii, että niissä tulee turhia kuolemia puoskaroimaan ryhtyneiden kätilöiden myötävaikutuksella.
MIKSI poliisi ei tutki niitä tuhansia hoitovirheitä, joita maassamme tapahtuu 24/7. Tälläkin hetkellä joku mokaa ja joku kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Ajatusmaailma on itselleni vieras. Tietysti sairaalassakin on ongelmia, yksittäisiä huonoja ammattilaisia, kiiretilanteita... Ei kai silti kotisynnytys ole parempi vaihtoehto.
Jos saat kaupassa kerran mädän appelsiinin, suututko ja ryhdyt kasvattamaan kaiken ruoan itse, etkä enää koskaan mene kauppaan? Jos kerran ostamassasi vaatteessa on valmistusvirhe tai reikä, hankitko kaavat, kankaat ja ompelutarvikkeet ja ompelet jatkossa kaikki vaatteet itse?
Eikö asioita osata laittaa mittasuhteisiin?
Appelssiinu on sikäli huono vertaus, että sen voi heittää roskiin. Hermovauriota taas ei voi vaan heittää pois ja koittaa uudelleen ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Tahallista. Ei tarvitse tehdä aborttia. Raskauden aikana ollaan niin "hyveellisiä" ja sitten käy vauvalle köpelösti.
Tän on pakko olla miehen kommentti. Yksikään nainen ei valitsisi synnyttää täysiaikaista lasta riskillä, ettei tarvis tehdä aborttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.
Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰
Ihan kuin sairaalassa ei niitä tulisi. Tai matkalla synnytyssairaalaan, kun sairaalat on vähennetty minimiin eikä niihin edes pääse.
Veljeni pojalla tuli synnytyksessä hapenpuute ja ihan menivät kiltisti sairaalaan synnyttämään. Tiedä sitten kuka siellä sairaalassa tunaroi, mutta vanhempia ei voi syyttää. He vain kantavat tunaroinnin seuraukset.
Juu. Vähän eri asia, että jotain sattuu kaikesta huolimatta, kuin ottaa kaikki mahdolliset riskit ihan vaan tietoisesti, haluten, valiten. Ei tarvitse veljesi ja vaimonsa tuntea syyllisyyttä, tosin ei se varmaan hirveästi lohduta.
Olen muuten sattumalta itsekin synnyttänyt sairaala-alueella mutta salin ulkopuolella, kun sellaista ei järjestynyt, liikaa joukkoa, eipä ollut siis sivistysvaltiossamme kivunlievitystä tiedossa... Vauvalle kuitenkin tarvitessa hoito lähellä. Yleisempää tätä nykyä kuon luulisi. Tuosta sairaalaverkoston ohentamisesta olen täysin samaa mieltä, törkeää niin synnyttäviä naisia kuin vauvojakin kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana
Vauvojen ja äitien kuolleisuus synnytyksissä ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan "nollassa".
Molempia tapahtuu joka vuosi Suomessa muutamia ja tulee tapahtumaan jatkossakin, ihan sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.
Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰
Äitien syyllistäminen on perinne.
Ei tartte pohtia ollenkaan, onko toiminnassamme jotakin parannettavaa, koska aina voi syyttää ätiä. Asiassa kuin asiassa.
Sille on termikin, Mother Blaming.
Tuossa asiassa voi ihan huoletta syyllistää, päinvastoin ei syyllistetä tarpeeksi kun on ihan laillista tuolla tavoin vammauttaa.
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.
Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰
Ihan kuin sairaalassa ei niitä tulisi. Tai matkalla synnytyssairaalaan, kun sairaalat on vähennetty minimiin eikä niihin edes pääse.
Veljeni pojalla tuli synnytyksessä hapenpuute ja ihan menivät kiltisti sairaalaan synnyttämään. Tiedä sitten kuka siellä sairaalassa tunaroi, mutta vanhempia ei voi syyttää. He vain kantavat tunaroinnin seuraukset.
Juu. Vähän eri asia, että jotain sattuu kaikesta huolimatta, kuin ottaa kaikki mahdolliset riskit ihan vaan tietoisesti, haluten, valiten. Ei tarvitse veljesi ja vaimonsa tuntea syyllisyyttä, tosin ei se varmaan hirveästi lohduta.
