Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinun lähipiirissäsi VELAa?

Vierailija
25.06.2026 |

Kokemuksia?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman. Ovat fiksuja ihmisiä ja tykkäävät lapsista.

Minäkin olen fiksu vela, enkä pidä lapsista. Miksi pitäisi?

”No kun ne lapset on niin ihania etkä tiedä elämästä mitään ennen kuin sulla on lapsia/lapsenlapsia ja olet itsekäs jne”. Tällaista kuraa varmaan tulee kohta vastaan. T. Itsekin vela.

Vierailija
62/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella monta. Kaksi nykyistä parasta ystävääni ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Samoin veljeni vaimoineen, useita ystäviä on lapsettomina, vaikka ovat olleet parisuhteissa. Eivät halua lapsia ja ovat sen tuoneet ilmi usein.

Surullista tyhmyyttä.

Ei kai se tyhmyytyä ole, kun elävät sellaista elämää mitä itse haluavat. Itselläni on kolme lasta ja en voisi kuvitella elämääni ilman lapsia. Läheiseni ovat valinneet toisin. 

On se tyhmyyttä, kun vanhemmuuteen kypsytään ja asia avautuu sitä kautta. Velat vievät itseltään mahdollisuuden.

Nähtävästi kaikki vanhemmatkaan eivät ole kypsiä, kun eivät suvaitse toisten valintoja,

Ei kyse ole suvaitsemattomuudesta. Kyse on tietämättömyyden tunnistamisesta. 

Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä, kun EN HALUA lasta?

Hankkia sellainen väkisin?

Ilmeisesti tuon yhden mamman mielestä kyllä. 

Sen samaisen mamman mielestä on sitten varmasti myös täysin ok, että nainen hankkii lapsen miehen, joka ei halunnut isäksi, kanssa, koska silloinhan myös mies saa lapsen, halusi tai ei. Eli hänen logiikallaan täysin moraalisesti ok naisen valehdella, että käyttää ehkäisyä ja miehen niellä valhe. Miehen pitää luonnollisesti olla ikionnellinen tästä mahdollisuudesta kasvaa ihmisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”No kun ne lapset on niin ihania etkä tiedä elämästä mitään ennen kuin sulla on lapsia/lapsenlapsia ja olet itsekäs jne”. Tällaista kuraa varmaan tulee kohta vastaan. T. Itsekin vela.

"Kyllä se rakkaus syttyy, kun saa oman vauvan syliinsä"

Ja mitä näitä nyt onkaan 🙄

Vierailija
64/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä, jo aikuista ja omillaan toimeentulevaa lasta, joista olen hyvin onnellinen. Jälkikasvua ei heillä  ole, ja yksi pariskunta onkin vela. 

Jos olisi silloin 20-30 vuotta sitten tiennyt, millaiseksi maailma muuttuu niin lyhyessä ajassa, olisin jättänyt lapset hankkimatta. En todellakaan toivonut lapsilleni tällaista maailmaa ja yhteiskuntaa ja salaa toivon, että kolme muuta valitsevat lapsettomuuden, mutta päätös on tietenkin heidän oma. 

Vierailija
65/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELAA on

Vierailija
66/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muutamia. Tiesivät jo melkein lapsina etteivät halua omia lapsia. Ovat muuten esikoisia. Mahtaakohan sillä olla merkitystä?

Tuskin. Minä olen kuopus ja olen aina tiennyt, etten halua lapsia.

Kuopus olen minäkin ja vela niin kauan kuin muistan. ”Onkohan tällä merkitystä?”

Vierailija
67/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 +. Tässä iässä sitten ikätovereista näkee, kuka on lapseton ja kuka ei. Kun olin 30, veloja oli pilvin pimein. Yksi toisensa jälkeen he pyörsivät päätöksensä, viimeistään 42- tai 43-vuotiaina. 

Nyt tunnen muutaman lapsettoman. Monet heistä ovat myös miehettömiä, eli seurustelusuhteita, pitemmistä suhteista puhumattakaan ei ole ollut. Useammalla on puoliso, jolla on lapsia ennestään. Eikä vain yhtä tai kahta vaan yhdellä 5 ja yhdellä jopa 8. Mies ei ole uuteen suhteeseen sitten lapsia halunnutkaan.

Osa ei ole pystynyt saamaan lapsia sairauden vuoksi, 

Mutta tunnenko velaa, jolla olisi ollut parisuhde ja tilaisuus ja rakastava puoliso mutta joka on siitä huolimatta jäänyt lapsettomaksi? En.

Vierailija
68/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 +. Tässä iässä sitten ikätovereista näkee, kuka on lapseton ja kuka ei. Kun olin 30, veloja oli pilvin pimein. Yksi toisensa jälkeen he pyörsivät päätöksensä, viimeistään 42- tai 43-vuotiaina. 

