Onko sinun lähipiirissäsi VELAa?
Kokemuksia?
Kommentit (91)
On useampikin. Ihan yhtälailla ovat kavereitani, kuin nekin joilla on lapsia.
Yritin laskea, miten monta lapsetonta 50+ihmistä tunnen ja menin jo laskuissa sekaisin. Pääsin laskuissa kymmeneen. En tiedä, ovatko kaikki veloja neljää viittä lukuunottamatta. Ja vela olen itsekin. En ole koskaan kysellyt kenenkään lastenhankinta- asioista, ei ole korrektia eikä minua edes kiinnosta.
Ei paljon lähempänä vois olla ku oon itse :D Kokemuksena paras vaihtoehto mulle. On vielä itseni kanssa sen verran tekemistä ja opeteltavaa et en voisi kuvitella et mulla olisi oma skidi. Tykkään lapsista mut en halua olla raskaana, en synnyttää, en valvoa öitä, en olla huolesta soikeana ym. Tätinä saan parhaat palat ja just sain ikioman kummilapsen 💗
Mistä sen tietäisin? On lapsettomia, mutta syitä en ole kysynyt. Kyseessä henkilökohtainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen hankkiminen on suuri ja paljon tärkeämpi asia kuin nykynaiset ymmärtävät. Katumus lapsen puutteesta tulee 100% varmasti yksinäisyyden iskiessä viimeistään vanhana.
Siinä on kyseessä elämän tärkeimmän ihmissuhteen kokemisesta, olemalla vanhempi omalle lapselleen. Se on rakkautta ilman ehtoja ja yhteisen elämän kokemusta.
Omassa lapsessa on parasta se pyyteetön rakkaus lapseen. Oman lapsen elämää haluaa auttaa ja kokea yhdessä. Suhde lapseen on usein koko elämän mittainen eikä sitä korvaa suhde koiraan tai poikaystävään. Hulluja on ne ihmiset jotka jättävät kokematta tärkeimmän suhteen elämässään ja kärsivät yksinäisyydestä lapsivihan takia.
Mummoiässä koiran ulkoiluttaminen sateella ja viinin lipittely voi tuntua tyhjältä kun muilla on jälkikasvua ja lastenlapsia.
Ai taas näitä, jotka luulee tietävänsä muiden ihmisten puolesta mitä nämä haluavat tai tarvitsevat. Seksistiseen kuplaasi ei selvästi mahdu ajatus, ettei naisella ole mitään velvollisuutta haluta ja saada lapsia ja ettei se lisääntymisvietti ole vain naisten asia. Jos joku ei lapsia halua, se on ihan ok eikä palopuheesi siinä auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, minä
Mitä mieltä vanhempasi ovat siitä että katkaisit heidän sukunsa? Ajattelitko vain sinun omaa helppoa ja vaivatonta elämääsi?
Mistä sinä tiedät, ettei hänellä ole sisaruksia joilla on lapsia? Miksi muutenkaan kenenkään pitäisi välittää jostain "suvun katkeamisesta"? Lapsia hankitaan lapsirakkauden eikä suvun vuoksi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko silloin vela, jos ei halua lapsia oman köyhyytensä takia? Ei halua tuottaa toiselle kärsimystä.
Jos elämä olisi mennyt toisin ja olisin vaikka lääkäri, niin sitten haluaisin oman lapsen. Se on myöhäistä nyt.
On aivopesun uhri. Peloteltu lapsettomaksi.
Päinvastoin, silloin olisi aivopesun uhri, jos hankkisi lapsia ulkoisesti pakotettuna eikä ottaisi omaa elämäntilannetta huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella monta. Kaksi nykyistä parasta ystävääni ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Samoin veljeni vaimoineen, useita ystäviä on lapsettomina, vaikka ovat olleet parisuhteissa. Eivät halua lapsia ja ovat sen tuoneet ilmi usein.
Surullista tyhmyyttä.
Ei kai se tyhmyytyä ole, kun elävät sellaista elämää mitä itse haluavat. Itselläni on kolme lasta ja en voisi kuvitella elämääni ilman lapsia. Läheiseni ovat valinneet toisin.
On se tyhmyyttä, kun vanhemmuuteen kypsytään ja asia avautuu sitä kautta. Velat vievät itseltään mahdollisuuden.
Vaan kun ei aina avaudu. Liian moni tekee lapsia oppimatta koskaan vanhemman rooliin, vastuuttomuutta se sellainen on. Minä en ainakaan hanki lapsia sillä ajatuksella että "opit kyllä rakastamaan ja huolehtimaan". Lapsia hankitaan jos niitä halutaan ja on mahdollisuudet antaa hyvä lapsuus. Emme elä enää 1950-lukua jolloin lapsia tehtiin velvollisuudesta vailla vaihtoehtoja.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella monta. Kaksi nykyistä parasta ystävääni ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Samoin veljeni vaimoineen, useita ystäviä on lapsettomina, vaikka ovat olleet parisuhteissa. Eivät halua lapsia ja ovat sen tuoneet ilmi usein.
Surullista tyhmyyttä.
Ei kai se tyhmyytyä ole, kun elävät sellaista elämää mitä itse haluavat. Itselläni on kolme lasta ja en voisi kuvitella elämääni ilman lapsia. Läheiseni ovat valinneet toisin.