Olen muuten sattumalta itsekin synnyttänyt sairaala-alueella mutta salin ulkopuolella, kun sellaista ei järjestynyt, liikaa joukkoa, eipä ollut siis sivistysvaltiossamme kivunlievitystä tiedossa... Vauvalle kuitenkin tarvitessa hoito lähellä. Yleisempää tätä nykyä kuon luulisi. Tuosta sairaalaverkoston ohentamisesta olen täysin samaa mieltä, törkeää niin synnyttäviä naisia kuin vauvojakin kohtaan.
No ainakin on yrittänyt tehdä jotain itse eikä vain alistunut objektisti rulettiin.
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Siksi poliisikin näitä tutkii, että niissä tulee turhia kuolemia puoskaroimaan ryhtyneiden kätilöiden myötävaikutuksella.
MIKSI poliisi ei tutki niitä tuhansia hoitovirheitä, joita maassamme tapahtuu 24/7. Tälläkin hetkellä joku mokaa ja joku kärsii.
Suomessa on kymmeniä tuhansia lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Se on ihan tilastollinen mahdottomuus, ettei kukaan ikinä tekisi virheitä. Tietenkään kukaan ei toivo virheitä ja niitä pyritään ennaltaehkäisemään. Maailma ei kuitenkaan voi koskaan olla täydellinen. Kun vuoden aikana tehdään kymmeniä tuhansia synnytyksiä niin on hyvin vaikeaa saavuttaa täydellisyys jokaisen kohdalla. Vaikka tietenkin siihen jokainen ammattilainen pyrkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi poliisikin näitä tutkii, että niissä tulee turhia kuolemia puoskaroimaan ryhtyneiden kätilöiden myötävaikutuksella.
MIKSI poliisi ei tutki niitä tuhansia hoitovirheitä, joita maassamme tapahtuu 24/7. Tälläkin hetkellä joku mokaa ja joku kärsii.
Suomessa on kymmeniä tuhansia lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Se on ihan tilastollinen mahdottomuus, ettei kukaan ikinä tekisi virheitä. Tietenkään kukaan ei toivo virheitä ja niitä pyritään ennaltaehkäisemään. Maailma ei kuitenkaan voi koskaan olla täydellinen. Kun vuoden aikana tehdään kymmeniä tuhansia synnytyksiä niin on hyvin vaikeaa saavuttaa täydellisyys jokaisen kohdalla. Vaikka tietenkin siihen jokainen ammattilainen pyrkii.
Nytkin kannattaisi keskustella hoidon parantamisesta eikä syyllisrää niitä jotka ei halua mokien kohteekwi ja pilaa loppuelämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
En ole se jolta kysyit, mutta vauvan päähän laitettiin anturi. En saanut liikkua istuvasta asennosta, ettei se irtoa. Oli tosi tärkeää. Olin suurimman osan 8,5 h yksin synnyttämässä. 2 vai 3 synnyttäjä Lappeenrannan osastolla silloin. Kätilö istui kai kahvihuoneessa. Parin tunnin välein kävi ennen vuoron vaihtoa ja ponnistusta. Oli 5 päivää kestänyt käynnistys ja paha kohtutulehdus. Sain hermovaurion ja pissat meni alle puoli vuotta. Lisäksi kananmunan kokoisen laskeuman, mutta se oli rajoilla, ettei hoidettu. Aika huono kokemus ja jännittää hommata lisää lapsia.
Ehkä kohtelu olisi ollut parempaa jos olisi ollut isä mukana.
Eli riskisynnytyksestä huolimatta sait terveen lapsen anturin avulla.
Mitenkähän olisi käynyt kotona?
***
Olen pahoillani, että sinua kohdeltiin autoritäärisesti ja että kärsit vaurioita. Varmasti tuossa olisi voitu toimia paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi poliisikin näitä tutkii, että niissä tulee turhia kuolemia puoskaroimaan ryhtyneiden kätilöiden myötävaikutuksella.
MIKSI poliisi ei tutki niitä tuhansia hoitovirheitä, joita maassamme tapahtuu 24/7. Tälläkin hetkellä joku mokaa ja joku kärsii.
Suomessa on kymmeniä tuhansia lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Se on ihan tilastollinen mahdottomuus, ettei kukaan ikinä tekisi virheitä. Tietenkään kukaan ei toivo virheitä ja niitä pyritään ennaltaehkäisemään. Maailma ei kuitenkaan voi koskaan olla täydellinen. Kun vuoden aikana tehdään kymmeniä tuhansia synnytyksiä niin on hyvin vaikeaa saavuttaa täydellisyys jokaisen kohdalla. Vaikka tietenkin siihen jokainen ammattilainen pyrkii.
