Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut
https://yle.fi/a/74-20233452
”Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia
Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”
Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.
Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰
Ihan kuin sairaalassa ei niitä tulisi. Tai matkalla synnytyssairaalaan, kun sairaalat on vähennetty minimiin eikä niihin edes pääse.
Veljeni pojalla tuli synnytyksessä hapenpuute ja ihan menivät kiltisti sairaalaan synnyttämään. Tiedä sitten kuka siellä sairaalassa tunaroi, mutta vanhempia ei voi syyttää. He vain kantavat tunaroinnin seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
"Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa."
Jos lapsi jää eloon, niin eikö muka minnekään kirjata, missä tämä syntyi?
Kirjataan, jos jää eloon. Mutta jos ei, eikä neuvolaseurantaa ole, niin mitä luulet tapahtuvan?
Luonnollisuuden kannattajien tulisi muistaa, ettei luonto ole aina kiva ja upea ja elämyksellinen. Vaan kuolema on oikeasti läsnä koko ajan.
Miltähän tuntuu hoitaa kotisynnytyksessä vammautunutta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit ymmärtävät että raskaana ei ryypiskellä, vauva voi vammautua. Nekin jotka ryyppäävät todennäköisesti tekevät sen addiktion vuoksi vastoin parempaa tahtoaan.
Sitten kuitenkin ollaan valmiita VAMMAUTTAMAAN VAUVA ESIM HAPENPUUTTEELLA LOPPUIÄKSEEN koska kotona on kivempaa ja saa parempia instakuvia🥰
Ihan kuin sairaalassa ei niitä tulisi. Tai matkalla synnytyssairaalaan, kun sairaalat on vähennetty minimiin eikä niihin edes pääse.
Veljeni pojalla tuli synnytyksessä hapenpuute ja ihan menivät kiltisti sairaalaan synnyttämään. Tiedä sitten kuka siellä sairaalassa tunaroi, mutta vanhempia ei voi syyttää. He vain kantavat tunaroinnin seuraukset.
Minunkin lapsellani tuli raskauskomplikaatiosta hapenpuute ja aivovaurio. Onneksi menin heti sairaalaan, kun tunsin että jotain on pielessä. Lapsi vammautui vain keskivaikeasti, ja hänet saatiin pelastettua. Vaihtoehto kotona olisi ollut kuolema, siis meidän molempien.
Sairaalassa on leikkaussali valmiina muutaman kymmenen metrin päässä ja tarvittaessa vaikka koko huoneen täydeltä lääkäreitä ja kätilöitä auttamassa. Löytyy miljoonien eurojen arvosta apuvälineitä ja tutkimuslaitteita. Saadaan tarvittaessa vaikka verikoetulokset muutamassa minuutissa.
Nykyaikaiset sairaalat on aivan mahtavia! Järjellä ajatellen kenenkään ei kannata vapaaehtoisesti kieltäytyä parhaasta mahdollisesta hoidosta.
Toi kotisynnytys on niin outo ilmiö. Itselleni tuli raskauden myötä heti se ajatus, että synnytykseen voisi kuolla. Kuolevaisuus tuli eteen ihan uudella tavalla, vaikka synnytinkin sairaalassa tietysti.
Ihan onnistuneessakin synnytyksessä on tavallista menettää puoli litraa verta ja tulla tikkejä vaativia repeämiä.
Synnytys ei ole mikään vähäpätöinen juttu edes asioiden mennessä hyvin. Saati sitten jos tulee ongelmia. Täysin hyvin edennyt synnytys voi silmänräpäyksessä muuttua eloonjäämiskamppailuksi. Kukaan ei voi etukäteen tietää onko siellä napanuora kietoutuneena kaulan ympäri tai muuta vastaavaa. Silloin apua pitää olla saatavilla välittömästi tai käy tosi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan onnistuneessakin synnytyksessä on tavallista menettää puoli litraa verta ja tulla tikkejä vaativia repeämiä.
Synnytys ei ole mikään vähäpätöinen juttu edes asioiden mennessä hyvin. Saati sitten jos tulee ongelmia. Täysin hyvin edennyt synnytys voi silmänräpäyksessä muuttua eloonjäämiskamppailuksi. Kukaan ei voi etukäteen tietää onko siellä napanuora kietoutuneena kaulan ympäri tai muuta vastaavaa. Silloin apua pitää olla saatavilla välittömästi tai käy tosi huonosti.