On se tyhmyyttä, kun vanhemmuuteen kypsytään ja asia avautuu sitä kautta. Velat vievät itseltään mahdollisuuden.
Vaan kun ei aina avaudu. Liian moni tekee lapsia oppimatta koskaan vanhemman rooliin, vastuuttomuutta se sellainen on. Minä en ainakaan hanki lapsia sillä ajatuksella että "opit kyllä rakastamaan ja huolehtimaan". Lapsia hankitaan jos niitä halutaan ja on mahdollisuudet antaa hyvä lapsuus. Emme elä enää 1950-lukua jolloin lapsia tehtiin velvollisuudesta vailla vaihtoehtoja.
-eri
Hyvin sanottu. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista tyhmyyttä.
Nähtävästi kaikki vanhemmatkaan eivät ole kypsiä, kun eivät suvaitse toisten valintoja,
Ei kyse ole suvaitsemattomuudesta. Kyse on tietämättömyyden tunnistamisesta.
Höpsis, kyse on nimenomaan suvaitsemattomuudesta. Et halua hyväksyä sitä, että joku elää elämäänsä eri tavalla kuin sinä ja selittelet sitä jollain "tunnistamisella". Et yksinkertaisesti voi tietää toisen puolesta mitä tämä haluaa tai tarvitsee eikä toisten elämä muutenkaan kuulu sinulle ellei sitä sinulle erikseen avata tai apua pyydetä. Kypsään aikuisuuteen kuuluu se, että hyväksyy tämän. Se sinulta on näköjään vielä oppimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista tyhmyyttä.
Nähtävästi kaikki vanhemmatkaan eivät ole kypsiä, kun eivät suvaitse toisten valintoja,
Ei kyse ole suvaitsemattomuudesta. Kyse on tietämättömyyden tunnistamisesta.
Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä, kun EN HALUA lasta?
Hankkia sellainen väkisin?Ilmeisesti tuon yhden mamman mielestä kyllä.
Ärsyttäviä ovat ne, jotka vihaavat lapsia ja myös kohtelevat sen takia toisten lapsia ikävästi mutta ihan yhtä veemäisiä ovat nuo mammat, joiden mielestä lapsettomuus on syntiä ja pakottaisivat kaikki naiset raskaiksi jos voisivat.
Olen itse. Muita veloja en tunne, pari tahattomasti lapsetonta kyllä. Olen ääri-introvertti ja minulla on todella pieni sosiaalinen verkosto, siksi ei ole muita veloja lähipiirissä.
Parista tuttavasta paistoi viime tapaamisella varsin vahvana katumus, etteivät jääneet lapsettomiksi itsekin. Saivat lapsensa aika myöhään ja nämä lapset ovat varsin haastavia.
Minulle lapsettomaksi jääminen on ollut selviö jo lukioikäisestä asti, eikä missään vaiheessa ole tullut minkäänlaista hinkua alkaa sittenkin lasta väsäämään. Olen ollut saman kumppanin kanssa yhdessä 15 vuotta, eikä hän ole lapsiasiassa ehdoton niin kuin itse olen. Toki meillä lapsi/a olisi, jos olisin asiassa mieleni muuttanut jossain vaiheessa. Tai siis yritetty olisi niitä siinä tapauksessa.
Mutten ole muuttanut, enkä varmasti tule sitä harmittelemaan ikinä, etten lapsia halunnut.
Ja sille yhdelle pölhölle, joka spämmää tuota 100 tulet katumaan-sontaansa jokaiseen aihetta koskevaan ketjuun: ole nyt jo hiljaa. Ei sellaisen puuttumista kadu, mitä ei ole koskaan elämäänsä halunnut. Kaikki velat eivät ole myöskään päihderiippuvaisia tai biletä jatkuvasti. Itse en juo alkoholia juuri koskaan, saati käytä muita päihteitä ja baarissa olen käynyt viimeksi 10 vuotta, sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Lähinnä olosuhteiden pakosta vastoin tahtoaan lapsettomia (OLPAVATALA)
Yksi ilmoitti 50-vuotiaana, ettei halua lapsia.
On muutamia. Tiesivät jo melkein lapsina etteivät halua omia lapsia. Ovat muuten esikoisia. Mahtaakohan sillä olla merkitystä?
Kaikki tyttäreni ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Niin kauan kun miehet sotivat, ei lapsia pidä tehdäkään.
Vierailija kirjoitti:
On muutamia. Tiesivät jo melkein lapsina etteivät halua omia lapsia. Ovat muuten esikoisia. Mahtaakohan sillä olla merkitystä?
Tuskin. Minä olen kuopus ja olen aina tiennyt, etten halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman. Ovat fiksuja ihmisiä ja tykkäävät lapsista.
Minäkin olen fiksu vela, enkä pidä lapsista. Miksi pitäisi?
Yhden parin tunnen: naisen perheessä hankala periytyvä sairaus, naisen sisaren lapsissa valitettavasti. Eivät halua ottaa riskiä.
Muista lapsettomista en voi tietää, onko harkittu juttu, sillä minä EN KYSELE eivätkä velat siitä TOITOTA, ihan toisin kuin täällä väitetään!