Pyrkiikö? Hänellehän on tärkeintä että palkka juoksee. Hän tietää että mokasta ei seuraa hänelle yhtään mitään, joten miksi olla tarkka?
Miksi hoitovirheen uhri joutuu aivan jäätävään ruljanssiin yrittäessään saada oikeutta tilanteessa, jota itse kuitenkin kuvaat vääjäämättömäksi riskiksi? Miksi hoitovirheitä EI IKINÄ myönnetä ja käsitella asiallisesti? Miksi uhri jää hoitovirheen seurausten kanssa täysin yksin? Jos on kerta noin luonnollista että niitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia traumatisoituu ja vammautuu synnytyksissä kaiken aikaa. Siksi sinne sairaalaan ei haluta!
Mikä saa kuvittelemaan että kotona ei noin kävisi? Historiasta kutonen ja bilsan opit tuli instasta? Absurdia kuvitella, että jos sairaalassa ongelmasynnytyksestä jäi vammoja niin kotona olisi keijupöly vaan laskeutunut ja kaikki hyvin ja on vaan niiiin rento että pullahtaa ulos poks!
Kotiinsa voi valikoida ne ihmiset. Ei tule ketä tahansa huutavaa ja äyskivåä tunaria kopeloimaan ja kyykyttämään.
Totta, mieluummin kiva naapuri apuna kuin osaava ikävä lääkäri ja täysi lääkintävälineistö.. vauva ei toki saa valita. Monikohan aivovammautunut teininä miettii että mitä vittuu äiti? Jos pystyy.
Mieluummni edes se kiva naapuri kuin välinpitämätön törkeä lääkäri jonka jälkiä ei kukaan paikkaa ja jonka tekemisistä ei ainakaan hän vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatusmaailma on itselleni vieras. Tietysti sairaalassakin on ongelmia, yksittäisiä huonoja ammattilaisia, kiiretilanteita... Ei kai silti kotisynnytys ole parempi vaihtoehto.
Jos saat kaupassa kerran mädän appelsiinin, suututko ja ryhdyt kasvattamaan kaiken ruoan itse, etkä enää koskaan mene kauppaan? Jos kerran ostamassasi vaatteessa on valmistusvirhe tai reikä, hankitko kaavat, kankaat ja ompelutarvikkeet ja ompelet jatkossa kaikki vaatteet itse?
Eikö asioita osata laittaa mittasuhteisiin?
Appelssiinu on sikäli huono vertaus, että sen voi heittää roskiin. Hermovauriota taas ei voi vaan heittää pois ja koittaa uudelleen ensi kerralla.
Luuletko ihan oikeasti, että neuvolat väliin jättämällä ja kotona vauvan päkistämällä välttyisi vaurioilta?
Omaa kehoa voi kuunnella sairaalassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatusmaailma on itselleni vieras. Tietysti sairaalassakin on ongelmia, yksittäisiä huonoja ammattilaisia, kiiretilanteita... Ei kai silti kotisynnytys ole parempi vaihtoehto.
Jos saat kaupassa kerran mädän appelsiinin, suututko ja ryhdyt kasvattamaan kaiken ruoan itse, etkä enää koskaan mene kauppaan? Jos kerran ostamassasi vaatteessa on valmistusvirhe tai reikä, hankitko kaavat, kankaat ja ompelutarvikkeet ja ompelet jatkossa kaikki vaatteet itse?
Eikö asioita osata laittaa mittasuhteisiin?
Appelssiinu on sikäli huono vertaus, että sen voi heittää roskiin. Hermovauriota taas ei voi vaan heittää pois ja koittaa uudelleen ensi kerralla.
Luuletko ihan oikeasti, että neuvolat väliin jättämällä ja kotona vauvan päkistämällä välttyisi vaurioilta?
Omaa kehoa voi kuunnella sairaalassakin.
Ongelma on se että kukaan siellä ei kuuntele synnyttäjää.
Ja sitten kun sairaala tunaroi, ei edes korvaa mitään. TAI PYYDÄ ANTEEKSI. Mieluummin sitten viakka kuolee kotona kuin kokee hoitovirheen niin, että syylliselle ei tule mitään seurauksia.