Ja silti synnyttäjåt ei pääse sairaalaan, joutuu ajelemaan ees taas jne.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa on leikkaussali valmiina muutaman kymmenen metrin päässä ja tarvittaessa vaikka koko huoneen täydeltä lääkäreitä ja kätilöitä auttamassa. Löytyy miljoonien eurojen arvosta apuvälineitä ja tutkimuslaitteita. Saadaan tarvittaessa vaikka verikoetulokset muutamassa minuutissa.
Nykyaikaiset sairaalat on aivan mahtavia! Järjellä ajatellen kenenkään ei kannata vapaaehtoisesti kieltäytyä parhaasta mahdollisesta hoidosta.
Ja se sairaala niin kaukana että lapsi syntyy taksiin.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisuuden kannattajien tulisi muistaa, ettei luonto ole aina kiva ja upea ja elämyksellinen. Vaan kuolema on oikeasti läsnä koko ajan.
Miltähän tuntuu hoitaa kotisynnytyksessä vammautunutta lasta?
Ainakaan ei ole rikoksen uhrina siinä.
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Liekö uskonnolla osuutta, tai näitä itseoppineita terveysbloggareita
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana
Ei nollaan (se on mahdotonta), mutta maailman alhaisimmaksi.
Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimpia msita olla raskaana ja synnyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa on leikkaussali valmiina muutaman kymmenen metrin päässä ja tarvittaessa vaikka koko huoneen täydeltä lääkäreitä ja kätilöitä auttamassa. Löytyy miljoonien eurojen arvosta apuvälineitä ja tutkimuslaitteita. Saadaan tarvittaessa vaikka verikoetulokset muutamassa minuutissa.
Nykyaikaiset sairaalat on aivan mahtavia! Järjellä ajatellen kenenkään ei kannata vapaaehtoisesti kieltäytyä parhaasta mahdollisesta hoidosta.
Ja se sairaala niin kaukana että lapsi syntyy taksiin.
Ainakin Lapissa on ihan normaalia mennä hotelliin asumaan sairaalan lähelle kun synnytys on lähellä. Kyllä näitä asioita osataan huomioida ja tehdä tarvittavia järjestelyjä. Synnytysturvallisuuden varmistaminen otetaan hyvin vakavasti. Koska se on niin tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolensa kummassakin.. Minulle myös oma terveys ja elämänlaatu ovat arvokkaita.
Valitettavasti sairaalassa ja kulttuurissa äidin vammautumista ei oteta vakavasti, jos hän kuitenkin jää eloon. Ensin estetään synnyttäjää liikkumasta haluamallaan tavalla (se olis lievittänyt kipua, auttaisi avautumisessa..) ja sitten pakotetaan siihen surullisenkuuluisaan puoli-istuvaan asentoon, joka altistaa repeämille ja hermivaurioille. Eikä ponnistamistakaan saanut aloittaa sitten, kun keho niin kertoo, vaan kätilö tuli mittailemaan ja sitten kätilön käskystä lapsi ulos. Kipu oli järkyttävää, tuntui koko ajan siltä, että lantio murtuu hetkenä minä hyvänsä.
Ja jos sitten lantiosta irtoaa lihas tai tulee hermovaurioita, ketään ei kiinnosta.
Liukuhihnatoimintaa ja pääasiassa olin ponnistusvaihetta lukuunottamatta miehen kanssa huoneessa.
Siitä huolimatta synnyttäisin uudelleen sairaalassa, jos synnyttämään joutuisin. Mutta toisella kerralla en enää luota kätilöiden ammattitaitoon ohjata synnytystä sekä lapselle, että äidille mahdollisimman riskittömästi. Vaan olipa sellainen kokemus, ettei ole tehnyt mieli koittaa uudestaan.
Niin ps. Mun synnytyksessä ei ollut mitään huolta aiheuttavaa, miksi se olis täytynyt hoitaa puoli-istuvassa asennossa ja ponnistaa ennen ponnistustarvetta. Vauvan sydänäänet ok ja minun vointi kipua lukuunottamatta ok.
Jälkeenpäin olen miettinyt, olisinko voinut säästyä repeämiltä, jos olisin saanut liikkua, valita asentoni ja ponnistaa oman tarpeen mukaan.
Eihän kukaan voi siellä sairaalassakaan sua estää noita tekemästä. Vai pidettiinkö susta kiinni ettet liiku tai vaihda asentoa? Se kuulostaa jo poliisiasialta sitten.
Muutenkin kuulostaa oudolta. Minua ainakin kannustettiin liikkumaan, kätilö oli aika vähän paikalla eli itsekseen sai olla miten hyvältä tuntui. Ponnistaessa annettiin neuvoja ja ehdotettiin asentoja, mutta itse päätin milloin, missä ja miten ponnistin lopulta.