Nyt tunnen muutaman lapsettoman. Monet heistä ovat myös miehettömiä, eli seurustelusuhteita, pitemmistä suhteista puhumattakaan ei ole ollut. Useammalla on puoliso, jolla on lapsia ennestään. Eikä vain yhtä tai kahta vaan yhdellä 5 ja yhdellä jopa 8. Mies ei ole uuteen suhteeseen sitten lapsia halunnutkaan.

Mutta tunnenko velaa, jolla olisi ollut parisuhde ja tilaisuus ja rakastava puoliso mutta joka on siitä huolimatta jäänyt lapsettomaksi? En.

Aha, minä olen 50+ nainen, jonka miehellä on kaksi aikuista lasta enkä itse ole lasta koskaan halunnut. Mikä on pointtisi? 

Vierailija
69/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kavereista on veloja. 

Vierailija
70/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaako ketään että olen vapaaehtoisesti lapsellinen eli mulla kaks lasta...mitä eikö...outoa

Vierailija
71/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Kun olin 30, veloja oli pilvin pimein. Yksi toisensa jälkeen he pyörsivät päätöksensä, viimeistään 42- tai 43-vuotiaina.”

Eivät olleet veloja, vaan aidallaistujoita. Velalla ei ole lapsia sen enempää 30- kuin 50-vuotiaana.

Vierailija
72/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimpänä miehen sisko. Hän oli etenkin nuorempana tosi ikävä piikittelijä, kun lapsemme olivat pieniä. Aina sai kuulla milloin mitäkin 'ihmettelyä' lapsiperhearjesta ja siitä, miten lapset eivät joka tilanteessa osaa käyttäytyä kuin aikuiset. Nyt ne kauheat lapsemme ovat aikuisia, joille hän on mukava, ikään kuin he olisivat eri ihmisiä. Lapset itse eivät onneksi kaikkea muista tai lapsena ymmärtäneet.

Vierailija
73/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko silloin vela, jos ei halua lapsia oman köyhyytensä takia? Ei halua tuottaa toiselle kärsimystä.

Jos elämä olisi mennyt toisin ja olisin vaikka lääkäri, niin sitten haluaisin oman lapsen. Se on myöhäistä nyt. 

Hyvä kysymys. Olen miettinyt itsekin, olenko vela. En siis hankkiutunut raskaaksi aikoinaan koska valmistuin yliopistosta työttömäksi ja olin niin näköalaton. Sitten siirryin taas opiskelelijaksi ja opiskelin uuden tutkinnon jolla työllistyin. Nyt elämäntilanne on vakaa, mutta lasten saanti lienee liian myöhäistä. Jos elämäni olisi mennyt toisin eli olisin työllistynyt aiemmin, olisin hankkinut lapsen. Olenko siis vela kun tein itse päätöksen etten hanki lasta työttömänä ja näköalattomana sekä priorisoin uuden alan opiskelut lapsen edelle. 

Vierailija
74/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä se rakkaus syttyy, kun saa oman vauvan syliinsä"

Ja mitä näitä nyt onkaan 🙄

Se sattuu olemaan totta. En sitä kenellekään kasvokkain julista, mutta täällä tämän nyt totean.

Vierailija
75/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär. No, en tosin ole kysynyt onko kyse lapsettomuudesta vai vapaaehtoisuudesta mutta näyttää viihtyvän hyvin puolisonsa kanssa kaksin

Vierailija
76/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää provoa! Ette usko itsekään!

Vierailija
77/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, minä

Mitä mieltä vanhempasi ovat siitä että katkaisit heidän sukunsa? Ajattelitko vain sinun omaa helppoa ja vaivatonta elämääsi?

Että ihmisen pitäisi sinusta ensin ajatella omien vanhempiensa mielipidettä jostain suvunkatkeamisesta ja sen mukaan sitten elää elämänsä ja tehdä näin suuria asioita, vaikka ei tunne siihen kutsumusta? Huhhuh. Vaikka en olekaan tuo jolta kysyit, niin kyllä minä ainakin haluan elää helppoa ja vaivatonta elämää. Miksi ihmeessä haalisin siihen jotain ylimääräistä hankalaa säätöä.

Taas siinä yksi tatuoitu sohvaruusu!

Vierailija
78/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kun olin 30, veloja oli pilvin pimein. Yksi toisensa jälkeen he pyörsivät päätöksensä, viimeistään 42- tai 43-vuotiaina.”

Eivät olleet veloja, vaan aidallaistujoita. Velalla ei ole lapsia sen enempää 30- kuin 50-vuotiaana.

..., toisaalta mistäs velat yleensä suvunjatkamiskykynsä tietää, jos ei ole operoitu? Jos ollaankin vapaaehtoisesti MAHO?

Vierailija
79/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, tytär. Kokemus on se, että hän on VELA. Muuta kysyttävää?

Vierailija
80/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei "pidä" mutta hassua sanoa ettei pidä lapsista, hekin ovat yksilöitä. Eihän kaikista voi pitää eikä aikuisistakaan sanota ettei pidä heistä.

-eri