Älkää levittäkö mitään tämmösiä valheellisia pelottelujuttuja netissä.Sepä siinä onkin, kun olin nuori ensisynnyttäjä niin en mä osannut kyseenalaistaa kätilöiden käskyjä.
Olisin halunnut liikkua, mutta kätilö käski istumaan keinutuoliin ja ottamaan ilokaasua. Sitten kun viimeisen kerran kätilö tuli tarkistamaan avautumisen, niin hän teki sisästutkimuksen ja kajautti sitten "nyt ponnistetaan" ja käski ottamaan polvista kiinni. Olin hämmentynyt, en kokenut siihen mitään tarvetta. Kätilön käskystä sitten ponnistin.
Käski minun olla hiljaa. :D
Mutta tää oli toki vuonna 2015, että ehkä nyt jo asiat paremmin. ;)
No vuonna - 77, minun käskettiin maata selälläni, jätettiin pitkäksi aikaa yksin ensisynnyttäjänä. Kohdeltiin kaikin puolin tylysti ja tiuskittiin, Kätilöopistolla. Seuraavalla kerralla kieltäydyin menemästä sinne, Jorvissa oli ihan erilaista kohtelu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa on leikkaussali valmiina muutaman kymmenen metrin päässä ja tarvittaessa vaikka koko huoneen täydeltä lääkäreitä ja kätilöitä auttamassa. Löytyy miljoonien eurojen arvosta apuvälineitä ja tutkimuslaitteita. Saadaan tarvittaessa vaikka verikoetulokset muutamassa minuutissa.
Nykyaikaiset sairaalat on aivan mahtavia! Järjellä ajatellen kenenkään ei kannata vapaaehtoisesti kieltäytyä parhaasta mahdollisesta hoidosta.
Ja se sairaala niin kaukana että lapsi syntyy taksiin.
Ainakin Lapissa on ihan normaalia mennä hotelliin asumaan sairaalan lähelle kun synnytys on lähellä. Kyllä näitä asioita osataan huomioida ja tehdä tarvittavia järjestelyjä. Synnytysturvallisuuden varmistaminen otetaan hyvin vakavasti. Koska se on niin tärkeä asia.
No etelässä ei edes tiedä mihin sairaalaan kösketään kulloinkin. Eikä se synnytys ala aina halutussa aikataulussa. Itsekin synnyin kuusi viikkoa etuajassa. Onneksi Lohjalla sai silloin vielä synnyttää sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Veikkaan tämän johtuvan osaksi ainakin siitä, että on uutisoitu kotisynnytysten olevan tavallisia ja turvallisia Hollannissa. Että jos siellä niin miksei meilläkin.
Ihmiset haaveilevat luomummasta elämästä, vaikka siihen liittyy riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Näitä ”vapaasynnytys”-influenssereita putkahteli someen koronan aikaan. Vapaasynnytyssuomesta löytyy vielä jälkiä kenenkäs muun kuin Maria Nordinin ig:stä. Juurimama kääntyi pakanahipistä vanhoillisortodoksiksi ja somettaa edelleen.
Toivoisin, että myös nämä kouluttamattomat toimijat voitaisiin saattaa vastuuseen.
ApVenäläisiä, eikö? Sieltä kaikki lääketiedevastainen ja rokotevastainen pska tulee persujen kautta.
Se on sitä hybridisotaa.
Ihan on kotimaisia suurin osa. Lahkolaisia, tai Maria N kaltaisia /opetuslapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.
Veikkaan tämän johtuvan osaksi ainakin siitä, että on uutisoitu kotisynnytysten olevan tavallisia ja turvallisia Hollannissa. Että jos siellä niin miksei meilläkin.
Ihmiset haaveilevat luomummasta elämästä, vaikka siihen liittyy riskinsä.
Samalla unohdetaan Hollannin olevan valtavasti Suomea pienimpi pinta-alaltaan. Kotisynnytyksen riskit on paljon pienemmät jos on se sairaala parin kilometrin päässä ja jos synnytyksessä ilmenee yhtään mitään poikkeavaa niin heti mennään sairaalaan.
Tahallista. Ei tarvitse tehdä aborttia. Raskauden aikana ollaan niin "hyveellisiä" ja sitten käy vauvalle köpelösti.
En tiedä eikä asia mua koske, mutta olisko niin että kotisynnytykset lisääntyy kun odottavat ajattelee ettei sairaalaan ehdi/pääse - aika hurjia juttuja nimittäin näkee kaikista autojen takapenkeille ja kodinhoitohuoneiden lattioille syntyneistä vauvoista.